moeite met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselovetil

Re: moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:07

miss. is het boek 'Verlichte Rijkunst' van Heather Moffett iets voor je..
Het staat vol met goeie tips!! Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:17

Ik vind het ook moeilijk, heb er nooit problemen mee gehad tot het huidige paard waar ik op rij.
Ofze nou compleet haar rug gebruikt maakt niet uit, ze hobbelt onwijs

Heb het nu wel voor elkaar dat ik mn bovenlichaam en handen stil kan houden, maar ik zit niet diep genoeg in het zadel ( stuiter) en beweeg mn benen ontzettend.

Diverse tips die ik tot nu toe gekregen heb
- zonder beugels rijden
- enkele passen doorzitten en dat uitbreiden
- bokriempje aan zadel en je in het zadel 'trekken'
- overgang stap - draf dan doorzitten enkele passen

Het gaat wel steeds beter, alleen heb ik niet echt het idee dat ik op dit paard ooit mooi zit Sigaar

loby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:11

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad
ik vind doorzitten trouwens lekkerder dan lichtrijden

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:12

ik heb er ook erg last van met mijn huidige paard. Ik kan me gewoonweg niet ontspannen.
In het verleden altijd op pony's gereden en nu dan sinds tijden weer op een - mijn paard.
Op de pony's had ik nergens last van, ik kon prima doorzitten en zat ook als een huis.
Maar nu op mijn paard? Nou ik lijk wel weer een beginner voor m'n gevoel. Vind het ook erg frustrerend.
Regelmatig gaat paardje even aan longeerlijn en dan maar weer oefenen. Wel houd ik beugels uit, want anders ga ik knijpen met m'n knieën en dan maak ik m'n benen niet meer lang.
Stapje voor stapje gaat het beter, maar tis niet verbluffend.
Ik ben echt van mening dat het wel per paard verschillend is.
Het probleem zit 'm bij mij ook in de heupen/bekken inderdaad, dat moet losser.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:55

Zoals meerdere al zeggen.
Zonder beugels rijden en zelf ook oefeningen doen om je heupen/bekken losser te krijgen

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:38

_Patriciaa schreef:
Ik ga nu proberen, na het trainen elke keer ong. 10min. mn beugels voor het zadel te kruisen en dan nog eventjes verder te rijden..
Misschien dat jij dit ook kunt proberen?

Verder heb ik hetzelfde probleem met mn hulpen, mn paardje reageerd niet altijd, en daardoor trek ik mn hakken erg op als ik drijf..
Heeft iemand daar tips voor?

aah dat is handig! Ga ik ook maar is doen, want ik kan ook niet echt makkelijk doorzitten op mijn pony. Vooral na de galop niet. Maar als ik dan op de haflinger rij van iemand van stal(rij ikwel is Haha! ) dan gaat t weer heel goed, maar hij is maar 1.33 en heeft dan ook erg kleine stapjes, en dat zit echt fijn Haha! Dit is ook voor mij een handig topic, dus hou ik het ook is even aan Haha! Ik kan btw mijn boven lichaam ook niet goed stil houden.. tips?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:41

marrie14 schreef:
Zoals meerdere al zeggen.
Zonder beugels rijden en zelf ook oefeningen doen om je heupen/bekken losser te krijgen

Zoals eerder gezegd, is zonder beugels rijden niet altijd de oplossing. Dan klem ik waarschijnlijk zodat ik dan wel kan zitten, en met beugels kan ik niet diezelfde houding aannemen.
Het is mij daarom afgeraden in mijn geval om zonder beugels te rijden.

Noem eens goede oefeningen die ik droog kan oefenen om alles losser te maken???

MoonLight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:24

Dagmar_k schreef:
marrie14 schreef:
Noem eens goede oefeningen die ik droog kan oefenen om alles losser te maken???

Ik had een oefening op pag. 1... Bloos
Een krukje omduwen met de kracht vanuit je heupen.. zodat je ze dus moet kantelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:29

* Ik weet niet of het al gezegd is.

Maar je kunt bij sommige maneges ook zitles nemen. Misschien kan dat helpen Lachen

timosven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:50

Rijd nu zelf dertien jaar maar doorzitten is nooit mijn hobby geweest. maar had laatst mijn zadel die niet goed meer lag dus moest ik op iets anders rijden. barebackpad er op en zitten. ging echt zeer slecht de eerste paar keren maar gewoon doen en gaat vanzelf soepeler bij mij duurde het ook wel een dikke twintig minuten voor het echt goed ging nu rijd ik met vijf minuten al lekker soepel. Nu is het probleem bij mij op zadel kan ik het nu ook zonder beugels maar nu zit ik met de rottige beugels aan de voeten houden. Volgende fase denk ik. Maar doe door want ga over een paar weken naar de L1 dus dan komt het wel dicht bij

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:17

Zonder zadel rijden is erg efficient om goed te leren doorzitten.
Anders gewoon aan het laatste stukje van je les je beugels even kruislings voor het zadel leggen, en zonder stijgbeugels gaan rijden.
Als dit allebei niet mogelijk is, doe dan je stijgbeugels een gaatje langer, en probeer vooral mee te gaan met de bewegingen van de pony.
Concentreer je erop!.

En over de beenhulpen;

Niet schoppen, maar drukken.
Druk met je kuit.
Als een paard moet draven, hou dan 5 keer aandrijven aan.
Als hij dan nog niet draaft, een tik op zijn schouder/kont, wat jij fijner vind.
Voor de galop leg je, je been aan de kant van de muur naar achteren, niet veel, maar een stukje achter de singel.
Je been aan de binnenkant dat is dus de kant van de rest van de bak, hou je op zijn plek.
Je vraagt een beetje binnenstelling (dus je laat je paard een beetje naar binnen toe kijken).
Je kan het fijnste aangalopperen in een hoek of op de volte.
Ik denk dat het eerste fijner is voor jou.
Dan druk je met allebei je benen tegelijk, en blijf op je teugels letten.
Hou die binnenstelling nog even, en drijf elke sprong die je paard maakt aan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:02

ik zou eerst zonder zadel stappen;) en dan draf of zonder beugels dan moet je je benen lang houden en gebruik je je bovenbeen dan blijf je beter zitten probeer dat ook met zadel;)