ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:26

Nee, galop komt later wel. Meestal onverwacht omdat ze een keer jolig zijn.
Met zijn superhengstige merrie zou ik het nu niet opzoeken. Of je moet echt tot het gaatje durven gaan als ze niet reageert. Lijkt me lastig als je alleen bent en ze nog niet volledig beleert is. Ds nu zorgen dat ze niet kan aanleren dat ze niet op je been hoeft te reageren.

Ismy, leuk een Londonderry. Heb nog naar de hengst zitten kijken voor Juul. Is wel een groot paard geworden. En als hij nu zo braaf is, kan dat gewoon zo blijven. Niet alles gaat staken en stuiteren. Gewoon een fijn beestje dus.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:50

Een Londonderry is idd fijn. zo rustig, veel geduld en braaf (: wij hebben 'm toen toch maar gecastreerd.

hij is 3 jaar. 2 maand terug zo iets ofzo? drie geworden? hij is niet van mij hoor. We pakken 'm maar 1 a 2 x in de week en dan laten we 'm met rust. Hij is al aardig stevig gebouwd, absoluut geen slungel etc. Maar hij moet nog groeien dus we willen 'm zo min mogelijk belasten.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:02

Is toch fijn zo'n braaf paard, onze doet het ook zo gemakkelijk tot nu toe. Maar daar heeft nog geen zadel op gelegen dus ik kan er verder nog niet veel van zeggen.

En ik weet ook niet of ik het op zou zoeken nu al met zo'n hengstige merrie, ze kunnen knap lastig zijn dan hoor. Als je het op kan lossen is het super en heb je er later profijt van maar als je denkt het misschien niet op te kunnen lossen kan je haar misschien beter een paar dagen laten staan of alleen andere dingen doen? Het kan iig zeer frusterend zijn zo'n superhengstige merrie :( .

Wat ik trouwens wel vreemd vond, we hebben al een paar keer een vliegendeken bij hem om gehad, daarmee gewandeld ed. dus we wilden gisteren een regendeken om doen. Het zou koud worden (tot -5 hoorden we) dus dit leek een goede gelegenheid hem aan de deken te laten wennen. Straks doen we ook een vliegendeken om vanwege de vele steekbeesten hier en de regendeken is toch een stuk sterker mocht hij er fratsen mee uit willen halen. Deken om doen is totaal niet interessant, ermee wandelen ook niet. Zetten wel hem nog weer even in de bak (met de anderen) tot het donker zou worden. Begint me daar te rennen en is niet meer opgehouden met bewegen tot we hem binnen haalden. Of dat een reactie was op de deken of wat anders ik weet het niet maar vond het wel vreemd? Heb wel eens gehoord dat ze niet meer willen lopen in begin met deken om maar niet dat ze juist niet meer ophouden?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:44

Vandaag voor het eerst gehangen. Dit paardje is heel sensibel en extrovert dus moet het rustig aan doen. Ben begonnen met naast haar springen (zie je me in het filmpje ook nog doen) en er voor zorgen dat, dat normaal wordt. Toen ben ik mijn gewicht op haar gaan plaatsen zoals ik op het filmpje laat zien en uiteindelijk heb ik er overheen gehangen. Je ziet dat ze het nog vreemd vindt. Op het filmpje kijkt het anders als dat het voelde, ze was in een hele zekere, vrolijke, leergierige en vooral betrouwbare stemming. Ben hierna gelijk gestopt, morgen weer een dag.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:57

ja ik doe het gewoon rustig aan en zie wel. het longeren gaat wel heel goed en in de omgang is ze alleen wat drukker en bijteriger dan normaal. verder geen duidelijke tekenen van de hengstigheid. ik ga dus nog geen middeltjes etc gebruiken. even kijken hoe het over een week is. mocht het nu aanhouden etc kan ik de da altijd haar even laten nakijken of ze geen cystes heeft ofzo. met haar moeder heb ik dat probleem nooit gehad. daar merk je niet veel aan. ik hoop maar dat het ook een beetje met de leeftijd te maken heeft haha.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:14

Netjes hoor Marlies, weer zo'n filmpje om vrolijk van te worden. :D

Lastig met de hengstigheid, zou gewoon even wachten want wie weet maak je het alleen maar erger als je ermee verder gaat nu

Leuk (en groot) paard op de foto ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:35

Marlies, kleine stapjes nu zijn grote stappen in de toekomst.

Don Pedro en ik. Nu nog met elastiek maar die wordt niet gebruikt. En ik was vergeten mijn spoor van mijn rechterlaars af te halen.
Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:43

DendroFleur, helemaal mee eens :D
Mooi paard heb je zeg!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:45

Leuk Marlies, dat filmpje, vooral filmpjes blijven plaatsen :D .

