Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinepony

Re: Pony is zo lui, hoe krijg ik haar meer voorwaarts?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 11:27

Ik zit sinds mijn 8e op paarden, ben nu 31. De eerste jaren manege idd maar sinds mijn 20e privepaarden. Ok, ik heb nog nooit een paard/pony ingereden maar voor alles is een eerste keer. Bovendien heb ik veel begeleiding op stal.
Dit is overigens een welhscob. Een arabiertje bij ons op stal is net 4 geworden en wordt ook nu pas ingereden. Maar bij ons op stal vinden ze dat toch wel redelijk laat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:49

en ik vind 2,5 jaar veel te vroeg om in te rijden. ze is in oktober ohz gekomen en pas in januari daarop 3 geworden. daarbij wordt 1 januari als verjaardag aangehouden bij vrijwel alle paarden maar dat is natuurlijk niet correct, zo'n paard is niet op 1 januari geboren, kijk maar eens in de papieren.

met twee jaar laten dekken is dan wel niet aan jou geweest, maar vergeet niet dat dit te vergelijken is met een kind van tussen de 12 en 16 jaar dat zwanger is. een grote opgave dus.

verder is de officiële regel die aangehouden wordt mbt rijden na dracht 6 weken, als minimum. er na twee weken na de bevalling weer opstappen vind ik daarmee dan ook uit den boze.

ik denk dat het helemaal geen sprake van luiheid is, maar dat het werk voor dit dier op deze manier gewoon niet plezierig is. gooi dat dier gewoon een half jaar/ jaar de wei op en begin opnieuw, dat lijkt me wel zo eerlijk tegenover het paard.

dat ze dan een bom zou zijn hangt helemaal van jou af, hoe jij met het dier omgaat en of je in staat bent het dier te helpen ontspannen en rust te vinden.

overigens zijn WelshCobs ook niet de meest vroege uitgroeiers...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:53

Mijn eerste paard, we hebben haar nu ruim 12 jaar, is altijd sloom geweest. Ik heb er heel hard mee gewerkt maar ze is nooit voorwaarts geworden. Ik ben nog altijd op zoek naar dé tip. Weet wel dat ik nooit en te nimmer meer een traag paard wil

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:01

Ik vind het ook allemaal nogal wat voor zo'n jong paard, geef haar is een tijdje even rust, lekker de wei op en probeer het over een half jaar is weer, ik heb het idee dat het gewoon allemaal even teveel is Knipoog
Daarbij heeft een drachtige/zogende merrie toch echt wel een merriebrok nodig om op krachten te blijven, een basisbrok is dan gewoon echt te schraal Nagelbijten / Gniffelen

MMH_PAARDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:51

En ja , als ze een veulen heeft kan je er ook niet zo heel erg veel mee.
Ik zou haar inderdaad als ze 4 is gewoon helemaal opnieuw beginnen met inrijden.
Dat je haar nou gewoon in de wei zet , en haar af en toe wel gewoon longeert.
Ook tijdens het longeren veel overgangen maken. Dan krijgt ze dat ook onder de knie Knipoog

Voor dan , als je er mee begint , veel succes Pling !

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:13

Mijn haffie is tot haar 7e gegroeid. Zij is met 2,5 ingereden en was niet te rijden volgens de vorige eigenaren, inmiddels is ze 20 jaar en staat al een jaar met pensioen door vervroegde slijtage door het vroege inrijden en de te zware belasting op jong leeftijd. Wij kochten haar toen ze 5 was, en toen was ze heel mak, tot je meer vroeg dan ging ze in verzet, het was te veel voor haar. Het ene paard toont duidelijk verzet de ander wordt sloom, of flegmatiek. Voor mijn gevoel is dat een aanwijzing dat ze niet lekker in haar vel zit. Luister naar het paard als je er nog langer plezier van wilt hebben.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:20

