Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:22

Qimm schreef:
dan had je het topic wel even moeten lezen Lachen

Citaat:
Haar nog voorwaartser zetten maakt haar alleen maar heter en renneriger waardoor ik dus veel minder te vertellen heb. Ik heb dit geprobeert maar al is ze zeikenat van het zweet, dan nog wil ze nog steeds harder gaan dan ik wil. Ze is dan zo opgefokt dat ze alleen nog maar dribbelt in stap.

Hhhm, die heb ik gemist ja.

Jammer, want bij een merrie die ik ken werkt het heel goed. Gewoon veel figuren rijden, vragen etc.
(Maar ik moet toegeven dat dat gewoon een aanstelster is, en een draak. Bloos )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 17:28

Zij raakt gestressed van harder gaan en figuren rijden. En dan kan ik dus helemaal niks meer met haar. Ik geloof niet dat het aanstelleritis is, maar jongigheid, onbalans en gebrek aan kracht.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:37

Balen, gelukkig heb je nu wel een hele variatie aan tips waarmee je aan de slag kunt. Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 18:22

Yep OK dan!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:30

VOORWAARTS zijn is heel iets anders, dan snel voorwaarts gaan. Een paard dat in elke gang te snel gaat, is niet voorwaarts in rijkunstige zin. Het paard gaat te snel in elke gang.

Als dit een jong paard is dat geveulend heeft en daarvoor niet goed of kort is ingereden en bereden, vertoont daarna vaak dit soort probleem. Het te snel gaan is voor het paard vluchten, omdat te snel gaan voor het paard gemakkelijker is dan langzaam of in het juiste tempo gaan. Van nature zou het paard in goede conditie in normaal tempo in elke gang gaan.

Een paard met deze verschijnselen vlot longeren of berijden onder het motto de frisheid moet eraf, is verkeerd. Het is geen frisheid, het paard is niet los, soepel en krachtig genoeg. Het paard kan niet in elke gang in balans gaan.....

Je moet zeer waarschijnlijk terug naar af.
Bedenk dat na veulenen het voor de merrie al een stapje terug is met de conditie.
Vaak zien ze er drachtig - halverwege - beter uit dan voor de drachtigheid en erna.

Je paard moet naar mijn mening op de juiste manier opnieuw op het goede spoor gezet worden.
Doe je dat niet, dan vervalt je paard met deze manier van reageren in verkeerd gedrag.
Je paard weet en kan alles en zal in principe dat willen doen wat je vraagt.

Als het paard het niet kan, of als je de communicatie verkeerd verloopt dan blijft het paard dit doen en in steeds erger vervallen.

Als je het paard naar een goed en betrouwbaar rijpaard wilt inzetten, moet je terug naar af.
Dat klinkt dramatisch, maar is het niet.
Het kost wat tijd.

Voor een jong paard in leeftijd, het veulenen in korte tijd en de korte rijervaring op jonge leeftijd zijn niet de ideale ingredienten om het paard even goed te krijgen.
Het is niet moeilijk, neem er de tijd voor, doe het met geduld, dan is alles binnenkort weer ok.
De oefeningen: het normale basis werk waarmee je normaal begint.
Ga ook terug naar longeren, gehoorzaamheid, oefeningen met balkjes op de grond, constant tempo in gang, overgangen. Forceer niets, het paard geeft aan wat een eitje is en wat moeilijk is.
Suc6

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 18:45

Goofy44 schreef:
VOORWAARTS zijn is heel iets anders, dan snel voorwaarts gaan. Een paard dat in elke gang te snel gaat, is niet voorwaarts in rijkunstige zin. Het paard gaat te snel in elke gang.

Als dit een jong paard is dat geveulend heeft en daarvoor niet goed of kort is ingereden en bereden, vertoont daarna vaak dit soort probleem. Het te snel gaan is voor het paard vluchten, omdat te snel gaan voor het paard gemakkelijker is dan langzaam of in het juiste tempo gaan. Van nature zou het paard in goede conditie in normaal tempo in elke gang gaan.

Een paard met deze verschijnselen vlot longeren of berijden onder het motto de frisheid moet eraf, is verkeerd. Het is geen frisheid, het paard is niet los, soepel en krachtig genoeg. Het paard kan niet in elke gang in balans gaan.....

Dit had ik inderdaad ook al door! Het is geen frisheid.

Je moet zeer waarschijnlijk terug naar af.
Bedenk dat na veulenen het voor de merrie al een stapje terug is met de conditie.
Vaak zien ze er drachtig - halverwege - beter uit dan voor de drachtigheid en erna.

Je paard moet naar mijn mening op de juiste manier opnieuw op het goede spoor gezet worden.
Doe je dat niet, dan vervalt je paard met deze manier van reageren in verkeerd gedrag.
Je paard weet en kan alles en zal in principe dat willen doen wat je vraagt.

In ben inderdaad weer begonnen met longeren, en dat gaat heel goed en braaf. Ze laat echt wel zien dat ze wil.

Als het paard het niet kan, of als je de communicatie verkeerd verloopt dan blijft het paard dit doen en in steeds erger vervallen.

