paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 00:48

Citaat:
Verstandig besluit alleen zou ik nog wat meer rust inlassen zodat hij alerter is op jou als je hem gaat rijden. Verder ga ik met Aerdenhout mee, als hij met een noodgang op een hindernis afvliegt, gewoon op de volte zetten, Ooit toen ik nog jong was ahum, heb ik het op aanraden van een parcoursbouwer zo opgelost met een merrie die ook niet te houden was, zodra er een hindernis in zicht was maar na een poosje ook er liever doorheen ging dan er overheen.
Verder vind ik de adviezen die Kawa geeft, ook erg goed!

Dat zijn ook de dingen die we al trainen en met les gaat dat prima en accepteerd ie dat ie er niet eerder overheen mag voordat ie normaal erop af gaat zonder de kilometerteller over zn toeren te laten gaan.
Maar zodra ik een parcours/cross inga flinkt ie het weer net zo hard.
Heb em afgelopen wedstrijd ook even om de hindernis laten gaan omdat ik zeker wist als ik dat niet zou doen we er doorheen geklapt zouden zijn.
Daarna alsnog gesprongen,toen nam ie em al rustiger om vervolgens weer als een gek op de volgende af te stormen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:54

De foto's in je profiel zien er helemaal niet slecht uit en ook niet alsof hij er een probleem mee heeft.
Hij vind het gewoon leuk, maar hij moet afgeremd worden. Hij heeft zo veel haast dat hij niet meer kijk en er dus door komt. Als je trained, spring je dan parcoursjes of enkele hindernissen? Met grondbalk of zonder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:56

O dat paard heeft de tijd van zijn leven, dat zie je zo!!!
Meetje, je hebt PB.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:57

suleilitha schreef:
O dat paard heeft de tijd van zijn leven, dat zie je zo!!!
Meetje, je hebt PB.

Zie jij dat ie doodongelukkig is dan? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 00:59

Nee, ik niet, sterker nog, ik herken er heel wat in van een paard wat ik vroeger heb gehad! En die zat ook goed in haar vel, hoor.. Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:00

suleilitha schreef:
Nee, ik niet, sterker nog, ik herken er heel wat in van een paard wat ik vroeger heb gehad! En die zat ook goed in haar vel, hoor.. Lachen

Dan had ik je opmerking verkeerd opgevat. Excuses Haha! Dacht dat je het sarcastisch bedoelde Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:01

O nee, ik bedoelde het niet sarcastisc, ik had allang gezien dat het dier goed in zijn vel zit. Excuses aanvaard hoor! Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:03

aerdenhout1 schreef:
M
Wat betreft het voer...sorrie ik kan het toch even niet laten...vind ik 1 kilo per dag voor een paard dat zoveel traint wel erug weinig!

Mijn gedachte. Een kilo voor zo'n groot paard dat 2x per dag moet werken vind ik toch wel wat weinig.
En verder, denk ik dat hij van iedere dag rijden ook niet echt opknapt. Een dagje vrij in de week (kunnen ze niet langer het land op?) doet em vast goed.
Wat betreft trainen, veel dressuurmatig rijden en goed aan de hulpen zetten. Ho = ho en dan mag je best een keer wat strenger doorkomen als hij niet reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:06

Gezien het gedrag van het paard heeft ie eerder te veel conditie dan te weinig, Patsur dus krijgt hij ook wel genoeg te eten.
Ik herken het probleem, paarden kunnen ook een soort van overconditie krijgen voor het werk wat ze moeten doen, voor het paard van Meetje is B gewoon vinger in de neus werk waar hij geen moer voor hoeft te doen waardoor hij er waarschijnlijk een zootje van maakt. Minder trainen is dus ook wel het devies en verder inderdaad dresuurmatig rijden en goed aan de hulpen zien te krijgen, al kan ik je wel zeggen dat er paarden rondlopen die alle hulpen en vooral het gaspedaal loslaten, niet merken zodra ze balken zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:10

Nog een nadenkertje, het paard van Meetje doet het dus alleen met springen en hij wordt met het pessoa bit alleen met springen gereden. Wat ik zou doen is hem proberen te laten springen met een martingaaltje en met een trensbit. Het zou in dit geval nog wel eens kunnen dat de hefboomwerking van de pessoa storend is voor het paard. Kwestie van even uitproberen en met de martingaal heb je toch iets meer controle, wat bij zo'n groot paard wel prettig is.

