paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt19

Re: paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:14

inderdaad laten we ermee stoppen..
sommige dingen die erbij stonden had ik nog niet geprobeert dus als alles weer goed met haar is ga ik weer eens het 1 ent ander proberen!
dank julie wel!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:52

Natuurlijk hoop ik wel voor je dat je het goed voor elkaar krijgt met het paard, begrijp me niet verkeerd.. succes!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:43

Welke reactie geeft ze precies bij opstijgen?
Probeert ze eerst vooruit te gaan, ofgelijk omhoog of eerst achteruit?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:58

eers vooruit dan zet ik haar weer 1 stap terug dan omhoog.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:03

Ipv haar achteruit te zetten (wat het steigeren uitlokt) zou ik de linkerteugel korter nemen en die tegen de boom van je zadel vastzetten met je hand zodat haar hoofd lichtjes (!!!) gesteld is naar links. De rechterteugel laat je los. Als ze dan vooruit wil, laat je haar gewoon rond jouw draaien en kun je haar makkelijk uit het steigeren halen door de stelling scherper te maken. Geleidelijk aan neem je ook de rechterteugel weer vast, daarmee zet je haar stil, of vertraag je haar tempo bij dat rond draaien. Heb geduld. Wil ze 20 rondjes draaien dan is dat zo, blijf wel vragen om stil te staan maar ga niet drammen. Staat ze stil => belonen en ontspannen.
NOOIT NOOIT meer toegeven.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:32

Onze jonge hengst bleef met geen mogelijkheid stilstaan met het opstappen.
Ben hem gaan omkopen.. haha. Als ik opstapte, een suikerklontje geven.
Dit kun je dan langzaamaan gaan vervangen door een halsklopje, dus belonen.
Die van ons blijft nu staan hoor en draait zichzelf om voor het klontje.. ik persoonlijk vind dat niet erg, want als ik erop zit en geef been om weg te lopen, luisterd hij en stapt zonder te bedelen verder.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:42

Die van mij heeft er af en toe ook nog wel uns een handje van en ben er 1 keer bijna van afgevallen want als ik opstap en hij loopt wel en hij is 185 m hoog dus die heeft reuzeeee stappen! ahhah maar als ik dan nog niet boven ben galoppeert hij weg en bokt . Sinsdien staat mijn moeder of wie dan ook voor zijn hoofd. Diegene pakt dan gewoon de teugels linkerarm linkerteugel en andersom hetzelfde. Hoeft niet echt veel druk op alleen maar het feit dat er iemand voor zijn hoofd staat.. je kan het proberen.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:38

je kan dr ook met dr neus in een bak met eten zetten terwijl je opstijgt, staat ze stil en wordt meteen ook beloond daarvoor, en zo wordt het opstijgen voor haar ook minder vervelend, later kan je dit natuurlijk proberen weg te laten...

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:59

Mijn paard deed precies zo!! Ben naar andere gegaan en die had de gouden tip: koekje geven, opstijgen, nog een koekje, wat aaien en dan pas stappen. Na 4 dagen was het helemaal over en nu kun wel hondert keer opstijgen!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 21:28

ach ik heb dr ook al beloond. maar dat intresseert dr allemaal niet zoveel.. in het begin werkte het wel,deed ook dingen onder het rijden met belonen want daar waren in het begin ook heeeel veel problemen mee maar toen merkte ik ook al dat ze het dan ook echt telkens verwacht en op ene gegeefe moment voor alles! JAH ik kwam de stal niet eens meer in zonder appeltje of wortel anders werd ik dr letterlijk uitgetrapt! dus belonen daar wil ik echt niet meer aan beginne! ja gewoon een klopje op de schouder of een krabbeltje op dr schoft maar geen snoepjes en dergelijke want mvr die verwacht het dan ineens voor alles en verhoogt haar limiet op een gegeefe moment....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:23

Bij paarden die uit blijven proberen (heb een alpha merrie thuis die me regelmatig uitprobeert) is het erg belangrijk om concequent te blijven, er bestaat alleen maar een ja en een nee. Er is geen tussenweg. Het belonen met snoepjes e.d. met regelmaat gaan ze anders zien en dat probleem heb je ook al ondervonden. Door mijn merrie kort te houden in wat wel mag is het voor haar duidelijk geworden wat de regels zijn. Als ik te soft wordt naar haar is het al snel mis. Belonen doe ik wel maar voornamelijk met een kriebel over haar hals en met stem. Als het al wat lekkers is dan uit de voerbak en niet vanaf de hand. Zo is het mij gelukt om van een merrie die meent altijd haar ding door te moeten duwen om te tornen naar een meewerkend paard die voor mij fijn in de omgang is.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:03

Sommige kinderen willen nog weel eens in de buik prikken bij het opstappen met beugels, ik zou een krukje proberen, of haar vastzetten, opstappen belonen enzo.. Ook als je opstapt en ze loopt een keer niet weg heel uitbundig belonen! Maar let dus goed op je tenen, zij ziet dat geprik in haar buik natuurlijk als aandrijven! Knipoog

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:13

Sommige kinderen willen nog weel eens in de buik prikken bij het opstappen met beugels,

Maar let dus goed op je tenen, zij ziet dat geprik in haar buik natuurlijk als aandrijven!

waar haal je dat vandaan???? om mij tegaan vergelijken met een KIND met zo goed als geen ervaring!?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:39

