Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Mijn paard wil niet langs een bepaald punt lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:27

Zelfde verhaal, ander voorbeeld..
Je Haalt je paard uit de wei.. Ze gaan met zn allen klieren, paard wilt weg, jij laat m los.. Denk je dat je hem drna ooit weer te pakken krijgrt?
Ik denk dat je wel 20 x bezig bent voor je hem weer heb Knipoog
Ze zijn uitgekookt hoor!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:30

Jaeker voelt hij dat ej onzeker bent, en dat is nou precies de reden waarom hij elke keer stopt, Hij weet dat hij wint..
Dus neem idd gewoon een iemand van stal mee, die niet van hem inder de indruk is..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:30

gewoon met een ander paard,lijkt me in dit geval ook heel verstandig

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:32

FonsR1150GS schreef:
Als ik die pad afloop kom ik op de Sonniusweg dit is een asfalt weg, die moet ik dan een ½ km. volgen. Heb dit van de andere kant ook nog niet geprobeerd, ben niet zo kapot van die weg i.v.m. het verkeer wat er over komt. Misschien voelt hij dit ook wel van mij.
Groeten Fons

Oke dat is dan geen optie nee, je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het al is.
Dan denk ik dat het toch het beste is om samen met iemand anders te paard te gaan?
In ieder geval niet opgeven! Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:33

En doe het op een rustig moment van de dag. Een strijd met je paard op de weg is al erg genoeg zonder een rij auto's achter je.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:34

Nee niet opgeven, dan 'bedenkt' hij wel weer iets nieuws..

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:34

ik vind dat het belachelijki sdat je je paard erdoorheen moet tikken, ik vind dat nou echt een akelige manier van rijden. ik denk dat je moet proberen via een andere route op hetzelfde pad komen en kijken wat er dan gebeurd

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:35

XxNimezxX schreef:
ik vind dat het belachelijki sdat je je paard erdoorheen moet tikken, ik vind dat nou echt een akelige manier van rijden. ik denk dat je moet proberen via een andere route op hetzelfde pad komen en kijken wat er dan gebeurd

ook goeiemorgen, vertelde hij net niet dat dat nog gevaarlijker is doordat hij dan langs een drukke weg moet? Knipoog
Kijken wat er dan gebeurt:P
Dat weten we al he Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:58

robinelma schreef:
Zelfde verhaal, ander voorbeeld..
Je Haalt je paard uit de wei.. Ze gaan met zn allen klieren, paard wilt weg, jij laat m los.. Denk je dat je hem drna ooit weer te pakken krijgrt?
Ik denk dat je wel 20 x bezig bent voor je hem weer heb Knipoog
Ze zijn uitgekookt hoor!

Dat is niet uitgekookt, maar normaal voor een paard.
Als jij de juiste leiding hebt op dat moment in de groep zul je het paard zonder morre mee krijgen en ook de groep zal rustig blijven als jij als leider rustig blijft.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:30

Dus je wilt zeggen, Dat het paard nu niet doorheeft dat hij wint, en dat je met ahhh lieffie poepie Walhalla braaf ik ben je leider vertrouw me maar er wel langs komt???
Nee, het paard heeft na tig keer echt wel door wat hij kan doen en wat hij niet kan doen, en gaat daar vrolijk steeds een stapje verder in!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:04

oke ik heb voor jullie allemaal een stelling om over na te denken..

Ga eens naar een sportschool. en ga op een apparaat zitten waar je flinke dorst van krijgt.
je trainer pusht je door mij jij wilt stoppen waant je wilt wat water je hebt dorst.
ga jij dan de volgende keer heen als je weet dat je niks mag drinken ?
nee dat doe je niet, pas als jij iets krijgt wil je verder.Lachen

dit staat geluijk aan: paard wil niet verder dan een bepaald punt.
want hij wilt etenb en naar zijn vriendjes.
jij stop en hij heeft zen zin..

stop daar mee.. push hem iets verder dan zn normale punt.. beloon hem flink ga terug en stap af..

op een gegeven moment zul je zien dat je verder en verder komt en dan in ene weet hij niet beter.

ga ook zeker niet alleen op pad. neem imand mee die hem kan lokken. laat iemand naast je lopen die hem beloond als hij braaf is.

met alleen slaan kom je niet v erder maar ook met praten kom je niet verder. hij moet het ergens voor doen dan pas komt hij over de streep..
let op dit is geen verhaaltje wat volgende week al vooruitgang boekt.. nee ga is een 2 weken intensief met hem treainen buiten Knipoog

succes

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:05

AMEN Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:08

robinelma schreef:
Dus je wilt zeggen, Dat het paard nu niet doorheeft dat hij wint, en dat je met ahhh lieffie poepie Walhalla braaf ik ben je leider vertrouw me maar er wel langs komt???
Nee, het paard heeft na tig keer echt wel door wat hij kan doen en wat hij niet kan doen, en gaat daar vrolijk steeds een stapje verder in!

