Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yvonniej schreef:Sfietje schreef:@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Maar als ik gewoon uitstap en ik zit naar achter en zeg oooohw dan staat hij ook stil.
Een combi van beide is het beste. (dressuurmatig gezien dan).
Wel knap dat ie dat al begrijpt, dat terug zitten stoppen betekend.
EmptyWords schreef:jeej, dat paardje heeft al veel meegemaakt, en vele mensen gehad die wat met hem hebben gedaan. Hij kan natuurlijk wat verlegen zijn, maar hij kan nu ook denken: over een tijdje ga ik toch weer weg (*als paarden zo denken) ik zou er tijd voor nemen en les. Wandelen etc is natuurlijk altijd goed. Mijn 10 jarige vind dat ook heerlijk en als je nei tover de balkje sheen wilt, ga er dan langs, maak gangetjes etc..ook leuk en helpt met het sturen
Yvonniej schreef:Dat is zeker liefde op het eerste gezicht. Het komt ook vast goed. Gebruik de tips die jij nuttig vind, en maak vooral veel plezier met hem.
Fem_daf schreef:Ga pas beginnen met achterwaart als hij heel goed voorwaarts is. Zolang hij nog niet goed op je been reageert, zal hij ook niet op de goede manier achterwaarts gaan. Je kunt hem natuurlijk wel al laten wennen door hem regelmatig achterwaarts te drukken als je naast hem staat, geef elke keer hetzelfde commando (bijv. terug) en neem dit mee als je het later doet zodra je erop zit. Maar eerst goed voorwaarts dus!
Sfietje schreef:@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Maar als ik gewoon uitstap en ik zit naar achter en zeg oooohw dan staat hij ook stil.
Sfietje schreef:Yvonniej schreef:Dat is zeker liefde op het eerste gezicht. Het komt ook vast goed. Gebruik de tips die jij nuttig vind, en maak vooral veel plezier met hem.
Ik was eigenlijk wel van plan om veel met hem te gaan wandelen maar dacht dat het te vroeg was.
Voor mij heeft het niet om een jaar lang gewoon te wandelen en hem op de wei te laten staan en pas na een jaar terug beginnen aan voorwaarts neerwaarst.
Misschien zou hij daar meer deugd van hebben dan mij rijschema dat ik nu heb:
maandag:halfuur rijden
dinsdag: halfuur rijden
woensdag: halfuur rijden
donderdag: rustdag
vrijdag: longeren halfuurtje zeer rustig
zaterdag: halfuur rijden
zondag: rustdag
Vjestagirl schreef:Sfietje schreef:@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Trekken is niet goed. Nooit. Een ophoudingetje geven is tot daar aan toe, maar in principe blijven je handen altijd waar ze zijn, en bewegen ze alleen maar mee met de mond (zeker bij zo'n jong ding). Daarom zeg ik, in principe zouden je teugels er niet eens aan moeten zitten (en voor stemhulp geld hetzelfde) om te stoppen... Je zit en je benen zouden genoeg moeten zijn. Ja, hij is jong, en dat is mooi, kun je het hem direct goed aanleren. Ik zou bij zo'n jong ding echt van die mond afblijven.
En achteruit lopen: je paard zal pas achterwaards gaan als hij goed voorwaards is. Oftewel: iets waar je nog niet aan kunt beginnen.
tjalk schreef:hoelang is het geleden dat je hem hebt gecasteerd?
Fem_daf schreef:Het kan wel een beetje eentonig zijn voor een jong paard, rij 3 keer per week en de rest overhouden voor lol maken met m. Wel goed dat je het voorlopig bij een half uurtje houdt.. ik heb het wel eens anders gezien...
Liselot11 schreef:Hij is 3 jaar, is op 21 mei gecastreerd, je hebt hem nog niet lang?
Het is niet neerbuigend bedoeld, maar verplaats jezelf eens in je paard: een nieuw adres, gecastreerd, rijden, man, dat beestje weet echt niet wat er allemaal gebeurd. Hij moet het in zijn bovenkamer ook kunnen verwerken, de tijd krijgen om te wennen.
Met het rijden zou ik een keertje minder doen, 4x voor een 3jarige is echt meer dan genoeg. Ga die andere dagen wandelen, of laat hem gewoon een dagje staan!
Jouw paard heeft naar mijn idee geen tijd om al die nieuwe indrukken te verwerken. Doe wat rustiger aan, en je zult zien dat hij meer energie krijgt, en hem dat alleen maar ten goede komt.

Kitty84 schreef:Is het misschien niet allemaal wat veel voor hem? Zoals jij zijn gedrag beschrijft duizelt het in zijn koppie van alle dingen. Hij is nog niet eens zo heel lang gecastreeerd, hij is nog erg jong. Is het een idee om hem van de zomer lekker te laten staan en dan op te pakken als hij een half jaartje ouder is?