Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:33

Mmm Huilen durf is iets anders...
komt in mijn lijstje met nog enkele alternatieven...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:34

Nadya schreef:
Tja, ik zou het zelfvertrouwen van dit paard liever wat meer opvijzelen, eerlijk gezegd. Lachen
Het paard geeft duidelijk iets aan (duidelijker kan haast niet) en dit klinkt mij helemaal niet in de oren als koppigheid (iets waar veel ruiters graag aan vast blijven houden Knipoog ). Het klinkt eerder als angst en onzekerheid.

De oplossingen die ik hier lees zijn weer eh.... gezellig. Clown

Zorg voor een goede band tussen ruiter en paard. Zorg dat het paard zich goed leert richten op de persoon op hem (desnoods met 'ja, daar gaan we weer' grondwerk Haha! ), ga wandelen over die weg en misschien is het handig om een rustig paard mee te laten lopen de eerste keren.

Helaas kan ik van achter de laptop niet zien wat er precies aan de hand is met het paard, maar in koppigheid geloof ik niet.

haha ja he? Haha!
zo zijn de oplossingen meestal, gebasseerd op geweld Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:38

een ding mag toch wel duidelijk zijn Haha! en dat is dat een paard op zn flikker geven voor levensgevaarlijk gedrag niet echt onterecht is.......... neem ik aan?

Wat er ook aan de hand is, peerd hoort met 4 benen op de grond......... Klaar. Overdreven reactie van zo een paard koop je niks voor..........

De enige oplossing die er is, is voorkomen dat het dier omhoog kan gaan.......... door gewoonweg naar voren te blijven rijden. Samen met andere paarden of met iemand aan de hand erbij

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:39

niet met springen Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:41

HAhahahahaha gekkie! Haha! Haha! Haha!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:41

saskiakefie schreef:
Nadya schreef:
Tja, ik zou het zelfvertrouwen van dit paard liever wat meer opvijzelen, eerlijk gezegd. Lachen
Het paard geeft duidelijk iets aan (duidelijker kan haast niet) en dit klinkt mij helemaal niet in de oren als koppigheid (iets waar veel ruiters graag aan vast blijven houden Knipoog ). Het klinkt eerder als angst en onzekerheid.

De oplossingen die ik hier lees zijn weer eh.... gezellig. Clown

Zorg voor een goede band tussen ruiter en paard. Zorg dat het paard zich goed leert richten op de persoon op hem (desnoods met 'ja, daar gaan we weer' grondwerk Haha! ), ga wandelen over die weg en misschien is het handig om een rustig paard mee te laten lopen de eerste keren.

Helaas kan ik van achter de laptop niet zien wat er precies aan de hand is met het paard, maar in koppigheid geloof ik niet.

haha ja he? Haha!
zo zijn de oplossingen meestal, gebasseerd op geweld Knipoog

Dan laat ik jullie eens los op mijn probleem:

Merrie stijgerd buiten constant. Grondwerk helpt geen meter, ja ze vertrouwd mij wel en loopt dan zo mee, ja met haar neus achter een fiets paard wandelaar loopt ze ook, maar ik ga niet 150 keer afstappen tijdens een buitenrit. En als de andere paarden iets te ver voorop gaan (bijvoorbeeld als ze een sprintje trekken) staat die van mij ook gelijk op twee benen. Ze is helemaal door een ringetje gehaald, dierenarts, zadelmaker, osteopaat en tanden zijn drie maand geleden nog bekeken maar die haal ik er binnenkort nog maar eens bij. Omtrekken werkt niet, de zweep erbij werkt niet (ook niet op het hoofd), drijven werkt alles behalve..

Ik heb de ei op het hoofd truc altijd als redelijk paardonvriendelijk gezien, vanwege het 'bloed' idee maar ik ben ten einde raad, ik ga het denk ik ook eens proberen..

Vind daar maar eens een paardvriendelijke manier voor om dit op te lossen, maar wel eentje waarbij ik levend blijf Lachen
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 24-07-08 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:43

En ik vind dat je een paard bij dit gedrag behoorlijk mag afstraffen. Niet alleen brengt ie jou leven in gevaar, ook zijn eigen. Het is pure bescherming, liever een schaafwond, hoofdpijn, of een val dan dat. Leven gaat nog altijd voor!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:45

of een keer de zweep als een zwaart vasthouden en een keer een onwijs harde klap op de kont geven. Clown Als ze daar niet op reageert, dan uhm weet ik he ook niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:46

Bubsj schreef:
En ik vind dat je een paard bij dit gedrag behoorlijk mag afstraffen. Niet alleen brengt ie jou leven in gevaar, ook zijn eigen. Het is pure bescherming, liever een schaafwond, hoofdpijn, of een val dan dat. Leven gaat nog altijd voor!