Er zijn verschillende types, het ene (al genoemd) is het flegmatieke paard, dat altijd aan het werk gezet moet worden. Het andere is het loperige paard, wat juist een grote drang voorwaarts heeft. Beide types moeten getraind worden om scherp aan de hulpen te staan, snel te reageren op de kleinste aanwijzingen. Het ene type past beter bij de ene mens dan bij een andere mens. En andersom. Te vroeg inrijden kan zeker schadelijk zijn voor de psyche en voor de pezen, banden en gewrichten. Te harde arbeid op jonge leeftijd idem. 3 jaar is nog steeds een geaccepteerde leeftijd om te beginnen met longeren en zadelmak maken. Maar wachten tot 4 kan nooit schade! Ieder paard groeit door tot ongeveer de leeftijd van 8 jaren is bereikt, maar je hoeft niet te wachten met inrijden tot die tijd. Je moet wel een goede opbouw in je training hebben en het harnachement regelmatig controleren op pasvorm. Het kan gaan knellen. Niet alleen groeit het dier nog in de hoogte en breedte, maar ook de spieren zijn nog lang aan het ontwikkelen! Doe dus liever wat rustiger aan!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:23

Er bestaan verschillende types inderdaad, maar als een paard eerst flegmatiek reageert, dan weer heet en dan weer flegmatiek, dan zit er ergens iets niet goed. Mijn zus heeft een paard wat bij wijze van voor elk blaadje 7 meter in het rond springt, nu is hij ziek en reageert nergens op. Als dergelijke verschillen voorkomen, moet je voor mijn gevoel verder kijken.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:30

uiteraard, maar kun je dan nog spreken over types? Ik denk het niet. Dan zijn er duidelijke oorzaken voor de verandering van het gedrag. Het type paard verandert niet snel (als al), maar het gedrag kan wel degelijk veranderen en dan moet jij als eigenaar daar wel bewust van zijn. (en dus misschien wat daaraan doen)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:35

Amadeo, ik ben het met je eens dat elk paard een basis type heeft, maar door omstandigheden kan veranderen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:36

Amadeo schreef:
Er zijn verschillende types, het ene (al genoemd) is het flegmatieke paard, dat altijd aan het werk gezet moet worden. Het andere is het loperige paard, wat juist een grote drang voorwaarts heeft. Beide types moeten getraind worden om scherp aan de hulpen te staan, snel te reageren op de kleinste aanwijzingen. Het ene type past beter bij de ene mens dan bij een andere mens. En andersom. Te vroeg inrijden kan zeker schadelijk zijn voor de psyche en voor de pezen, banden en gewrichten. Te harde arbeid op jonge leeftijd idem. 3 jaar is nog steeds een geaccepteerde leeftijd om te beginnen met longeren en zadelmak maken. Maar wachten tot 4 kan nooit schade! Ieder paard groeit door tot ongeveer de leeftijd van 8 jaren is bereikt, maar je hoeft niet te wachten met inrijden tot die tijd. Je moet wel een goede opbouw in je training hebben en het harnachement regelmatig controleren op pasvorm. Het kan gaan knellen. Niet alleen groeit het dier nog in de hoogte en breedte, maar ook de spieren zijn nog lang aan het ontwikkelen! Doe dus liever wat rustiger aan!

had het niet beter kunnen omschrijven en ben het hier dus helemaal mee eens!

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:03

Lielle schreef:
dus juist niet constant je been eraan, dan stompen ze er alleen maar meer op af. Eerst zorgen dat de voorwaarden goed zijn (voldoende voer, vergis je niet in de energie die een veulen vergt, etc) en heel duidelijk gaan opvoeden op je been. Eerste * zachte hulp, 2e keer duidelijker hulp, 3e zo hard als het nodig om ECHT reactie te krijgen (en dat kan dus met zweep of spoor zijn). En dan het belangrijkste, terug naar stap en weer met die kleine hulp beginnen.

