[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:31

pri_lady schreef:
Och, dat filmpje, arm paard.

Ik durf al jaren niet meer te springen maar op het paard van het filmpje zou ik wel een keer mee willen liften, zelfs in dat (voor mij) hoge parcours. Wat een paard zeg!

Ik wil je niet opjutten Marcel maar ik zit toch met smart te wachten op de foto's, tekeningen en afstanden.

Onze haf is geen springer, doet alle benen afzonderlijk in en uitstrekken (best knap), komt altijd op één been neer. Laat wél de hindernissen heel en is op zijn manier ook enthousiast. De sloot springt hij niet, daar dendert hij met opgeheven hoofd héél vrolijk doorheen zodat zelfs de mensen op de achterste tribune (bij wijze van) drijfnat zijn! Krijg je al beeld???

Mijn kinderen vinden een sprongetje wel leuk, nu gebeurt het niet vaak omdat ze dit niet zonder begeleiding mogen én omdat ik voor parcourbouwer mag spelen. Dat sjouwen vind ik niet erg maar de afstanden inbouwen wel..................dus kom maar op met de theorie, foto's en afstanden.

We zijn 10 pagina's verder, door het lezen van de berichten hier en door het filmpje op pag 16. toch wat vertrouwen gekregen om wekelijks 2x te gaan oefenen zodat de haf wat handiger gaat worden. Want dat is wat ik lees, uren maken met steeds dezelfde oefeningen. Met als uitgangspunt dat mijn meiden (13 en 11) in mei/juni een (onderlinge) caprilleproef kunnen rijden. Jaja, weet het, we zijn mega amateurs maar je moet ergens beginnen.

Door dit topic ben ik mij nog meer bewust geworden dat ik mijn angst teveel projecteer op mijn meiden. In mijn tienerjaren is door mijn fout op de hindernis, mijn (spring)paard ter plekke afgemaakt. Daarna heb ik nooit meer echt gesprongen. Eén ding hebben dat paard en de haf gemeen, ze doen wat jíj wilt, al zet je ze in een brandende stal (bij wijze van). Ben dus bang dat de haf ook in het springen niet zelf zijn grens dmv bv weigering zal aangeven. Wil graag hem en mijn meiden heel houden.

Daarom wil ik toch dmv dit topic tot grote vreugde van mijn meiden toegeven aan hun grote wens, voor mij een mega-stap, ik ben nu al in tranen en we hebben nog geen balk gezien.

Tenslotte een vraag: drafbalken uitzetten doe ik op gevoel, galopbalken las ik ergens zet je uit op 2.90 m excl 10 cm balk, in- uitje ook vanaf die afstand. Dit is paardenmaat, neem ik aan. De haf is wel 1.54 maar heeft in de bak een pony galopsprong. Voor de pony's wat kleiner? Iemand hier ervaring mee?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:57

@pri_lady
Hartstikke leuk dat je weer gaat beginnen. Ik ben ook ooit een paard kwijtgeraakt met springen, en ook ik zei dat ik nooit meer wou rijden. Gelukkig had ik een leraar die me gelijk weer op het paard dwong.
En onthoud, dat je paarden braaf zijn, is alleen maar prettig, maar spring de hoogte waar jij en je kinderen zich prettig bij voelen. Dan komt alles goed. Dan ga je vanzelf, als de tijd rijp is, een keertje iets hoger, Haastige spoed is zelden goed.
drafbalkjes voor jouw paarden moet je op 1.40 mtr zetten.

Veel plezier

oOoKellyoOo

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:00

Ik ben begonnen met mijn paard balkejes te lopen en vrijspringen, zolang het allemaal gebeurt zonder staanders , springt ze de sterren van de hemel, wat een vermogen heefd ze zeg.
Maar ze heefd eng tevrees ook als de dr stal ingaat. En dus ook als ze tussen 2 staanders erdoor moet, ik heb ze al heel breed gezet en de balk op de grond dit gaat goed, tot een bepaalde breedte, dat raakt ze in paniek. Hoe los ik dit op?
D'r box in is al jaren een rampen dit gebeurt nu met een lijn om dr kont heen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:13

oOoKellyoOo schreef:
Ik ben begonnen met mijn paard balkejes te lopen en vrijspringen, zolang het allemaal gebeurt zonder staanders , springt ze de sterren van de hemel, wat een vermogen heefd ze zeg.
Maar ze heefd eng tevrees ook als de dr stal ingaat. En dus ook als ze tussen 2 staanders erdoor moet, ik heb ze al heel breed gezet en de balk op de grond dit gaat goed, tot een bepaalde breedte, dat raakt ze in paniek. Hoe los ik dit op?
D'r box in is al jaren een rampen dit gebeurt nu met een lijn om dr kont heen.

