Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:33

Zammie schreef:
Ik doe altijd eerst zo'n longeersingel om de eerste keren en als een paard inderdaad rillerig daaronder is, blijft dat ding gewoon om. Doe paard na tijdje op stal en als het moet blijft dat ding de hele dag om. Maar heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ze daar lang van onder de indruk zijn. Ook niet van het zadel. Misschien mazzel gehad al die jaren?

Tsja, ik ook dan. Heb met anderen nooit zo'n problemen gehad met een zadel opleggen. Vonden het in het begin wat vreemd, maar dat was dan na een paar keer wel over. Deze tante is (was eigelijk) wel extreem.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:34

ebn bezig met een 3,5 jarige, de eerste week had ze blijkbaar niet door dat ik bestond, liep dwars over me heen.
na een paar keer goed op der sodefliker gegeven (ja het leven doet wel eens pijn) denkt ze , heeee jij staat er ook nog!

en gebeuren er geen ongelukken meer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:35

maikeltje schreef:
suleilitha schreef:
Sedalin is jammerdebammer niet meer te verkrijgen bij ons!!!!! Ik vond het fijn spul om jonge dieren voor t eerst in een trailer te krijgen. We moeten ons nu behelpen met Tranqigel en ik wist met Sedalin precies hoever ik kon gaan en met Tr. dus niet. Wat ik wel eens doe is Bach Remedy en dat wil ook wel eens helpen!
over die stemhulpen aan de longe heb je overigens helemaal gelijk. Met lichaamstaal kom je vaak verder. Je kunt een paard geen vocabulaire leren, een keer een brul of een krijs werkt vaak effectiever...

Jammer genoeg ontkom je soms niet aan publiek Boos!

Sedasan bestaat nog wel, komt volgens mij overeen met sedalin.

je was me voor Haha!
ja werkt het zelfde en is beter verkrijgbaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:44

Bezint eer ge begint (dit voor de outsiders) Drogeren is geen aangewezen methode om bepaalde diersoorten er onder te krijgen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:02

Aha, dit topic past me wel Haha!. Even terug naar dat eerste keer opstappen, wij deden dat vroeger altijd met een knietje en ging pas met de stijgbeugel aan de gang als het paard goed comfortabel was met een ruiter op zijn rug. Dat anderen dat niet deden was toen ook al bekend, ik heb er diverse meegemaakt die strak overeind gingen als je de stijgbeugel pakte en bij die was het ook altijd weer even terug naar af.

Die meisjes met die dekens over de rand komen me bekend voor. Maar omdat de meeste paarden-van-tegenwoordig zo mak zijn, staat het overgrote deel van de paardenmensen helemaal niet meer stil bij zaken die in beginsel beangstigend zijn. Dan heb ik het over dekens over de rand gooien, plotseling met bezems, scheppen, watertrekkers dingen gaan doen, kruiwagens neergooien, deuren open en dicht smijten en het aloude rennen door de stal. Je zal toch maar net met je eerste zadel-moment bezig zijn en iemand komt de hoek om gestoven, grote kans dat je paard zich een ongeluk schrikt, met alle gevolgen van dien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:12

Ik heb twee kinderen en die hoeven met mij en mijn paard geen rekening te houden. Moet het paard maar aan wennen. Daar schrikt ze ook niet van want dat ga ik niet uit de weg. Vandaag was ik met mijn jonkie voor de derde keer in een (vandaag drukke, want zaterdagmiddag) binnenbak. En ze keek wel en kneep met haar billen, maar als de ruiter verder in balans blijft zitten en doet of het de normaalste zaak van de wereld is, dan is het al snel niet meer heel eng. Nee, anderen hoeven met mij geen rekening te houden wat dat soort dingen betreft. En met er voor de eerste keer op gaan zitten zorg ik wel dat er niemand behalve m'n vent-met-grote-handen aanwezig is.
suleilitha schreef:
Bezint eer ge begint (dit voor de outsiders) Drogeren is geen aangewezen methode om bepaalde diersoorten er onder te krijgen Lachen

