Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:42

SabM schreef:
Hmmm wat doe ik met mijn handen als er geen teugels zijn??

Knoop een beugelriem om paardlief. Kan je die vasthouden. Je kan ook je handen in je zij zetten. helpt je gelijk om te voelen of jij je rug wel loslaat :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:43

Yamcha schreef:
Denk wel dan Zen-les erg goed kan helpen :j

mijn binnenhand mag niks. Moeilijk hoor.

Zen les??

Oh die binnen hand 8)7 Die is ZOOOO verleidelijk.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:44

Yamcha schreef:
SabM schreef:
Hmmm wat doe ik met mijn handen als er geen teugels zijn??

Knoop een beugelriem om paardlief. Kan je die vasthouden. Je kan ook je handen in je zij zetten. helpt je gelijk om te voelen of jij je rug wel loslaat :D

ahhh handen in zij.. dat is een goed. Rug loslaten is voor Suuske een opgave, ze drukt hem zo makkelijk weg.
Best flink overbouwd achter.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:50

Zen-les is leren om rustig te blijven, niet stressen, niet proberen alles te bepalen. Er vanuit gaan dat je paard genoeg gezond verstand heeft, en niet boos worden als paard iets doet wat je niet wil (hoogstwaarschijnlijk heb je die reactie zelf veroorzaakt namelijk).

Rug loslaten ging mij om de rug van de ruiter, eigenlijk :) Je kan niet van je paard verwachten dat ze de rug loslaat als jij je rug niet loslaat. Zij kan helemaal niet loslaten als jij het niet doet. Jíj bent de sleutel, jouw lijf is de sleutel. Probeer je kaak eens los te laten, schouder laten vallen, rug recht, mag ietsje bol, maar niet hol, en benen gewoon laten afhangen. Denk dat je stomverbaasd bent hoe je paard gaat lopen. Oh, en ademen vanuit je buik en niet je borst.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:52

gister dan les gehad.. zo stug als ik eerst was... nu verlies ik het contact teveel..ookniet goed :+ mja, weer wat om te oefenen. ondertussen veel overgangen om paardlief actief te maken/behouden en die dan rijden zonder been of hand... alleen met zit (en ja, hij kan aandraven zonder mijn been... nooit gedacht :+) dus vanavond weer lekker oefenen. ondertussen moet hij ook meer voer, na 3 kwartier was hij echt op, en dat merkte ik zelf ook als ik aan het rijden was.. energy is weg na een half uur... dus maar wat extra energy erin, en een vliegendeken voor de rust op de wei...

sabm, je kunt ook een les van japeloup of knollentuin proberen voor erbij? je kunt toch ook lessen bij 2 personen.. iemand die echt bezig is met rijden met je lichaam, en iemand die je helpt met het technische... het hoeft elkaar neit te snijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:55

Zenles ja!! Proberen om écht helemaal ontspannen te zijn en je hoofd helemaal leeg te laten en alles in je lijf los te laten (zeg ik dan die zo'n zenles hard nodig heeft ;-)).

Ben je weleens in de sauna geweest? Heerlijk in zo'n grot met zweefmuziek, een knapperend haarvuur enzo? Daar word je heerlijk 'zen' van. Alles loslaten, alles wat je bezig houdt in je hoofd en je lijf.

Instructrice heeft aangeboden om zitlessen op haar paard te geven, omdat het paard wat ik nu rijd gewoon te nerveus en druk is, als ik dan een betere, onafhnakelijke, zit heb (dacht toch echt dat ik die wel had "=) dan ga ik verder op Maantje.

Rijtechnisch kan ik nog niet echt meepraten, ben nooit echt ver gekomen in de dressuur, dus ik lees aandachtig jullie posts en probeer het allemaal maar te begrijpen en visualiseren :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:57

hoe ging je les gister laetitia?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:59

oh :0 oeps hahaha. mijn rug zal ongetwijfeld niet ontspannen zijn hahaha
Ik ga het vanmiddag eens proberen...

Hmm ademen vanuit buik?? kan het hier niet eens op een stoel... laat staan op me paard. _O-

houtvuur, jengel muziek... dan wil ik slapen :Z dat zal lastig gaan op paard.
Ben niet gestres... eerlijk niet, want als ik ook maar iets druk ben in energie dan ontploft suus meteen. Dat is echt een super spiegel wat energie niveau's betreft.

laetitia... mijn niveau is ook nog maar B +3 dus rijtechnisch kan ik hier ook zeker meer leren.
Laatst bijgewerkt door SabM op 08-07-11 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:05

Geweldig :D

Wat dat laatste betreft: stress (of spanning) uit zich ook in je lijf, maar daar reageert je paard niet op denk ik, dat is ze gewend. Ik bedoel dit: als je niet vanuit je buik kan ademen, ben je definitely niet Zen.......
Goed ademen is super belangrijk :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:07

enne hoe adem ik vanuit me buik?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:10

Sab, niet om te pesten maar je spreekt jezelf behoorlijk tegen betreft je ontspannenheid ;-).