Vanaf welke breedte ongeveer begint de angst ?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:16

Vanaf 2,5 m, ik wil haar dan toch door drijve geef haar wat meer teugel, en dus meer vrij gevoel maar toch het been erbij en de teugel zonodig toch tijdig te kunnen begrensen gelijk met mn been, eerste instantie gaat ze er twijfelend doorheen, net zo vaak totdat ik de rust heb die ik wil, en dan ga ik van daar uit steeds meer sluiten, en ze word hoe paniekeriger hoe gevaarlijker, ze gaat er zelfs bij zitten als ze geen uitweg meer ziet

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:17

Ze doet dit ook aan de hand,

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:21

oOoKellyoOo schreef:

Maar voor springen moet dat geen probleem zijn, want die zijn over het algemeen 4 meter, soms 3 maar dat is al zeldzaam.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:24

Op concours ja, maar in de training vind ik dat ze ook tussen 2 meter moet gaan, waarom , dit voor afwisseling,en ze moet leren als ze niet helemaal uitkomt dat het niet eng is op de hindernis meer aan de zijkant te kunnen nemenipv alleen maar precies op de centimeter te springen, op die momenten weigert ze ,

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:34

Poeh....daar weet ik geen oplossing voor. Zoals je het uitlegt heeft je paard inderdaad wel een probleem, zoals met de stal in gaan. Maar hier weet ik echt geen oplossing voor. Heeft een dokter wel eens naar haar ogen gekeken? Misschien dat ze niet goed ziet. Ik noem maar wat, want dit heb ik nooit eerder gehoord of meegemaakt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:42

Ik heb even gezocht in de reglementen:

http://www.knhs.nl
Citaat:
Artikel 244
d. De hindernissen op het losrijterrein mogen maximaal 10 cm hoger en breder
zijn dan de hindernissen van de desbetreffende rubriek, indien de maximum
hoogte van de hindernissen van deze rubriek 1.40 m of minder is. Indien de
hoogte van de hindernissen van de desbetreffende rubriek meer is dan 1.40 m,
mogen de hindernissen op het losrijterrein niet breder zijn dan 1.80 m en niet
hoger dan 1.60 m.

Ik vind het altijd oneerlijk voor het paard. Sommige mensen springen 30 tot 40cm hoger dan de hoogte van het parcours, zeker in de oefenklasses.

Verder geen vragen :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:46

MarcelDufour schreef:
Poeh....daar weet ik geen oplossing voor. Zoals je het uitlegt heeft je paard inderdaad wel een probleem, zoals met de stal in gaan. Maar hier weet ik echt geen oplossing voor. Heeft een dokter wel eens naar haar ogen gekeken? Misschien dat ze niet goed ziet. Ik noem maar wat, want dit heb ik nooit eerder gehoord of meegemaakt.

ze is helemaal na gekeken, en gelukkig in orde. Ze is een pittig paard wat ontzetten veel angsten en agressie had toen ik haar in handen kreeg. Ik heb het al met meerdere al over gehad, en die wisten het ook niet zo. In ieder geval bedankt, mocht je ooit de gouden tip hebben hoor ik het heel graag.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:47

mo_van_dijk schreef:
Ik heb even gezocht in de reglementen:

http://www.knhs.nl
Citaat:
Artikel 244
d. De hindernissen op het losrijterrein mogen maximaal 10 cm hoger en breder
zijn dan de hindernissen van de desbetreffende rubriek, indien de maximum
hoogte van de hindernissen van deze rubriek 1.40 m of minder is. Indien de
hoogte van de hindernissen van de desbetreffende rubriek meer is dan 1.40 m,
mogen de hindernissen op het losrijterrein niet breder zijn dan 1.80 m en niet
hoger dan 1.60 m.

Ik vind het altijd oneerlijk voor het paard. Sommige mensen springen 30 tot 40cm hoger dan de hoogte van het parcours, zeker in de oefenklasses.

Verder geen vragen :D

ja.....daar zie ik het nut niet van in. Is volgens mij meer showen! 10 cm, ok, maar 30 tot 40 cm!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:48

oOoKellyoOo schreef:
MarcelDufour schreef:

ze is helemaal na gekeken, en gelukkig in orde. Ze is een pittig paard wat ontzetten veel angsten en agressie had toen ik haar in handen kreeg. Ik heb het al met meerdere al over gehad, en die wisten het ook niet zo. In ieder geval bedankt, mocht je ooit de gouden tip hebben hoor ik het heel graag.

In ieder geval zou ik veel geduld hebben, en heel veel met beloning werken. Zeer zeker niet straffen of te veel dwingen, want dat bevestigt haar angst alleen maar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:51

Op de vorige stal waar ik stond waren ook oefenklasses als 20/40, 50/60 en 80/90. Ik heb mensen serieus over dikke B hoogte zien gaan bij 50/60 parcoursen. Idd, 'kijk mij nou eens'. In het L heb ik het een paar keer gehad dat hij richting dikke M werd opgetrokken, maar daar pas ik voor. Ik rijd niet voor niets L.

