[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:14

Ja sorry, ik vatte het op als een beetje een sarcastische reactie van "ja he he, dat wil toch iedereen *rolls eyes* duh" :P Maar zo was het dus niet bedoeld. Zijn we het gelukkig nog allemaal met elkaar eens :D

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:02

Ik heb een vraag:
Je ziet nu wel vaker topics als dit:
[RT-D] De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"
En ik sluit mij hier volkomen bij aan. Ik vind het ook vreselijk als ik zie hoe veel paarden in de krul getrokken worden maar ik ben bang dat ik zelf ook niet goed aan de teugel rijd... Dus nu de vraag hoe bereik je de echte goede manier van aan de teugel rijden? Ik weet dat ik eerst de achterhand eronder moet brengen en dat het om ontspanning draait. Maar ik zou graag van andere mensen horen hoe dit nu echt in zijn werk gaat.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:51

Lees eens een paar pagina's terug :) Ik denk dat als je een paar pagina's leest, dat je je wel een aardig beeld kunt vormen van hoe je het aanpakt :)

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:31

Ik meld me even :). Ik wil dat mijn verzorgpaard de achterhand er beter onder krijgt en rugspieren kweekt, dit wil ik o.a. bereiken door haar aan de teugel te laten lopen, dit lukt me, alleen gaat haar tempo enorm achteruit als ze netjes loopt. Als ik dan via stemgebruik of been haar aan spoor, vliegt dat hoofd weer omhoog. Hoe kan ik dit oplossen? Sorry als deze vraag al is gesteld, geen zin om alle bladzijdes terug te lezen :x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:34

Als dat al teveel moeite is, hoeveel moeite wil je dan doen om correct te leren rijden?

xJanhy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:35

Wat heeft het met mijn rijden te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:21

xJanhy schreef:

Pfoe, om het kort samen te vatten; alles.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:45

xJanhy schreef:

Nou even kort want ik heb geen zin om alles te herhalen :+
Je rijdt haar dus niet correct aan de teugel, anders zou zij niet in tempo terug vallen.
Dat is overgens erg slecht voor haar, dus even een stukje terug lezen lijkt me de moeite waard

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:01

In tempo terugvallen hoeft niet te betekenen dat het paard niet correct aan de teugel gaat. Het kan ook betekenen dat het paard niet correct wordt aangevuld op het moment dat die nageeft. Of dat het paard van te voren een veel te hoog tempo heeft, wat het paard in nageeflijkheid niet weet vol te houden omdat het dan de spieren te veel in 1 keer zal moeten oprekken.

Maar da's mijn mening.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:20

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik hier gevraagd over het aan de teugel rijden.
Ik heb toen goede hulp gekregen van superwoman, Yamcha, gummie en Aleeneh voor zover ik nog weet.
Nu gaat het al ietsjes beter met het rijden. Ik heb 1 hele mooie foto hiernog van.
Ik hoop dat ik hem hier even bij mag plaatsen, ik wil graag laten zien hoe het is verbeterd met hun hulp :)
Afbeelding

Ik heb wel mijn hak opgetrokken, om haar iets meer been te geven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:27

Hoi hoi, wat is dat beeld al vooruit gegaan zeg :j leuk dat je je vooruitgang komt laten zien. Lekker trots vooruit blijven kijken hoor, ook al is ze natuurlijk hartstikke knap! ;)

Overigens kun je ook drijven met je kuit hoor, in plaats van met je hak :j dan kun je netjes je hak uitgedrukt houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:27

gummie schreef:
In tempo terugvallen hoeft niet te betekenen dat het paard niet correct aan de teugel gaat.

Klopt,
maar er wordt iig niet correct van achter naar voren gereden (met de juiste teugelvoering) en dat is wel de basis voor een paard wat correct aan de teugel wordt gereden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:29

Nynke_Mandy: leuk zo'n reactie! Pas op dat je recht op je paardje blijft zitten (wanneer je gaat kijken ga je toch iets schuin)
en dat je je binnenhand niet naar je toe trekt. (deze kun je wel van de hals brengen (opzij dus) )

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:11

Oke nog heel erg bedankt voor de extra tips :j

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:23

Pff ik moet echt even iets van me afschrijven.

