Goofy44 schreef:VOORWAARTS zijn is heel iets anders, dan snel voorwaarts gaan. Een paard dat in elke gang te snel gaat, is niet voorwaarts in rijkunstige zin. Het paard gaat te snel in elke gang.
Als dit een jong paard is dat geveulend heeft en daarvoor niet goed of kort is ingereden en bereden, vertoont daarna vaak dit soort probleem. Het te snel gaan is voor het paard vluchten, omdat te snel gaan voor het paard gemakkelijker is dan langzaam of in het juiste tempo gaan. Van nature zou het paard in goede conditie in normaal tempo in elke gang gaan.
Een paard met deze verschijnselen vlot longeren of berijden onder het motto de frisheid moet eraf, is verkeerd. Het is geen frisheid, het paard is niet los, soepel en krachtig genoeg. Het paard kan niet in elke gang in balans gaan.....
Dit had ik inderdaad ook al door! Het is geen frisheid.
Je moet zeer waarschijnlijk terug naar af.
Bedenk dat na veulenen het voor de merrie al een stapje terug is met de conditie.
Vaak zien ze er drachtig - halverwege - beter uit dan voor de drachtigheid en erna.
Je paard moet naar mijn mening op de juiste manier opnieuw op het goede spoor gezet worden.
Doe je dat niet, dan vervalt je paard met deze manier van reageren in verkeerd gedrag.
Je paard weet en kan alles en zal in principe dat willen doen wat je vraagt.
In ben inderdaad weer begonnen met longeren, en dat gaat heel goed en braaf. Ze laat echt wel zien dat ze wil.
Als het paard het niet kan, of als je de communicatie verkeerd verloopt dan blijft het paard dit doen en in steeds erger vervallen.
Als je het paard naar een goed en betrouwbaar rijpaard wilt inzetten, moet je terug naar af.
Dat klinkt dramatisch, maar is het niet.
Het kost wat tijd.
Tijd vind ik niet erg!
Voor een jong paard in leeftijd, het veulenen in korte tijd en de korte rijervaring op jonge leeftijd zijn niet de ideale ingredienten om het paard even goed te krijgen.
Het is niet moeilijk, neem er de tijd voor, doe het met geduld, dan is alles binnenkort weer ok.
De oefeningen: het normale basis werk waarmee je normaal begint.
Ga ook terug naar longeren, gehoorzaamheid, oefeningen met balkjes op de grond, constant tempo in gang, overgangen. Forceer niets, het paard geeft aan wat een eitje is en wat moeilijk is.
Suc6
Longeren gaat goed, ook het heel langzaam draven aan de longe gaat goed en ze reageert braaf op de stemhulpen. Aan de hand is ze ook braaf en ik heb al met haar over zeiltjes gestapt (overigens ook toen ik erop zat) en ook dat ging super. Ze is heel makkelijk in de omgang verder.
Goed nadruk leggen op de basis van de basis voor ik verder kan met de gewone basis
Doen we!