durf is iets anders...komt in mijn lijstje met nog enkele alternatieven...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
durf is iets anders...Nadya schreef:Tja, ik zou het zelfvertrouwen van dit paard liever wat meer opvijzelen, eerlijk gezegd.![]()
Het paard geeft duidelijk iets aan (duidelijker kan haast niet) en dit klinkt mij helemaal niet in de oren als koppigheid (iets waar veel ruiters graag aan vast blijven houden). Het klinkt eerder als angst en onzekerheid.
De oplossingen die ik hier lees zijn weer eh.... gezellig.
Zorg voor een goede band tussen ruiter en paard. Zorg dat het paard zich goed leert richten op de persoon op hem (desnoods met 'ja, daar gaan we weer' grondwerk), ga wandelen over die weg en misschien is het handig om een rustig paard mee te laten lopen de eerste keren.
Helaas kan ik van achter de laptop niet zien wat er precies aan de hand is met het paard, maar in koppigheid geloof ik niet.
en dat is dat een paard op zn flikker geven voor levensgevaarlijk gedrag niet echt onterecht is.......... neem ik aan?
saskiakefie schreef:Nadya schreef:Tja, ik zou het zelfvertrouwen van dit paard liever wat meer opvijzelen, eerlijk gezegd.![]()
Het paard geeft duidelijk iets aan (duidelijker kan haast niet) en dit klinkt mij helemaal niet in de oren als koppigheid (iets waar veel ruiters graag aan vast blijven houden). Het klinkt eerder als angst en onzekerheid.
De oplossingen die ik hier lees zijn weer eh.... gezellig.
Zorg voor een goede band tussen ruiter en paard. Zorg dat het paard zich goed leert richten op de persoon op hem (desnoods met 'ja, daar gaan we weer' grondwerk), ga wandelen over die weg en misschien is het handig om een rustig paard mee te laten lopen de eerste keren.
Helaas kan ik van achter de laptop niet zien wat er precies aan de hand is met het paard, maar in koppigheid geloof ik niet.
haha ja he?![]()
zo zijn de oplossingen meestal, gebasseerd op geweld![]()
Als ze daar niet op reageert, dan uhm weet ik he ook niet meer. Bubsj schreef:En ik vind dat je een paard bij dit gedrag behoorlijk mag afstraffen. Niet alleen brengt ie jou leven in gevaar, ook zijn eigen. Het is pure bescherming, liever een schaafwond, hoofdpijn, of een val dan dat. Leven gaat nog altijd voor!
echt
maar naar VOOOOHOOOOREN gaan we
dat is eigenlijk nooit nodig

)
Dat ei werkt ook wel, die van mij staat recht omhoog, maar niet elke keer, en bij haar is het nooit maar 1 keer.. bulck schreef:maar met een zweep door iemand die er extern bijloopt, los je het probleem niet op. ( ik heb het dan niet over jongen beestjes die nog wel es gewoon op de staak willen staan uit onwetendheid, maar echt over steigeraars) het paard zal op de zweep nog meer protest geven, of uit schrik zich ff voegen.
Eponastable schreef:Just_kiki, dat is het probleem juist, buiten wandelen lukt me niet.
Terwijl in het begin alles super verliep op wandeling!
Zammie, dan heb ik véél te dravenzal ik is proberen dit weekend, draf vertrekken benen eraan.
Runningkawa, ze loopt mee als ik afstap dus schrik heeft ze niet, ik heb eerder een principe van zoveel mogelijk zonder hulp, wat als ik het doe zoals jij het zegt, moet wel eerst iemand vinden, en als het later opnieuw voorkomt...![]()
Andere suggesties die ik kan uittesten?
ik wacht af, ik sta echt open voor dingen hoor, maar na haar helemaal door een ringetje gehaalt te hebben begin je toch erg aan het paard te twijfelen. Ts ik denk dat die zweep oplossing misschien wel werkt, aangezien het steeds op 1 plek is. En 1 keer afstappen op een buitenrit is niet zo'n probleem toch
JoviBan schreef:@Bubsj:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar o.a. wel jouw laatste paar posts.
Op basis van eigen ervaring met mijn eigen paard (die ook veel steigerde in het begin toen ik haar had) wil ik je laten weten dat er wel degelijk een oorzaak (lichamelijk/geestelijk) kan zijn voor het steiger-gedrag. En dat dit dus géen gedrag van eigenwijsheid, koppigheid of dwarsheid hoeft te zijn.
Ik stuur je wel even een pb met wat meer info.