Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fUrytjj_04

Re: Paard mist stuk bespiering net achter het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:11

hestejente schreef:
unamie schreef:
Hier kun je ook goed de spierspanning zien
Dit paard heeft een dramatische billen!
Afbeelding

Dat zie ik dan weer niet Bloos Blond

ik ook niet Sigaar
heel interresant topic!! Ik ga dit volgen!

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:04

Ik wou mijn ding dan ook maar even kwijt hier.. Bloos
Ik heb een gelderse ruin van nu net 5 jaar. Hij heeft last van hanentred, vooral als die zich niet lekker voeld (bijv. met dit warme weer, mok e.d)
Hij liep een tijd echt kloten, liep heel erg kort, aanspringen in galop ging dan als volgt: hoofd omhoog nam een sprong de lucht in en galopeerde heel langzaam! Was niet vooruit te branden! 3x bij fysio geweest Gerrit Weijers, moest hem gewoon hard laten gaan in het bos op een lang teugeltje en dan zou hij uit zich zelf met z'n neus over de grond en idd, in stap, draf en galop met de neus over de grond. Toen begon die idd ook weer ruimer te lopen. Bleek dus dat mijn boom gebroken was van m'n zadel. Toen een hele tijd zonder zadel gereden meteen verbetering! Nu een nieuw zadel met verende boom en loopt goddelijk. Al moet ik zeggen; het lijkt erg vaak ook alsof die heel erg stijf achter is.
Borstelen vond die ook niet fijn, nu wel weer gelukkig. Vooral op de achterhand wou niet meteen uithalen en slaan (gericht!!)
Mijn moeder vind hem te mager, geen bespiering, puntig kontje en vind dat ik te veel rijd en ik rijd hem ongeveer 4-5 dagen in de week. Waarvan veel in het bos, wel intensief. Hij heeft af en toe ook last van snel te diep of te hoog lopen, op de voorhand en gekruist galoperen.

stand longe
http://i25.tinypic.com/30uwppg.jpg

draf longe
http://i28.tinypic.com/sg780i.jpg

draf los
http://i30.tinypic.com/qnmfxi.jpg

galop los
http://i30.tinypic.com/furzgg.jpg

draf ontspannen?
http://i31.tinypic.com/208d5cx.jpg

stand los wei
http://i29.tinypic.com/28hivic.jpg

Maar ik wou wel graag jullie mening!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:20

@fUrytjj_04
Heb de foto'even bekeken
Dit paard heeft zeker spierproblemen
Vooral als je naar de laatste foto kijkt (naar zijn houding) zie je duidelijk waar de problemen zitten.
Zowel in de halslijn als de achterhand zijn de problemen waar te nemen
Li Schouder is ook niet los, rug ziet er niet los uit
Kortom Dit paard kan wel een massage gebruiken Ja

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 07:27

pasdedeux schreef:
Een spier kan wel ontspannen na een behandeling van een osteopaath. Neem een heup waarvan de een hoger zit dan de andere heup. Door deze ongelijkheid en het 'vastzitten' van een heup gaat het staartbeen en rsi gewricht dat tussen de heupen ligt anders bewegen. Namelijk meer van rechts naar links. Aan dat gewricht zit zoals je vast weet de rugspieren. Doordat het rsi gewricht meer beweegt worden deze rugspieren meer belast. Je ziet deze vaak bol staan vlak achter het zadel. Zet je de heup recht dan zie je meteen deze spanning verdwijnen en de bolling is weg. Ook als je die spier daarna op drukpunten test is de spanning absoluut afgenomen daar komt geen massage aan te pas. Geloof me ik weet dit uit ervaring en heb mij ook zeker verdiept in massage JM tijdens mijn verblijf. Ik vind massage zeker een meerwaarde hebben maar wel pas na een osteopaat en zadelmaker indien nodig want het allerbeste is een goede ruiter!

Zoals ik al eerder schreef, kan dit zeker, maar dat hoeft niet ALTIJD zo te zijn.
Een paard heeft toch niet alleen spierproblemen rond de wervels en door wervel problemen??
De spier zelf kan ook geblesseerd raken.
Meer dan 60% van het paardenlichaam bestaat n.l. uit spieren.
Wat doet een osteopaath b.v. met de flexor, extensor, triceps als een paard daar een blesure heeft?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:47

unamie schreef:
pasdedeux schreef:
Een spier kan wel ontspannen na een behandeling van een osteopaath. Neem een heup waarvan de een hoger zit dan de andere heup. Door deze ongelijkheid en het 'vastzitten' van een heup gaat het staartbeen en rsi gewricht dat tussen de heupen ligt anders bewegen. Namelijk meer van rechts naar links. Aan dat gewricht zit zoals je vast weet de rugspieren. Doordat het rsi gewricht meer beweegt worden deze rugspieren meer belast. Je ziet deze vaak bol staan vlak achter het zadel. Zet je de heup recht dan zie je meteen deze spanning verdwijnen en de bolling is weg. Ook als je die spier daarna op drukpunten test is de spanning absoluut afgenomen daar komt geen massage aan te pas. Geloof me ik weet dit uit ervaring en heb mij ook zeker verdiept in massage JM tijdens mijn verblijf. Ik vind massage zeker een meerwaarde hebben maar wel pas na een osteopaat en zadelmaker indien nodig want het allerbeste is een goede ruiter!

