2.5 en ingereden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:47

Lielle schreef:
Ik heb samen met mijn moeder inmiddels 3 paarden ingereden, nu jij.

met andere woorden omdat iemand drie paarden ingereden heeft betekend dat dat diegene er verstand van heeft, of het op de juiste manier doen? Al heeft een persoon er honderd zadelmak gemaakt, ook dan hoeft het niet op de manier te gaan waar een ander weer achter staat.
Ik vind dat opbieden tegen elkaar een beetje slap, sorry.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:23

Dan_ielle schreef:
Ik begrijp niet wat er mis is met rustig aan doen...? En al longeer je je paard een jaar, so what? .

volgens het paardenproefcentrum in Lelystad veroorzaakt longeren een extra slijtage door eenzijdige belasting. Zeker als de pezen nog jong zijn. Longeren is dus een noodzakelijk kwaad. Als je verder neits hoeft met het paard, longeer dan niet. ga er dan liever mee fietsen of zo (is rechtdoor) of laat hem spelen in de wei. MAar ga pas longeren als je hem in wilt rijden en niet eerder. En doe het zo beperkt mogelijk.

Ik weet trouwens niet meer hoeveel paarden ik ingereden heb. Het zijn er aardig wat, ben de tel kwijt. En ik doe het eigenlijk heel simpel. Het dier moet mij vertrouwen en ik kan er gewoon op. En ik werk ze niet in het zweet, ze hoeven niet te hijgen, het gaat in alle rust.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:45

Ik heb zoveel paarden ingereden en jij ?? bla bla bla... dat gaat dus nergens over. En een band met je paard ? Ja, die kun je wel degelijk hebben ja. Sando was mishandeld toen ik hem kreeg, dat is nu wel anders... En als je dan niet weet waar je over praat kun je beter je mond houden. Een band met een paard bestaat wel degelijk.

Je kunt een jonge sporter nog niet misschien vergelijken met een jong paard. Dat is een hele kromme vergelijkenis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:47

Kyra, ik beweer absoluut niet expert te zijn op dit gebied, maar als iemadn vindt dat inrijden zus of zo moet gebeuren is het wel interessant om te weten of deze persoon het ook daadwerkelijk in de praktijk heeft gedaan. Ik wil absoluut niet opbieden hierover, met die drie schiet dat ook niet echt op toch? En absoluut, 100 inrijden kunnen er ook 100 op de verkeerde manier zijn, dus dat zegt niet zo veel. Anderszijds vind ik dat als je er niet een hebt ingereden je uitsluitend theorie kunt spuien. Vandaar dus mijn vraag.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:49

Sla eventjes een andere toon aan Sando,
dat je het niet met elkaar eens bent kan maar hoe het dan iig fatsoenlijk zodat de discussie normaal afgesloten kan worden ipv afgekapt te moeten worden dmv een slotje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:54

Ik realiseer me overigens dat mijn opmerking "nu jij" verkeerd geïnterpreteerd is. Ik bedoelde dat dus niet als opbieden, maar als ik iemand vraag hoeveel paarden hij/zij heeft ingereden vind ik dat ik dat zelf ook moet melden. Vandaar dus. En over die drie heenbieden lijkt me niet zo moeilijk toch.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:55

Lielle schreef:
Kyra, ik beweer absoluut niet expert te zijn op dit gebied, maar als iemadn vindt dat inrijden zus of zo moet gebeuren is het wel interessant om te weten of deze persoon het ook daadwerkelijk in de praktijk heeft gedaan. Ik wil absoluut niet opbieden hierover, met die drie schiet dat ook niet echt op toch? En absoluut, 100 inrijden kunnen er ook 100 op de verkeerde manier zijn, dus dat zegt niet zo veel. Anderszijds vind ik dat als je er niet een hebt ingereden je uitsluitend theorie kunt spuien. Vandaar dus mijn vraag.

haha, nee, met drie schiet dat inderdaad niet echt op nee, maar het kwam zo over, dat je adhv drie paarden inrijden zei dat jij het dus goed doet. Gelukkig heb ik het verkeerd begrepen, (mijn excuses), we liggen hier toch aardig op 1 lijn wat dat betreft.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:57

Als we tegen elkaar gaan opbieden win ik toch Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:57

gelukkig, zijn we weer vriendjes *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:06

Ik wilde me er niet in mengen, omdat er al zoveel discussies over zijn geweest.
Maar ik kan het toch weer niet laten.

Ik begin met een paard als hij 3 is.
Die gene die ik ingereden heb kwamen zo van het land af.
Als veulen zijn ze wat handmak gemaakt.
Daarna in de groep gegaan en daar zijn ze met enten wormkeuren en hoefsmid in de hand geweest.
En in de winter werden ze bijgevoerd. Dus angst van een mensen hadden ze niet, maar er was ook niet mee gefrot.

