Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danyla

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:26

Lielle schreef:
En ook aan jou de vraag waarom jij je paard wil uitleggen dat hij "nu" moet afzetten. Dat kan hij toch ook zelf bedenken?

Precies, eigenlijk vraag ik me dit het hele topic al af?
Hoe willen jullie duidelijk maken dat een paard moet springen?
Denken jullie niet dat het gewoon met het ritme van de galop te maken heeft, en dat het paard zelf inziet dat die toch echt z'n benen op moet gaan trekken.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:27

Lielle schreef:
Haha!

Als je idd iets wil corrigeren in je afstand doe je dat zo vroeg mogelijk, en niet pas in de laatste meters, dan haal je je paard alleen maar uit zijn ritme. Mocht je daar pas zien dat het niet klopt, kun je alleen nog maar heel stil zitten en been en hand eraan houden.

Inderdaad Clown Jij nooit gehad? Dat je het nog even dacht te corrigeren, en hòppa Tong uitsteken Daar lag je in de hindernis

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:34

Ja Of paard zwegt "doe het zelf maar" en blijft mooi voro de hindernis, terwijl ik erachter lag Knipoog

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:38

Lielle schreef:
Ja Of paard zwegt "doe het zelf maar" en blijft mooi voro de hindernis, terwijl ik erachter lag Knipoog

hahaha, heb ik ook wel eens gehad inderdaad.
En toch komt dat omdat je te veel loopt te prutsen voor de hindernis.
Vind je vraag dus ontzettend ineterressant en ben benieuwd of we hier nog antwoord op krijgen Ja

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:33

Danyla schreef:
Marijke_1995 schreef:
Oke, op het begin hoeft dit allemaal niet daar geef ik je gelijk in Knipoog
Maar als je verder gaat is het niet zo dat je je paard alles moet laten doen. Knipoog

Dus?
Wat jij eigenlijk zegt is,
Neem aan: De hindernis is 1.30 (Z niveau, lijkt me toch behoorlijk "verder")
Dat jij, als je paard niet uit komt, DENK JIJ, wat je de laatste 2 passen het tempo nog kan veranderen?
Geloof mij, dit heb ik 1x gedaan.. en ik belandde midden in de hindernis.
Als je een paard zèlf laat lopen, heeft mijn ervaring mij geleerd, komt het paard doorgaans altijd uit. Een balk/weigering oid is 99 van de 100 keer een ruiter fout.

Dit is zo mij uitgelegd, oke je moet niet je paard gaan inhouden. Maar als je dan ziet dat je paard niet uitkomt moet je hem wel been geven zodat hij zijn passen ruimer maakt. Hij moet gewoon genoeg tempo hebben en je moet er echt wel aan werken om hem te laten uitkomen. Die paarden op die springparcoursen die je ziet zie je bijna nooit een mega sprong maken omdat ze toevallig niet aankomen. Daar word echt wel aan gewerkt hoor.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:35

Danyla schreef:
Lielle schreef:
Haha!

Als je idd iets wil corrigeren in je afstand doe je dat zo vroeg mogelijk, en niet pas in de laatste meters, dan haal je je paard alleen maar uit zijn ritme. Mocht je daar pas zien dat het niet klopt, kun je alleen nog maar heel stil zitten en been en hand eraan houden.

Inderdaad Clown Jij nooit gehad? Dat je het nog even dacht te corrigeren, en hòppa Tong uitsteken Daar lag je in de hindernis

Nee, dat heb ik inderdaad nog nooit gehad. En vaak zat geef ik haar been hoor, omdat ze of te weinig tempo heeft of niet geweldig uitkomt. En ja, je hebt gelijk je moet niet vantevoren in gaan houden dat heb ik verkeerd gezegd. Maar aansporen doe ik zeker wel. En nou rij ik die merrie nog niet zo lang, maar ze heeft nog geen enkele keer geweigerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:38

En in mijn ogen moet je er op dit soort hindernissen lekker niets aan doen. Gewoon zorgen voor ritme en impuls en niet te veel gaan prutsen met afstanden. De meeste ruiters hebben daar nog helemaal het gevoel en oog niet voor en hinderen dan vooral hun paard. Als je afstanden gaat corrigeren doe je dat al veel eerder dan in de laatste 2 passen.