Nou er zijn ook zat volwassenen die zo opstijgen dus je hoeft niet zo verontwaardigd te reageren.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:43

ja maar ik niet!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:02

Nou helemaal soepel zal het ook niet gaan anders vraag je niet om advies Knipoog
En ik vind het geen rare suggestie van watdanhe

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:02

Ik las in 1 van je berichten dat je paard een krukje eng vindt, nou dat vond de mijne ook. Door het krukje overal mee naar toe te nemen waar ik bezig was met mijn paard (tijdens het poetsen, bij het longeren in de bak op een veilige plaats erbij te zetten enzovoorts) was het voor mijn paard al snel duidelijk dat het niet zo eng was. Ik ging ook vaak even tijdens het poetsen op het krukje zitten. Of er even op staan als ze op de poetsplaats stond als ik het poetsen was. Op die manier werd het krukje zo gewoon en ook als ik er op ging staan dat de stap naar het opstijgen met kruk al snel geaccepteerd werd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:31

pollew0p schreef:
Die van mij heeft er af en toe ook nog wel uns een handje van en ben er 1 keer bijna van afgevallen want als ik opstap en hij loopt wel en hij is 185 m hoog dus die heeft reuzeeee stappen! ahhah maar als ik dan nog niet boven ben galoppeert hij weg en bokt . Sinsdien staat mijn moeder of wie dan ook voor zijn hoofd. Diegene pakt dan gewoon de teugels linkerarm linkerteugel en andersom hetzelfde. Hoeft niet echt veel druk op alleen maar het feit dat er iemand voor zijn hoofd staat.. je kan het proberen.

Heb dit trucje 1 keer gezien en vind het levensgevaarlijk. Wat als hij vooruit springt?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 19:37

inderdaad dat heeft romana dus ook een keer gedaan....
was niet leuk dat persoon Scheve mond

Soepel?...o,o,o.... dus als je hier een probleem heb maakt het je gelijk on ervaren en dom?!
romana is gewoon een verschikkelijk moeilijk paard met veel problemen.
en soms zijn simpelen trucjes de oplossing.(die dan net een bepaald persoon heeft)

en natuurlijk snap k dat als ik met mijn voet in de stijgbeugel mijn paard prik dat ze begint met lopen Slapen

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:58

poes schreef:
pollew0p schreef:

Heb dit trucje 1 keer gezien en vind het levensgevaarlijk. Wat als hij vooruit springt?

nou ja alstie dat doet, dan zit er toch echt een steekje los in zijn bovenkamer! dan zou ik maar gewoon zeggen.. opvoeden ?!! maar je begint toch een topic om adviezen te krijgen waarom ga je dan zo fel tegen iemand anders in. Over internet komt altijd alles verkeerd over. zie het eerder positief in dan er meteen op aan te vallen. We willen je allemaal helpen... Knipoog

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:03

hahaah ik ga niet fel tegen jou in?!
aleen *poes* had wel gelijk.
en ben toch blij met de tips die ik krijg...
ook al doen sommige mensen net of ik niks weet of kan maargoed.
die heb je erbij zitten

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:06

oooh nee hoor, heb het ook over het algemeen. en wat je kan gebruiken, gebruik je, wat niet nou jaa dan niet toch ! Tong uitsteken

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 20:10

ja ok..
maar sommige mensen zeggen van die dingen dat je echt denk Hallo ik ben toch geen beginner Boos! .
je snapt me vast wel:P....

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:13

jawel, maar iedereen is niet eender en wij kennen jou persoonlijk niet. dus weten niet hoe je rijden en wat voor niveau en noem het allemaal maar op. Daarom zijn dit ook altijd van die topics als je die start, die je maar een beetje voor lief moet nemen en moet reageren op de goede dingen. en ik snap je wel ! Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:21

pollew0p schreef:
nou ja alstie dat doet, dan zit er toch echt een steekje los in zijn bovenkamer! dan zou ik maar gewoon zeggen.. opvoeden ?!! maar je begint toch een topic om adviezen te krijgen waarom ga je dan zo fel tegen iemand anders in. Over internet komt altijd alles verkeerd over. zie het eerder positief in dan er meteen op aan te vallen. We willen je allemaal helpen... Knipoog

Hoi,

Nuja fel, denk dat het gewoon interessant is om hierover te discussieëren Ja
Tuurlijk heeft het een stuk met opvoeding te maken, maar dan voed ik een paard liever zo op dat hij gewoon netjes stil staat dan dat ik hem zo opvoeden kan dat ik zeker ben dat hij nooit een keertje vooruit gaat springen. Ik heb een manege gezien waar ze dus standaard zo mensen lieten opstappen omdat al die paarden niet stilstonden en ik vond het echt eng om te zien.
Maar als het bij jou werkt, ga ik je uiteraard niet tegenhouden Lachen (volledig goedbedoeld Ja)

TS: heb je die 'truc' van mij gezien met het laten ronddraaien? Wat vind je daarvan?

Oja nog eentje: als ze achteruit stappen: ik ga daar nooit op in. Ik ken geen enkel paard dat achterwaarts gaan niet lastig vindt. Of het nu na 2 of 85 passen is... ze stoppen wel.. of lopen tegen de bakrand aan. Daar steek ik dus mijn eigen energie niet in.