Mooie foto Dendrofleur. Ziet er goed uit.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:36

Vandaag voor het eerst op Puk gedraafd!!! JEEEJ ze deed het super super superbraaf

Daarna zat een van mijn dagbestedingsclientjes erop, die kon alles, erop liggen, achterstevoren, en Puk, vond alles prima! Echt een Topper!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:13

Oef, wat gaan jullie hard! Ziet er knap uit allemaal! Storm heeft nu "even" een wondje onder zijn kin, van het halster dat ie in het land nog even omhad, omdat ie wel eens ondeugend is met pakken, dus even niets om zijn hoofd. Mijn dochter heeft hem met de cordeo uit het land gehaald, ja, dat ding hebben we ook nog! ... dacht ik toen. Dat ging goed. Misschien morgen even zonder kinriem toch lekker longewerk laten doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:27

Afbeelding

Zo zag mijn Storm eruit, in september vorig jaar toen ik bij hem ging kijken....ik was direct verliefd, dus! <3 Klein fotootje, maar je ziet dat ie dunnetjes is..

Afbeelding

Dit is in maart, aagekomen, veel geleerd en nu is het tijd om nieuwe foto's te gaan maken, want hij ziet er weer heel anders uit, mijn toverbal! En hij is nu gewend aan iemand die naast hem op een krukje gaat staan en zo......

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:39

Hij ziet er goed uit Jetta.
Vanavond ook maar even een zadel bij Evita opgegooid. Meestal begon ik met een dekje en dekensingel maar dit is zo'n makkelijke tante. Dekje erop, zadel erop, singel eraan en ligt vastgemaakt. Omdat baasje net kwam kijken toen ik alles er weer af had, nogmaals gedaan. Het was wel grappig dat ze zachtjes ging hinniken. Steun zoeken bij de andere paarden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:31

Dank je!
Fijn hè, als het zo gemakkelijk gaat! Zadel ging bij Storm ook goed, kon ook al een beetje aansingelen, wel handig bij een boomloos geval :)
Het opstappen was een probleem, hij schrok zich rot als er iemand boven zijn rug uitkwam,( hij vindt zichzelf de grootste??;) nu gaat het met iemand op een krukje naast hem al goed, straks hangen en stiekum been erover!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:55

Waarom 'stiekem'? Ik heb mijn paarden heel goed laten merken dat ik er op ging zitten. Mijn paarden staan sowieso altijd bij het hek te kijken als ik rijd met mijn andere paard. Op een of andere manier slaan ze die beelden op en vonden ze het al heel normaal.
Ik zou eerst veel gaan hangen en je paard je handen en voeten laten snuffelen (beloning kan helpen want dan komen ze met hun hoofd naar jouw hoofd en hand dus zien ze dat je aanwezig bent óver de rug). Als je iets langer blijft hangen en het vaker doet gaan ze ook aan je benen snuffelen en zo komen ze tot de conclusie dat je er over heen hangt dus aan beide kanten zichbaar bent. Als ze aan dat beeld/gevoel kunnen wennen is het erop zitten ook geen probleem.
Je moet hier de tijd voor nemen, dit is heel spannend en nieuw voor een dier en vooral als je niet de tijd er voor neemt. Je moet paarden zien als kleine kindjes die net leren te staan/lopen, die zet je ook niet midden in de woonkamer neer, rechtopzetten en weglopen en wachten totdat ie valt en alle vertrouwen verliest. Bij paarden precies hetzelfde. Zorg dat alles in zo veel stapjes is uitgewerkt als dat je paard nodig hebt, hiermee bouw je vertrouwen op waardoor de rest automatisch sneller gaat. Take the time it takes so it take less time of wat DendroFleur mooi zei: kleine stapjes nu zijn grote stappen in de toekomst.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:22

Dames wat gaan jullie hard!
Maar wel mooie en spannende foto's en filmpjes voorbij zien komen :D ..

Even een kleine ego post hoor :o
Ik heb woensdagavond voor de 1e keer gehangen op Chev! Hij reageerde totaal niet, beetje gewiebeld en overal geaaid terwijl ik eroverheen hing. Snoepjes gegeven via de andere kant en een stukje gestapt. Gisteren weer eerst gelongeerd en daarna weer gaan hangen en mezelf ook ' groot' gemaakt en mezelf opgedrukt zodat hij mij ook kon zien. Ook weer reageerde hij niet en stond wat te suffen en meer om zich heen te kijken. Toen bodyprotector aan (jaja :D ) en opgestapt *\o/* ..Geen stap verkeerd gezet. Wat een prachtig en intens gevoel is dat zeg, de allereerste keer opstappen! Omdat hij het zo super goed deed ook een stukje gedraafd. Alles op mijn stem en heel licht been gebruik! Zelfs getracht wat te sturen, wat 'redelijk' ging voor de 1e keer!
Dus mijn geluk kan niet meer op! Zal z.s.m. wat foto's plaatsen zodat jullie er wat meer beeld bij hebben ;)

Ik ben het met xmarliez eens Jetta :j. Als hij toch nog zo schrikkerig is langzaam aan opbouwen. Gewoon elke keer een klein stapje. Beter dat je er nu wat langer overdoet dan dat je een schrikerig paard krijgt!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:47

