stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Re: stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 14:50

desty schreef:
desty schreef:
als het aan het bit licht dan kun je toch ook zonder bit gaan rijden?? Bloos
of wil je dat niet proberen..
mvg. desty

ikzelf rij met mijn pony bitloos..
maar deze durf nog wel eens wegschieten.. opzich niet erg , maar als ze bitloos niet gewoon zijn stoppen ze ook niet altijd even makkelijk.. Lachen

miss. eerst gaan oefenen met het halster of zo???[/quote]

we gaan haar eerst laten checken en dan zien we wel verder Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:02

goed dat je haar helemaal laat checken.

wat voor ras is je paardje. en heb je misschien een foto. wie weet zit er wel iets heel anders dwars of zo.;

jullie hebben geen filmpje van het rijden zeker?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 16:06

new-forest x welsh

hier enkele foto's van 4 dagen geleden.. toen ik bezig was haar gewoon vooruit te rijden..
amper druk op de teugels etc..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
andere kant hebben we ook gedraaft , hier geen foto's van..

galop :

Afbeelding
Afbeelding
hier heb ik mijn handen wat hoog.. dit doe ik soms onbewust als zij haar hoofd zelf hoog houd.. dat heb ik nu afgeleerd door deze foto's te zien
Afbeelding

dit is een foto van een andere dag.. maar dit gebeurt dus bij de minste druk op de teugels ( en dan vooral in stap )
Afbeelding.

het bewijs dat ze verder wel lief is ( dit is ze met men vriend ) :
Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:36

oke.. dit geeft indd een beeld.

voor mijn gevoel zit er iets niet lekker bij de merrie. ze kijkt wat angstig. en het lijkt of heeft ze pijn.

verder denk ik als ze zo loopt bij de eerste foto's. gewoon zo doorrijden.. niets vragen verder. (nadat gebleken is dat het niets lichamelijks is)

dus gewoon voorwaarts voorwaarts voorwaarts etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:22

Het ziet er imo ook uit als pijn hebben.
Let bijv. maar eens op de oren (plat naar achteren), de ogen (vol spanning), de snuit (hij spant het gedeelte tussen bovenlip en neusgaten), de neusgaten zelf (opengespert), de weggedrukte rug en de zwiepende staart in galop.
Hoe strak zit je sperriempje eigenlijk?

Cilly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 17:26

Zo iets hadden wij ook met onze pony.
We zijn ermee naar m'n instructrice geweest..
Die zei dat het misschien aan z'n tanden/rug kon liggen(zoals hier al eerder is gezegt)
Misschien toch eens naar de dierenarts?
Volgensmij is hij/zij toch bang of heeft ie pijn.

(ff wat vergeten_

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 18:14

sperriempje is toch onderste neusriem he ?
daar kan nog 1 vinger makkelijk tussen..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:02

Als je dat paard zo bekijkt kan het goed zijn dat er iets mis is met het gebit. Goed dat je dat gaat controleren. En ook goed dat je zijn rug gaat controleren enz... Ik vind het heel belangrijk dat eerst het lichaam word gecontroleerd voordat het paard aangepakt of gecorigeerd word.

Het kan ook zijn dat de fout gewoon bij de ruiter ligt. Ik vind het niet slim om een groen paard voor een groene ruiter te kopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:06

Ik heb dit al een tijdje gevolgt, maar kon niet posten wegens ban.
Het is een prachtig lief paardje om te zien, en het is wel duidelijk dat ze in de omgang zo ook echt leuk is.

Ik zou de basisdingen idd laten checken zoals je al gaat doen: tanden, zadel, rug enz.

Maar als hier niets uitkomt, en het blijkt toch een rijtechnisch probleem te zijn... dan zou ik haar terugbrengen. Ze is dan duidelijk geen beginnerspaard. Je vriend zal er dan niet gelukkig van worden, maar het paardje zelf zeker ook niet.

Ik ben zeer benieuwd of er iets uit de onderzoeken komt. Hou je ons op de hoogte?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 04:53

idd.. als het niets lichamelijk is, dan brengen we haar waarschijnlijk terug.. Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:03

inderdaad.ik denk dat dat het beste is voor iedereen om hem terug te brengen als het niks lichamelijks is.

het is een mooie pony om te zien, dus als hij dan eenmaal weer doorgerden is, dan kunnen die mensen de pony zo weer kwijt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 07:03

Dier is hartstikke boos............ en terecht! Ik vind jou wel een nette rustige ruiter.. (dat even ter verduidelijking)

maar mag ik nou een hele stomme vraag stellen..........?