Als je het paard naar een goed en betrouwbaar rijpaard wilt inzetten, moet je terug naar af.
Dat klinkt dramatisch, maar is het niet.
Het kost wat tijd.

Tijd vind ik niet erg!

Voor een jong paard in leeftijd, het veulenen in korte tijd en de korte rijervaring op jonge leeftijd zijn niet de ideale ingredienten om het paard even goed te krijgen.
Het is niet moeilijk, neem er de tijd voor, doe het met geduld, dan is alles binnenkort weer ok.
De oefeningen: het normale basis werk waarmee je normaal begint.
Ga ook terug naar longeren, gehoorzaamheid, oefeningen met balkjes op de grond, constant tempo in gang, overgangen. Forceer niets, het paard geeft aan wat een eitje is en wat moeilijk is.
Suc6

Longeren gaat goed, ook het heel langzaam draven aan de longe gaat goed en ze reageert braaf op de stemhulpen. Aan de hand is ze ook braaf en ik heb al met haar over zeiltjes gestapt (overigens ook toen ik erop zat) en ook dat ging super. Ze is heel makkelijk in de omgang verder.

Goed nadruk leggen op de basis van de basis voor ik verder kan met de gewone basis Haha! Doen we!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:41

update:

Mede dankzij jullie goede tips gaat het al een stuk beter, ze is veel minder rennerig en ontplofbaar. Ik begin er nu ook weer steeds meer plezier in te hebben OK dan!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:14

Qimm schreef:
update:

Mede dankzij jullie goede tips gaat het al een stuk beter, ze is veel minder rennerig en ontplofbaar. Ik begin er nu ook weer steeds meer plezier in te hebben OK dan!

Super!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:20

ik heb niet alle reacties gelezen hoor !!!!

ik rijd ook zon merrie, een fries, wat ik doe als ze te druk wordt en ik dreig de controle kwijt te raken. dan zet ik hem op minivolte, heeeel klein, bijna kop-staart zeg ma. en geef wel been dat ze moet blijven draven. is voor een paard heel moeilijk, maar uuiteindelijk hebben ze door dat ze langzamer moeten om het makkelijker te maken.
DIT ALLEEN DOEN, OP HET MOMENT DAT JE HAAR EVEN NIET OP GOED TEMPO HEBT. komt namelijk heel erg op gewrichten aan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 18:09

wemkelover schreef:
ik heb niet alle reacties gelezen hoor !!!!

wel doen dan Lachen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:41

Qimm, mag ik misschien in je topic inbreken met een geralteerde vraag? Schijnheilig

Ik geef sinds gister les aan een jongen met een pony die qua gedrag héél erg op die van jou lijkt..Opzich heeft hij hem (met mijn hulp) redelijk onder controle, maar we zitten met een probleem..Ponylief maakt zich enorm kort in de hals, maar als ik aangeef dat de ruiter wat meer ruimte aan de voorkant moet geven, gaat de pony aanzienlijk sneller..De ruiter maakt zich zwaar en neemt de teugel weer korter --> Pony weer kort in de hals en gespannen..
Hoe los ik dit op? Ik wil toch meer ontspanning gaan zien en een lagere, langere hals, maar dat bereik ik niet in het favo tempo van de pony..Iemand een tip?

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:03

ik denk dat je heel erg op je eigen gevoel moet handelen...
en de tips die iedereen hier geeft in je achterhoofd houden...

wel vind ik het wat weinig om haar maar twee of drie keer per week te rijden, maar snap het ook wel weer ivm
de veulen...

ik denk dat als alles weer zover is om de draad op te pakken je haar wat vaker moet gaan berijden.
zodat ze wat meer energie kwijt kan en ze bepaalde dingen makkelijker onthoudt....

succes ermee

ps. ik vind het wel knap van je dat je echt ook bijna ALLES al hebt geprobeerdt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:37

corelli: ik denk dat je heel veel kan met de gegeven tips in dit topic. Het gebrek aan kracht is vaak een belangrijk iets heb ik ontdekt. Dus longeren (evt met bv pessoatuigje) en geduld.

@ jarco: tja ik heb een fulltime baan, een eigen huis en een sociaal leven. Ook allemaal belangrijke dingen. Bovendien vind ik meer dan 3 of 4x per week rijden wel vrij veel voor een groene 4 jarige. En een groot bezwaar is ook mijn gebrek aan een goede plek om te rijden. Ik zit nu met een glibberig weiland te kijken. Op het moment longeer ik 2x en rij ik 2x en het gaat echt hee goed. Gisteren bijna de sterren van de hemel gereden (plaatje zal er nog wel niet uit zien, maar ze ontspant en is niet aan het rondrennen Go jij! Go jij! )

Dankje trouwens. Ik probeer de dingen die slecht gaan niet makkelijk af te schrijven op een 'rotknol' Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 12:49

Linnaapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:57

Pak haar wat harder aan.
Als jij een ophouding geeft van voor moet ze terug, reageert ze niet dan maak je zo'n harde ophouding dat ze wel reageerd. Het scheelt natuurlijk per paard hoe hard je die ophouding moet maken, maar bij mijn paard kan dat af en toe behoorlijk hard zijn, maar dan reageert hij wel weer heel de les.