Uiteindelijk, om verder te komen in de springsport heb je wel een paard nodig wat "gek op hout" is.

En verder komt het op mij over dat hij zijn conditie door het vele trainen nu alleen maar tegen zijn berijdster gebruikt.
Slim paard, dat wel en met een slome bereik je ook niks in de springerij...

Ik heb zelf ook zo'n notoire racekees gehad en af en toe voor een hindernis wegsturen en op de volte zetten, dat was een wondermiddel. Niet dat ik hoog ben geeindigd met dat dier, ik durfde uiteindelijk niet meer maar goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-08 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 01:20

Je hebt pb terug suleilitha Knipoog

Ik rij hem nu met pessoabit met springen (en zelfs met pelhalm in met crossen)omdat ie het allemaal zo verpest heeft.
Hij had een martingaal om met een dubbelgebroken trens maar hij is toen zo met me aan de haal gegaan dat ik em heb beloofd dat ie me dat nooit meer zou flikken en dat ik hem daarbij zou helpen Knipoog
Natuurlijk is het rot als ik met een pessoabit moet springen,had liever ook met een trens gereden.
Iedereen kijkt ernaar en je ziet ze gewoon denken wat moet zo'n klein meisje met zo'n groot paard als ze em niet kan houden.
Davey is een enorm imponenerend paard en dat is ook de reden waarom ik op hem ben gevallen.
Maar vaak vinden mensen hem ( vooral op wedstrijd) een vervelend zelfingenomen paard.
Terwijl het juist zo'n lieverd is zolang ie maar geen hindernis ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:31

Dus een martingaal is geen optie.... even denken, dan moet je al je moed eens verzamelen en ik duim dat je niet valt, maar zodra hij gaat pullen, loslaten!!!!!!! Als jij niks vastpakt, dan heeft hij niks tussen de kaken om aan te trekken, het is erg tegenstrijdig maar vaak werkt deze methode wel.
Ik wens je heel heel veel succes meid maar ik ga eerst even slapies doen!
Tja en alleen die arrogante kwallen van paarden ahum die zijn in staat om echt hoog te springen. Reken maar niet dat een landelijke ruiter het voorelkaar krijgt om Okidoki foutloos door een B parcours te krijgen.... Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 01:49

Van springen weet ik niet zoveel maar wat ik wel weet is dat het idd een keer kan misgaan in de training. Dan heb je iemand nodig die vanaf de grond je instructies kan geven als jij het even niet meer weet ...
Je paard moet idd leren luisteren ...er zijn al goede tips gezegd !
Verder vind ik 1kg op een dag dat zo intensief werkt wel te weinig hoor ...de stal eigenaar mag zeggen wat hij wil ! Het is jouw paard ! Ik zou 1kg meer geven ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 03:05

Ik merk hier in het topic heel veel wantrouwen en zelfs een zekere wrok naar het paard toe vanuit de ruiter. Heb je je ooit bedacht dat hij misschien gewoon te veel paard is voor jou en jij misschien op zoek moet naar iets minder heftig? Zodat het paard wel de kans krijgt zich te ontwikkelen?

2.5 uur training vind ik een hoop voor een sportpaard. En niet fysiek want dat zal ie makkelijk aan kunnen. Maar mentaal. Een manege paard suft wat door de manege en hoeft niet na te denken, die doet apatisch zijn werk. Maar een sportpaard moet er met zijn gedachten bij zijn en zo niet word hij daarop aangepakt. Vind 2.5 uur opperste concentratie een hoop voor een paard eerlijk gezegd. Lachen Ik vind het dus ook niet gek dat het peerd aan de haal gaat met je op wedstrijd waar je hem niet echt aan "kan" pakken. Tuurlijk profiteerd hij van je. Hij kan het, dus waarom zou hij niet? Knipoog

Die ene dag vrij zal het hem niet doen. Denk dat het dier er veel meer aan zou hebben als er minstens een uur van zijn trainingstijd af ging ipv die ene dag vrij. Lachen

Er word veel op het paard gestoken terwijl ik het gevoel heb dat de ruiter gewoon bang is voor het paard. Paard profiteerd daar natuurlijk van (hoe zou je zelf zijn? Zou die van mij ook doen.) en je komt in een straatje zonder einde. Lachen Ik las hier ook dat je volgens iemand die je zag nogal aan hem trok.