Oh, reken maar dat ik de tijd neem en hem beloon en duidelijkheid is bij mij gewoon. Hij is niet de eerste die wij zadelmak maken en inrijden. En dit paard vraagt veel tijd om vertrouwen op de bouwen. Dat heb ik gemerkt het afgelopen half jaar. Ik heb er alle vertrouwen in hoor, dat het gaat lukken en kan ook altijd hulp vragen als iets niet lukt.
Er zijn al veel mensen geweest die de afgelopen tijd vroegen: wanneer ga je er nou eens opzitten?
Ik vind echter dat je niet op een paard gaat zitten dat te jong is, in minder goede conditie is en ook nog alles wat vóór het rijden komt, niet snapt. Ik heb hem vanaf oktober, dus na dik een half jaar wennen, grondwerk, zadel erop leggen, wat longewerk, oefenen met rare en enge dingen op het erf, zijn we al een stuk verder in het vertrouwen opbouwen. We zijn op de goede weg.
Laatst bijgewerkt door Jetta op 06-05-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:53

Dan komt het vast goed ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:17

Evita is vandaag voor het eerst aan "het werk" geweest. Ze is een heel nuchter paard en ik denk dat ze het zo oppakt. Dus voor het eerst peesbeschermers om en met een longeerlijn aan het halster naar een afgezette ring in de bak. Dat was spannend en dan staat ze te snuffen en snuiven. Dus maar even laten staan en daarna rondom me geprobeerd te krijgen. Ging goed, ik kan haar ook gelijk met de zweep corrigeren als ze stopt of naar binnen komt. Wel met een klein tikje. Ze sprong wel aan in galop toen er een tweespan friezen voorbij kwam. Maar bleef gelukkig wel op de volte.
Zal binnenkort foto's plaatsen als ik haar wintervacht eraf heb. Ze was een echte pony maar er komt nu een satijndunne vacht onderuit met steeds meer appaloosatekening.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:21

Zo leuk de 1e keer. Voor mij en Chev was de eerste keer longeren 1,5 maand geleden maar dat lijkt inmiddels al veel langer geleden...
Dus geniet er maar van haha voordat je het weet ben je al weer verder :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:01

Jetta schreef:
Oh, reken maar dat ik de tijd neem en hem beloon en duidelijkheid is bij mij gewoon. Hij is niet de eerste die wij zadelmak maken en inrijden. En dit paard vraagt veel tijd om vertrouwen op de bouwen. Dat heb ik gemerkt het afgelopen half jaar. Ik heb er alle vertrouwen in hoor, dat het gaat lukken en kan ook altijd hulp vragen als iets niet lukt.
Er zijn al veel mensen geweest die de afgelopen tijd vroegen: wanneer ga je er nou eens opzitten?
Ik vind echter dat je niet op een paard gaat zitten dat te jong is, in minder goede conditie is en ook nog alles wat vóór het rijden komt, niet snapt. Ik heb hem vanaf oktober, dus na dik een half jaar wennen, grondwerk, zadel erop leggen, wat longewerk, oefenen met rare en enge dingen op het erf, zijn we al een stuk verder in het vertrouwen opbouwen. We zijn op de goede weg.

Sorry maar dan kan ik niet komen in de opmerking om het 'stiekem' te doen. Want als je echt zo opweg bent als dat je zegt dat je bent is stiekem doen niet nodig. Het is misschien een verkeerde benaming voor wat je doet, kan gebeuren maar vooral bij het inrijden moet alles eerlijke en duidelijk uitgelegd worden aan het paard. Geen 'stiekeme' dingen, dat draagt niet mee aan het vertrouwen.
Maargoed, ieder zijn 'methode' of ding :) ik zal er verder niets meer over zeggen. Mijn visie op dit soort dingen en op de meeste dingen rond paarden/dieren is anders dan bij de meeste mensen :D

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:08

Hey allemaal,

Ik zie dit topic net pas, wat leuk! Mijn av merrie is nu bijna 3.5 jaar oud en ik ben een maandje geleden begonnen met hangen en daarna erop. Het was echt een onwijs gave ervaring, want ik heb haar als sinds ze afgespeend is, dus het was extra speciaal. [RIJ-ITP] Mijn superbrave arab voor de tweede keer onder het zadel hier kunnen jullie een topic vinden van de tweede keer rijden. Ik ben ondertussen een aantal keren verder. Ze pakt het ontzettend goed op en is gigantisch braaf. Ik vind haar alleen erg sloom en "mat" terwijl het normaal gesproken een pittige en voorwaartse (wel brave) dame is, dus ik denk dat ik morgen even lekker haar laat vrijspringen of iets leuks, om even iets anders te doen.

Nou ik lees en praat graag mee hier!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:15

Ik kan het stiekem doen wel begrijpen. Je gaat hangen en beweegt wat omhoog en omlaag. Daarna ga je voorzichtig met je been over de rug heen en rustig zitten. Dat zie ik als stiekem doen maar eigenlijk is het dus zo beheerst gaan zitten dat je het paard er niet mee overbluft maar dat er maar weinig verandering is. Kan me niet voorstellen dat je de eerste keer echt in het zadel wil ploffen zodat het paard weet dat je zit.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:08

Afbeelding

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:05

HedwigO: dat slome kan ook komen door het weer. Het is deze week weer opeens erg warm. aar hebben wij mensen last van, maar ook onze paarden. By the way: welkom hier!!!