Ruzie met je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Ruzie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:07

Ik ben op mijn eigen paarden al in geen jaren meer boos geweest met rijden. In een hoek stil zetten is zeker 10 jaar terug, als het niet meer is. Met een paard van iemand anders zul je wel eerder tegn 'meningsverschillen' aan lopen, gewoon omdat je nog op elkaar afgestemd moet raken, maar boos worden is wel het slechtste wat je kunt doen. Gewoon consequent en goed blijven rijden, en niet toegeven aan emoties.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:04

Raar dat sommige mensen zeggen "dan stop ik met rijden en ga ik een bosritje maken" alsof dat niet rijden is. Voor mij wel in ieder geval.

Maar goed, als het neit wil lukken ligt het altijd aan de ruiter, dus aan mij. Meestal lukt het me de fout te vinden als ik aan eht rijden ben en de oefening anders aan te pakken. Als dat niet lukt stap ik af. Ik ben dan zo ongeduldig dat het van kwaad alleen maar erger zal worden en als je dan door gaat heb je er later alleen maar spijt van. grappig is dat je merkt dat de paarden weten dat ze je neit blij maken en ze komen dan een beetje droevig over, niet wetend wat er nou aan de hand is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:26

Eigenlijk vind ik echt kwaad worden op je paard net zoiets als echt kwaad worden op een heel klein kind/baby.
Dat doe je gewoon niet. Zover mag je het nooit laten komen.

Inderdaad zijn paarden ongelooflijk goedwillend en meewerkend. Natuurlijk kunnen ze weleens dwarsliggen maar dat heeft dan alles te maken met ofwel dat ze iets niet durven, niet snappen, of niet kunnen, of pijn doet, of een dominantieprobleem. In alle gevallen is het aan de mens om eens kritisch na te denken over de oorzaak en daar passend op te reageren. In alle gevallen zonder boos te worden! (al kan je best eens doen alsof...een beetje imponeren hoort bij het paardenleven!)

Het paard kan het niet helpen. Hij kan niet tegen zijn instinct ingaan.Jij dient als verstandig volwassen (of bijna volwassen) mens kilometers erboven te staan en zo moet je dan ook reageren; met wijsheid en tact.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:15

Ik heb geleerd dat ruzie met mijn paard maken geen zin heeft. Ik zeg wel eens een waarschuwend woordje maar meer ook niet, negeren is meestal de beste aanpak bij die van mij. Op het moment dat ik boos zou worden zou ik afstappen en een rondje met hem aan de hand lopen of helemaal stoppen, gefrustreerd rijden heeft geen zin. Ik geloof niet dat mijn pony bewust iets doet om mij boos te krijgen, de kunst is juist om erachter te komen wat ikzelf fout doe en dat op te lossen met rust.