slofteugel :O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

Re: slofteugel :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:52

hallo...

ik heb ook jou filmpje even bekenen. Ten eerste vind ik dat als je een paard altijd met slof moet rijden, wta het geval zal zijn bij jou paard, dan vind ik dat een te kort koming van je rijden. Ook zonder slof zijn problemen op te lossen. In jou filmpje viel mij op dat je paard zich erg stijf beweegt.
Hij moet veel meer van achter uit na voren gereden worden. Je zal mischien, daar denkt ook iedereen anders over. maar je zal haar kunnen laten kraken. Bij mijn oude pony heeft het echt heel goed geholpen. Het kan zijn dat ze ooit gevallen is en iets in de rug niet goed heeft zitten. Dan kun je er een gouden zadel op leggen maar dan blijft hij er last vanhebben. Ook zal ik haar een langere tijd longeren. Wand op deze manier word het niet beter. Als je dan gaat rijden, veel met het paard buigen, veel voltes, stelling naar binnen en buiten, je moet haar soepel maken. Maar ik denk dat een keer laten kraken ook veel effect kan geven. Doordat hij in mijn ogen last van iets in zn lichaam heeft kan hij natuurlijk ook niet ontspannen, en zeker niet als er ook nog eens een ruiter op zit.

Ik hoop dta je er wta aan hebt

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:00

ik ga haar zoiezo vandaag en morgen longeren, ik laat haar actief naar voren lopen, maar als ik haar longeer kan ik natuurlijk geen figuren rijden, en hoe zet ze dan haar acherhand eronder, ik longeer wel met pessoa

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:06

ook ana de longe kun je haar tempo wisselingen laten doen. als ze ziet dat ze terug komt laat je haar weer wat verruimen.
Ik zal met touwtjes haar rond en laag over de rug bij zetten, zodat ze dr hele lichaam uit eindelijk gaat ontspannen en dit gaat leren suc 6

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:11

vanavond zal ik laten weten of het is gelukt ieder geval bedankt weer voor de reacties

Evatjj_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:21

Een slofteugel helpt niet als je er één keer mee rijdt, maar je moet het een tijdje gebruiken. Zelf ben ik meer een voorstander van een rekker, als ik mijn pony daarmee rijd, loopt ze daarna altijd nageeflijk. Misschien moet je eens een rekker proberen?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:24

je moet gewoon proberen zonder hulp middelen op te lossen hoor. dat zal veel geduld kosten, maar het komt vanzelf wel. veel longeren goed los maken. En desnoods keer laten na kijken zn rug, en kraken. Ook een sportmassage kan wonderen doen zeker als ze zo stijf zijn.

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:28

Mijn paard gooide ook regelmatig zijn hoofd omhoog. Onder begeleiding van mijn instructrice enige keren met slof gereden maar dat was zeker geen oplossing. Mijn paard bleek Kissing spines te hebben. Ik wil je niet bang maken maar ik zou je paard eerst medisch laten onderzoeken alvorens aan de gang te gaan met een slofteugel. En de juiste instructie is uiteraard erg belangrijk. Succes.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:12

Evatjj_x schreef:
Een slofteugel helpt niet als je er één keer mee rijdt, maar je moet het een tijdje gebruiken. Zelf ben ik meer een voorstander van een rekker, als ik mijn pony daarmee rijd, loopt ze daarna altijd nageeflijk. Misschien moet je eens een rekker proberen?

Dát vind ik van die ondingen om mee te rijden! Dan heb je totaal geen controle op de mate van inwerking. Waarschijnlijk leer je je pony daarmee "afbuigen" (ontwijken van druk) en heb je meer aan technisch correct rijden Lachen

Maar het probleem van TS zit hem niet in wel of niet met slof rijden denk ik, maar wel in goed en consequent naar de hand toe rijden.

Ook aan de longe kan je inderdaad je paard aan het werk zetten, zoals gezegd, laag bijzetten (ik heb graag touwtjes en pessoa werkt net zo) en dan aan tempocontrole werken. Goed kijken hoe je paard vertrekt (actief genoeg?) en terugkomt tot het tempo dat jij wilt. Dus niet je paard constant in hetzelfde tempo laten lopen, maar net als met rijden veel overgangen maken en aan je (stem)hulpen maken!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:04

even een update:

ik heb vandaag gelongeert, met pessoa.
Nu liep ze wel gelijk draven e.d. zonder stil te gaan staan en te stijgeren enzo.
ze liep lekker actief weg en voor het eerst in 2 maanden heb ik haar weer is zien "dansen" zo mooi vond ik haar lopen na een tijdje.
ze vind het nog wel moeilijk om te luisteren als ze van de draf naar de stap moet, maar dat hebben we heel goed geoefent en nu gaat het wel beter. ze is lekker actief. ik zal het van de week proberen te filmen. dan kunnen jullie het ook zien.

ik denk dus dat het probleem in haar rug zit en misschien wel het zadel!
aangezien de zadelmaker pas 6 augustus kan komen, en hem kan opvullen of wat er ook moet gebeuren, wil ik haar niet belasten met het zadel op haar rug. maar om tot die 6 augustus niet te rijden lijkt me ook geen optie?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:13

Misschien is het een idee om een tijdje iemand anders erop te laten rijden die wel durft om het paard goed te laten bewegen en niet de hele tijd de rem erop houd. Ik denk ook als ik het filmpje zie dat ik mee moet gaan met de rest. Te veel gemier aan de voorkant en te weinig aan het werk op de achterhand.
Je zegt dat je paard mooi danst aan de longeerlijn dus goed lopen kan hij. Is het niet dat jij hem onder het zadel niet durft te laten "dansen" omdat je nog niet vertrouwt bent met die bewegingen.
je kan ook aan je instructeur vragen om zitlessen aan de longe en dan gericht op wat is voor het dier zijn ruggebruik (voorwaarts/neerwaarts) een goed tempo en hoe kan ik daarin meegaan zodat het paard los en soepel kan bewegen.
Ik denk vooral dat het een kwestie is van gewennen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:22

maar als ik of iemand anders erop gaat. dan loopt ze helemaal met haar hoofd omhoog, en in het filmpje is het niet zo erg ik zal het filmen als ik er nu op ga. en dan zie je zelf dat het echt iets is ik denk aan het zadel want zonder zadel loopt ze wel gewoon. en aan de longe ook alleen met zadel niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:43

Dat kan natuurlijk ook nog. Maar evengoed zou ik de adviezen over het meer er aan rijden wel opvolgen, maar wie weet gaat dat een stuk simpeler als het zadel goed ligt (stel dat dat het probleem is)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:20

Zoals ik al in je andere topic zei, denk ik dat er iets mis is met haar tanden en/of rug. Ik had het idee dat er veel spanning in haar rug zat, maar dat kan ook zijn doordat het buiten spannend was, met een vreemde ruiter op d'r rug. Ik zou heel veel stappen terug doen en lekker aan de basis gaan werken (nadat ze die medische checkup gehad heeft). Veel laag en rond rijden, rechtrichten en buigingsoefeningen doen Lachen Als je nergens aan zit aan de voorkant wordt het voor haar ook niet leuk meer omdat er niets is om tegenin te gaan (als het een rijtechnisch probleem is) Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:28

zou het niet kunnen dat ze dit doet omdat jij een vrij onrustige hand hebt?ik heb het filmpje gezien,en je vertelde ergens dat ze het niet doet bij je moeder...vandaar..
Misschien je handen naar voren doen en vooral stilhouden.