Onhandelbaar jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:58

[quote="Germatje"]zoooo hartelijk welkom op bokt, u vraagt wij maken u met de grond gelijk.... [quote]

dit was precies mijn eerste ervaringen met bokt. Gelukkig weet ik nu dit soort topics met wat meer afstand te lezen.

On-topic. Wat er een aantal zeggen blijf lekker van die voorkant af en bouw rustig op. Ik heb zelf ook een merrie waar behoorlijk wat tuigersbloed in zit (zuiver gelders en alles aan moeders kant loopt voor de kar). In het begin met inrijden heb ik het eerste jaar niet aan de voorkant lopen plukken. Nu rijd ik wel met meer teugeldruk en gaat ze ook nog af en toe in de staak maar dat is dan meer puberen als daadwerkelijk angst en onbegrip.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:59

InekeH87 schreef:
Germatje schreef:
zoooo hartelijk welkom op bokt, u vraagt wij maken u met de grond gelijk....

dit was precies mijn eerste ervaringen met bokt. Gelukkig weet ik nu dit soort topics met wat meer afstand te lezen.

On-topic. Wat er een aantal zeggen blijf lekker van die voorkant af en bouw rustig op. Ik heb zelf ook een merrie waar behoorlijk wat tuigersbloed in zit (zuiver gelders en alles aan moeders kant loopt voor de kar). In het begin met inrijden heb ik het eerste jaar niet aan de voorkant lopen plukken. Nu rijd ik wel met meer teugeldruk en gaat ze ook nog af en toe in de staak maar dat is dan meer puberen als daadwerkelijk angst en onbegrip.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 16:13

hoi hoi,

even een up-date over de situatie.
Afgelopen week heb ik heel erg veel tijd in het paard gestoken door er veel mee te doen, wandelen, fluisteren, poetsen, longeren, rijden. Met het rijden ben ik niets anders gaan doen. Gewoon lekker voorwaarts met een heel licht contact op m'n buitenteugel zodat ik dan ook een volte hier en daar kan rijden. Maar vooral om het paard direct de juiste hulpen te leren.
Tot mijn verbazing heb ik helemaal geen protest meer gekregen.
Dus besloot ik om een les te nemen bij mijn eigen instuctrice, dit ging ook super en kon hem d.m.v. gewichtshulpen al heel erg veel laten doen, het ging zo goed en ontspannen dat hij zelf (uit eigen wil) zijn hoofd iets liet zakken, en zelf contact via de teugel zocht.

Nu hebben we besloten dat ik nog een poosje alleen op het paard rij, en als het over een paar weken nog zo goed gaat wil de eigenaresse ook graag weer een poging doen. Tot die tijd heb ik haar aanbevolen om alsnog veel aandacht aan hem te geven, om een goede vertrouwensband te krijgen.

Zelf denk ik dat er geen lichamelijke problemen bij dit paard zijn, maar geestelijke. Ik denk zelf dat het paard al een verleden heeft en dat hij hard is aangepakt met een te scherp bit. En dat dit zijn vertrouwen in het bit en in de mens flink heeft beschadigd, en dan heb ik het nog niet eens over zijn zelfvertrouwen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:22

Fijn om te horen dat het nu beter gaat. Geestelijke aspect speelt inderdaad ook vaak een hele grote rol. Dat vergeten mensen weleens.

Ga lekker door op de weg zoals het nu gaat en als het ff tegenzit gewoon een stapje terugdoen en opnieuw proberen. Ik zeg altijd: paardrijden is 2 stappen vooruit en dan weer 1 naar achteren.

Succes met alles!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:55

Idd fijn te horen dat het de goede kant opgaat!!
Heel veel succes met em verder!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:40

Wat een leuk nieuws ! Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:04

wessjuhh schreef:
hoi hoi,

even een up-date over de situatie.
Afgelopen week heb ik heel erg veel tijd in het paard gestoken door er veel mee te doen, wandelen, fluisteren, poetsen, longeren, rijden. Met het rijden ben ik niets anders gaan doen. Gewoon lekker voorwaarts met een heel licht contact op m'n buitenteugel zodat ik dan ook een volte hier en daar kan rijden. Maar vooral om het paard direct de juiste hulpen te leren.
Tot mijn verbazing heb ik helemaal geen protest meer gekregen.
Dus besloot ik om een les te nemen bij mijn eigen instuctrice, dit ging ook super en kon hem d.m.v. gewichtshulpen al heel erg veel laten doen, het ging zo goed en ontspannen dat hij zelf (uit eigen wil) zijn hoofd iets liet zakken, en zelf contact via de teugel zocht.

Nu hebben we besloten dat ik nog een poosje alleen op het paard rij, en als het over een paar weken nog zo goed gaat wil de eigenaresse ook graag weer een poging doen. Tot die tijd heb ik haar aanbevolen om alsnog veel aandacht aan hem te geven, om een goede vertrouwensband te krijgen.

Zelf denk ik dat er geen lichamelijke problemen bij dit paard zijn, maar geestelijke. Ik denk zelf dat het paard al een verleden heeft en dat hij hard is aangepakt met een te scherp bit. En dat dit zijn vertrouwen in het bit en in de mens flink heeft beschadigd, en dan heb ik het nog niet eens over zijn zelfvertrouwen.

Amen. Cool gelukkig dat je deze oplossing gevonden heb, ik had het ook zo gezegd, maar het komt meestal op de een of andere manier niet bij de bokkers binnen.(is voor een hoop paarden jammer) Huilen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:22

goed dat het nu goed gaat, dat geestelijke wordt inderdaad snel vergeten.
ik heb ook een onhandelbaar paard die gewoon eigenlijk erg bang was, hij is net zo onzeker als dat hij groot is en dat gepaard met meerdere niet zulke leuke ervaringingen maakte hem dus erg moeilijk.

heel veel succes en plaats eens wat foto's want ben nu wel erg nieuwsgierig naar het diertje

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:01

ik zal eerst komende keer vragen of iemand foto's wilt nemen, en dan zel ik ze ook zeker plaatsen.