3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: 3-jaarse ruin kan precies zichzelf niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:50

jeej, dat paardje heeft al veel meegemaakt, en vele mensen gehad die wat met hem hebben gedaan. Hij kan natuurlijk wat verlegen zijn, maar hij kan nu ook denken: over een tijdje ga ik toch weer weg (*als paarden zo denken) ik zou er tijd voor nemen en les. Wandelen etc is natuurlijk altijd goed. Mijn 10 jarige vind dat ook heerlijk en als je nei tover de balkje sheen wilt, ga er dan langs, maak gangetjes etc..ook leuk en helpt met het sturen Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:51

achteruit lopen is voor veel paarden lastig. Probeer eerst het voorwaartse er goed in te krijgen. Achterwaarts leren kun je het beste doen met iemand erbij die hem zachtjes tegen de borst drukt. Waarbij jij vanuit het zadel de hulpen voor het achterwaarts gaan geeft.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:52

Yvonniej schreef:
Sfietje schreef:
@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Maar als ik gewoon uitstap en ik zit naar achter en zeg oooohw dan staat hij ook stil.

Een combi van beide is het beste. (dressuurmatig gezien dan).

Wel knap dat ie dat al begrijpt, dat terug zitten stoppen betekend.

Ja hij snapt dat al, ik vind hem heel verstandig voor zijn leeftijd, misschien dat hij daarom ook niet wil spelen.
Dat hij die fase al voorbij is en hij gewoon wat voor is op andere van zijn leeftijd.

Ik ben egt heel blij met hem, hij is alles wat ik wilde.
Ik heb tegen de stal gezegd waar ik hem vandaan heb ik wil een haflinger met een goeie maat, heel braaf, koel in het hoofd en zacht en lief in de omgang.
En ik zag hem toen nog hengst en egt hij was het.
Hij stond in de stal en ik kwam binnen en het eerste wat hij deed was zijn hoofdje op mijn schouder leggen.
Is dat geen liefde op het eerste gezicht?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:53

Dat is zeker liefde op het eerste gezicht. Het komt ook vast goed. Gebruik de tips die jij nuttig vind, en maak vooral veel plezier met hem.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:54

EmptyWords schreef:
jeej, dat paardje heeft al veel meegemaakt, en vele mensen gehad die wat met hem hebben gedaan. Hij kan natuurlijk wat verlegen zijn, maar hij kan nu ook denken: over een tijdje ga ik toch weer weg (*als paarden zo denken) ik zou er tijd voor nemen en les. Wandelen etc is natuurlijk altijd goed. Mijn 10 jarige vind dat ook heerlijk en als je nei tover de balkje sheen wilt, ga er dan langs, maak gangetjes etc..ook leuk en helpt met het sturen Lachen

Hij is juist in Nederland bereden geweest en zo naar België, in stal Beauvoorde is hij verder gereden en toen heb ik hem gekocht.
In Oostenrijk is hij juist met soortgenootjes in de vrije natuur opgegroeid en zo via Duitsland naar Nederland gekomen dus daar heeft hij niets gedaan.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:55

Ga pas beginnen met achterwaart als hij heel goed voorwaarts is. Zolang hij nog niet goed op je been reageert, zal hij ook niet op de goede manier achterwaarts gaan. Je kunt hem natuurlijk wel al laten wennen door hem regelmatig achterwaarts te drukken als je naast hem staat, geef elke keer hetzelfde commando (bijv. terug) en neem dit mee als je het later doet zodra je erop zit. Maar eerst goed voorwaarts dus!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:56

@ Yvonniej: ben het helemaal met je eens. Geniet van m!! liefde op het eerste gezicht moet je koesteren, als dat er is, komt t wel goed!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:56

Yvonniej schreef:
Dat is zeker liefde op het eerste gezicht. Het komt ook vast goed. Gebruik de tips die jij nuttig vind, en maak vooral veel plezier met hem.