WAT denk je op het moment dat je een 5 jarige groene ponie koopt voor je onervaren vriend?

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:38

Ik kan mij wel voorstellen dat je paard deze streken uithaalt.

Ten eerste ligt je zadel giga achterover en volgens mij ligt het zadel op de schouder ipv achter de schouder, en de ruiter zit achter in het zadel en nog eens in stoelzit.
Dit alles geeft veel druk op de rug van het paard, en dit doet pijn.
Het paard associeerd het rijden met pijn dus zal ervoor zorgen dat dit weg gaat.

Zodra je zadel goed ligt en de ruiter zit in balans (90 graden tov het paard), en de ruiter zit recht op de rug vh paard (dus niet links of rechts op de rug) dan pas kan het paard zijn rug ontspannen.

Je paard geeft iets aan luister daar aub naar!!!!.
Ken genoeg paarden die dit deden, maar het was bijna 90% de schuld van de ruiter (sorry)

Succes

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:33

Ach kom op mensen, dit zijn foto's, momentopnames. Om nu te zeggen dat het paard boos kijkt... en pijn heeft...., dan lijden alle dravers ook verschrikkelijke pijnen in de koers, die lopen immers ook zo.

Wat je ziet is een paard die z'n hals eruit drukt en z'n rug vastzet, niet ongewoon maar wel onegwenst voor een pas zadelmak dier. Echter, dat moet wel gecorrigeerd worden, althans, dat dier moet zodanig gereden worden dat ie er geen behoefte aan heeft/niet de kans voor krijgt.
Daar kunnen wij vanaf onze stoel voor de computer niet bij helpen, als de TS dit serieus met dit dier wil aanpakken dan moet ze intensieve begeleiding zoeken bij een professional.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:08

helemaal mee een knavia.

maar ja op bokt is een leuk diertje gelijk prachtig.. en een fout gelijk een wereld fout

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:22

@knavia:

alsje goed kijkt zie je een paard wat ik verzet komt omdat zijn tuig niet in orde is zijn zadel ligt op de schouders en helt te veel naar achteren
daar bij vind ik dat ze de teugels nog wat losser mag doen en er zo min mogelijk druk op zet.

ik zou er eens helemal niet meer op rijden todat je een passend zadel hebt want dit past totaal niet

en zo gauw mogelijk de tandarts laten komen ik wed met je dat ze haken heeft en doppen op de kiezen die er niet af kunnen

dan pas weer aan de slag gaan
en haar niet in de krul laten rijden door iemand anders dit komt helemaal niet ten goede hoor Verdrietig

want volgens mij is het een hartsikke braaf paard wat gewoon veel pijn heeft Boos!

en dit mogen ze van mij helemaal uit de paardensport halen hoor:

dan lijden alle dravers ook verschrikkelijke pijnen in de koers, die lopen immers ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:26

Knavia schreef:
Ach kom op mensen, dit zijn foto's, momentopnames. Om nu te zeggen dat het paard boos kijkt... en pijn heeft...., dan lijden alle dravers ook verschrikkelijke pijnen in de koers, die lopen immers ook zo.

Wat je ziet is een paard die z'n hals eruit drukt en z'n rug vastzet, niet ongewoon maar wel onegwenst voor een pas zadelmak dier. Echter, dat moet wel gecorrigeerd worden, althans, dat dier moet zodanig gereden worden dat ie er geen behoefte aan heeft/niet de kans voor krijgt.
Daar kunnen wij vanaf onze stoel voor de computer niet bij helpen, als de TS dit serieus met dit dier wil aanpakken dan moet ze intensieve begeleiding zoeken bij een professional.

Da's lekker zeg. Dus stel dat het zadel niet goed past en het paard dùs pijn heeft en niet kàn ontspannen, vind jij dat je hem maar zodanig moet rijden dat hij niet de kans meer krijgt om uiting aan zijn pijn te geven?
Ik ben ten eerste benieuwd hoe je dat denkt te kunnen doen en ten tweede waarom je vindt dat het 'gecorrigeerd' moet worden ipv te kijken en te luisteren naar wat het paard aangeeft.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 23:54

Nee, nee, neeeeeee.... lees dan maar eens vanaf pagina 1, dan kom je m'n eerste post tegen (waarin vermeld het advies om het dier door een veearts te laten nakijken Knipoog ).