Als ze dan naar huis kwamen stonden ze ook gewoon op het land, behalve met eten werden ze even op stal gezet. Ook na het rijden om niet meteen wind op een warm lichaam te krijgen.
Dus er veranderde in die paarden hun leef gedrag niet veel.

Als ze er net waren dan borstelde ik ze en nam ze even aan de longerlijn, gewoon aan een halster.
Na 1x oefenen, 10/15 min, weten alle paarden wat de bedoeling is.

Dag 2 ( is niet altijd ook de dag erna, kan dus best een paar dagen tussen zitten ) idem als hier boven, alleen deed ik vaak een hoofdstel in, longeer lijn nog aan het halster.

Dag 3 idem als boven, maar dan longeerlijn aan het hoofdstel.

Dag 4 in de bak een longeer singel aan.

Dag 5 oudzadel.

Dag 6 eens erover heen gaan hangen.

Dag 7 erover heen gaan hangen en van daar uit er op zitten.
En in stap een beetje zelf sturen. Beetje aan laten stappen op je been( lees vooral stem Lachen ) en halthouden en wat links rechts.
ook even een kort drafje erbij.

En zo dus steeds verder uitbouwen.

Dus hoezo een half jaar longeren Verward

En deze paarden, ben de tel kwijt, waren geen van alle angstig.
Liepen ontspannen rond.
Voor mij genoeg om te weten dat ze niet overvallen werden.
Maar van al dat gemuts, mensen die te onzeker zijn, daar worden paarden angstig van.
Gewoon zelf bewust en vol zelfvertrouwen ermee omgaan en het gebeurt allemaal vanzelf.

En het belangrijkste is dat degene op de grond weet wat hij doet.

Ik zeg niet dat andere manieren niet werken, maar dingen als een half jaar longeren is erg belastend. En ook geestdodend.
En 3 jaar vind ik toch nog altijd een min. leeftijd.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:16

Sjuimpje"]
Sla eventjes een andere toon aan Sando,
dat je het niet met elkaar eens bent kan maar hoe het dan iig fatsoenlijk zodat de discussie normaal afgesloten kan worden ipv afgekapt te moeten worden dmv een slotje.
[/quote]

Er is niets mis met mijn toon hoor.
Ik word wel een beetje pissig als mensen in een discussie onzin praat gaan verkopen. Kijk, iedereen heeft een eigen mening, geen probleem.
Maar onzin verkopen heeft niets met een mening te maken.

[quote="Sjuimpje schreef:
Als we tegen elkaar gaan opbieden win ik toch

Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Ik zit me te ergeren aan sommige mensen in dit topic.
Dus ik houd het voor gezien. Ajus !!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:22

Als je me quote Sando,
wil je dat dan correct doen?
Ik had er duidelijk een knipoog smilie bijgezet!

Verder sluit ik me helemaal bij RK aan!
Is ook mijn manier van werken, hoewel ik ze vaak aangeboden krijg als ze al aan de longe lopen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:25

Ja Sjuimpje, een smiley ! Maar je kon het niet laten om het er toch even neer te zetten....

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:29

Sando schreef:
Ja Sjuimpje, een smiley ! Maar je kon het niet laten om het er toch even neer te zetten....

je kunt natuurlijk ook overal wat achter zoeken, het is toch gewoon schetsend bedoeld....-zucht-...

musje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:43

ik ga hier ook mee stoppen hoor we bedoelen allemaal hetzelfde (nogmaals dat half jaar was theoretisch bedoelt). Een paard van 2,5 4x per week een uur tot 1.5 uur rijden is gewoon belachelijk! en of je nu met 3 of met 3,5 begint en of je nu 100 of 1 paard hebt ingereden lekker belangerijk daar gaat het hier niet om. Ik ga dan ook nu stoppen met deze discussie want ik denk dat de vraag nu wel duidelijk genoeg beantwoord is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:44

Sando schreef:
Je kunt een jonge sporter nog niet misschien vergelijken met een jong paard. Dat is een hele kromme vergelijkenis.

Nou.............. een jong paard dat (te) vroeg aan de top komt is vaak te vergelijken met die kleine meisjes die turnen in de topsport. Het gaat hier om lichamen, en paarden zijn in zekere zin atleten. Paarden zijn levende wezens, dieren, en mensen ook.