Dit helpt Haha! Haha! echt Haha!
Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:47

ooww, kiwiko! Bloos! Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:51

slecht he Haha! Haha! Haha! maar naar VOOOOHOOOOREN gaan we Haha! Haha!

maargoed zo sta ik altijd met jonkies in de baan........... ik moet toch in kunnen grijpen en aanwijzingen van de grond kunnen geven als ruiter en paard elkaar even niet meer begrijpen Haha!

Is niet om mee te slaan hoor Haha! dat is eigenlijk nooit nodig Haha! Haha!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:54

Mag ik ze is huren? Haha!

Nou klap op de kont dan bokt ze echt gemeen hard, krijg ik een slag in mijn nek!
Ik probeer mijn handen vrij te houden in geval van, ik doe dan liever is spoortjes aan en is goed laten voelen wie erop zit...
Ik weet wat te doen dit weekend!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:56

Mag ik jou dan even lenen? Haha!

Helaas, in de bak is het er inmiddels uit (staleigenaar kwam 1e keer ook al met een longeerzweep aanrennen Haha! )

Gelukkig heb ik geen angst als ik erop zit, en alle middelen zijn dan ook mogelijk Tong uitsteken Dat ei werkt ook wel, die van mij staat recht omhoog, maar niet elke keer, en bij haar is het nooit maar 1 keer..

Ik heb dat beest de striemen op haar kont geslagen (niet heel trots op) Ik heb mijn hand achter mijn knie vastgezet en haar een enorme donder op haar kop verkocht, het werkt allemaal niet. Moet er even bij vermelden dat paard voor mij een zeer zorgeloos en verwend leven had, waar ze altijd haar zin kreeg.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:58

kijk uiteraard ben ik ok voor de diervriendelijke aanpak. maar steigeren is bij wel een heel ander soort gedrag, dat buiten vervelend ook nog eens levensgevaarlijk is. vooruit zetten op een paard dat steigert helpt niet. ze komen tegen het been en hop ge hangt in de lucht, onze reflex (aangeleerd) is naar voren gaan hangen. echter geven we het paard hierbij vrijspel en is hij dus gewonnen. aangezien dit probleem zich vaak stelt bij dominante paarden, hebben ze dit zelf snel door. meestal is dit ook geen voorkomend probleem in de stal of piste. maar eerder idd bij het verlaten van het terrein, of vreemde terrein. Het probleem zit em hier dat veel mensen dan voor het oog van anderen vaak niet voldoende durven optreden en dat dit probleem zich dan blijft escaleren. en sorry als hij dan op zen rug valt en die is gebroken, dan zij het zo, liever dan zijn rug dan die van mij, hoe erg ik het dan mag vinden. Ik rij graag paard en zie die beesten graag, maar mijn nek ga ik niet risceren voor zoiets.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:01

Ik heb het ook wel eens gedaan bij deze, (vorige week woensdag) op de stenen buiten, beest gaf geen krimp en stond na een halve min weer op haar benen, ze liep goed, ik stapte erop, en we gingen gewoon weer vrolijk verder met het gezeik.. En eerlijk word ik er alleen nog maar heel boos om.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:05

Ik heb ook eens met eentje gehad die altijd op dezelfde plek bleef staan en ging steigeren, achterwaarts lopen en wij daarbij ook meerdere malen in de sloot terechtkwamen, als ik naar de manege reed. Ik heb toen iemand die ook goed met paarden kan omgaan op die plek laten staan met een longeerzweep en toen paard weer stopte en begon te steigeren heeft degene met zweep het paard een megaklap op z'n kont gegeven en paard heeft het nadien nooit meer gedaan.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:07

Ik heb die van mij al een x een klap op dr kop gegeven met de zweep, helpt niks bji mij. Een ei krijg ik echt met geen mogelijkheid zo snel uit een tasje ofzo, wel zit ik als laatste optie om een buis met aan t uiteinde een lege fles als zweep mee te nemen, die te vullen met water, en dan wanneer ze omhoog komt over dr kop heen gieten, maar t gaat de laatste tijd steeds beter. dus nog niet nodig gehad

die van mij steigert vooral wanneer de rest vd paarden weggaan, en zij met mij alleen blijft. die wil zó graag mee! ook al is het maar 3 meter, f 300. tzelfde liedje.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:09

Ik weet niet of het al is gezegd, maar als je dan echt van plan bent dat te gaan doen doe dan wat water in een plastic boterhamzakje, dan komt minder hard en gevaarlijk aan maar wel dat effect dat er iets langs zijn hoofd naar beneden loopt.