Ik heb er een keer iets over gezegd tegen één van de vaste juryleden. De wedstrijden erna stond mevrouw met een meetlat de zweeplengtes en hoogtes te controleren. Naar mijn idee een zeer goede zaak. Idem met bit/sperriem controle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:55

Excuses als mijn vraag al eerder is gesteld hoor.

Maar ik heb een 7jarige waar ik regelmatig mee spring en wat hij heel pittig doet, maar op het lage werk is hij niet voorzichtig, hij maakt op het lage werk meer fouten als op het hoge werk. Vaak om hem wat scherp te krijgen spring ik een 'stijl kruisje' dus met de lepels heel hoog.

Doe ik hier goed aan? Wat zou de oorzaak kunnen zijn, luiheid? Desinteresse? Als het hoger wordt gaat hij heel netjes springen, is hij fijn te regelen en blijft hij ruim van het hout af...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:58

MarcelDufour schreef:
Joki schreef:
Super topic vind ik dit en heb zo ongeveer alles gelezen (dus nu hoop ik dat mijn vraag niet toevallig stond in wat ik niet zo goed onthouden heb)

Ik heb een merrie van 6 jaar (even voor het gooien met afstammingen Royal Jubilee x Ferro dus redelijk allround gefokt) en ze valt over het algemene in de koudere klasse. Ze springt met gemak in de springlessen die ik volg maar ik vroeg me af of je nog een tip hebt om haar meer op het hout aan te laten. De enige momenten dat ze echt op het hout trekt is als het knopje ineens omgaat van koud naar superheet en dit gaat (nog) enorm ten koste van mijn controle. Dus ik hoop dat je een tip voor me hebt zodat ze net wat meer zelf aantrekt.

Normaal wil in de verlichte zit rijden, met het koppie er een beetje uit, wel helpen. maar karakter is karakter. Aan de aard van het beeste kan je niet zo heel veel veranderen.

En als ik dan wat mag toevoegen; ik merk dat het bij de wat slomere paarden (en dus ook de minder enthousiasten) vaak goed helpt om ze even lekker wakker te krijgen; galop, verlichte zit en even flink voorwaarts.
Ik probeer dan wel om niet ongecontroleerd rond te jakkeren maar om ze zo vlot op het been te krijgen dat je uit de wending je been aandrukt en ze in 2 sprongen in rengalop zitten en je ze daarna ook in 2 sprongen weer terug kunt krijgen. Ik doe dit vooral met jonge paarden die het allemaal nog wat eng vinden en daardoor wat knijperig zijn.
Vaak zijn ze na een paar keer uitstrekken ineens ook veel gretiger op een hindernis.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:00

Annelies, deze tip heb ik ook gekregen van mijn instructeur voor mijn jonge paard!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:01

oOoKellyoOo schreef:

Lijkt me iets wat je eerst aan de hand, met grondwerk op moet lossen, als het daar beter gaat boek je onder het zadel vanzelf ook vorderingen.

mo_van_dijk schreef:
Annelies, deze tip heb ik ook gekregen van mijn instructeur voor mijn jonge paard!

Zal ik dat maar als compliment opvatten? ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:07

Joolien schreef:
Excuses als mijn vraag al eerder is gesteld hoor.

Maar ik heb een 7jarige waar ik regelmatig mee spring en wat hij heel pittig doet, maar op het lage werk is hij niet voorzichtig, hij maakt op het lage werk meer fouten als op het hoge werk. Vaak om hem wat scherp te krijgen spring ik een 'stijl kruisje' dus met de lepels heel hoog.

Doe ik hier goed aan? Wat zou de oorzaak kunnen zijn, luiheid? Desinteresse? Als het hoger wordt gaat hij heel netjes springen, is hij fijn te regelen en blijft hij ruim van het hout af...

Vaak zie je dat bij paarden met veel vermogen. Heeft die van jou dat?
Ik zou me er niet zo druk om maken als hij op de wat hogere hindernissen het goed doet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:08

anneliesdj schreef:
En als ik dan wat mag toevoegen; ik merk dat het bij de wat slomere paarden (en dus ook de minder enthousiasten) vaak goed helpt om ze even lekker wakker te krijgen; galop, verlichte zit en even flink voorwaarts.
Ik probeer dan wel om niet ongecontroleerd rond te jakkeren maar om ze zo vlot op het been te krijgen dat je uit de wending je been aandrukt en ze in 2 sprongen in rengalop zitten en je ze daarna ook in 2 sprongen weer terug kunt krijgen. Ik doe dit vooral met jonge paarden die het allemaal nog wat eng vinden en daardoor wat knijperig zijn.
Vaak zijn ze na een paar keer uitstrekken ineens ook veel gretiger op een hindernis.