Je zegt dat je niet gestressed bent, maar als jij een hoge ademhaling hebt (dus niet vanuit je buik) dan ben je dus wel gestressed en gespannen :j

@emptywords: les was heel erg confronterend, heb een persoonlijk ontwikkelings plan gekregen waarmee ik aan de slag moet. Dit is de conclusie na de 1e les (kan wel janken... |( ):

X heeft spanning in haar lijf. Dit uit zich zowel in haar houding als in het paard. Het paard, een arabische volbloed heeft van zichzelf veel temperament en neemt de spanning makkelijk over. X zit op het paard, maar lijkt niet wezenlijk aan het paardrijden. Ze is afwachtend, waardoor haar paard de ruimte krijgt om afgeleid te zijn. X mag meer leider zijn: bedenk wat je wil en rijdt duidelijk en doelgericht. Dit begint met kijken en vervolgens vanuit de zit draaien met aanvullend been- en teugelhulpen.
De spanning in haar lichaam komt niet alleen bij het paardrijden vandaan. Advies is om een fysiotherapeut of osteopaat te bezoeken. Deze kan haar helpen blokkades in haar lichaam / wervels op te lossen, waardoor bewegen soepeler gaat. Op het moment is haar onderrug te hol en bovenrug te bol. De S-curve is te sterk.
Vanuit bewustzijn kan zowel op als naast het paard hieraan gewerkt worden.
Op de rechterzijde trekt X haar heup op en blokkeert. Hierdoor komt ze scheef te zitten en kan niet correct de hulpen doorgeven. Het lukt haar met oefenen wel om haar heup weer te ontspannen.
Doordat ze nog niet in balans zit heeft ze geen onafhankelijk zit. Dit maakt het lastig om een paard bijv op een volte te buigen. Binnen- en buitenzijde moeten tegelijk tijdig handelingen verrichten, ieder op eigen wijze en gradatie.
Voorstel is om met zitoefeningen en klassieke zitles, in combinatie met behandeling en oefeningen van fysiotherapie of osteopathie, X weer soepel en ontspannen in haar lichaam te krijgen, zowel op als naast het paard.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:15

nou ja, als je hieraan werkt kun je wel flink verbetering gaan merken denk ik :)

en de intructrice zelf? die bevalt je wel goed :) Ik vid haar alstijd heel rustig en duidelijk overkomen als ik naar haar lessen kijk.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:17

Laetitia, ik geloof je. Maar laat ik dan zo zeggen dat ik het niet zo ervaar. Ik ben in energie rustig en kalm iig voor mijn gevoel. Maar blijkbaar zegt ademhaling wat anders...Voel me niet gespannen en met rijden ook niet. Moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit op let. Zolang ik maar zuurstof binnen krijg :D
Zal vanmiddag met rijden eens opletten waarmee ik ademhaal.
Merk hier op me stoel dat ik blijkbaar vanuit me buik adem (althans zo voelt het) *\o/* kan het dus al :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:19

@ Laetitia :(:) dat is vast moeilijk om te horen, maar komt vast goed.

Durft zelf niet zoiets te laten maken... bang voor wat er gezegd wordt. Dappere Laetitia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:23

Ik snap het verhaal van SabM geloof ik.
Het voelt als niet gestressed, omdat je niet weet hoe Zen voelt. Maar als je een paar keer hartstikke Zen bent, herken je het wel, omdat je nu weet hoe het anders kan.

Het is net zoiets als met een slechtpassend zadel. Eerst herken je dat niet, omdat je niet beter weet.
Maar als je weet hoe een zadel hóórt te liggen, en je weet hoe je paard loopt onder een goedpassend zadel, herken je het wel als een zadel niet goed past.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:24

EmptyWords schreef:
sabm, je kunt ook een les van japeloup of knollentuin proberen voor erbij? je kunt toch ook lessen bij 2 personen.. iemand die echt bezig is met rijden met je lichaam, en iemand die je helpt met het technische... het hoeft elkaar neit te snijden.

Ja dat is zeker een idee. Ga even les met juffie afwachten en daarna beslissen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:25

Hoi SabM, welkom.

Ik merk zelf dat mijn ademhaling niet goed is soms als ik ga doorzitten. Omdat ik controle
wil houden over het stil zitten ga ik mn liezen aanspannen (en ook deels mn adem inhouden)
waardoor ik al snel moe wordt.