Ik rij vanaf het begin dat ik paardrijd (nu 3 jaar) bij een mevrouw thuis, die op haar pony's en paarden les geeft en die tevens stalling verschaft aan mensen met een eigen paard. Hier staat ook mijn verzorgpaard (ik verzorg hem sinds 1,5 jaar, hij is een 22-jarige ruin), waar ik heen mag zo vaak ik wil. Ik krijg van de mevrouw wekelijks les. Vaak op mijn verzorgpaard, soms op een van haar eigen paarden of pony's. Ik heb er veel plezier van en ga er graag heen.

Verdere informatie: als ik zonder les rijd op mijn verzorgpaard, ben ik verder totaal niet bezig met aan de teugel rijden. Ik wil geen onnodige spanning of frustratie en ik ga vooral voor het plezier hebben, zodat het voor ons beiden leuk blijft. Om die reden maak ik ook wekelijks een buitenrit. Mijn verzorgpaard is door zijn leeftijd ook vrij stijf, maar er zit genoeg energie in. Ik probeer hem natuurlijk wel zo correct mogelijk te rijden (ik let op mijn houding, rijd veel overgangen en figuren), maar als hij niet wil zakken maak ik er geen punt van.

Dan nu het probleem. Mijn instructrice vindt nu dat ik de basis goed onder de knie heb en wil me sinds kort 'leren om paarden aan de teugel te rijden.' Ze zegt dat ik zacht kneepjes moet geven, mijn armen meer naar achter moet houden etc. Ik ben echter al jaren een stille meelezer op bokt en ik heb echt wel door dat dit niet de goede manier is. Op mijn verzorgpaard rijd ik altijd met superzachte hand, maar in de les op een ander paard (Z-dressuur) zegt mijn instructrice dat ik meer moet vragen, dat ik veel te lief ben, dat als je dit paard niet aan de teugel rijdt ze snel de neiging heeft ertussenuit te gaan en dat ze het heus wel aan kan. Toch zit het me helemaal niet lekker.

Ik durf er echter niet tegenin te gaan. Mijn instructrice is namelijk heel aardig, en ik heb maar 3 jaar ervaring met paardrijden terwijl ze zelf haar hele leven rijdt en met de Europese kampioenschappen heeft meegedaan. Een andere instructrice zoeken is geen optie, er zit geen andere in de buurt en ik raak dan ook mijn lieve verzorgpaard kwijt, die immers bij haar gestald staat.

Ik heb vanmiddag weer les, hoop dat ik nu de moed heb om tegen mijn instructrice te zeggen dat het volgens mij niet de goede manier is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:04

Ik ben wel benieuwd naar hoe je er zelf op zit :) heb je foto's of een filmpje ofzo? Misschien dat dat ons helpt te beoordelen waar je dan juist wel aan kunt werken :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:58

Ik heb alleen standfoto's (zie mijn profiel) en uitstapfoto's. De duidelijkste foto eventueel van mijn houding is deze, was hier net klaar met uitstappen en we gingen net de bak uit: http://tinypic.com/r/jip2dw/6
Maar ik denk dat je daar niet veel aan hebt ;).
Ik had vandaag mijn verzorgpaard voor de les wat langer ingereden, hij doet er altijd een half uurtje ongeveer over om lekker ontspannen te lopen. Tijdens de les liep hij echt super, de meeste stukjes ook aan de teugel (zonder gepluk aan de teugels).
Het punt is alleen dat ik vind dat mijn instructrice onjuiste dingen zegt over het aan de teugel lopen, en dat ze verwacht dat het paard na enkele rondjes instappen al mooi met z'n hoofd kan lopen. :n Ik moest even mijn ergernis van me afschrijven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:08

