Marijke_1995 schreef:Dit is zo mij uitgelegd, oke je moet niet je paard gaan inhouden. Maar als je dan ziet dat je paard niet uitkomt moet je hem wel been geven zodat hij zijn passen ruimer maakt. Hij moet gewoon genoeg tempo hebben en je moet er echt wel aan werken om hem te laten uitkomen. Die paarden op die springparcoursen die je ziet zie je bijna nooit een mega sprong maken omdat ze toevallig niet aankomen. Daar word echt wel aan gewerkt hoor.
Ik heb Z gesprongen, Z gedressuurt en Z SGW gereden en meerdere keren M gesprongen en gedressuurt, Lielle en ik denken hier hetzelfde over en zij rijd M. Dus neem aan dat wij wel weten waar we het over hebben, des al niet te min.. Ik zal je even uitleggen waarom het volgens mij zo is dat deze paarden doorgaans (bijna) altijd uitkomen, daarbij gaat het niet alleen over het uitkomen maar ook over het hebben van een balk o.i.d.
Als je een paard verstoort in zijn ritme en balans krijg je verstoringen voor de hindernis. Hiermee haal je zijn concentratie dus eigenlijk weg bij de hindernis. Om het maar even makkelijk uit te leggen.
Zolang je (vooral op een goed gebouwd parcours, mag je aannemen dat de lijnen kloppend zijn) je paard in een gelijkmatig, het voor het desbetreffende paard, ritme en tempo laat lopen. Zul je geen foute maken en zal het paard ook altijd uitkomen.
Zodra jij het dier gaat verstoren maakt hij/zij fouten en krijg je noodsprongen/balken/weigeringen noem het hele rattaplan maar op.
Maar mijn vraag, zoals Lielle het dus ook al stelde: "Waarom willen jùllie allemaal bepalen hoe en wanneer het paard springt, waarom niet het paard het zèlf laten beslissen?"
En specifiek een vraag aan jou, op wat voor een niveau rijd jij.