Absoluut niet, want ieder paard reageert er anders op. En een jong paard zonder balans drogeren kan levensgevaarlijk zijn. Dan moet je ECHT ECHT precies weten hoe je moet drogeren en hoeveel en wat lijen kan en waar je mee bezig bent. Daarom gebruik ik dat sowieso niet, want ik kan daar geen goede inschatting bij maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:35

Citaat:
Ik heb twee kinderen en die hoeven met mij en mijn paard geen rekening te houden. Moet het paard maar aan wennen.

Dan doe je het toch verkeerd. En dan deden de boeren van vroeger het nog beter. Vlieg me maar in de haren, dat doet me geen pijn maar als je kinderen en dan al helemaal eigen kinderen bij een paard om hebt struinen dan ben jij wel verantwoordelijk. Dingen als uit de buurt van de achterbenen blijven, niet voeren uit de hand en als je dat toch niet kunt weerstaan, vingers heeeeeel erg doorbuigen zijn dan toch wel essentieel. Bovendien is het geen leuk gezicht als een klein koppie van een kind van vijf een trap van een paard moet incasseren. Paarden zijn doorgaans kindervrienden maar als je je kind niet wijst op de gevaren zoals trappen en bijten schiet je ernstig te kort.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:43

Ik volg dit topic. Ben nog niet helemaal klaar met door lezen.

Ik ben momenteel ook mijn 3 jarige aan het door rijden onder begeleiding. Alleen mijn merrie is verschrikkelijk dominant en heel zelfverzekerd. Daarom heb ik haar zelf niet ingereden.
Zij krijgt gerust een vuist tegen haar borst aan als ze moet opletten. Moet zelf wel wennen aan de manier, maar het is wel de manier die werkt die bij mijn merrie.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:45

Ja, het blijven dieren, en kinderen hebben maar te leren wat wel kan en niet kan, en ouders moeten op ze letten, of liever nog, niet meenemen naar de stal, als ze niet op hun kinderen kunnen letten.

Ik zie vaak dat ma en of pa een kind meeneemt naar de stallen en laten ze dan hun gang gaan en letten nergens meer op, en dan moet ik zelf opletten dat ze niet te dichtbij mijn paard komt, belachelijk toch? dan zeg ik hou je kind bij je, en dan gaat dat kind ook nog tegen het achterbeen staan, zo ongelooflijk dom, ik moest dat kind wegtrekken, die was maar 3 jaar oud, ook nemen die ouders vaak fietsje mee zodat het lekker kan rondfietsen, terwijl er geen toezicht op is, zo tussen de paarden enzo, lekker verantwoordelijk zeg.

Ik hou het niet meer in de gaten als ik weer een paard heb, de ouders hebben maar op te letten en in de gaten te houden, ze willen ze meenemen dan ook zelf voor zorgen dat het niks overkomt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:47

Ik vind dat kinderen heel voorzichtig moeten zijn bij paarden. Een plek waar paarden zijn = geen speelplaats.

Overlaatst was ik aan het rijden... Ineens deden er kids de bakdeur hard open... En de deur knalde tegen het paard zijn voorbenen omdat de kids niet keken of er iemand aan het rijden was... Als ik rij kijk ik ook niet wat er buiten de bak gebeurd dus ik zag het ook niet aankomen... Paard was fameus verschoten Ach gut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:51

Allerleerst vind ik dat een paard vertrouwen moet kunnen hebben in zijn omgeving en ik vind het vervelend als anderen dat verpesten doordat ze niet verder kunnen denken dan hun eigen neus lang is. Net als de posters boven mij zit ik niet te wachten op los scharrelende kinderen of zelfs honden.
Maar als dat vertrouwen in de omgeving in orde is, vind ik wel dat paarden overal aan moeten leren wennen, maar dat hoeft dan niet door een soort ongecontroleerde klerezooi waarin iedereen maar wat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:56

