Slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou ik moeten gebruiken?

Matingaal
7 (3%)
Slofteugel
27 (15%)
Iets anders (stuur me even wat)
12 (6%)
Niets
132 (74%)

Totaal aantal stemmen: 178

Nieke__

Re: Slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:22

Oke, hier even een toelichting

Een hulpteugel/bijzetteugel is niets mis mee, mits deze in ervaren handen is zodat ze geen onnodige schade en verzet veroorzaken.

Een paard nageeflijk rijden is iets heel anders dan "in de krul/aan de teugel". Een paard zal correct gaan nageven als zijn achterbenen worden gestimuleerd, zodat deze verder onder het lichaam worden gebracht en het gewicht niet aan de voorkant, maar aan de achterkant gaan dragen. Het nageven begint dus ACHTERAAN en niet aan de VOORKANT.
Zo zal de achterhand zakken, de voorkant wordt lichter en meer opgericht. Het paard spant zijn buikspieren aan zodat het de rugspier kan ontspannen en zo wordt zijn hele bovenlijn ontspannen en buigzaam. Het paard gaat zijn eigen gewicht dragen en zal zo zijn ruiter fijn laten zitten en mooier gaan bewegen.

Dit is het perfecte plaatje, en dit willen mensen bereiken met een slofteugel of ander dwangmiddel waardoor het lijkt alsof het paard nageeflijk loopt, maar de achterhand loopt achter de massa aan, het paard draagt zijn gewicht niet en zo kan het zijn bovenlijn niet ontspannen.

Een slofteugel geeft druk in de mond van het paard, het paard zal zijn hoofd naar beneden brengen waardoor het beeld mooier lijkt. In feite wordt het paard aan de voorkant tegengehouden tot deze zijn hoofd naar beneden doet terwijl zeer veel ruiters de impuls van achteren vergeten en dat nageeflijkheid vanuit de achterbenen komt. Het beeld lijkt met een hulpteugel soms beter maar je schiet er zeer weinig mee op, want er wordt dan zo goed als niet aan de basis gewerkt. Het streven is het van-achter-naar-voor rijden zodat een correcte en ontspannen aanleuning het gevolg ervan is.
Ik vind een martingaal bijvoorbeeld niet verkeerd, deze dwingt (mits goed afgesteld) het paard niet in een houding maar zal het paard corrigeren als het hoofd te hoog wordt gebracht en het paard zijn rug wegdrukt.
Ook het longeren met hulpteugel (bij voorkeur passoa) vind ik een goede zaak. Het paard wordt van achter gestimuleerd en drukt het zijn hoofd omhoog wat spanning veroorzaakt, zal de passoa direct de achterhand corrigeren waardoor de achterbenen gestimuleerd worden en zo geeft het paard weer correct na.

Ik hoop nu dat het wat duidelijker is waarom ik niet gelijk naar hulpteugels (vooral de slof) tijdens het rijden zou grijpen. Probeer eerst bij de basis te beginnen en zoek er professionele hulp bij zodat je het goed op kan bouwen zonder te dwingen. Het belangrijkste is er beide plezier in hebben!
Laatst bijgewerkt door Nieke__ op 27-06-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:24

Ik ben toch eerst heel benieuwd naar een filmpje voordat er advies gegeven kan worden.

Je zegt dat je je paard een lange zijde aan de teugel krijgt. Wat gebeurt er dan? Blijf jij je eigen sterk houden zodat ze maar vooral niet omhoog komt? Of ontspan je juist? Heeft het met de hoek te maken (en lukt het buiten langer)?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 03:39

Mijn Fjordje wil alleen aan de teugel als ik veel been geef, mijn achterwerk flink aanspan en zware teugeldruk geef, zodra ik dat doe loopt ze compleet ontspannen, vanuit de achterhand door de rug. Elk paard heeft een eigen manier om te ontspannen. Blijf zoeken en proberen. Een hulpteugel vind ik voor het aan de teugel leren lopen niet het goede middel. Persoonlijk heb ik veel te vaak misbruik gezien van hulpteugels dat ik er geen fan van ben. Heb het zelf ook nog nooit gebruikt, nooit nodig gehad.

Een andere instructeur, al is het maar incidenteel, kan mischien andere inzichten verschaffen in jouw specifieke situatie. Ik vraag ook telkens om les bij andere mensen, zodat ik zoveel mogelijk opsteek.