Wat mij helpt is in 3 tellen ademteug in, even rust een paar tellen en dan weer rustig via de neus uit
waar ik even lang over doe als inademen.

En het belangrijkste... door je NEUS ademhalen :D (ik rijd graag zonder dat ik het doorheb met mn mond
iets open om lucht te happen) als je door je neus ademhaalt gebruik je meestal je buik ook beter!

Als ik ontspan en mijn ademhaling goed is met lichtrijden ga ik weer doorzitten, en paardlief blijft dan ook
lekker ontspannen!

(bedankt voor de tips trouwens dames, ga er mee aan de gang!)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-07-11 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:26

soms heb ik een snugger idee :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:26

Tnx Yamcha. fijn als je begrepen wordt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:28

svdijk86 schreef:
Hoi SabM, welkom.

Ik merk zelf dat mijn ademhaling niet goed is soms als ik ga doorzitten. Omdat ik controle
wil houden over het stil zitten ga ik mn liezen aanspannen (en ook deels mn adem inhouden)

Wat mij helpt is in 3 tellen ademteug in, even rust een paar tellen en dan weer rustig via de neus uit

En het belangrijkste... door je NEUS ademhalen :D (ik rijd graag zonder dat ik het doorheb met mn mond
iets open om lucht te happen) als je door je neus ademhaalt gebruik je meestal je buik ook beter!

Als ik ontspan en mijn ademhaling goed is met lichtrijden ga ik weer doorzitten, en paardlief blijft dan ook
lekker ontspannen!

:j :j ja ja dat heb ik ook. Ik wil ontspannen en stil zitten. Met als gevolg dat ik me adem in hou. Als ik dat besef adem ik weer en ga ik soms liedje zingen, maar ja dan gaan mijn armen en benen een eigen leven leiden en zit ik al stuiterend op paard :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:29

Laetitia: wie geeft jou les?

Ik vind je review niet zo een drama...... denk dat heel veel reviews van hier er zo uitzien. Mijne iig wel, zeker in het begin :j
Je hebt nou goede handvaten, je kunt hier wel echt wat mee :)

@ SabM: graag gedaan meis :+:

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:31

De instructrice is inderdaad erg rustig, vond het een fijne les :j., snap nu ook waarom ik Mani niet helemaal ontspannen krijg en ze steeds door mijn binnenbeen heen valt. Dat ligt deels aan haar eigen scheefheid maar voor een groot deel toch echt aan mij, omdat ik mijn binnenheup optrek.

Ga binnenkort een afspraak maken met een fysio/chiropractor én manueel therapeut tegelijk. Schijnt dat hij meteen ziet wat er mis is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:39

manueel therapeut kan indd heel veel helpen, ik had een blokkade in mn nek waardoor ik blijkbaar rechts verder achterom kon kijken door links... nu kijk ik beide kanten weer evenver achterom.

het is wel leuk om dit te bewaren (plan van aanpak) als je over een half jaar terug leest en kijkt naar waar je dan staat zul je zoveel verbetering zien...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:52

SabM schreef:
svdijk86 schreef:
Hoi SabM, welkom.

lekker ontspannen!

:j :j ja ja dat heb ik ook. Ik wil ontspannen en stil zitten. Met als gevolg dat ik me adem in hou. Als ik dat besef adem ik weer en ga ik soms liedje zingen, maar ja dan gaan mijn armen en benen een eigen leven leiden en zit ik al stuiterend op paard :roll:

Grappig, ik heb dat juist andersom :P
kan prima doorzitten, en vind dat zelf ook fijner omdat ik dan meer algehele controle lijk te hebben. Met lichtrijden vergeet ik dan weer te ademhalen en te ontspannen waardoor paard rennerig wordt.

Moet je dan 1x in de zoveel tijd naar de manueel therapeut Emptywords? Want die blokkades komen vanuit je foutieve houding en je eigen spanning, en dat gaat niet zomaar weg toch?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:59

Ik heb het bij lichtrijden ook gehad in het begin op Zya, omdat ik op mn vorige paard vaak aan het
doorzitten was.. Zya spurtte keihard onder je vandaan als je ook maar op het goede been wou gaan
lichtrijden (en dus 2 passen doorzat) nu ben ik alweer zo'n tijd aan het lichtrijden dat ik nu weer even
aan het doorzitten moet "wennen"

Ik ga trouwens 27 juli een clinic proefgericht rijden van Adriaan Hamoen meedoen. Iemand ervaringen mee?

Instructrice heeft me uitgenodigd, over 2 weekjes heb ik les.. dan gaan we voor het eerst L proefjes oefenen
(spanneeeeend)