Wat ik zeg is dat je niet aan de hand van een paar foto's hele handleidingen kan geven over hoe en wat er moet gebeuren. Net zo min als dat je kan zeggen dat het zadel niet past.
Of denk je echt dat de TS waarlijk is geholpen met een alineaatje advies hier op Bokt?

Trouwens, ga me hier potverdikkie niet zitten verdedigen tegen een paar amateurs die blijkbaar denken dat ze Klaus Ferdinand Hempfling zijn....

Ik wens de TS veel succes en wijsheid toe met alle besluiten die ze eventueel moet nemen omtrent haar nieuwe aanwinst, en dat het allemaal goed mag komen.

Adios voor dit topic, Knavia

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:03

Knavia schreef:
Nee, nee, neeeeeee.... lees dan maar eens vanaf pagina 1, dan kom je m'n eerste post tegen (waarin vermeld het advies om het dier door een veearts te laten nakijken Knipoog ).

Wat ik zeg is dat je niet aan de hand van een paar foto's hele handleidingen kan geven over hoe en wat er moet gebeuren. Net zo min als dat je kan zeggen dat het zadel niet past.
Of denk je echt dat de TS waarlijk is geholpen met een alineaatje advies hier op Bokt?

Trouwens, ga me hier potverdikkie niet zitten verdedigen tegen een paar amateurs die blijkbaar denken dat ze Klaus Ferdinand Hempfling zijn....

Ik wens de TS veel succes en wijsheid toe met alle besluiten die ze eventueel moet nemen omtrent haar nieuwe aanwinst, en dat het allemaal goed mag komen.

Adios voor dit topic, Knavia

Hoe herkenbaar Knipoog
Ik ben het in grote lijnen met je eens Knavia.

Het lijkt me op dit moment alleen nog maar zinnig om alle onderzoeken van VA, TA ed even af te wachten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:47

Ik ben TS niet en kan ook niet beslissen voor jullie. Ik vind als ik je verhaal zo lees dat de verkopende partij niet bepaald eerlijk is geweest tegenover jullie en het paard en ik krijg sterk de indruk dat er een en ander verzwegen is. Ik weet niet precies hoe de prijzen op dit moment liggen maar 1500 euro is volgens mij zelfs voor een groen paard een hele lage prijs. Dat zou kunnen betekenen dat de voormalig eigenaars op de hoogte waren van de problemen van het paard. Een lage prijs is dan een snelle manier om van een anders moeilijk verkoopbaar paard af te komen. Neemt niet weg dat jullie nog steeds met een (groot) probleem zitten. Ik denk dat jullie goed bezig zijn met alles goed uit te zoeken maar ik zou zeker ook richting de verkopende partij actie ondernemen, oa proberen om de onderzoeks en behandelingskosten (voor een deel) vergoed te krijgen. Hebben jullie en verkoopcontract afgesloten waarin dit soort zaken zijn afgesproken?
Als jullie toch besluiten met dit paard verder te gaan zou ik professionele begeleiding erbij betrekken. Ook als de lichamelijke problemen verholpen zijn kan het namelijk een tijd duren voor het gedrag weer normaal is, omdat het paard bepaalde gedragspatronen heeft aangeleerd. Ik wil jullie in ieder geval veel succes wensen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 05:40

even jullie op de hoogte houden :
de tandarts is gisteren geweest. bleek dat ze haken op haar tanden had. deze zijn dan ook verwijderd.. dit ging niet zoals gewenst.. ze ging de hele tijd stijgeren bij het openen van het "mondstuk" ,... dan hebben ze haar lichtjes verdooft en dan ging het wel.. Ook gaan we een nieuw zadel aanschaffen..
de vorige eigenares heeft ons ook gebeld.. zei was heel geschockt dat het zo slecht ging..
als er nu nog problemen zijn met het bit etc.. ga ik proberen haar ook bitloos te rijden.. paardenfluisteraar komt er dan ook bij om ons wat te begeleiden..