Die opmerking van Danyla was tegen mij. Maar als je been moet geven omdat ze te weinig tempo heeft of geen afstand, ben je al te laat met corrigeren. Mag ik vragen wat voor niveau je rijdt, want volgens mij praten we langs elkaar heen.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:43

Marijke_1995 schreef:
Dit is zo mij uitgelegd, oke je moet niet je paard gaan inhouden. Maar als je dan ziet dat je paard niet uitkomt moet je hem wel been geven zodat hij zijn passen ruimer maakt. Hij moet gewoon genoeg tempo hebben en je moet er echt wel aan werken om hem te laten uitkomen. Die paarden op die springparcoursen die je ziet zie je bijna nooit een mega sprong maken omdat ze toevallig niet aankomen. Daar word echt wel aan gewerkt hoor.

Ik heb Z gesprongen, Z gedressuurt en Z SGW gereden en meerdere keren M gesprongen en gedressuurt, Lielle en ik denken hier hetzelfde over en zij rijd M. Dus neem aan dat wij wel weten waar we het over hebben, des al niet te min.. Ik zal je even uitleggen waarom het volgens mij zo is dat deze paarden doorgaans (bijna) altijd uitkomen, daarbij gaat het niet alleen over het uitkomen maar ook over het hebben van een balk o.i.d.

Als je een paard verstoort in zijn ritme en balans krijg je verstoringen voor de hindernis. Hiermee haal je zijn concentratie dus eigenlijk weg bij de hindernis. Om het maar even makkelijk uit te leggen.
Zolang je (vooral op een goed gebouwd parcours, mag je aannemen dat de lijnen kloppend zijn) je paard in een gelijkmatig, het voor het desbetreffende paard, ritme en tempo laat lopen. Zul je geen foute maken en zal het paard ook altijd uitkomen.
Zodra jij het dier gaat verstoren maakt hij/zij fouten en krijg je noodsprongen/balken/weigeringen noem het hele rattaplan maar op.

Maar mijn vraag, zoals Lielle het dus ook al stelde: "Waarom willen jùllie allemaal bepalen hoe en wanneer het paard springt, waarom niet het paard het zèlf laten beslissen?"

En specifiek een vraag aan jou, op wat voor een niveau rijd jij.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:44

Lielle schreef:
En in mijn ogen moet je er op dit soort hindernissen lekker niets aan doen. Gewoon zorgen voor ritme en impuls en niet te veel gaan prutsen met afstanden. De meeste ruiters hebben daar nog helemaal het gevoel en oog niet voor en hinderen dan vooral hun paard. Als je afstanden gaat corrigeren doe je dat al veel eerder dan in de laatste 2 passen.

Die opmerking van Danyla was tegen mij. Maar als je been moet geven omdat ze te weinig tempo heeft of geen afstand, ben je al te laat met corrigeren. Mag ik vragen wat voor niveau je rijdt, want volgens mij praten we langs elkaar heen.

Oke,.. nu staat er dus 2x ongeveer hetzelfde verhaal Bloos

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:11

Danyla schreef:
Marijke_1995 schreef:

Ik heb Z gesprongen, Z gedressuurt en Z SGW gereden en meerdere keren M gesprongen en gedressuurt, Lielle en ik denken hier hetzelfde over en zij rijd M. Dus neem aan dat wij wel weten waar we het over hebben, des al niet te min.. Ik zal je even uitleggen waarom het volgens mij zo is dat deze paarden doorgaans (bijna) altijd uitkomen, daarbij gaat het niet alleen over het uitkomen maar ook over het hebben van een balk o.i.d.