Ik was eigenlijk wel van plan om veel met hem te gaan wandelen maar dacht dat het te vroeg was.
Voor mij heeft het niet om een jaar lang gewoon te wandelen en hem op de wei te laten staan en pas na een jaar terug beginnen aan voorwaarts neerwaarst.
Misschien zou hij daar meer deugd van hebben dan mij rijschema dat ik nu heb:
maandag:halfuur rijden
dinsdag: halfuur rijden
woensdag: halfuur rijden
donderdag: rustdag
vrijdag: longeren halfuurtje zeer rustig
zaterdag: halfuur rijden
zondag: rustdag

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:57

Fem_daf schreef:
Ga pas beginnen met achterwaart als hij heel goed voorwaarts is. Zolang hij nog niet goed op je been reageert, zal hij ook niet op de goede manier achterwaarts gaan. Je kunt hem natuurlijk wel al laten wennen door hem regelmatig achterwaarts te drukken als je naast hem staat, geef elke keer hetzelfde commando (bijv. terug) en neem dit mee als je het later doet zodra je erop zit. Maar eerst goed voorwaarts dus!

Dat doet hij wel al, hij volgt me zoals een hondje en duw ik op zijn borst en zeg ik achter dan doet hij dat netjes

Hiske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:57

Die van mij kon meteen onder het zadel al achteruit op stemcommando. Hierdoor is het heel makkelijk om het verder aan hem te leren op de hulpen. Een paard leren achteruit te gaan terwijl je er naast staat vind ik wel erg belangrijk, onder het zadel niet zo in het begin. Als je paard opdringerig is moet je hem toch achteruit kunnen zetten om hem op zijn plek te zetten. Geen idee of elk paard het op deze manier makkelijk oppikt, maar bij mij was het ideaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:57

Sfietje schreef:
@Vjestagirl: Je kan hem laten stoppen op 2 manieren: tijdens het rijden klein beetje trekken en hij staat stil.
Maar als ik gewoon uitstap en ik zit naar achter en zeg oooohw dan staat hij ook stil.

Trekken is niet goed. Nooit. Een ophoudingetje geven is tot daar aan toe, maar in principe blijven je handen altijd waar ze zijn, en bewegen ze alleen maar mee met de mond (zeker bij zo'n jong ding). Daarom zeg ik, in principe zouden je teugels er niet eens aan moeten zitten (en voor stemhulp geld hetzelfde) om te stoppen... Je zit en je benen zouden genoeg moeten zijn. Ja, hij is jong, en dat is mooi, kun je het hem direct goed aanleren. Ik zou bij zo'n jong ding echt van die mond afblijven.

En achteruit lopen: je paard zal pas achterwaards gaan als hij goed voorwaards is. Oftewel: iets waar je nog niet aan kunt beginnen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:59

Het kan wel een beetje eentonig zijn voor een jong paard, rij 3 keer per week en de rest overhouden voor lol maken met m. Wel goed dat je het voorlopig bij een half uurtje houdt.. ik heb het wel eens anders gezien...

tjalk

hoelang is het geleden dat je hem hebt gecasteerd?

Yell

Sfietje schreef:
Yvonniej schreef:

Ik was eigenlijk wel van plan om veel met hem te gaan wandelen maar dacht dat het te vroeg was.
Voor mij heeft het niet om een jaar lang gewoon te wandelen en hem op de wei te laten staan en pas na een jaar terug beginnen aan voorwaarts neerwaarst.
Misschien zou hij daar meer deugd van hebben dan mij rijschema dat ik nu heb:
maandag:halfuur rijden
dinsdag: halfuur rijden
woensdag: halfuur rijden
donderdag: rustdag
vrijdag: longeren halfuurtje zeer rustig
zaterdag: halfuur rijden
zondag: rustdag

Om de dag rijden is genoeg. Geef hem om de dag een rustdag. Of ga met hem wandelen, dit vind ik nogal wat voor een 3 jarige.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:00

Vjestagirl schreef:
Sfietje schreef:

Trekken is niet goed. Nooit. Een ophoudingetje geven is tot daar aan toe, maar in principe blijven je handen altijd waar ze zijn, en bewegen ze alleen maar mee met de mond (zeker bij zo'n jong ding). Daarom zeg ik, in principe zouden je teugels er niet eens aan moeten zitten (en voor stemhulp geld hetzelfde) om te stoppen... Je zit en je benen zouden genoeg moeten zijn. Ja, hij is jong, en dat is mooi, kun je het hem direct goed aanleren. Ik zou bij zo'n jong ding echt van die mond afblijven.

En achteruit lopen: je paard zal pas achterwaards gaan als hij goed voorwaards is. Oftewel: iets waar je nog niet aan kunt beginnen.

Sorry het is wat verkeerd overgekomen.
Door te zeggen dat je met losse teugel en achteruit te zitten en ooohw te zeggen hem kunt laten stilstaan wou ik duidelijk maken dat je in de dressuur dus eigenlijk de handen niet nodig hebt

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:01

tjalk schreef:
hoelang is het geleden dat je hem hebt gecasteerd?

21 mei is hij gecastreerd geweest.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:03

Fem_daf schreef:
Het kan wel een beetje eentonig zijn voor een jong paard, rij 3 keer per week en de rest overhouden voor lol maken met m. Wel goed dat je het voorlopig bij een half uurtje houdt.. ik heb het wel eens anders gezien...

En in het halfuur maak ik veel overgangen en tempowissels en oefeingen.
En ik stap meer dan dat ik draaf.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:07

Super, stap is de basis en met draf bouw je zijn conditie op. Volhouden dus!! volgens mij doe je het allemaal wel goed, alleen idd om de dag rijden en lekker genieten, vergeet dat vooral niet!! Je hebt tijd zat, hij is nog jong!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:23

Bedankt Lachen

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:39

Hij is 3 jaar, is op 21 mei gecastreerd, je hebt hem nog niet lang?

Het is niet neerbuigend bedoeld, maar verplaats jezelf eens in je paard: een nieuw adres, gecastreerd, rijden, man, dat beestje weet echt niet wat er allemaal gebeurd. Hij moet het in zijn bovenkamer ook kunnen verwerken, de tijd krijgen om te wennen.

Met het rijden zou ik een keertje minder doen, 4x voor een 3jarige is echt meer dan genoeg. Ga die andere dagen wandelen, of laat hem gewoon een dagje staan!

Jouw paard heeft naar mijn idee geen tijd om al die nieuwe indrukken te verwerken. Doe wat rustiger aan, en je zult zien dat hij meer energie krijgt, en hem dat alleen maar ten goede komt.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 23:30

Liselot11 schreef:
Hij is 3 jaar, is op 21 mei gecastreerd, je hebt hem nog niet lang?

Het is niet neerbuigend bedoeld, maar verplaats jezelf eens in je paard: een nieuw adres, gecastreerd, rijden, man, dat beestje weet echt niet wat er allemaal gebeurd. Hij moet het in zijn bovenkamer ook kunnen verwerken, de tijd krijgen om te wennen.

Met het rijden zou ik een keertje minder doen, 4x voor een 3jarige is echt meer dan genoeg. Ga die andere dagen wandelen, of laat hem gewoon een dagje staan!

Jouw paard heeft naar mijn idee geen tijd om al die nieuwe indrukken te verwerken. Doe wat rustiger aan, en je zult zien dat hij meer energie krijgt, en hem dat alleen maar ten goede komt.

Vanaf morgen ga ik wandelen met hem Lachen
Hem vandaag juist wat grondwerk gedaan, heb nog eens geprobeert met een iets grotere bal maar hij is totaal niet geïnteresseerd.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:46

Is het misschien niet allemaal wat veel voor hem? Zoals jij zijn gedrag beschrijft duizelt het in zijn koppie van alle dingen. Hij is nog niet eens zo heel lang gecastreeerd, hij is nog erg jong. Is het een idee om hem van de zomer lekker te laten staan en dan op te pakken als hij een half jaartje ouder is?

