verruimen in de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: verruimen in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 08:02

Shyla25 schreef:
Ik kan wel een TIP geven:

Vlak voor je moet gaan verruimen in je proef, eerst een klein beetje verzamelen, dan is het verschil duidelijker Ja

ja dat zei mijn instructrice gisteren ook dat het verschil idd groter wordt en dat je wel moet zorgen dat ze dan echt direct reageert..
we gaan nu trouwens eerst er aan werken dat de achterhand er beter onder komt/actiever wordt en daarna dat ze nog wat meer actie er in krijgt

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:00

oefenen oefenen en nog eens oefenen.. als je wil dat je paard goed gaat veruimen moet hij sterk genoeg zijn in zijn achterhand.. ik ben die van mij aan het trainen aan de longe (is een 3 jarige nog niet beleerd) en merk dat hij het moeilijk vind.. maar door steeds tijdens het longeren toch even een pasje veruimen te vragen gaat het steeds beter..

Dus.. wat je kunt doen is dmv longeren proberen de achterhand te versterken.. is de achterhand al sterk genoeg.. dan moet jij leren hoe je die er ohz goed onder kan rijden.. dan komt het vast goed!

suc6!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:23

Ik train de achterhand hier heel makkelijk, met al die heuvels Ja en nog leuk ook Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:05

Shyla25 schreef:
Ik train de achterhand hier heel makkelijk, met al die heuvels Ja en nog leuk ook Haha!

ja dat is inderdaad leuk ik ga wel eens naar de tungelerwallen weet niet of je die kent...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:21

ninz schreef:
ja dat is inderdaad leuk ik ga wel eens naar de tungelerwallen weet niet of je die kent...

Nee, ken ik niet Is dat ver van Landgraaf?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:44

Ik kreeg gister van mijn instructrice de tip om haar hoofd,halshouding meer omhoog te halen (oprichting).
Ik had haar te laag ingesteld waardoor ze meer op de voorhand liep en daardoor nooit echt de kans had om een mooie veruimde draf te doen. Het moet dus echt vanuit de achterhand komen, maar dan moet het paard daar wel de kans voor krijgen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:35

Misschien helpt het om veel overgangen te rijden, bijvoorbeeld op een volte, verzamelen, verruimen, korte stukjes. Zodat je de achterhand flink aan de slag moet. Ik kan me herinneren dat mijn pony een prima draf had (midden- en uitgestrekt) maar als ie niet voor het been was en er van achteren niet bij was, dan kwam het er niet uit. Mijn instructeur was er eentje van de voltes en de overgangen. (en dat hielp!)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:20

Shyla25 schreef:
[naam] schreef:

Nee, ken ik niet Is dat ver van Landgraaf?

Tungelroy ligt bij Weert best ver voor een buitenrit vind ik Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 21:21

Malibu schreef:
Ik kreeg gister van mijn instructrice de tip om haar hoofd,halshouding meer omhoog te halen (oprichting).
Ik had haar te laag ingesteld waardoor ze meer op de voorhand liep en daardoor nooit echt de kans had om een mooie veruimde draf te doen. Het moet dus echt vanuit de achterhand komen, maar dan moet het paard daar wel de kans voor krijgen.

bij mijn paard is het precies andersom heeft een hele verticale hals waardoor ze vanzelf al snel hoog ingesteld is ze heeft juist veel moeite met het lagere instellen Tong uitsteken

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:19

Haha, zo zie je maar weer... ieder paard is anders Haha!

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:31

Mij lukte het verruimen ook niet echt,ik kreeg toen de tip om in de bocht (ik moest van hand veranderen en daarbij enkele passen de draf verruimen) haar terug te nemen en dan tijdens de diagonaal wat been bij te geven.Kreeg er mooi een 8 voor Haha!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit een FNRS proef was Bloos en ik een draver heb die ook nog koerst.
Een draver heeft natuurlijk ook een heel andere draf dan een dresuurpaard maar ze kan al een aardig stukje dressuur en ben er best trots op Haha!
Maargoed ik werd 1e die dag met 198 punten Haha! Misschien heb je wat aan de tip.Succes in ieder geval en vergeet niet te genieten hé! Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:41

paxine schreef:
Mij lukte het verruimen ook niet echt,ik kreeg toen de tip om in de bocht (ik moest van hand veranderen en daarbij enkele passen de draf verruimen) haar terug te nemen en dan tijdens de diagonaal wat been bij te geven.Kreeg er mooi een 8 voor Haha!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit een FNRS proef was Bloos en ik een draver heb die ook nog koerst.
Een draver heeft natuurlijk ook een heel andere draf dan een dresuurpaard maar ze kan al een aardig stukje dressuur en ben er best trots op Haha!
Maargoed ik werd 1e die dag met 198 punten Haha! Misschien heb je wat aan de tip.Succes in ieder geval en vergeet niet te genieten hé! Knipoog

genieten vergeet ik gelukkig nooit ik ben op dit moment al blij als ze gewoon netjes heeft geluisterd/gelopen buiten op een concours, maar in de toekomst zal ze toch echt voor de winstpunten moeten lopen en ik weet dat ik met haar op een gegeven moment ga vastlopen en niet meer verder kan met haar omdat ze gewoon de kwaliteiten mist, maar voorlopig eerst maar eens werken aan onze eerste winstpunt in de B daar hebben we op dit moment al werk genoeg aan met haar Knipoog
Laatst bijgewerkt door FBN op 30-07-08 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:43

er zitten meer onderdelen in je proef dan de draf Lachen

recht binnenkomen, heb je een dikke voldoende
Halthouden en achterwaarts voor een 8, kan elk paard.
enz enz, dan ka er beste een 5 voor de middendraf tegenover staan Lachen