Als je een paard verstoort in zijn ritme en balans krijg je verstoringen voor de hindernis. Hiermee haal je zijn concentratie dus eigenlijk weg bij de hindernis. Om het maar even makkelijk uit te leggen.
Zolang je (vooral op een goed gebouwd parcours, mag je aannemen dat de lijnen kloppend zijn) je paard in een gelijkmatig, het voor het desbetreffende paard, ritme en tempo laat lopen. Zul je geen foute maken en zal het paard ook altijd uitkomen.
Zodra jij het dier gaat verstoren maakt hij/zij fouten en krijg je noodsprongen/balken/weigeringen noem het hele rattaplan maar op.

Maar mijn vraag, zoals Lielle het dus ook al stelde: "Waarom willen jùllie allemaal bepalen hoe en wanneer het paard springt, waarom niet het paard het zèlf laten beslissen?"

En specifiek een vraag aan jou, op wat voor een niveau rijd jij.

Waarom moet je persee het niveau erbijhalen? Omdat iemand die hoger rijdt het beter weet ofzo?
Maargoed om je vraag te beantwoorden, met het paard waarmee ik vooral spring rij ik geen wedstrijden.
De merrie is 22 en daar ga ik echt geen zware parcoursen mee springen.
Maar ik krijg wel instructies van iemand die hoger heeft gereden, vraag me niet wat precies.
Ik spoor mijn paard echt wel aan voor de hindernis als het nodig is.
Als het paard te langzaam loopt komt het niet meer uit, dan klopt het niet omdat zoals je al gezegd hebt het tempo regelmatig moet zijn. Maar als je paard dan te langzaam loopt is het niet regelmatig meer. Dan is het toch logisch dat ik d'r aanspoor?
En dat hoeft niet persee de 2 passen vantevoren te zijn, dat kan net zo goed eerder.
Blijkbaar stoor ik mijn paard hierniet mee, want ze weigert niet.

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:15

Marijke_1995 schreef:
Waarom moet je persee het niveau erbijhalen? Omdat iemand die hoger rijdt het beter weet ofzo?
Maargoed om je vraag te beantwoorden, met het paard waarmee ik vooral spring rij ik geen wedstrijden.
Maar ik krijg wel instructies van iemand die hoger heeft gereden, vraag me niet wat precies.
Als het paard te langzaam loopt komt het niet meer uit, dan klopt het niet omdat zoals je al gezegd hebt het tempo regelmatig moet zijn. Maar als je paard dan te langzaam loopt is het niet regelmatig meer. Dan is het toch logisch dat ik d'r aanspoor?
En dat hoeft niet persee de 2 passen vantevoren te zijn, dat kan net zo goed eerder.

Omdat het niveau iets zegt over de hoogte waar de paarden over moeten springen.
Oke, als jij je paard aanspoort voor de hindernis.. Prima. Waarschijnlijk heb je dan een erg braaf paard.
Bij die van mij hoef ik dat ècht niet te proberen. Die schopt meteen de balken eraf.

Maar, ik neem aan dat als je, je paard in een continue tempo laat lopen(dit hoort naar mijn mening bij de dressuurtraining) komt die ook niet terug in het tempo. Dus ook dat komt volgens mij door training.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:16

Ik zit hier net alle reacties door te lezen maar ik kom tot de conclusie dat eigenlijk alleen de eerste pagina over het 'probleem' (?) van de TS gaat. Misschien een ideetje om wat minder offtopic te gaan? Dit lijkt me eigenlijk best wel verwarrend voor de TS, omdat ze nog maar een beginner is...

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:21

Danyla schreef:
Marijke_1995 schreef:

Omdat het niveau iets zegt over de hoogte waar de paarden over moeten springen.
Oke, als jij je paard aanspoort voor de hindernis.. Prima. Waarschijnlijk heb je dan een erg braaf paard.
Bij die van mij hoef ik dat ècht niet te proberen. Die schopt meteen de balken eraf.