Zeker heeft een paard na tig keer door dat hij niet de juiste leiding krijgt.
Dus is het aan de leider te zorgen dat dat niet gebeurd en als jij de juiste leiding geeft zal het ook niet gebeuren en anders zal het paard dus zelf zijn ding gaan doen,
Het gaat bij een paard om vertrouwen en respect en niet om het wel of niet dingen verzinnen en als jij die leiding niet kan geven hoe kan hij jou dan vertrouwen, dan kom je lager in rang te staan in zijn ogen en neemt hij de leiding over of hij het nu wel of niet in zich heeft, iemand moet toch bepalen wat er gebeurd en hoe het gebeurd??
En dat kan ook in een groep vervelende paarden hoor, zou mooi zijn wil je je paard pakken en besluiten ze allemaal maar over je heen te walsen, als je duidelijk laat zien dat jij op dat moment even de leiding hebt zal dat echt niet gebeuren.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:10

Ik ben het wel met je eens.. Maar kijk, jeheb het steeds over ALS jij de juiste leiding neemt, en het gaat er hier over, HOE neem je de juiste leiding...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:12

Volgens mij is de meest simpele oplossing: ga samen met een ander paard op pad en oefen dit zo vaak mogelijk. Jij krijgt daardoor vertrouwen...en je paard krijgt niet zijn zin.
Daarna gaje het weer alleen proberen en dan heb je wel wat aan de diverse tips die reeds gegeven zijn, om er voor te zorgen dat het goed blijft gaan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:14

midgie

het gaat hier om 2 punten.
het helpt absollut niet als je tegen je paard praat dat ie oh zo braaf is.
een paar moet weten tot hier en niet verder. ander krijg je een pak op je donder.

doiet ie het daarna wel krijg ie wat lekker en een knufgfel en mag ie weer buiten spelen.

zo gaat het paar vertrouwen krijgen in dat ie niet voor altijd bij zn vriendjes weg blijft.
maar ook weer terug komt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:15

Het is dus deze 'fluwelen handschoentje' aanpak waar zoveel paarden mee vernield worden.

Een paard is een paard, geen mens. Paarden onderling hebben meer 2 soorten verhoudingen: of ze zijn zelf de leider, of ze worden geleid. Als er niemand is die duidelijk de leiding neemt, dan doet het paard dat zelf. Want een kudde zonder leider is ten dode opgeshcreven.

Je doet een paard een veel groter plezier door hem een keer fors onder zijn achterste te skuppen als hij je uitprobeert, en daarna een prettige samenwerking met duielijke verhoudingen te hebben. Want het alternatief is een baasje dat overal mee naartoe gesleurd wordt onder het roepen van' braaf' en 'ho'. Totdat er een echt gevaarlijke situatie voorkomt, en dan is het ineens een probleempaard dat een correctie nodig heeft. liefst ovv een amateuristische join-up Boos!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:16

Saphira_ schreef:
oke ik heb voor jullie allemaal een stelling om over na te denken..

Ga eens naar een sportschool. en ga op een apparaat zitten waar je flinke dorst van krijgt.
je trainer pusht je door mij jij wilt stoppen waant je wilt wat water je hebt dorst.
ga jij dan de volgende keer heen als je weet dat je niks mag drinken ?
nee dat doe je niet, pas als jij iets krijgt wil je verder.Lachen

dit staat geluijk aan: paard wil niet verder dan een bepaald punt.
want hij wilt etenb en naar zijn vriendjes.
jij stop en hij heeft zen zin..

stop daar mee.. push hem iets verder dan zn normale punt.. beloon hem flink ga terug en stap af..

op een gegeven moment zul je zien dat je verder en verder komt en dan in ene weet hij niet beter.

ga ook zeker niet alleen op pad. neem imand mee die hem kan lokken. laat iemand naast je lopen die hem beloond als hij braaf is.