Echt, vooral jonge kinderen horen niet bij paarden. Eén keer verkeerd bijten: vingertje eraf. Een onverwachte beweging of ondoordachte actie: koppie aan gort geschopt. Ik weet dat het hard overkomt maar het is wel de realiteit. Een onervaren paard kan reageren als een kat in het nauw en in godesnaam, hou ze bij je paard vandaan tot ze oud genoeg zijn om het te begrijpen.
Ik heb een paar hele ernstige ongelukken nog steeds op mijn netvlies en geloof me, het paard kon het niet helpen want die reageerde uit een soort van noodweer-situatie, het kind kon het ook niet helpen want die was niet oud genoeg om de reactie op zijn gedrag te kunnen overzien maar onthou dat een paard wat schrikt zomaar een kind kan doden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:00

suleilitha schreef:
maar onthou dat een paard wat schrikt zomaar een kind kan doden.

En niet alleen een kind....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:01

precies, kinderen horen niet op stal thuis, zeker niet als het als een speelplaats gebruikt wordt of een soort van creche.

Ook een keer schrok mijn paard er erg van, terwijl ik zijn hoef aan het uitkrabben was, dat kind ging voetballen en die bal kwam overal keihard tegenknallen, grrrrrrrrrrrr, gelukkig was mijn paard erg bewust van dat ik met zijn hoef bezig was en liep het goed af, maar een ander paard ernaast dat ook vast stond ging uit dr dak.

en ik was eens aan het rijden, ging een jongetje met bakstenen gooien tegen de muur aan terwijl dr moeder haar paard aan het poetsen was, dus ging me paard even vandoor, maar dat kind bleef ermee doorgaan en de moeder zegt er niks van, ongelooflijk zeg.

maar goed, sorry is niet waar deze topic over gaat.

Suleilitha,

Super wat je doet voor deze paard, ga zo door, mensen kunnen paarden aardig verpesten en denken niet na, en dan ook nog durven ze te zeggen dat het paard maar aan moet passen aan de kinderen, jee het zijn geen robotten zeg, het blijven dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:03

Cassidy schreef:
suleilitha schreef:
maar onthou dat een paard wat schrikt zomaar een kind kan doden.

En niet alleen een kind....

Nee juist, dat zeg je goed. Ik heb me maar even ingehouden maar ook ruiter of paard en / of beide kunnen doodgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:04

Een volwassene lukt ook nog wel hoor Lachen.
Maar wat dacht je hiervan: ik loop met een wat onwennig, schieterig paard en een of andere hond loopt er omheen te springen. Het is me gelukt om mezelf tegen de hond te beheersen, maar niet tegen de baas. Antwoord van de baas was dat ik er maar een sleutelbos naartoe moest gooien, dan hield hij wel op... Ten eerste ligt die in mijn auto en ten tweede is mijn paard dan ook wel foetsie, wat mij nog twee mogelijkheden laat voor de hond: paardenhoef of mijn steelnoses.
Deze situatie werd natuurlijk bijna ruzie, maar kom zeg, houd je onopgevoede ***** hond lekker bij je Lachen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:11

Ja, en dan ook dat gedoe met honden, word ik ook niet goed van, hou liever je hond thuis of in je auto, want die wilde wel eens in de staart hangen omdat het zo leuk is, nou die kan een trap krijgen van mijn paard.

en dan ook nog overal schijten en dan ruimen de eigenaars het niet op, heel leuk hoor die honden, gelukkig mag dat niet van de boer, alleen hun eigen hond mag er komen en niet van de pensionklanten, ben ik blij om, want eigen honden van het eigen erf, weten meestal wel wat er mag en wat er niet mag en is er gewend, dan is dat anders.