Ben het alweer eens met je geweldig verwoorden uitleg Bloos

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:08

Ik kan je 1 tip geven: Hou het werk interresant, dat is de enige goede motivatie voor een dier om te lopen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:07

Veel overgangen rijden.
En alles in stappen doen helpt ook:
1: kleine hulp
2: grotere hulp
3: tikje achter je been.
Werkt bij mij altijd vrij goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:11

moonsparkle schreef:
Om je pony voorwaarts te krijgen kun je een heleboel overgangen gaan rijden. Bijvoorbeeld bij de ene letter stap bij de volgende draf bij de volgende middendraf dan weer terug naar stap etc.

ja en de hulpen steeds verkleinen.. Ook consequent zijn... Dat ze naar voren 'schiet' ipv op gang moet komen.. Als je haar terug rijdt, toch voorwaarts blijven drijven, maar dat moet je ook wel zo doseren dat je niet je pony telkens blijft rotschoppen.. Want dan reageert die er niet meer op..

Haver helpt ook, en is sowieso wel handig als je overgangen oefent!

Sorry heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik hoop dat het niets lichamelijks is Knipoog

sterkte!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:47

echt geen haver bij de jonge beessie. Is notabene pas moeder geworden. JUiste voeding voor zogende merries.....

verder op de wei tijdelijk en later oppakken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:53

Nagyl schreef:
echt geen haver bij de jonge beessie. Is notabene pas moeder geworden. JUiste voeding voor zogende merries.....

verder op de wei tijdelijk en later oppakken

prima advies, hier ga ik in mee. geef dat dier gewoon de tijd om lekker moeder te zijn...

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:18

Om je paard voorwaarts te krijgen heb ik paar dingen :

1- Rijd overgangen, stap-draf draf-stap .. Als je paard niet reageerd als je 1x been geeft ( als je voorwaarts gaat ) moet je hem een tikje geven

2- Rijd oefeningen zoals : Wijken, Schouder voor.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:32

Ik ben het er ook mee eens dat je teveel van de pony vraagt. Het is niet niks, laat haar even rustig bijkomen. Weet je zeker dat ze van januari drie is geworden en niet later? zoals al eerder gezegd werd wordt januari gezien als verjaardag van elk paard, maar dit klopt dus niet. Voorbeeld mijn hengstje is vorig jaar eind juli geboren, zou vanaf januari 2008 dus officieel gezien 1 jaar zijn terwijl hij toen nog niet eens een half jaar oud was..
Ik zou de papieren even nakijken voordat je een 2 jarige al een half jaar aan het werk hebt. In dat geval zou ik zeker de pony niet kopen, veel te grote kans op vroege slijtage.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:35

Mijn jonge paard heb ik sinds augustus. Toen was hij slap en onbespierd. Hij was op een trainingsstal zadelmak gemaakt, maar daarna weer op de wei gezet, waar hij 3 maanden heeft gestaan voordat ik hem kocht. Ik ben heel rustig aan met hem begonnen, ging allemaal prima tot hij veel te heet werd en vooral aan de longe moeilijk te hanteren. Ik ben veel met hem aan de hand gaan fietsen als afwisseling, ook wandelen en vrijspringen, dus niet elke keer alleen maar aan het werk in de bak. Omdat hij duidelijk aangeeft het bakwerk echt niet leuk te vinden maken we sinds een maand alleen maar buitenritjes met hem. Stuur, rem en gas zit er namelijk op en hij is verkeersmak, dus dat gaat makkelijk. Bovendien zitten we aan een rustig weggetje en is het zandpad dichtbij. Er gaat altijd een braaf paard mee of iemand op de fiets en hij heeft tot dusver geen stap verkeerd gezet. Hij loopt nu 3x per week een ritje van 45 minuten. Let wel: hij is 7, geen 3. Nou wordt een IJslander pas ingereden met 5 jaar en is hij pas op zijn 6e naar die trainingsstal gegaan omdat hij zo slap en jeugdig was, dus hij is mentaal een stuk verder dan jouw merrie.

Ik zou je ook advieseren om haar een tijd vakantie te geven. Als je haar niet stil wil zetten, ga dan wandelen, fietsen (lekker onbelast rechtuit lopen!), lange lijnen of probeer een buitenritje. Hou het afwisselend en leuk. En niet te vaak. Consequent zijn op gehoorzaamheid, ook tijdens het lopen en fietsen is belangrijk, vanaf de grond naar je luisteren is al het halve werk.