Nou ja, ik zou zeggen, vooral je handen niet verder terugbrengen hoor :) want je hebt ze op een nette plek. Kan me voorstellen dat het lastig is als je instructie dan dat soort dingen zegt. Denk dat je gewoon lekker zo door moet gaan als dat je nu doet. Ik heb ook een instructrice (heb er twee) waarbij sommige aanwijzingen van haar bij mij het ene oor in en het andere oor uit gaan := "Twee kneepjes links, een kneepje rechts!" Dan denk ik ook van laat maar kletsen ik doe het gewoon lekker zoals het voor mij goed voelt :j en dat werkt ook prima.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:29

Een fijne foto om te zien!

Edit: ik heb een vraag!

In de openingspost staat de vragende teugelhulp uitgelegd als dat je je pols naar binnendraait. Ik heb gemerkt dat ik mijn "vuist" rechtop houdt, en als ik dan vraag, mijn pols naar beneden knik. Ik breng mijn pink dus richting mijn onderarm. Ik knik naar beneden omdat ik mijn paard graag lager wil laten lopen.

Is dit een verkeerde manier van de vragende teugelhulp, of kan deze manier ook, of is dit sowieso geen vragende teugelhulp?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:03

Ladyson schreef:
Een fijne foto om te zien!

Edit: ik heb een vraag!

In de openingspost staat de vragende teugelhulp uitgelegd als dat je je pols naar binnendraait. Ik heb gemerkt dat ik mijn "vuist" rechtop houdt, en als ik dan vraag, mijn pols naar beneden knik. Ik breng mijn pink dus richting mijn onderarm. Ik knik naar beneden omdat ik mijn paard graag lager wil laten lopen.

Is dit een verkeerde manier van de vragende teugelhulp, of kan deze manier ook, of is dit sowieso geen vragende teugelhulp?

Ik ben het iig niet geheel eens met de beginpost. De vragende manier al helemaal niet.
Laat je pols gewoon voor wat het is (ontspannen) en bied hóógstends (kort!!!) een beetje weerstand op het juist moment.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:16

Jannaa schreef:
Ik heb alleen standfoto's (zie mijn profiel) en uitstapfoto's. De duidelijkste foto eventueel van mijn houding is deze, was hier net klaar met uitstappen en we gingen net de bak uit: http://tinypic.com/r/jip2dw/6
Maar ik denk dat je daar niet veel aan hebt ;).
Ik had vandaag mijn verzorgpaard voor de les wat langer ingereden, hij doet er altijd een half uurtje ongeveer over om lekker ontspannen te lopen. Tijdens de les liep hij echt super, de meeste stukjes ook aan de teugel (zonder gepluk aan de teugels).
Het punt is alleen dat ik vind dat mijn instructrice onjuiste dingen zegt over het aan de teugel lopen, en dat ze verwacht dat het paard na enkele rondjes instappen al mooi met z'n hoofd kan lopen. :n Ik moest even mijn ergernis van me afschrijven.

En heb je het al besproken?
Dat het paard na enkele rondjes losstappen aan de teugel kan lopen is juist, alleen dan moet de ruiter daar aan toe zijn. Je moet leren het gevoel te herkennen en het daarna zelf op te zoeken.
Blijkbaar ben je lekker op de goede weg aangezien hij regelmatig gaat zakken, zonder gepluk.
Je handen moeten zeker niet verder teug gebracht worden. (zouden wat hoger mogen, maar dat kan later ook wanneer je het "aan de teugel rijden" nog beter onder controle hebt). Kneepjes raad ik (natuurlijk) ook af. Je kunt wel wat meer schakelen en als hij niet goed genoeg op je zit reageerd een halve ophouding maken. (kneepje dus) Belangrijk is om een hele korte hulp te geven en direct TOTAAL te ontspannen in je armen (dit is moeilijk en moet je echt op concentreren) wanneer je vervolgens weer wat meer temo vraagt.
Hierdoor wordt hij wat actiever en sneller ronder.
Maak tussendoor alle oefening door bijna onzichtbare schakelingen wanneer hij goed reageerd en blijf dat vaak doen.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:17

