paard vertikt in draf aan de teugel te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaraM

Re: paard vertikt in draf aan de teugel te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:14

ik rijdt niet meer met hulpteugel.
dat was toen 1 keer omdat hij fel was
ja ik rijdt met sporen en met een zweepje.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:20

rij je ook veel figuren? zodat ie lekker los in zn lijf wordt?
volte halve baan enzo , ook in galop...bij mij werkt dat prima,
zodra ze echt los is,gaat het hoofdje vanzelf wel na beneden...maar raak vooral niet gefrustreerd want dan wordt het echt niks meer(is moeilijk ik weet het)

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:26

ik rij niet heel veel figuren eigenlijk ik zal er meer aan denken

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:27

'gymnastiseren' zou mijn instructeur zeggen, oefenen oefenen en nog eens oefenen. Veel les nemen en het niet op kracht doen, maar met gevoel. Benen erbij, nageeflijkheid vragen, overgangen rijden en niet gewoon de bak in het rond rijden, je moet bezig zijn. Geef hem bij wijze van spreken geen tijd om de wolken te gaan bekijken.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:11

Ik zou met je instructuer meer aandacht besteden met aan de teugel rijden of ga is naar een clinic van een dresuuramazone ofzo

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:01

ik kan wel naar clinic gaan maar elk paard wordt anders gereden daar schiet ik dus niks mee op.
woensdag heb ik les

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:46

Vraag aan je instructuer of ze daaar veel aandacht aan wio besteden

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:11

criollolover schreef:
he ik zag op een foto in je profiel dat je met een hulpteugel rijdt?wat is dat een thiedeman?? als je met een hulpteugel rijdt wordt het nog moeilijker om aan de teugel te rijden als je zonder de hulpteugel rijdt!

een thiedeman kan je zien als een soort combi van een martingaal en een slofteugel, deze zit aan je teugel vast dus je kan niet alleen in de slof gaan hangen.
het helpt niet echt om je paard in "de krul" te krijgen maar je krijgt hem net door dat eerste moeilijke stukje om daarna zelf dat laatste stukje te doen (hij werkt dus net iets sterker in dan een martingaal).

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:32

ik vind zo`n tideman een ding dat niet helpt Tong uitsteken daarom rijdt ik zonder hulpstukken

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:00

ik vind een thiedeman juist een goede hulpteugel die veilig door dat eerste stukje helpt.
het is ook niet de bedoeling dat je je paard in dat "krulletje" krijgt zonder zelf iets te doen, daar leer je ook niets van. Tong uitsteken

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:29

Ik zal niet aan hulpteugels beginnen, toch zeker niet voordat je zelf heel goed doorhebt dat je niet aan de voorkant, maar aan de achterkant moet werken, dat stukje mis ik een beetje.

Ik geloof niet dat een paard zomaar zegt 'nee hoor je doet het goed maar ik vertik het lekker'. Je paard is je beste leermeester, je beste spiegel. Als hij niet goed loopt, dan komt dat-medische redenen uitgesloten(ik weet niet als ik het gemist heb, maar heb je ook tanden/rug eens laten nakijken)-omdat jij als ruiter iets verkeerd doet. Dat kan van grove fouten gaan zoals vechten met je handen, tot kleine details zoals je benen die het evenwicht verstoren. Maar bij een paard dat gevoelig is kan een kleine fout er al voor zorgen dat hij zich niet ontspannen voelt en tegen je in gaat vechten.

Wat moet je nu doen? Dan kunnen wij moeilijk vanaf het internet beoordelen. 1 ding kunnen we wel heel zeker zeggen: NOOIT MET JE HANDEN VECHTEN. Aan de teugel heeft niets, maar dan ook niets te maken met kneepjes geven en je sterk maken in je armen, maar juist je handen durven los te laten en je paard geen hand geven om tegen te vechten. Hij zal pas ècht aan de teugel lopen(en niet gewoon in een krulletje wat je krijgt door alleen met je handen te spelen), als je paard ontspannen is, goed aan het been, mooi rechtgericht (dat wil zeggen bv ook op voltes mooi afgebogen..),...en als jij daar goed op kan inspelen door zonder frustraties of vechten je paard te laten volgen in je handen. Maar nooit of te nimmer op kracht proberen, hoe sterk je paard volgens jou ook is, zeker dan werkt zoiets helemaal niet.