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:45

Het zal best goedkomen joh! En idd zoals Runningkawa al zegt er zitten meer onderdelen in de proef.Lekker blijven door oefenen en voor je het weet rij je een spetterende draf Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:50

ja dat klopt wel eigenlijk... af en toe heb ik eigenlijk ook een beetje het idee dat ze het (de hulpen) niet goed begrijpt of zo

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 09:50

klinkt misschien een beetje dom maar ja...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 10:23

Martine_m schreef:
oefenen oefenen en nog eens oefenen.. als je wil dat je paard goed gaat veruimen moet hij sterk genoeg zijn in zijn achterhand.. ik ben die van mij aan het trainen aan de longe (is een 3 jarige nog niet beleerd) en merk dat hij het moeilijk vind.. maar door steeds tijdens het longeren toch even een pasje veruimen te vragen gaat het steeds beter..

Dus.. wat je kunt doen is dmv longeren proberen de achterhand te versterken.. is de achterhand al sterk genoeg.. dan moet jij leren hoe je die er ohz goed onder kan rijden.. dan komt het vast goed!

suc6!

ja de achterhand is echt enorm sterk bij haar als je die achtrhand voelt is het gewoon een grote spierbundel dus ik denk dat dat wel goed zit. los kan ze het ook wel maar ik moet het er leren uit te rijden en dat lukt me dus niet goed Bloos

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 11:20

runningkawa schreef:
er zitten meer onderdelen in je proef dan de draf Lachen

recht binnenkomen, heb je een dikke voldoende
Halthouden en achterwaarts voor een 8, kan elk paard.
enz enz, dan ka er beste een 5 voor de middendraf tegenover staan Lachen

achterwaarts zit er (helaas ) nog niet in want dat kan ze dus wel weer heel makkelijk Haha!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:32

runningkawa schreef:
Probeer het uit te bouwen in kleine stapjes.
1 pas verruimen is al een hele winst Lachen

Probeer hem goed op de achterhand te zetten, zodat de schouder ook de ruimte krijgt.

Bij Kawa die makkelijk en goed op de achterhand kon galoperen lukte enkele passen middendraf het beste als ik hem actief op de achterhand liet galoperen, dan een overgang maakte en vandaaruit direct enkele passen middendraf.
Dan was hij namelijk nog goed op de achterhand.

Ook vanuit een schouderbinnenwaarts waar hij de achterhand goed aan het werk had via de diagonaal van hand veranderen was een fijne oefening voor hem.

En ook vanuit het achterwaarts, aandraven direct naar een middendraf, ook daar weer omdat hij de achterhand er dan beter bij had.

Wat voor jou paard het beste werkt weet ik uiteraard niet, maar dit waren voor mij oefeningen om te beginnen aan een paar passen middendraf die correct waren en om het later uit te bouwen.

Van 4-en voor enkele passen middendraf in de B, is het me zo uiteindelijk gelukt om 7-ens te halen voor de hele diagonaal middendraf, zelf uitgestrekte draf waren voldoendes Lachen

Maar het is bij een paard dat de draf niet gemakkelijk heeft flink trainen...en vooral geduld hebben met rustig opbouwen

vanuit schouderbinnenwaaarts merk ik dat ze er wat meer moeite mee heeft als normaal maar misschien juist een goede oefening omdat ze dan wel de achterhand er goed bij heeft. maar ik denk dat het belangrijk is om gewoon veel geduld te hebben en niet direct alles perfect te willen ( terwijl ik eigenlijk juist super perfectionistisch ben Bloos maar ja is dus ook goed voor mij om niet altijd perfectie na te streven).

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:42

ow ja als iemand nog oefeningen/tips heeft alles is welkom......

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:27

Vanuit de schouder binnenwaarts op de volte en gelijk een paar passen verruimen en weer terug nemen.
maar dat terugnemen moet ook echt terug zijn niet aan de teugels trekken en op de rem zetten maar met je zit.
Vooral die zit is heul belangrijk Vork want die moet vooral stil zijn en niet je paard storen.
Anders kan je nog zo veel oefenen als je wilt maar gaat het niet lukken Bloos
Als je zelf met onbalans je paard wilt verruimen hoe moet je paard dan zijn everwicht bewaren in de midden/uitgestrekte draf?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:01

Mijn paard heeft ook weinig been actie. Dus zal ik puur op techniek moeten rijden. Moet zeggen dat ik ben begonnen met 4 / 5 en in de B, en gister in de L2 een 7 heb gehaald waar ik ontzettend trots op ben!

Ik neem haar helemaal terug, bijna in stap, hou de achterkant wel actief, dan op lichte hulp naar voren en weer helemaal terug. Ik doe dat overal in de bak, ook in de hoeken, op voltes etc. In een proef neem ik haar ook iets terug ( natuurlijk niet zoveel als in training) en rij haar naar voren. Ook neem ik haar terug als ik merk dat ze op de voorkant valt, dan maar een minder punt voor niet de hele diagonaal. Het is wel een goed leermoment voor haar.
Tja uitgestrekte draf hoef ik voorlopig nog niet, daarvoor moet ze gewoon nog meer op het achterbeen en sterker worden Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:11

ik had gisteren voor het eerst een 6 voor de middendraf!!!!
was superblij en ik heb ook nog een foto waar ze echt heel mooi strekt.
Dus zal straks nog wel even kijken of ik ze nog op de computer kan zetten. Kunnen jullie het resultaat zien hahaha

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:13

Gefeliciteerd!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 06:09

Gefeliciteerd!! hoe heb je het nu gedaan?