Oja, ik ben geen topruiter en dat zal ik nooit worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 03:53

Ik heb zowiezo de pest aan dit soort middelen. Het enige wat ik in de kast heb, is een thiedeman die alleen maar wordt gebruikt op buitenritten als paardlief een off-day heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:11

Een slof kán best een fijn hulpmiddel zijn Ja

Maar voor dit probleem is hij niet geschikt. Het probleem is hier imo dat het Skala volledig vergeten wordt, en allerlei oefeningen al gedaan worden vóór dat er gewerkt wordt aan de ontspanning en het voorwaarts rijden Nagelbijten / Gniffelen
Een totaal verkeerde volgorde en aanpak imo.

TS lijkt te denken dat "voorwaarts" sneller is... dat is niet het geval. Met voorwaarts rijden bedoelen we dat het paard van achter actief is, dat de motor achter komt ipv voor. Is dat niet het geval, dan ga je misschien wel snel, maar wordt het paard over het tempo heengejaagd en is er absoluut geen sprake van correct lichaamsgebruik

Ik zou TS willen aanraden om gewoon te beginnen met wendingen en overgangen te leren rijden. Dat is al moeilijk zat, als je het goed wilt doen dan toch, en het is de basiste basis van al je verdere werk.

En heb je dat goed onder de knie, dan loopt je paard heerlijk ontspannen en los in het lijf aan de teugel.... Pling

Dus: correct leren voorwaarts te rijden, correct gebruik van binnen- en buitenbeen, binnen- en buitenteugel, van zit- en gewichtshulpen.... je zult vooral moeten leren de controle over je eigen lichaam te hebben, voordat je überhaupt aan controle over je paard kunt gaan denken.... Lachen

Doe dit samen met een goede instructeur, dus een ander als je nu hebt. En vergeet die hulpteugels alsjeblieft, die zijn alleen maar handig als jij ze ook kunt controleren, en gezien het feit dat jij harder aan jezelf moet werken als aan het paard, zijn ze voor jou totaal onnodig Lachen

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:29

Een pony die ik eens heb ingereden snapte gewoon niet dat we haar aan de teugel wilden rijden. Als je begon te spelen in je hand ging ze nog hoger lopen. Ze was altijd wel een beetje gespannen omdat ze het zograag goed wilde doen.
We hebben deze pony een paar keer gelongeerd met bijzetteugel. Niet strak in de krul maar wel zodat ze de druk voelde. Nu moest ze zelf maar uitzoeken wat ze met deze druk wilde doen. Al snel begon ze voorwaarts neerwaarts te lopen. Na enkele weken de bijzetteugel geleidelijk aan iets ingekort en ze kreeg een mooie hoofd hals houding.
Ook met rijden zakte ze sneller met haar hoofd en daar hoefden we bijna niks voor te doen met onze handen. Zachtjes even vragen was al genoeg.

Wie weet kun je hier iets mee.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:39

Terug gaan naar de basis, en een andere instructrice nemen!

Feit dat zij jou hierbij geen goede hulp kan geven, laat mij twijfelen over de wijsheid van jou instructrice!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:39

Lilke schreef:
Een pony die ik eens heb ingereden snapte gewoon niet dat we haar aan de teugel wilden rijden. Als je begon te spelen in je hand ging ze nog hoger lopen.

En terecht!!!!
Je hoort je handen gewoon netjes stil te houden, en met been naar de hand te rijden.
Ik geef haar groot gelijk.

Lilke schreef:
We hebben deze pony een paar keer gelongeerd met bijzetteugel. Niet strak in de krul maar wel zodat ze de druk voelde. Nu moest ze zelf maar uitzoeken wat ze met deze druk wilde doen. Al snel begon ze voorwaarts neerwaarts te lopen. Na enkele weken de bijzetteugel geleidelijk aan iets ingekort en ze kreeg een mooie hoofd hals houding.

Een bijzetteugel is stil, die speelt niet.
Jij drijft haar aan met je houding en longeerzweep.... je bent dan van achter naar voor bezig, natuurlijk geeft ze dan na.
Lilke schreef:
Ook met rijden zakte ze sneller met haar hoofd en daar hoefden we bijna niks voor te doen met onze handen. Zachtjes even vragen was al genoeg.

Wat gebeurt er nu als je gewoon netjes voorwaarts rijdt, en je handen stil houdt? Dat moet genoeg zijn.... 'vragen' is bij veel mensen in de praktijk namelijk zagen.