Over dat dik worden, ik heb zelf ook een haflingermerrie, dat is geen belemmering voor de weidegang hoor. Die van ons heeft ook nog een redelijk lijntje ondanks dat ze 6-8 uur per dag op de wei staat. Tuurlijk krijgen ze een grasbuikje, maar dat is iets natuurlijks.

Als je al zijn voer netjes in toom houdt en rekening houdt met de weidegang kan hij best meer dan 4 uurtjes buiten. Een merrie die zo dik is dat ze drachtig lijkt...daar zitten nog wel wat fases tussen hoor, tussen mooi slank en zo dik. Daar had veel eerder bij ingegrepen moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:50

Uit je verhaal begrijp ik dat je hem 2 weken hebt en dat hij sinds 2 weken is gecastreerd. Besef je dat hij een operatie heeft gehad en dat hij nog pijn aan de wond kan hebben? Om te spelen moet een paard zich ook veilig en op zijn gemak voelen in een nieuwe omgeving.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:06

Kitty84 schreef:
Is het misschien niet allemaal wat veel voor hem? Zoals jij zijn gedrag beschrijft duizelt het in zijn koppie van alle dingen. Hij is nog niet eens zo heel lang gecastreeerd, hij is nog erg jong. Is het een idee om hem van de zomer lekker te laten staan en dan op te pakken als hij een half jaartje ouder is?

Zelfde gedachte hier.. Beestje van drie jaar is van Oostenrijk naar Duitseland gegaan, dan naar Nederland, dan naar Belgie, dan terug naar Nederland, is ondertussen bereden en is gecastreerd. Het beest zou van van minder mentaal overbelast worden... Sommige paarden hebben het gewoon héél moeilijk met veranderingen in hun leefomgeving en reageren daar allemaal anders op. Mijn paard heeft bv de eerste maanden dat ze bij mij stond amper gegeten, ze liet standaard 3/4 van haar eten staan. Nu is het een lekkerbek tot en met die haar bak tot op het laatste korreltje uitlekt.

Laat het beestje toch eventjes bekomen in plaats van zowat elke dag te gaan rijden, te overladen met 'spelletjes' waar je paard niks aan vind, oefeningen vragen aan hem waar hij nog niet klaar voor is (je begint pas aan het achteruitgaan te werken als paard goed voorwaarts is, wat die van jou dus niet is). Laat hem eventjes aan zijn nieuwe omgeving wennen.... Rijdt het eerste half jaar gewoon een keer of twee per week (waarbij je niet 'aan de teugel' gaat liggen prutsen, maar gewoon vooruit rijdt), ga een paar keren wandelen met hem en zwier hem voor de rest buiten. Een paar overtollige kilos krijg je er wel afgetraint. Gun het beestje wat rust in zijn hoofd.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 11:31

@Russel: Ik heb hem eigenlijk 3 weken waarvan 2weken hij bij mij op stal staat. De eerste week is hij blijven staan waar ik hem kocht om gecastreerd te worden.
De veearts is ondertussen ook al terug geweest om te komen kijken naar de wonde en de veearts mocht er aankomen enzo en hij deed niets dus hij heeft geen pijn meer.
Ook ik mocht eraan komen en hij doet helemaal niets.
Zou hij pijn hebben zou hij toch wel stampen?

@Tantjeuh: Ik woon in België, dus hij is van Oostenrijk naar Nederland gegaan via Duitsland en van Nederland naar België.

Ik wilde ook niet vanaf ik hem had hele dagen op de wei zetten omdat hij dit ook niet gewend is.
In stal Beauvoorde toen hij nog hengst was ging hij om de dag 2uurtjes buiten.
Ik wilde hem niet direct 8u buiten zetten omdat ze kunnen bewaaid raken of kolieken krijgen.