Hoe je dat moet doen? Dat kunnen we ook niet zo goed zeggen, elk paard is anders en dat moet een goede instructrice samen met jouw aanvoelen. De meeste paarden reageren goed op veel overgangen rijden, veel figuren rijden en zeker ook ten alle tijden goed opletten dat je met je houding je paard niet belemmert(als jij bij wijze van spreken als een bloemzak zou liggen hobbelen in doorzit terwijl je benen alle kanten opflapperen dan zijn er weinig paarden die zich kunnen ontspannen). Maar dat verschilt ook per paard. En geduld. Heeeel veel geduld.

Oh ja, ik ben 'ervaringsdeskundige' Haha! . Ik heb een merrie gekocht op haar 12de(nu 22), kreeg haar als jong meisje ook niet aan de teugel en ik hoorde ook langs alle kanten dat ik vooral goed sterk in mijn armen moest worden en haar goed vasthouden. En ze ging ook altijd gigantisch zwaar hangen in mijn handen. Nu ik ervoor zorg dat ik niet meer met handen werk maar zoals hierboven beschreven, heb ik helemaal niets meer in mijn handen en komt ze ook vrijwillig naar beneden. Dit heb ik wel niet in 1 les zover gekregen, daar is een hééle tijd overheen gegaan, maar ik ben blij dat ik voor die tijd gekozen heb Lachen .

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:49

ik zeg ook niet dat ze aan de hulpteugels moet hoor, liever niet. Vork
ik had alleen even uitgelegt wat een thiedeman is op een vraag eerder. Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:53

goede instuctrice zoeken....met spierballen en een strenge hand krijg je een paard niet ontspannen aan het lopen hoor...ik twijfel er dus aan of ze bij die vorige ruiters wel goed liep....
vergis je niet...hoofd in de krul heeft niets te maken met aan de teugel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:01

tamaraM schreef:
Afbeelding

het paard mag hier dan wel Z lopen maar ik vind het paard op deze foto erg op de voorhand en achter de teugel.
als hij dus altijd zo liep (kan een verkeerde foto zijn op het verkeerde moment Tong uitsteken ) kan je er van uit gaan dat hij door deze ruiter in de krul getrokken werd en niet echt nageeflijk was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:06

Barbar, nogal een botte conclusie vanaf 1 foto... dit is qua galopmoment ook echt het verkeerde moment om te fotograferen, ieder paard lijkt zo op de voorhand te vallen als je het zo bekijkt Clown

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:09

als je mijn berichtje goed leest had ik er ook al bij gezecht dat het miss een verkeerde foto op het verkeerde moment was. Slapen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:16

Goed naar jezelf kijken, niet meteen naar je pony.
een paard moet eerst goed voorwaards zijn om nagevelijk te kúnnen lopen.
dat is je pony al niet zeg je, werk daar eerst dan eens aan..
goed door laten lopen, lekker figuren rijden etc. dan komt dat vanzelf..
en inderdaad een goed lesgeefmens.. want zo kom je er blijkbaar niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:16

Dat heb ik goed doorgelezen... daarom zeg ik ook dat ik het vrij raar vind een dergelijke, botte conclussie te trekken vanaf 1 zo'n foto (die dus een verkeerde momentopname is).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:22

deze conclusie trek ik alleen maar als het niet een verkeerd fotomoment zou zijn .
is volgens jou een verkeerd fotomoment dus dan heb ik niets gezegt. Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:29

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 06:44

het heeft totaal geen medishe redenen.
hij is heel erg uitgebrijd gekeurd.
ik rij NIET met hulp teugels!
die dingen vind ik verschrikkelijk Tong uitsteken
hij is inderdaat met een harde hand berdeden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:38