Ik vind dat veel jonge paarden te intensief gereden worden, iets wat ik zelf niet zou doen. mijn paarden moeten oud worden en gezond blijven. Maar ik vind het niet erg om met 2,5 te beginnen, mits ze lichamelijk sterk genoeg zijn. En wat mentaal opzicht betreft, ik pas me gewoon aan ze aan. Het gaat dus ook elke keer anders. net zoals Kawa in een van haar vorige antwoorden zei, de paarden zijn rustig en ontspannen in het werk en blijven blij en dat is voor mij het teken dat ik toch goed bezig ben.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:09

Zal ik het vuur efkes aanwakkeren ? Sommige compacte kleine paardenrasssen zoals Tinkers, Haflingers, Fjorden, Quarters zijn dankzij hun bouw rapper "volwassen" dan andere rassen. Ook pony's zijn rapper volwassen dan paarden. Bij die paarden kan je wel wat vroeger met inrijden beginnen. Maar inrijden is natuurlijk niet 5 keer in de week anderhalf uur ! Veel volwassen paarden zouden dit tempo zelfs niet aankunnen. Alleen volledig uitgegroeide paarden (6 jaar en ouder) en goed getrainde paarden kunnen zo een werkschema aan !
Ik heb mijn merrie echter ook ingereden op 2,5 jaar (is nochtans een grote bwp-er). Het ging als vanzelf. Ik longeerde haar regelmatig omdat ze wat conditie moest hebben omdat ik met haar keuringen deed. En van het een kwam het ander. Het kriebelde zo bij mij om daar eens over te liggen, en dan er eens op te gaan zitten, en dan er eens mee rond te stappen .... en voor ik het wist reed ik ermee (zonder zadel en de longe 26 keer rond mijn hand gedraaid, zonder toque, allé totaal onverantwoord dus) van de weide naar mijn huis en terug, op 2,5 jarige leeftijd(ook overantwoord dus) ! Ik weet het veel te vroeg, maar ze heeft daarna wel nog een ganse tijd op de weide gestaan om verder uit te groeien . Ze heeft er trouwens nooit last van gehad hoor! Ik heb nooit echt overdreven (kwartierje erop maximum) en ik weeg ook maar 54 kg. En de geschiedenis herhaalt zich. Ik sta momenteel met een 2,5 jarige, die ga ik deze zomer ook zadelmak maken (zal dan juist 3 zijn, is van 1 juni), allé voor zover dat al niet gebeurd is, want daar heb ik al een keer of 5 opgezeten (de eerste keer was hij slechts 1 jaar oud) en zelfs al mee rondgestapt ! Ik weet niet of dit veel kwaad kan en het zadelmakmaken achteraf gaat veel beter, want ze zijn alles al gewoon !

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:16

kenomaxbe schreef:
Zal ik het vuur efkes aanwakkeren ? Sommige compacte kleine paardenrasssen zoals Tinkers, Haflingers, Fjorden, Quarters zijn dankzij hun bouw rapper "volwassen" dan andere rassen. Ook pony's zijn rapper volwassen dan paarden. Bij die paarden kan je wel wat vroeger met inrijden beginnen.

En hoe verklaar je dan dat andere mensen weer beweren dat koudbloedjes (dus Tinkers, Haflingers, Fjorden, etc) juist weer later volwassen zijn? Die mensen beweren dat deze rassen later volgroeid zijn juist omdat het koudbloedjes zijn. Zelf ben ik het niet eens met deze stelling noch dat warmbloedjes laat rijp zijn.
IMO zijn alle paarden pas lichamelijk en geestelijk volwassen als ze een jaar of 6-7 zijn. Ik maak geen onderscheid in warmbloed of koudbloed wat betreft 'eerder volwassen zijn.' Dit is geheel afhankelijk van ieder individueel paard.

Goh, lekker vuurtje zo als het even wordt aangewakkerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:23

Citaat:
want daar heb ik al een keer of 5 opgezeten (de eerste keer was hij slechts 1 jaar oud) en zelfs al mee rondgestapt ! Ik weet niet of dit veel kwaad kan en het zadelmakmaken achteraf gaat veel beter, want ze zijn alles al gewoon !

Als we dan toch aan het aanwakkeren zijn.

Dan vraag ik eigenlijk af waar je paardenverstand zit, in je kleine teen die net gekneusd is? Lips are sealed

Misschien als we bij ons op het werk mensen te kort komen de leeftijdgrens ook maar een gaan verlagen.

Ik weet dat het er lomp uitkomt en om eerlijk te zijn is het dat eigenlijk ook bedoeld

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:27

flettie schreef : En hoe verklaar je dan dat andere mensen weer beweren dat koudbloedjes (dus Tinkers, Haflingers, Fjorden, etc) juist weer later volwassen zijn?

Datweet ik niet, ik heb altijd gehoord en gelezen dat compacte paardenrasssen sneller lichamelijk volwassen zijn. Geestelijk zou ik niet weten hoor. Lijkt mij ook logisch dat een compact spierballeke sterker is dat een slappe opgeschoten slungel

IMO zijn alle paarden pas lichamelijk en geestelijk volwassen als ze een jaar of 6-7 zijn. Ik maak geen onderscheid in warmbloed of koudbloed wat betreft 'eerder volwassen zijn.' Dit is geheel afhankelijk van ieder individueel paard.