Zoals ik al eerder schreef, kan dit zeker, maar dat hoeft niet ALTIJD zo te zijn.
Een paard heeft toch niet alleen spierproblemen rond de wervels en door wervel problemen??
De spier zelf kan ook geblesseerd raken.
Wat doet een osteopaath b.v. met de flexor, extensor, triceps als een paard daar een blesure heeft?

Waar wordt de 'bevoorrading' van bloed en prikkels van deze spieren bewerkstelligd?
Juist, in de wervelkolom, het centrale verdeelstation.
Natuurlijk is een geisoleerde blessure van een spier mogelijk agv een verrekking of stoten, maar dan nog kun je je afvragen waarom juist DIE spier op dat moment geblesseerd is geraakt.
Vaak is er al een verstoorde balans in doorbloeding of bezenuwing gaande waardoor de belastbaarheid van die spier al verminderd was, en dat brengt ons weer terug naar de wervelkolom.
Een spier bedenkt nl niet zelf of hij gespannen, verkort, slap of pijnlijk wordt, daarvoor heeft hij toch echt het zenuwstelsel nodig.

Ik ben absoluut niet op sportmassage tegen, hoor OK dan! , begrijp me aub niet verkeerd, maar ik waak wel voor symptomatisch behandelen terwijl de kern van het probleem onaangeroerd blijft.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:55

unamie schreef:
hestejente schreef:
Dat zie ik dan weer niet Bloos Blond

Je ziet dudelijk een aantal verklevingen zitten.
Een bil hoort mooi rond en los te zijn, de spieren moeten dus 1 geheel vormen
Dus geen "opgedeelde" spiergroepen

??? Er zitten nu eenmaal verschillende spiergroepen in de billen van een paard! Hoe moeten die ooit 1 geheel gaan vormen? Gewone billen in galop waardoor je de bespiering goed kunt zien.

@TS Goede oefeningen zijn inderdaad slepen van een band bijvoorbeeld, heuveltraining ( lastig in Nederland ) Veel tempowisselingen, heel veel schakelen en schijnovergangen bedoel ik daarmee en regelmatig eens een lekker stukje rengalop pakken. Het ene paard is nu eenmaal anders gebouwd dan het andere en heeft van nature wat meer of minder bespiering op bepaalde plekken. Trainen helpt en kan veel verbeteren. Massage kan problemen oplossen zoals spieren die erg vast zitten na een glijer of vastliggen of door een oude blessure, maar is vooral belangrijk als ondersteuning bij de training evenals goede voeding, huisvesting en correct harnachement.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:05

unamie schreef:

Geen osteopaath die deze vraag wil beantwoorden?

morelia schreef:
??? Er zitten nu eenmaal verschillende spiergroepen in de billen van een paard! Hoe moeten die ooit 1 geheel gaan vormen? Gewone billen in galop waardoor je de bespiering goed kunt zien.

Dus deze billen vind jij los? Scheve mond

am13 schreef:
Natuurlijk is een geisoleerde blessure van een spier mogelijk agv een verrekking of stoten, maar dan nog kun je je afvragen waarom juist DIE spier op dat moment geblesseerd is geraakt.
Vaak is er al een verstoorde balans in doorbloeding of bezenuwing gaande waardoor de belastbaarheid van die spier al verminderd was, en dat brengt ons weer terug naar de wervelkolom.
Een spier bedenkt nl niet zelf of hij gespannen, verkort, slap of pijnlijk wordt, daarvoor heeft hij toch echt het zenuwstelsel nodig.

Nooit van overstrekking gehoord? door b.v. een val in de wei
dan onstaan er beschadigingen in de spiervezels.

Ik krijg regelmatig paarden in mijn handen, die na meerdere osteopathische behandelingen nog steeds heel veel (spierproblemen) hebben.
hoe komt dit dan??
En deze problemen verdwijnen wel na (goede) massage (s) Cool

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:58

unamie schreef:

Geen osteopaath die deze vraag wil beantwoorden?