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 06:29

Jullie hebben de pony gekocht, mag ik vragen wanneer jullie zijn gaan rijden en hoe vaak, en hoe lang.
Want bij de ene foto schrijf je dit is de dag erna, paard kan ook spierpijn hebben.
Paard heeft een jaar stil gestaan, want je schrijf dat hij hooguit 5 maal is wezen wandelen.
Denk dat je te veel doet en wil.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:01

KiWiKo schreef:
Dier is hartstikke boos............ en terecht! Ik vind jou wel een nette rustige ruiter.. (dat even ter verduidelijking)

WAT denk je op het moment dat je een 5 jarige groene ponie koopt voor je onervaren vriend?

Inderdaad ja. TS schaft een grasgroene 5-jarige aan voor haar vriend die blijkbaar nog niet het stadium van rijkunst heeft bereikt waarin hij met een stabiele hand en rustige zit op het paard kan zitten.

Vervolgens vraagt iedereen zich af waarom het beestje in verzet komt. Nogal wiedes, toch!? Frusty

Het beest terugbrengen naar de verkoper nadat je het eerst zelf naar de kl*te gereden hebt vind ik wel van véél lef getuigen. Wat ga je daarna doen? Weer eentje aanschaffen die net zadelmak is en je na 3 maanden staan afvragen wat er nu weer mis is met dat paard?

Doe dit dier zo snel mogelijk in de verkoop, misschien via die africhtingsstal waar je nu staat, en schaf een ouder leerpaard aan voor je vriend. Dan blijft de schade voor iedereen beperkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 08:53

Persoonlijk denk ik dat de problemen bij dit paardje wel iets verder gaan dan 'boos omdat er iemand niet helemaal stabiel op m'n rug zit'.
Er zal het eea aan medische toestanden uitgesloten moeten worden voordat je kunt zeggen dat het 100% rijtechnisch is, en daar is TS nu druk mee bezig.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:27

Klara16 schreef:
KiWiKo schreef:

Inderdaad ja. TS schaft een grasgroene 5-jarige aan voor haar vriend die blijkbaar nog niet het stadium van rijkunst heeft bereikt waarin hij met een stabiele hand en rustige zit op het paard kan zitten.

Vervolgens vraagt iedereen zich af waarom het beestje in verzet komt. Nogal wiedes, toch!? Frusty

Het beest terugbrengen naar de verkoper nadat je het eerst zelf naar de kl*te gereden hebt vind ik wel van véél lef getuigen. Wat ga je daarna doen? Weer eentje aanschaffen die net zadelmak is en je na 3 maanden staan afvragen wat er nu weer mis is met dat paard?

Doe dit dier zo snel mogelijk in de verkoop, misschien via die africhtingsstal waar je nu staat, en schaf een ouder leerpaard aan voor je vriend. Dan blijft de schade voor iedereen beperkt.

beste ,vriend zit stabiel op paard in stap en draf en de galop gaat ook al tamelijk goed maar dit is hij nog aan het leren ( Op ander paard ! ) maar hij heeft nog geen ervaring bokken en steigeren. hij heeft er misschien max 3 keer opgezeten en letterlijk 1 rondje gedraafd.. ze doet werkelijk lastig bij iedereen.. maakt niet uit hoe goed je kan rijden.. ze smijt zelfs de eigenaars van onze africhtingsstal eraf en zij kunnen wel zeer goed rijden.. Dit paardje is verder braaf maar doet alleen lastig bij een bit in haar mond.. we zijn dan ook druk bezig met haar te laten onderzoeken..
tandarts is langsgeweest en ze had haken op haar tanden, deze zijn dan ook bijgevijlt.
zadel past niet heel goed dus wordt er een nieuw zadel aangeschaft binnekort als ik uit vakantie terug ben (zolang rijden we er ook niet op).
paardenostheopathe komt langs binnekort
paardenfluisteraar gaan we er ook bijhalen als het niet wil lukken..
Dit paardje heeft een probleem , al dan niet lichamelijk.. maar een probleem is zeker !

het is ook niet de bedoeling dat we haar gewoon maar verkopen als er iets mis is met haar.. we blijven zoeken naar het probleem en gaan dit dan ook aanpakken.. het is niet de bedoeling dit paardje te verkl*ten maar haar "om te scholen" tot een vrolijk rij- en gezelschapsdier. naar hetzelfde karakter van paardje dat ze is als ze wordt geborsteld of als er grondwerk mee wordt gedaan.