Een keer nam iemand de hond mee en sloot de stal af en liet de hond door hele gang rennen en blaffen, dat hond was helemaal door het dolle heen en alle paarden in hun boxen overstuur en ze liet de hond hun gang, zo van die kan de energie lekker kwijt, nou de boer kwam op het lawaai af, en werd kwaad, want haar was al eerder te verstaan gegeven dat ze haar hond niet mee mag nemen omdat die hond helemaal hyper is, nou ze mocht gaan en dr paard meenemen hup weg ermee, ze respecteerde de stalregels en dat van de boer niet dan mag ze het ergens anders doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 01:17

Hoe kan een paard nou ooit vertrouwd zijn met zijn omgeving als er zulke dingen gebeuren? Ze kunnen aan een hoop wennen, maar sommige dingen kun je niet van ze vragen. Vooral op momenten dat je met zadelmak maken of corrigeren bezig bent, is het prettig als je van je omgeving op aan kan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:00

suleilitha schreef:
Citaat:
Ik heb twee kinderen en die hoeven met mij en mijn paard geen rekening te houden. Moet het paard maar aan wennen.

Dan doe je het toch verkeerd. En dan deden de boeren van vroeger het nog beter. Vlieg me maar in de haren, dat doet me geen pijn maar als je kinderen en dan al helemaal eigen kinderen bij een paard om hebt struinen dan ben jij wel verantwoordelijk. Dingen als uit de buurt van de achterbenen blijven, niet voeren uit de hand en als je dat toch niet kunt weerstaan, vingers heeeeeel erg doorbuigen zijn dan toch wel essentieel. Bovendien is het geen leuk gezicht als een klein koppie van een kind van vijf een trap van een paard moet incasseren. Paarden zijn doorgaans kindervrienden maar als je je kind niet wijst op de gevaren zoals trappen en bijten schiet je ernstig te kort.

Je begrijpt me verkeerd geloof ik. Ze mogen niet bij de paarden, maar ze spelen en rennen wel rondom de bakrand als ik aan het rijden ben. Niet in de bak Knipoog

Edit: en dat is mijn eigen bak bij huis, dus ik vind dat mijn paard daar maar aan moet wennen. 5 meter van de bak staat de trampoline. En daar mogen de kinderen ook gewoon op spelen. Dat verbied ik niet als ik toevallig moet rijden. Ze kijkt er nog niet eens naar.
En ze zijn met de paarden opgegroeid, zehebben hun eigen pony waarmee ze onder toezicht mogen tutten, maar bij mijn KWPN-ers blijven ze weg.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 09-11-08 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:04

Zo zeg, wat een verkeerd geinterpreteerde post al niet teweeg kan brengen ROFL

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:08

Vind dit wel een zeer zinvolle discussie, met goede kritische blik op het inrijden van paarden. Er zijn legio topics op bokt waar het te rooskleurig wordt beschreven. Alsof het het mooiste moment in je leven is, dat je voor het eerst op een paard mag Lips are sealed

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:10

Cassidy schreef:
Vind dit wel een zeer zinvolle discussie, met goede kritische blik op het inrijden van paarden. Er zijn legio topics op bokt waar het te rooskleurig wordt beschreven. Alsof het het mooiste moment in je leven is, dat je voor het eerst op een paard mag Lips are sealed

Toegegeven, als alles goed gaat is het ook een geweldig gevoel wanneer je voor de allereerste keer op je paard rijdt.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:25

maikeltje schreef:
Cassidy schreef:

Toegegeven, als alles goed gaat is het ook een geweldig gevoel wanneer je voor de allereerste keer op je paard rijdt.

Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 02:31

Als je voor het eerst op je paard rijdt, of als je de eerste bent die op het paard rijdt? Is nog een verschil.
Ik hoef niet zo nodig de eerste te zijn hoor. Geef mij een een beetje bevestigd paard, vind ik een veel fijner gevoel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 05:59

ik voel me altijd helemaal geweldig als ik na een kwartiertje weer heel afstap vrijwillig Haha! Haha! Haha!