Maar, ik neem aan dat als je, je paard in een continue tempo laat lopen(dit hoort naar mijn mening bij de dressuurtraining) komt die ook niet terug in het tempo. Dus ook dat komt volgens mij door training.

Dat lijkt me ook ja, dat dat door training komt. Maar omdat ik haar nog niet zo lang rij doe ik ook alleen maar mee aan onofficiële wedstrijden en moet ik nog trainen op dat tempo. Vandaar dat dat aansporen bij mij wel nodig is, anders mindert ze gewoon vaart en galoppeert ze te langzaam om normaal over die sprong te komen. Dus dan lijkt het me logisch dat ik dat doe Tong uitsteken

Danyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:28

Marijke_1995 schreef:
\
Dat lijkt me ook ja, dat dat door training komt. Maar omdat ik haar nog niet zo lang rij doe ik ook alleen maar mee aan onofficiële wedstrijden en moet ik nog trainen op dat tempo. Vandaar dat dat aansporen bij mij wel nodig is, anders mindert ze gewoon vaart en galoppeert ze te langzaam om normaal over die sprong te komen. Dus dan lijkt het me logisch dat ik dat doe Tong uitsteken

En als je nou eens alleen je been eraan houd?
Zo stomp je haar alleen maar af lijkt me.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 18:29

Danyla schreef:
Marijke_1995 schreef:
\

En als je nou eens alleen je been eraan houd?
Zo stomp je haar alleen maar af lijkt me.

Zo doe ik het ook, als ik mijn been eraan houd reageert ze wel hoor Knipoog

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:43

Lielle schreef:
En ook aan jou de vraag waarom jij je paard wil uitleggen dat hij "nu" moet afzetten. Dat kan hij toch ook zelf bedenken?

Nou...nee, niet mijn paard, als die de kans krijgt dan zet ze 3 meter voor de hindernis af en zijn we net de vliegende Hollander. Niet ieder paard "kan" dat dus zelf bepalen....tellen is een goed methode en leert je veel oog voor de hindernis te onwikkelen bovendien ondersteun je je paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:09

Maar zo gheef je hem die kans ook niet om het te leren. Veel llijntjes rijden, je tempo onder controle krijgen en hem zo zelf laten dat het makkelijker kan.

Ik wil mijn paard helemaal niet ondersteunen voor een hindernis, dat doe ik met dressuur ook niet. Er wordt hier IMO veel te veel gefocust op afstanden, oog etc terwijl je als beginnendd (en gevorderd) springruiter veel meer hebt aan het ontwikkelen van je gevoel voor ritme.

Suus, TA is volgens mij ook al lang niet meer hier geweest en er is ook duidelijk antwoord gegeven.

WB het niveau dat je rijdt, dat is wel degelijk relevant. Het is echt iets anders om thuis ene paar losse sprongen te rijden dan een M of Z parcours rond te springen. Dan weet je waarom dat ritme nodig is.

@Marijke, uiteraard moet je aansporen als je paard terugvalt in tempo. Maar dat moet niet iedere keer gebeuren,. dat is nu juist dat ritme waar ik zo op hamer. Ze moeten gewoon in een constant tempo met impuls naar de sprong lopen, zonder dat je daar nog een hoop moet gaan corrigeren. Als dat structureel niet lukt, moet je in je dressuurbasis gaan zoeken want dan is je tempocontrole omvoldoende.