No offence, maar als jij denkt dat je ruim 600kg spieren stil getrokken krijgt...Dan denk ik dat je met een foute instelling bezig bent. Lachen Ruk en pluk werk lukt misschien nog net bij een a pony (hoewel...) maar niet bij een volwassen goed getraind springpaard. Knipoog Vind jij het vreemd als jij aan een pelhalm hangt te rukken, dat het peerd gewoon dubbel zo hard terug trekt en jou dus tegen 160 door het parcourse sleurt? Als ik het paard was deed ik het tegen 200. Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 03:57

Ik vind deze zinnen helemaal niet prettig om te horen, om eerlijk te zijn...

Meetje22 schreef:
Ik rij hem nu met pessoabit met springen (en zelfs met pelhalm in met crossen)omdat ie het allemaal zo verpest heeft.

Meetje22 schreef:
dat ik em heb beloofd dat ie me dat nooit meer zou flikken en dat ik hem daarbij zou helpen Knipoog

Ik ga helemaal met pharagirlke mee... ik denk echt dat dit te veel paard is voor jou, in ieder geval op dit moment en met jouw huidige kunnen.
Zeker als je het zo gaat stellen als in de bovenstaande zinnen... het lijkt erop dat je het paard kwalijk neemt dat hij niet naar jou luisterd, terwijl jij juist degene bent die hem geen duidelijke grenzen kan stellen. hij doet enkel waar hij biologisch voor ontwikkeld is Knipoog Als je niet de leiding neemt, neemt hij het over. Imo is dit iets wat je niet met scherpere bitten kan en moet oplossen... maar goede begeleiding zoeken(als je dat al niet hebt Lachen ) en/of werken aan een betere werkrelatie met je paard, rangorde bepalen op een eerlijke manier Ja
De training t.o. het voer vind ik ook, iets te veel training en te weinig voer Knipoog
Dan moet het volgens mij wel gaan lukken Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:14

Meetje22 schreef:
Nou als ik zou meeliften zouden we niet niet in de prijzen vallen met de crossen terwijl we 2 dagen de 2de en 3de prijs hebben weggehaalt dus dat ik geen controle heb klopt niet helemaal.

o jawel. Ik zie meer dan zat crosscombinaties die geen controle hebben en wel prijzen rijden dus dit argument raakt echt kant noch wal. En als je al met pelham crosst (= oefencross, want officieel mag het niet) heb je echt een controleprobleem.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:17

Lielle schreef:
Meetje22 schreef:
Nou als ik zou meeliften zouden we niet niet in de prijzen vallen met de crossen terwijl we 2 dagen de 2de en 3de prijs hebben weggehaalt dus dat ik geen controle heb klopt niet helemaal.

o jawel. Ik zie meer dan zat crosscombinaties die geen controle hebben en wel prijzen rijden dus dit argument raakt echt kant noch wal. En als je al met pelham crosst (= oefencross, want officieel mag het niet) heb je echt een controleprobleem.

Zo heb ik ook een keer een barrage gewonnen... (manege) pony Nardo nam het helemaal over, ik kon alleen nog maar een klein beetje op de hindernis af sturen, gelukkig sprong hij altijd alles... maar de rem was 100% zoek Clown heb hem na de finish ook meteen op de kleine volte moeten zetten om tot rust te komen Huilen van het lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:02

Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren.

Paard moet werken 2,5 op 1kg brok, wordt door 2 verschillende mensen gereden met 2 verschillende manieren van rijden, en met 3 verschillende bitten.