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:08

probeer eens wat afwissling in het rijden te brengen. Misschien vindt ze het 'rondjes' lopen wel saai. Probeer een een sprongetje met haar te maken. en heeeeeeeeeeellll veel tempowisselingen te rijden.Ook veel overgangen.Zodat zij op moet blijven letter en wakker blijft!

time_runner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:10

zweepje , nooit sporen !
sporen is ..... cwatch :p

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:40

pandora1707 schreef:
probeer eens wat afwissling in het rijden te brengen. Misschien vindt ze het 'rondjes' lopen wel saai. Probeer een een sprongetje met haar te maken. en heeeeeeeeeeellll veel tempowisselingen te rijden.Ook veel overgangen.Zodat zij op moet blijven letter en wakker blijft!

springen met een amper driejarige die net een veulen op de wereld heeft gezet... mijns inziens een héél grote NoNo...

sporen, zweep of strenger worden lijkt mij hier niet de oplossing, dit paard geeft heel duidelijk iets aan en is mijns inziens niet te vergelijken met het gemiddelde 'slome' paard. ik vind het ook niet terecht dat zo'n dier het stempel 'lui' krijgt, ik twijfel wel aan de kennis van de TS over de gevolgen van een bevalling en te vroeg aan het werk zetten van een paard.

geef dat dier gewoon eens lekker rust, en pak het werk volgend jaar weer op als ze niet herstellende is van een bevalling en de inmiddels opgelopen achterstand weer heeft ingehaald. ben je te bang dat ze heet wordt, begin dan volgend jaar met wat eenvoudig grondwerk. een paard is meer dan een 'apparaat' waarop je kunt rijden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:34

Ik ben het wel eens met een hoop mensen hier. Dit dier lijkt mij een beetje overdonderd door alles wat er is gebeurd. Zet haar in ieder geval een paar weken niet onder het zadel. Zodat ze eens rustig bij kan komen van wat er allemaal is gebeurd. In die periode die je niet rijd is het juist goed om grondwerk etc. te gaan doen (ook erg fijn voor de band tussen jullie onderling). Ga daarna na een week of 8 weer eens kijken hoe ze het werken op pakt. Korte periodes en veel afwisseling.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 12:34

Hey,

Ik ben het met een hoop mensen wel enigszins eens, al hoor ik van paardenmensen uit mijn omgeving dat het allemaal wel losloopt. En dat ze het allemaal makkelijk kan hebben.

Ik ben niet zwaar met haar aan het trainen ofzo. Het is puur recreatief wat rondjes stappen en draven. Om haar in elk geval in beweging te houden. Het veulen gaat ook gewoon mee de bak in dus van werken zou zowieso niks komen met zo'n huppelend beestje erbij.

Verder is ze echt drie en half. Haar geboortedatum is juist en niet gewoon op 1 januari gezet.

En idd, ik heb er zelf niet al te veel verstand van, maar mijn instructrice die landelijke wedstrijden heeft gereden, de staleigenaresse die nu al 25 jaar in de paarden zit en de overige mensen op stal die al jaren paarden hebben begeleiden me en zou je zeker paardenkenners kunnen noemen.

Springen en haver zijn mi in ieder geval nu ook geen optie en dr voeding heb ik op stal van het weekend besproken en dat is door de da voorgeschreven na het krijgen van het veulen dus dat zit ook wel goed.

Verder ben ik de reacties een beetje kwijt behalve dat ik er een aantal zeer aanvallend vond overkomen. Ik stel hier een vraag maar wordt door sommigen behoorlijk met de grond gelijk gemaakt. Ik noem mijn pony niet sarcastisch lui maar wist even geen betere beschrijving. Vooral omdat ze ook zo schattig lui uit haar ogen kan kijken. Omdat ik het idee heb dat ze nooit een super voorwaartse pony zal worden wilde ik graag wat info hoe ik dat met de tijd kon oplossen. Niet met de bedoeling om haar nu net naar dr bevalling af te gaan matten. Ik luister echt wel naar haar lichaam en de mensen om me heen vinden me daarin al erg soft...

Al met al wel bedankt voor alle info waar ik met de tijd wat aan zal hebben!