Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:08

Alicia2u: alweer zo'n goede tip :)* van je hier net.

Zeg wat vindt jij van het lichtjes knikken in je pols van je handen naar binnen toe ?
Mij is dit op zitles meegegeven als tip (doe het nog niet doorlopend en/of automatisch) omdat de massa van je hand die mee kan gaan veel kleiner is dan je onderarm <> bovenarm, je hebt meer "vering"
Ben je in lijf heel stabiel maakt het niet veel uit denk ik, maar het klonk me zo logisch.
voorkomt ook dat je piano handjes krijgt want dat voelt niet lekker overdwars knikken.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:44

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:01

SummerRemedy... ik stoor me op je filmpjes meer aan je armen dan aan je voeten. Je zet ze erg breed en hoog. Geen mooie afhangende ontspannen schouders die mooie ontspannen verbinding hebben met de mond. Je tilt hoofd beetje op... en paard loopt op de kop.
Voor voeten kan het soms helpen om je hakken naar buiten te doen ipv je tenen naar binnen. Dat ze naar buiten wijzen heeft ook meer te maken met los laten in je heupen.

Heb je al gekeken naar deze filmpjes
http://youtu.be/gyJdiJX1l1k
http://youtu.be/0HaA2gzu0oc

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:33

Ik heb van iemand de tip gekregen voor wiebelbenen tegen te gaan. Garantie gegarandeerd!

Tijdens het rijden aan de linker en rechterkant een strotouwtje tussen je benen stoppen. Probeer een half uur lang er op te letten dat dat strotouwtje blijft zitten. En dan eventjes niet op je paard te rijden, laat hem gewoon lekker wat rondjes stappen, draven en galopperen. En ten alle tijden proberen het touwtje op zn plek te houden. Probeer ook, als die valt, bij te houden hoe vaak die valt en dat iedere x tijdens het rijden te verminderen tot 0

ik moet het nog altijd eens gaan proberen maar ik weet zeker dat dit een enorm goede tip is

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:38

en dan ga je niet klemmen omdat je de touwtjes vast wil houden? want dat lijkt me juist wel en klemmende benen lijkt me nog irritanter voor het paard dan wat gewiebel dat waarschijnlijk mee gaat in zijn ritme.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:46

Waar ik op het moment last van heb is dat mijn onderbenen niet mooi aan mijn paard aansluiten. Iemand tips? :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:57

Evelijn schreef:
en dan ga je niet klemmen omdat je de touwtjes vast wil houden? want dat lijkt me juist wel en klemmende benen lijkt me nog irritanter voor het paard dan wat gewiebel dat waarschijnlijk mee gaat in zijn ritme.

nee je moet juist niet klemmen maar je erop concentreren je benen stil te houden :)

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:30

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:34

ondanks de knik in je pols vind ik je houding heel netjes hoor

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:40

dakjewel M_hartje_M, ben dr ook wel blij mee haha :P ik blijf graag verbeteren :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:44

Ja als ik nu heel streng moet zijn, op de eerste foto trek je je rug een beetje hol, kan een moment opname zijn natuurlijk :) heb der zelf ook last van

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:46

okee dankjewel, daar kan ik op letten :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:15

Ik vind ook dat je je rug hol trekt, ook goed te zien op de foto in de link (die ik trouwens een stuk duidelijker vind dan de andere twee) Probeer je navel richting je ruggegraat te trekken.
Knik van je pols... echte pianohandjes... die zorgen er wel voor dat je geen mooie verbinding met de mond kan houden. Dus dat het een mooie lijn is van je elleboog naar je hand.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:21

Volgens mij zit je ook scheef, je lijkt wat meer naar rechts te 'hangen'.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:31

Mijn probleem is dat ik bijna altijd met gestrekte armen rijdt.

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:25

dankjulliewel, ik ga eraan werken :j

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:19

Evelijn schreef:
SummerRemedy... ik stoor me op je filmpjes meer aan je armen dan aan je voeten. Je zet ze erg breed en hoog. Geen mooie afhangende ontspannen schouders die mooie ontspannen verbinding hebben met de mond. Je tilt hoofd beetje op... en paard loopt op de kop.
Voor voeten kan het soms helpen om je hakken naar buiten te doen ipv je tenen naar binnen. Dat ze naar buiten wijzen heeft ook meer te maken met los laten in je heupen.