[/b][/quote]

Inderdaad, lichamelijk is een paard slechts volwassen tussen 6 en 7 jaar, als al het kraakbeen omgezet is in been, daarom ook dat men in de spaanse rijschool maar vanaf 8 jaar begint met het "zwaardere" werk. Sommigen beweren ook dat je maar vanaf 6 met een paard zou mogen beginnen.Van geestelijk ben ik niet op de hoogte. Maar wie heeft nu zoveel geduld? (ikke allezins niet) Trouwens een groot deel paarden zou zich ook niet meer laten berijden. Paarden staan veel meer open om iets bij te leren en de ruiter te aanvaarden op jongere leeftijd en als de africhting verstandig en gedoseerd gebeurd kan dat ook geen kwaad. Overdaad schaad ![/quote]
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 23-01-03 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:36

kenomaxbe schreef:
Ik sta momenteel met een 2,5 jarige, die ga ik deze zomer ook zadelmak maken (zal dan juist 3 zijn, is van 1 juni), allé voor zover dat al niet gebeurd is, want daar heb ik al een keer of 5 opgezeten (de eerste keer was hij slechts 1 jaar oud) en zelfs al mee rondgestapt ! Ik weet niet of dit veel kwaad kan en het zadelmakmaken achteraf gaat veel beter, want ze zijn alles al gewoon !

Dit gaat werkelijk helemaal nergens over ! Boos!
Dus jij stapt met je volwassen hoofd op een veulen van 1 ? Ik geloof je een vulkaan hebt wakker gemaakt ipv een vuurtje.....

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:37

runningkawa schreef : Dan vraag ik eigenlijk af waar je paardenverstand zit, in je kleine teen die net gekneusd is? Lips are sealed
Misschien als we bij ons op het werk mensen te kort komen de leeftijdgrens ook maar een gaan verlagen.
Ik weet dat het er lomp uitkomt en om eerlijk te zijn is het dat eigenlijk ook bedoeld

Zou ik niet erg vinden hoor, ben ook al zeer jong aan het werk en ben verre van versleten ! (grapje)
Ik begrijp je reactie, maar als je mij echt kent zou je het anders zien. Ik overdrijf echt niet hoor, en ik ben klein en weeg niet veel. Mijn paarden ondervinden hiervan geen schade (de sessier zijn echt heel kort en zeer weinig) en hoe meer je met je paard als veulen doet, hoe minder problemen er achteraf zijn. Mijn vriend heeft dravers, die worden op 18 maanden al ingespannen (er zit natuurlijk niemand op de rug). Deze paarden functioneren allemaal perfect. De oudste is ondertussen 12 en in pensioen als renpaard, heeft 4 zuivere beentjes, een gouden mondje en heeft ongeveer 15000 euro bij elkaar gelopen. Ik ga ze nu herscholen als eventigpaard. Wanneer een africhting verantwoord en gedosseerd gebeurd, stapje voor stapje kan er weinig misgaan.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:38

kenomaxbe schreef:
Sommigen beweren ook dat je maar vanaf 6 met een paard zou mogen beginnen. Maar wie heeft nu zoveel geduld? (ikke allezins niet) Trouwens een groot deel paarden zou zich ook niet meer laten berijden. Paarden staan veel meer open om iets bij te leren en de ruiter te aanvaarden op jongere leeftijd en als de africhting verstandig en gedoseert gebeurd kan dat ook geen kwaad. Overdaad schaad !

Geen geduld, dus paardje 1 jaar.. hup even proberen.... kijk je hoeft echt niet te wachten totdat je paard 6 is hoor, maar geef hem die 3 jaartjes.....

en ehhh...Een paard van 12 met pensioen ? Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:41

Sando schreef:
Ik geloof je een vulkaan hebt wakker gemaakt ipv een vuurtje.....

*Luid gegrinnik* Haha! (sorry, even heel off-topic maar vond het een verdomd goede opmerking)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:43

Ik werk ook vanaf jong en voel het al wel.
Misschien dat ik daarom weet waar ik over praat.

Ik weet dat het bij dravers en renpaarden ook word gedaan, maar het meerdendeel word daar ook niet oud.
En als het aan mij lag, moest dat ook onmiddelijk afgeschaft worden!!!!

En als ik het goed begrijp denk jij alleen maar aan die 15000 euro Verward

Kan er niet veel anders van maken dat ik iemand of een verschrikkelijke geldwolf of wel iemand met geen enkel verstand is die op een 1 jarige gaat zitten.

Raar dat je ineens door 1 bericht totaal anders over iemand gaat denken.