Ik heb in mijn ogen die vraag wel beantwoord maar niet duidelijk genoeg uitgelegd:
(ik ben dan ook nog maar een osteopaatje i.o., maar heb alles wel supervers in mijn hersentjes opgeslagen Slim )

Waar wordt de 'bevoorrading' van bloed en prikkels van deze spieren bewerkstelligd?
Juist, in de wervelkolom, het centrale verdeelstation.

Een osteopaat behandelt een probleem dus altijd in principe centraal, dus met de wervelkolom of het craniosacraal systeem als aangrijpingspunt, waardoor problemen in de periferie zichzelf gaan oplossen, bv hypertonie van een bepaalde spiergroep.

am13 schreef:

Unamie: " Nooit van overstrekking gehoord? door b.v. een val in de wei
dan onstaan er beschadigingen in de spiervezels
."

Ik zie even niet zo heel erg je punt als je het verschil gaat benoemen tussen het door mij genoemde verrekken of het door jou genoemde overstrekken, lijkt me dat we hetzelfde bedoelen.

En om nog even op je laatste punt terug te komen, nl waarom je vaak nog paarden prima kunt helpen dmv sportmassage NA een osteopathische behandeling:
daar ben ik ook van overtuigd, maar dan zijn er in ieder geval centraler gelegen problemen eerst opgelost.
Waarom worden hypertone spieren niet gelijk normotoon na een osteopathische behandeling?:

-mensen pakken vaak het paard weer te snel op met rijden na een osteo-behandeling, waardoor het paard zijn balans nog niet heeft kunnen herpakken.
-het duurt vaak wel tot een week of 6 na een osteopathische behandeling voor het effect optimaal is, en mensen zijn vaak ongeduldig, willen direct maximaal resultaat.
-mensen vallen weer in hun oude patroon tijdens het rijden na de behandeling.
-de ruiter is soms hartstikke scheef en trekt het paard weer mee in zijn dysbalans.
-ik geloof ook dat een spier die soms wel jarenlang hypertoon is geweest of door een blessure wat verbindweefseld is, extra hulp dmv een massage kan gebruiken.

Dus nogmaals Unamie: ik sta helemaal niet negatief tegenover sportmassage, en ik begrijp je argumenten *LOL* .
Maar ik blijf bij het standpunt dat is denk dat het in de meeste gevallen een centraler gelegen probleem is dat je beter eerst kunt oplossen of uitsluiten voor je in de periferie aan het werk gaat, wil je langduriger effect bewerkstelligen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:38

am13 schreef:
En om nog even op je laatste punt terug te komen, nl waarom je vaak nog paarden prima kunt helpen dmv sportmassage NA een osteopathische behandeling:
daar ben ik ook van overtuigd, maar dan zijn er in ieder geval centraler gelegen problemen eerst opgelost.
Waarom worden hypertone spieren niet gelijk normotoon na een osteopathische behandeling?:

-mensen pakken vaak het paard weer te snel op met rijden na een osteo-behandeling, waardoor het paard zijn balans nog niet heeft kunnen herpakken.
-het duurt vaak wel tot een week of 6 na een osteopathische behandeling voor het effect optimaal is, en mensen zijn vaak ongeduldig, willen direct maximaal resultaat.
-mensen vallen weer in hun oude patroon tijdens het rijden na de behandeling.
-de ruiter is soms hartstikke scheef en trekt het paard weer mee in zijn dysbalans.
-ik geloof ook dat een spier die soms wel jarenlang hypertoon is geweest of door een blessure wat verbindweefseld is, extra hulp dmv een massage kan gebruiken.

Ik sta ook helemaal niet negatief t.o. osteopathie!
Ga zelf ook regelmatig naar een ostopaath Tong uitsteken en mijn paarden ook!
maar ik vind de stelling die veel osteopathen hebben (dat osteopathie alle (spier) problemen op kan lossen) té simpel, en dáár ben ik het dus niet mee eens!
Veel osteopathen zullen daardoor mensen ook niet snel doorverwijzen naar een sportmasseur
terwijl juist de combinatie zo goed kan werken!
Vaak lees ik regelmatig: het paard kan geen lichamelijk klachten hebben, want een osteopaath is er al meerdere malen bijgeweest, die stelling klopt in mijn beleving niet!
De cirkel moet n.l. rond zijn,
Uiteraard hoort daar ook een goed passend zadel, en de juiste training bij!
En het feit dat een paard niet 24 per dag op stal hoort te staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:17

Voor zover ik de kreten die hier gebruikt worden begrijp, ik ben tenslotte maar een gewone ruiter, denk ik dat we kunnen concluderen dat eerst de wervels van de rug los/recht moeten en dat daarna de spieren behandeld moeten worden. Klopt dat? Het klinkt toch logisch, eerst het geraamte en daarna de "bekleding". En hoeveel tijd moet daar ongeveer tussen zitten, dus tussen te behandeling van de osteopaat en de masseur? Of verschilt dat per geval?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:37