Ik denk eigenlijk dat ik een (halve?) ophouding maak. Het gaat in ieder geval als volgt:

Mijn paard loopt er niet helemaal doorheen, ik doe mijn "polsknik" en vraag daarmee of hij ietsje lager en ronder wil door mijn hand te volgen en dit doet hij dan. Mijn "polsknik" is een korte beweging, ik rij niet continu rond met die knik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:41

Het is een veel te grote beweging. En je haalt de teugel naar achteren, ik vind dat heel dwingend en niet fair. Je hand wordt heel hard en heel streng als je dat doet. Het is echt totaal niet vriendelijk.

Je hand volgen is niet je hand naar achter halen en je paard knikt in (want sorry, maar 't is gewoon: geen gelul, in de krul). Wat je paard dan doet, ik wegduiken voor de druk (of zal ik gewoon pijn zeggen? is misschien eerlijker) in de mond. Je vraagt dan niet, je dwingt door je paard pijn te doen.

Je hand volgen is je paard naar voren rijden, en zó zitten dat je hem op geen enkele manier belemmert, en dan gaat je paard naar je hand zoeken, en op dat moment voel je dat je een lichte druk in je handen krijgt, en dat is niet op jouw initiatief, maar dat van het paard. Dán volgt je paard de hand. Het paard legt zélf de onderkaak tegen het bit en maakt contact, zoekt naar een verend contact. En dan pas heb jij een correcte en eerlijke aanleuning, dan is je paard dus "aan de teugel".

En dat ga je nooit en nooit voor elkaar krijgen door kneepjes, door een polsknik en weet ik wat allemaal, want dat komt gewoon neer op ruk- en plukwerk. Je kunt een kneepje (en dat mag niet meer zijn dan dat je je ringvinger heel iets beweegt op je buitenteugel) gebruiken om hem op je zithulp te laten reageren. Als jij je paard terugwilt zitten, en je paard loopt door de hulp heen, kun je een kneepje geven, en die is dan ook duidelijk als halve ophouding bedoeld, en dan combineer je hem altijd met een zithulp. Hij is ook nooit bedoeld om je paard rond te maken, maar alleen om je paard alert te maken op je hulpen.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:35

Bedankt voor je reactie. Maar als ik het goed begrijp doe jij dus vrijwel niets met je handen? En de paarden die je rijdt gaan allemaal goed lopen van niets met je handen te doen? Hoe snapt een paard dan wat jij wil? Zover ik weet moet je dat toch vragen? Al is het bij mij dus dwingen.. Als ik hem namelijk gewoon naar voren blijf rijden, blijft hij lekker met zijn hoofd omhoog (als een kameel) lopen.

Ik heb trouwens wekelijks les van een gediplomeerd wedstrijdruiter van een jaar of 45. Niet zomaar iemand, bedoel ik hiermee te zeggen. Zij is het ook zeker nog niet eens met het aan de teugel verhaal, maar ze is wel enthousiast als hij meer ontspannen en lager loopt. Dat gebeurt na die knik, het is dan overigens niet dat ik zijn hoofd en hals krampachtig in model moet houden ofzoiets.. Hij is dan los over de rug. Dat lijkt mij tegenstrijdig met dwang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:02

Ik doe idd vrijwel niets met mijn handen.
Omdat een paard, als het goed van achter naar voren wordt gereden, de buikspieren aanspant, en de rug loslaat, zelf op zoek wil naar die hand. Dat hoef ik dus niet te vragen, en omdat ik dus geen kneepjes geef, en mijn paard niet in de mond zit, heeft zij zoveel vertrouwen in mijn hand, dat zij de onderkaak tegen het bit wil leggen.