Ik ben nu met een jonkie bezig, 6 jaar oud en nooit gesprongen, die ik ook zo aan het opleiden ben. Ritme zoeken, dan naar de sprong rijden en zelf stil zitten. Mss een keer activeren in de afzet als hij wat te slordig wordt, maar dan de volgende keer zorgen voor impuls al in het aanrijden.
Ik heb overigens 1 paard gereden die dus wel veel been nodig had in de afzet, omdat die normaal te lam was om zijn poten op te tillen. Die moest je heel secuur naar een hindernis rijden, goed op het achterbeen zetten en in de afzet doormidden knijpen (en dan maar hopen dat het wel bleef liggen). Maar dat is de uitzondering voor mij, en die had dat extra been dus niet nodig om te springen maar om wat alerter te springen. Knap irritant! Voor de geïnteresseerden, het gaat om de vos in mijn profiel.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 21:35

Sorry, sorry dat ik niet meer reageerde Huilen Topic lag beetje stil dus ik dacht al dat er niet zo veel reacties meer kwamen. Vond het nogal domme vraag van mezelf, maar blijkbaar zijn er toch meningsverschillen over Tong uitsteken 28 juni heb ik mijn springwedstrijd op haflinger die nooit weigert heb ik gehoord dus ja Tong uitsteken Heb inmiddels al wel gesprongen hoor 1 x Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:23

Het was van mij zeker geen verwijt hoor, en het heeft een leuke discussie opgeleverd. Laat je nog wat weten hoe het gaat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:19

(Ook al is het topic al een beetje afgerond, ik breng toch nog een opmerking in.)

Als het gaat om een ruiter met weinig ervaring in het springen, kan ik me het beengeven toch wel voorstellen. Niet omdat dat een ideale hulp is, maar omdat je als beginnende ruiter vaak nog onbewust kunt remmen / tegenhouden / uit balans brengen. Een beetje extra been om duidelijk te maken dat het toch de bedoeling is om over de hindernis te gaan kan dan veel problemen voorkomen.

Ook dat is iets waarvan je dan gaat proberen om die onzekerheid uit je houding te halen zodat je na verloop van tijd veel soepeler en zonder extra dingen kunt springen - maar dat is wel iets dat je moet leren, en dat kan alleen door te oefenen. En in de tussentijd is het toch praktischer om over de hindernis te gaan dan steeds te stoppen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:11

En toch ben ik het daar helemaal niet mee eens. Dan moet je je als ruiter juist concentreren op rustig stil zitten en niet te veel doen, juist door been te gaan geven breng je jezelf uit balans.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 17:44

Heeft iemand nog een goede tip? Het paard is best langszaam maar springt wel goed. Moet volgende week namelijk al Haha!

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:28

lola_lover schreef:
gewoon drijven.. Licht er aan op wat voor een pony je zit is het een druke pony hou hem dan in als je op de hindernis af gaat en laat hem een meter voor de hindernis wat losser(natuurlijk teugels niet losgooien maar ook niet te strak hij moet de ruimte hebben om te springen!) Is het een langzamere pony neem dan een zweepje erbij en zorg dat ie goed wakker en voorwaards is (natuurlijk voorwaarts maar alsnog). Als je weet dat ie vaak weigert voor de sprong met een zweepje iets voor de afzet tikken. Maar je moet toch je eigen fijne manier vinden voor jou en je pony!

huh Een paard inhoude voor de hindernis,, dan springt hij dalijk helemaal niet meer omdat hij tege word gewerkt in zijn mond..

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:55

Lielle schreef:
Maar waarom geef je dan been? Mijn paarden zijn ook voorwaarts zonder dat ik steeds been geef. Ik geef pas been als er iets fout dreigt te gaan, niet als er nog niets mis is. Zo stomp je ze alleen maar af.

Ik geef wel eens extra been in de afzet, maar dat is als ik bv wil dat ze met wat meer afdruk springen.

/add
dit soort dingen moet je al in je dressuur voor elkaar hebben, dan zijn extra beenhulpen niet nodig.

nou sorry hoor maar je stompt hem egt niet te hard hoor gewoon een beetje been geen TRAPhoor

Deejaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:14

Goed aan komen rijden en vooral niet achter je kijken als je over een hindernis bent of naar beneden kijken
en als je over een hindernis komt al naar de volgende kijken. ;)