Hangt van de situatie af, maar het is naar mijn ervaring vaak een hele goede combinatie! Maar vaak ben je er alleen met behandelen door een osteo en een masseur nog niet. Goede training, voeding, huisvesting, hoefverzorging en harnachement zijn net zo belangrijk in het gehele plaatje als hier iets niet klopt kan je osteopaat of masseur wel bezig blijven Knipoog @ Unamie ik zie een paard in actie waarbij op dat moment spieren aangespannen worden en dus goed zichtbaar zijn omdat ze zich verkorten. Ze zijn op deze actie foto dus niet los maar aangespannen. Ik zou toch echt even lekker aan die gespierde billen moeten voelen om te kunnen zeggen of ze zo dramatisch zijn Knipoog In mijn ogen kun je van deze foto echt geen conclusie trekken. Ik denk dat je van een willekeurig paard zonder spierproblemen op een bepaald actie moment nu eenmaal een foto kan trekken waarbij de spiergroepen goed te zien zijn. Dat zegt verder niet zoveel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:49

morelia schreef:
Hangt van de situatie af, maar het is naar mijn ervaring vaak een hele goede combinatie! Maar vaak ben je er alleen met behandelen door een osteo en een masseur nog niet. Goede training, voeding, huisvesting, hoefverzorging en harnachement zijn net zo belangrijk in het gehele plaatje als hier iets niet klopt kan je osteopaat of masseur wel bezig blijven Knipoog

Ja, dat snap ik Clown Net als dat je af en toe eens de tandarts naar je paard laat kijken.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:37

Maar hoe krijg je dan daar wel bespiering?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:34

hestejente schreef:
Voor zover ik de kreten die hier gebruikt worden begrijp, ik ben tenslotte maar een gewone ruiter, denk ik dat we kunnen concluderen dat eerst de wervels van de rug los/recht moeten en dat daarna de spieren behandeld moeten worden. Klopt dat? Het klinkt toch logisch, eerst het geraamte en daarna de "bekleding". En hoeveel tijd moet daar ongeveer tussen zitten, dus tussen te behandeling van de osteopaat en de masseur? Of verschilt dat per geval?

Beginnen met een massage, een week voordat de osteopaath (of manueel therapeut) komt
Dan 1a 2 weken na de osteopaath weer een massage.
zodat het lichaam wel de tijd krijgt om alles te verwerken.

@morelia
Je hoeft niet altijd de spieren te voelen om te zien of er problemen zijn.
soms zijn de problemen al zo verduidelijk...
Door de jaren heen gaan je steeds meer dingen opvallen..

tomcat701 schreef:
Maar hoe krijg je dan daar wel bespiering?

Eerst de problemen (spieren en wervels) oplossen, daarna gerichte training m.b.v. goede instructie en/of Fysio

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:14

Of een osteopaath die tevens massagespieren doet en rijtechnisch je ook kan helpen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:48

Er is 1 therapeut in Nederland die zowel dierenarts als osteopaath is, en de jack meagher methode beheerst.
3 vliegen in 1 klap dus Cool

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:39

unamie schreef:
Beginnen met een massage, een week voordat de osteopaath (of manueel therapeut) komt
Dan 1a 2 weken na de osteopaath weer een massage.
zodat het lichaam wel de tijd krijgt om alles te verwerken.

Dat eerste had ik niet verwacht, mag ik vragen waarom het paard door en masseur behandeld moet worden voordat de wervels worden losgemaakt? Bloos

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:39

@hestejente
Dan krijgen de spieren alvast een "zetje" en komt de doorbloeding op gang.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:43

Interessant topic, zal vanmiddag even beter lezen Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:57

En kijk ook naar je manier van rijden. Als je met het lichtrijden te zwaar neerkomt, of tijdens het doorzitten niet goed meezit, dan verhinder je het paard volledig te ontspannen en dus om die spieren te gaan ontwikkelen (ze zetten dan de rug vast, waardoor ze daar zoiezo de spieren niet trainen op de juiste manier).

Verder kan zo'n luchtkussen onder het zadel helpen. Het vangt de klappen (die er altijd zijn) op en verdeelt ze. Een paard dat ik ken is door dat luchtkussen ook enorm verbeterd met de rugbespiering!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:44

Rijden is zowiezo het belangrijkste. Als je je paard tegen zit in de beweging of zelf de spierspanning veroorzaakt dan kun je masseren wat je wil. Heb van de ts nog niet te horen gekregen of ze nu juist een heel voorwaarts of traag paard heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:09

Dank je wel unamie Afgod

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:27

Wow Gaaaap Wist niet dat dit topic nog leefde!! Even bijlezen