Interval training dus...maar dan een hele felle.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:10

MarcelDufour schreef:
oOoKellyoOo schreef:

In ieder geval zou ik veel geduld hebben, en heel veel met beloning werken. Zeer zeker niet straffen of te veel dwingen, want dat bevestigt haar angst alleen maar.

Sow. schoentje meld zich! mensen zitten jullie nog allemaal thuis achter de pc? Ik heb namelijk al een hele ruige carnaval middag en avond achter de rug!!!! *\o/*
maarreh nu ff serieus en ontopic ;)

Jou paard heeft dus duidelijk engtevrees.
Oefen dus heel veel tussen 'poortjes' door.
zet staanders (met en zonder balk er tussen) in verschillende afstanden van elkaar en rij er tussendoor in verschillende gangen. Je paard moet dat gewoon gaan vinden. Als ie er ontspannen tussendoor kan lopen, dan kan hij er later ook ontspannen tussendoor springen.
Vergeet niet dat een paard een gewoontedier is, alles wat hij/zij vaak moet herhalen word normaal voor hem/haar. en vergeet niet wat Marcel zegt: altijd rustig blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:12

Zo zou je het kunnen zien ja, maar bij interval training wordt normaal gesproken toch niet het 'gas' er echt op gezet.

Ik heb weleens paarden gereden die zo 'vastgeroest' zaten in hun eigen training dat ze gewoon niet versnelden, die hadden echt 3 rondes nodig om iets te laten zien wat op een uitgestrekte galop begon te lijken.
En als de eigenaar er dan weer opstapt krijg ik steevast de opmerking; o wat is ie ineens fel op mijn been :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:15

Heel leuk Marcel dit topic, chapeau dat je dit wil doen.
Had je naam al heel lang niet meer gehoord of gelezen.
Ik "ken" je(van naam en gezicht) van ca. 25 jaar geleden toen ik als groom mee ging met Berend Kalk.
Als je lessen/clinics gaat geven zal ik graag ook proberen mee te doen, lijkt me echt heel leuk.
Heb zelf al een leuke eyeopener gelezen, ik heb ook een paard die vaak te klein gallopeert en ik snap nu dat ik haar vaak te dressuurmatig wil rijden, ga dit meteen met mijn instructeur uit proberen, koppie er meer uit en meer verlicht rijden. Dank je!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:16

Annelies, ik heb mijn paard nu twee maanden en sinds 3 weken weet ik hoe de handrem eraf moet. En dan nog gaat het niet van harte!
Schoentje, In deze regio vieren we geen carnaval! Jij bent nog aardig helder voor carnavalse begrippen, of niet?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:18

MarcelDufour schreef:
M_Vainqueur schreef:
Wel een vraagje over een paard van een vriendin:
Paard trekt netjes aan op de hindernis, heeft een mooie techniek, maar wanneer die de landing inzet(dus boven de sprong nog) valt die 'stil' en na de sprong blijft dus 'stil' in zijn sprong. Nu is mijn mening, oefenen en vooral na en boven de sprong flink fanatiek houden. Maar ben benieuwd of je daar nog (andere) tips voor hebt.

Inderdaad moet je zorgen dat de springbeweging een vloeiende is. Dus boven de sprong wat meer been dan normaal, zodat hij echt doorspringt. Wat jij beschrijft doen hele voorzichtige paarden vaak. Die hebben de neiging om meer omhoog dan naar voren te springen.

Als ik erop zit, dan voelt het zeker niet als 'over'voorzichtig.(ben geen geweldige ruiter maar kan nog aardig wat voelen :P) Het is meer echt een gevoel van een handrem die die erop zet boven de sprong. Na de sprong valt die echt terug, als je niet genoeg been blijft geven valt die ook echt in draf. Wat ik uit ervaring vind lijken is dat 'over'voorzichtige paarden na de sprong juist meer willen 'wegrennen' van de sprong. Dus omhoog springen en daarna dicht achter de hindernis landen en dan snel wegwezen.
Ik denk dat we het maar eens moeten proberen aanpakken met een galopbalkje na de sprong of een in-uitje. Nu kun je natuurlijk iets spelen met het balkje erachter: Als je hem op een normale afstand legt is het natuurlijk allemaal heel makkelijk en hoeft die nog niet na te denken over het vooruit gaan. Nu denk ik dus: óf iets krapper erachter waardoor die sneller weer van de grond moet afkomen. Of juist ietsje breeder waardoor die zijn galopsprong moeten rekken waardoor die leert vooruit weg te springen na de sprong.
Ik ben benieuwd wat jij ervan denkt.