Op de foto's in je profiel zie ik dat je wel vaak de pessoa erin hebt gehangen, maar goed. Ik zou gewoon gaan oefenen zoals ik al eerder zei.. dressuurmatig. Niet alleen thuis, maar ook oefenparcoursen en oefencrossen. Maar dan wel echt dressuurmatig tussenin rijden.
Dit alles gewoon met een normaal bitje, en gaat hij ervan door gewoon weg draaien van de sprong en eerst weer je paard voor elkaar hebben. Een paard kan alleen vast pakken als er wat vast te pakken is, en als hij in de pelham gaat hangen, ben je imo al te ver. Terug naar af dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:05

Citaat:
k rij hem nu met pessoabit met springen (en zelfs met pelhalm in met crossen)omdat ie het allemaal zo verpest heeft.
Hij had een martingaal om met een dubbelgebroken trens maar hij is toen zo met me aan de haal gegaan dat ik em heb beloofd dat ie me dat nooit meer zou flikken en dat ik hem daarbij zou helpen

sorry, maar hie gaan mijn haren van overeind staan

en hij mag het niet meer flikken en jij helpt hem daarbij...mooi
als je hem wilt helpen ga je dressuren...geen grove zooi erin hangen...

Meetje aub, geef niet steeds dat paard de schuld, ook bij andere paarden heb je hefbomen erin hangen, is elk paard dan zo'n drammer....of kun je dan rustig zeggen dat jij er drammers van maakt?

Want legio mensen rijden tig paarden en kunnen ze allemaal op een trens rijden....

nadenkertje...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:10

Helemaal mee eens RK... Heb ook ff in profiel gespiekt en tja... wat moet je daar nu van denken.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:52

Meetje22 schreef:
Ja klopt,heb er niet bepaalt een fluwelen dubbel gebroken bitje in hangen maar heb dat ook nooit beweert.
Daarmee zou ie ook niet te houden zijn.

Ik zeg ook niet dat je dat ooit hebt tegengesproken?
Ik bedoelde alleen aan te geven, dat je nu al qua harnachment aan je 'max' zit.
En dat het dus echt een rijtechnisch verhaal is.

Meetje22 schreef:
We hebben ook besloten dat hij voortaan op maandag vrij krijgt.
Dan heeft ie een weekend met wedstrijd achter de rug en mag ie even rusten.

Dat is het stomste wat je kan doen voor zijn spieren Bloos
Ik zou hem de dag na de wedstrijd er dan juist (2 keer) uithalen.
Even lekker aan het halster aan de longe, en nog een keer stappen s'avonds indien mogelijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:59

Heb jij samen met het paard de basis wel gehad zoals dressuurwedstrijden? Ik zou eerst daar wat punten gaan rijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:09

Ik heb niet elke zin gedetailleerd gelezen maar mijn vraag is: waarom ben je niet gestopt met je parcours als hij bijna elke hindernis omgooide???? Als het toch zó slecht gaat, dan stóp je toch gewoon en groet je gewoon af?

2x een halve kilo brok vind ik ook eerlijk gezegd niet zoveel; niet in verhouding tot de hoeveelheid werk. Kun je hem niet eens iets voeren als een granenmix of een muesli?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:20

slimmerik schreef:
Heb jij samen met het paard de basis wel gehad zoals dressuurwedstrijden? Ik zou eerst daar wat punten gaan rijden.

wedstrijden vind ik niet per se noodzakelijk, wel een goede dressuurbasis. Ik heb ook 1 keer zo een oefencross gereden (Ede). Paard ging er op het open veld vol vandoor, en toen heb ik eerst maar eens gekozen voor een volte, net zo lang tot hij in mijn tempo liep. De rest van de cross is in een handgalopje geweest, maar ik heb daarna nooit problemen met het tempo gehad. Zo'n ongeleid projectiel is levensgevaarlijk, daar verongeluk je nog een keer mee. Ik weet niet of jouw bijrijdster durft te springen, anders zou je eens kunnen kijken of zij er mss wat meer over te zeggen heeft en jou dan wat kan helpen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:23

Maar een dressuurwedstrijd is een goede graadmeter van hoeveel controle je over je paard hebt. Dat bedoelde ik ermee. TS kan ook "denken" dat ze het kan.