met alleen slaan kom je niet v erder maar ook met praten kom je niet verder. hij moet het ergens voor doen dan pas komt hij over de streep..
let op dit is geen verhaaltje wat volgende week al vooruitgang boekt.. nee ga is een 2 weken intensief met hem treainen buiten Knipoog

succes

Ja idd dat werkt zo, maar als jij doormiddel van grondwerk kan laten zien aan je paard dat jij de leider ben maar ook de drijvende, wat je als het geod is bij het opvoeden al geleerd hebt , dan zal hij niet gaan staan eten, als de drijvende positie niet doorkomt op dat momnet , logisch dat hij dan gaat eten, want hij heeft op dat moment de leiding, want de ruiter weet op dat moment geen leiding te geven en ook de drijvende hulp is weg,dus ja een paard is een graser en zal dus gras gaan eten wat daar zo lekker groeit, zou ik ook doen Haha!
Dus veel grondwerk doen en afspraken met je paard maken, ik ben zowel de drijvende en leidende , dus vertrouwen en respect , zeker zal hij terug naar zijn groep willen als er geen duidelijk vertrouwen is in de leider, logisch toch??

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:17

Klara16 schreef:
Het is dus deze 'fluwelen handschoentje' aanpak waar zoveel paarden mee vernield worden.

Een paard is een paard, geen mens. Paarden onderling hebben meer 2 soorten verhoudingen: of ze zijn zelf de leider, of ze worden geleid. Als er niemand is die duidelijk de leiding neemt, dan doet het paard dat zelf. Want een kudde zonder leider is ten dode opgeshcreven.

Je doet een paard een veel groter plezier door hem een keer fors onder zijn achterste te skuppen als hij je uitprobeert, en daarna een prettige samenwerking met duielijke verhoudingen te hebben. Want het alternatief is een baasje dat overal mee naartoe gesleurd wordt onder het roepen van' braaf' en 'ho'. Totdat er een echt gevaarlijke situatie voorkomt, en dan is het ineens een probleempaard dat een correctie nodig heeft. liefst ovv een amateuristische join-up Boos!

hier uit begrijp een schop onder je hol.
ik neem aan dat je dat bedoelt dat niet het paard maar jij de baas bent.
wel moet je blijven belonen anders gaat het echt niet Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:18

Afspraken maken.. Gaaaap

Nee , een skup onder zn hol (H)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:19

robinelma schreef:
Ik ben het wel met je eens.. Maar kijk, jeheb het steeds over ALS jij de juiste leiding neemt, en het gaat er hier over, HOE neem je de juiste leiding...

Ja HOE doe je dat, dat doe je niet door een schop onder zijn hol te geven een leider vecht niet toch?
En als dat op de grond nog niet bevestigt is kan het echt nooit vanaf de paarden rug.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:19

midgie dat is volkomen juist.
een paard dat vanaf jongs af aan niet ids opgevoedt zal het nu moeten leren.
gezien elke paarden eigenaar wel weet dat een paard op een oudere leeftijd moeilijker leerd.

ik heb zelf ook te kampen met zo een paard.
ze gaat absol;uut niet verder dan een bepaald punt..
maar door de manier waarop ik bezig ben geweest gaat het nu 100 maal beter Lachen

dus ik blijf bij de schop onder je hol en belonen bij vooruit gaan Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:21

robinelma schreef:
Afspraken maken.. Gaaaap

Nee , een skup onder zn hol (H)

Je begrijpt me verkeerd.
Als een paard in de clinch gaat, eenmalig duidelijk maken dat jij niet van plan bent met je te laten sollen. Als je het op de juiste manier gedaan hebt dat is het voor het dier ook duidelijk dat jij de leider bent en dat er zal gebeuren wat jij vraagt. En dan hoeft er later geen geweld meer gebruikt te worden. Omdat er een goede afspraak gemaakt is.

Ik ben ervan overtuigd dat dat minder beschadigend is voor een paard dan verwennerij en pogingen om hem als mens en gelijke te behandelen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:21

Ik ga zeker wel in gevecht met mijn paard als zij te ver gaat..
En tot nu toe zijn we de beste vriendinnetjes..
Je moet dat dus niet opvatten als dat ik me paard letterlijk in mekaar ram, Ik probeer het eerst rustig door eraf te stappen, en gerust stellen, Maar als mijn paard aan het klieren is, kan ze op dr donder krijgen ja Haha!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:26

prezies. ik heb een bepaalde streep tot waar ze kan gaan.
gaat ze tever moet ik duidelijk even laten merken dat IK de baas ben.
bij mijn paard helpt het niet om 1 malig te doen.. want dan stopt ze niet.

mijn manier van omgaan met mijn paard heeft mij stukke verder geholpen en adviseer dit andere ook Lachen

voor je lijder schap moet je blijven vechten anders wordt het overgenomen Lachen