Heb je al gekeken naar deze filmpjes
http://youtu.be/gyJdiJX1l1k
http://youtu.be/0HaA2gzu0oc

Idd, schouders span ik ook snel aan, ben er bewust van, nu nog afleren :(

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:34

Dat is lastig... en niet zomaar gedaan... ga yoga doen ;)
Ik heb ook last van teveel spanning in mijn schouders... en niet alleen tijdens het paardrijden. Ben nu bijna een jaar yoga aan het doen... en echt het helpt enorm voor mijn houding en hoe te ontspannen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:42

Ik heb een jaar gebodybalanced en nu alweer bijna een jaar niet.. :o Wil er wel weer heel graag mee beginnen!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:51

Ik lees even mee. Ook vaak een zit probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:35

Peetstap schreef:
Alicia2u: alweer zo'n goede tip :)* van je hier net.

Zeg wat vindt jij van het lichtjes knikken in je pols van je handen naar binnen toe ?
Mij is dit op zitles meegegeven als tip (doe het nog niet doorlopend en/of automatisch) omdat de massa van je hand die mee kan gaan veel kleiner is dan je onderarm <> bovenarm, je hebt meer "vering"
Ben je in lijf heel stabiel maakt het niet veel uit denk ik, maar het klonk me zo logisch.
voorkomt ook dat je piano handjes krijgt want dat voelt niet lekker overdwars knikken.

Ik wil de polsen altijd zo recht mogelijk hebben. Ten eerste vanwege de veiligheid, ten tweede omdat je daardoor een betere aanleuning krijgt. Je wilt een lijn tussen mond van jet paard en elleboog, wanneer je je polsen naar binnen knikt verbreek je deze lijn. Ik heb de laatste jaren gemerkt dat het rijden met een ontspannen onderarm voor een hele fijne aanleuning zorgt. Dit kan alleen als je geen spanning maakt tussen je elleboog en je hand, de polsen naar binnen knikken kan dus niet. Als je van bovenaf naar je onderarm en hand kijkt, wil in een rechte lijn zien tussen knokkels van je vingers en de elleboog, geen knikjes. De vering die jij omschrijft komt uit de schouder en het ellebooggewricht, niet uit de pols.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:46

Alicia2u schreef:
Ik wil de polsen altijd zo recht mogelijk hebben. Ten eerste vanwege de veiligheid, ten tweede omdat je daardoor een betere aanleuning krijgt. Je wilt een lijn tussen mond van jet paard en elleboog, wanneer je je polsen naar binnen knikt verbreek je deze lijn. Ik heb de laatste jaren gemerkt dat het rijden met een ontspannen onderarm voor een hele fijne aanleuning zorgt. Dit kan alleen als je geen spanning maakt tussen je elleboog en je hand, de polsen naar binnen knikken kan dus niet. Als je van bovenaf naar je onderarm en hand kijkt, wil in een rechte lijn zien tussen knokkels van je vingers en de elleboog, geen knikjes. De vering die jij omschrijft komt uit de schouder en het ellebooggewricht, niet uit de pols.
Dank je voor antwoord.
Kort gezegd gebruik jij dus juist de "massa" van je armen voor betere aanleuning ;-) en mondcontact.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:28

Ja, dat klopt precies.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:37

Heb ik nog lange weg te gaan omdat goed te gaan aanvoelen ;-)
Maar beter nu juiste methode gapakt als dingen verkeerd aanleren, ga es navragen wat het doel was van het wat knikken met je handen.
Ik vermoed....: dat de beginners zo iets beter kunnen aanvoelen wat paard met bit doet.
Omdat hun lijfbalans > armen > schouders nog niet los en volgend genoeg zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:07

@Alicia2u: Vind jij dat hoe centered riding het uitlegt hoe je moet zitten dan een goed uitgangspunt of juist niet? Ben momenteel bezig met lezen in het boek Centered riding 2... en tot nu toe heb ik er wel wat aan. Kan nog niet alles in praktijk brengen maar het gevoel van ontspanning lijkt erg op yoga en dat doe ik wekelijks.