Ik zou wel eerst een hoop andere dingen proberen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:14

maar met een zweep door iemand die er extern bijloopt, los je het probleem niet op. ( ik heb het dan niet over jongen beestjes die nog wel es gewoon op de staak willen staan uit onwetendheid, maar echt over steigeraars) het paard zal op de zweep nog meer protest geven, of uit schrik zich ff voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:15

@Bubsj:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar o.a. wel jouw laatste paar posts.
Op basis van eigen ervaring met mijn eigen paard (die ook veel steigerde in het begin toen ik haar had) wil ik je laten weten dat er wel degelijk een oorzaak (lichamelijk/geestelijk) kan zijn voor het steiger-gedrag. En dat dit dus géen gedrag van eigenwijsheid, koppigheid of dwarsheid hoeft te zijn.
Ik stuur je wel even een pb met wat meer info.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:17

bulck schreef:
maar met een zweep door iemand die er extern bijloopt, los je het probleem niet op. ( ik heb het dan niet over jongen beestjes die nog wel es gewoon op de staak willen staan uit onwetendheid, maar echt over steigeraars) het paard zal op de zweep nog meer protest geven, of uit schrik zich ff voegen.

dat in combinatie met een niet angstige ruiter die verder heel eerlijk rijd, met veel gevoel voor het wezen paard..... doettutum wel Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:18

Eponastable schreef:
Just_kiki, dat is het probleem juist, buiten wandelen lukt me niet.
Terwijl in het begin alles super verliep op wandeling!

Zammie, dan heb ik véél te draven Haha! zal ik is proberen dit weekend, draf vertrekken benen eraan.

Runningkawa, ze loopt mee als ik afstap dus schrik heeft ze niet, ik heb eerder een principe van zoveel mogelijk zonder hulp, wat als ik het doe zoals jij het zegt, moet wel eerst iemand vinden, en als het later opnieuw voorkomt... Verward

Andere suggesties die ik kan uittesten?

Je zegt hier, ze loopt mee als ik afstap, dus schrik heeft ze niet. Dat betekent juist wel dat ze iemand wil om te volgen en dat ze wel schrik heeft, ze durft vanaf een bepaalde plek het niet alleen te doen en heeft nog niet genoeg vertrouwen in jou als ruiter om jou als je er op zit te "volgen". Het is waarschijnlijk toch een combinatie van het nog niet op jou durven vertrouwen als jij er op zit en het nu min of meer onthouden dat deze plek eng is en dat we daar vandaan niet verder gaan. Een vierjarige kan echt nog wel problemen hebben met vertrouwen en het niet alleen durven, zo oud is vier jaar nog niet! Mijn vorige paard kreeg ik met 10 jaar en die volgde me aan de hand prima over bijv bruggetjes en langs water, maar onder het zadel eerst nog niet, tenzij er een wandelaar, fietser of ander paard dat hij vertrouwde toevallig het bruggetje over ging of voor hem aan ging dan ging hij mee.

Ik heb mijn jonge paard ook heel vaak aan de hand voor wandelingetjes meegenomen om als het ware het gebied te verkennen en later dan onder het zadel, dan kende hij het daar al en dat hielp behoorlijk.
Ik geloof niet in het gebruiken van het ei in dit geval maar in het opbouwen van jouw leiderschap en het vertrouwen dat jouw paard in jou stelt. Daar moet aan gewerkt worden, meer dingen opzoeken ook thuis op het eigen terrein waar ze min of meer bang voor is en doortastend maar eerlijk en consequent aan de slag om daar samen langs te lopen en zorgen dat je een term hebt die je dan gebruikt: Doorgaan of voorwaarts, of NIETS aan de hand zodat je diezelfde woorden buiten ook weer kunt gebruiken als ze aan het staken gaat.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:19

Oke Lachen ik wacht af, ik sta echt open voor dingen hoor, maar na haar helemaal door een ringetje gehaalt te hebben begin je toch erg aan het paard te twijfelen. Ts ik denk dat die zweep oplossing misschien wel werkt, aangezien het steeds op 1 plek is. En 1 keer afstappen op een buitenrit is niet zo'n probleem toch Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:20

JoviBan schreef:
@Bubsj:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar o.a. wel jouw laatste paar posts.
Op basis van eigen ervaring met mijn eigen paard (die ook veel steigerde in het begin toen ik haar had) wil ik je laten weten dat er wel degelijk een oorzaak (lichamelijk/geestelijk) kan zijn voor het steiger-gedrag. En dat dit dus géen gedrag van eigenwijsheid, koppigheid of dwarsheid hoeft te zijn.
Ik stuur je wel even een pb met wat meer info.

KAN JOvi..... KAN maar dan alsnog..... heeft het paard niet omhoog te komen!

Ik heb de laatste 25 jaar denk ik 600 paarden onder mijn kont gehad....... en daar zaten zeker ook steigeraars onder........ met allemaal verschillende redenen, soms terecht, soms onterecht....... maar hoe dan ook, het nooit goed te vinden!

Daarom denk ik dat iemands ervaring gebaseerd op een paard, met een verhaal..... niet representatief is Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:21

Ik ben het eerlijk gezegd met Bulck eens Bloos

Vaak doen ze het ook alleen dicht bij huis, als je dan langs dat punt af bent doen ze het verder prima. Dat is tenminste mijn ervaring met diverse paarden.

Als je het zelf niet op kan lossen, regel dan iemand die het wel kan, want als ze de strijd telkens winnen gaat het van kwaad tot erger...