Jong paard, probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora

Re: Jong paard, probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 10:10

\Gisteren heb ik gereden, en jullie tips opgevolgd, iemand die stond te kijken zei tegen me, ga eens rustig lichtrijden je jaagt er op. toen ik dat deed en der zodra ze harder ging op de volte zetten werd ze echt al een stuk rustiger. Harstikke bedankt voor de tips, en ik ga er hard aan werken:)!

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:57

Reageert ze op je zit? Ofwel; wat gebeurt er als jij langzamer gaat lichtrijden dan dat zij loopt? Dit heeft bij mijn merrie enorm geholpen om een gemiddeld tempo te krijgen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:44

roxxxiejjj schreef:
Heel langzaam gaan lichtrijden! werkt bijna altijd!:) Mijn pony kan soms ook keihard gaan rennen buiten dat hij neit meer reageerd op mijn teugels en achterover hangen hefet dna ook een zin. Ik probeer eerst langzaam te gaan lichtrijden en als dat niet werkt en hij MOET echt stoppen laat ik mezelf flink hard in het zadel knallen.Party!! HIj stopt dan wel:), Heb dat 2 keer moeten doen omdat we een weg over moesten. In de bak doet hij dat vrijwel nooit zo erg dat ik hem niet met langzaam lichtrijden kan terugrijden. en ophoudingen werken beter dan in de teugels gaan hangen;).

oehw jou wil ik wel eens op die van mij hebben!! Ik denk dat je dan in de hoogste boom aan de top hangt Haha!

TS:
Je hoeft in iedergeval niet bang te zijn dat jou paard niet voorwaarts denkt.
Wat vooral belangrijk is, is zelf rustig blijven, ontpannen in de hand, en vooral zelf ontspannen zitten!

Als je een overgang maakt, van stap naar draf, zeg je dat jou paard naar enkele passen hard gaat. Probeer dat voor te zijn met weer een overgang naar de stap, ga dit zo uitbouwen. Veel overgangen, schijnovergangen etc. Probeer je paard bezig te houden, stalling links, stelling rechts. Werk je paard zo los, en doe dit zowel in de stap, draf en de galop.

Bezig houden dat paard.. En zelf rustig blijven, weten waar je mee bezig bent (lichaamscontrole)
Als je jou paard bezig houd, heeft ze de kans niet om sterk te worden. En ook niet om onder jou uit te lopen.

Maar wat vooral belangrijk is.. Zelf rustig blijven, blijven ontspannen, en niet denken als je aandraaft, nu gaat ze hard, nu gaat ze bokken. wees daarzelf nuchter en luchtig in!!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:05

Het lijkt wel een hype onder de jonge paarden tegenwoordig, die van mij is/was ook erg opstandig nadat hij eigenlijk altijd braaf is geweest. Lees dit topic maar eens door:

[RT-P] Dominante 3jarige

Zanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:12

TS:
Je hoeft in iedergeval niet bang te zijn dat jou paard niet voorwaarts denkt.
Wat vooral belangrijk is, is zelf rustig blijven, ontpannen in de hand, en vooral zelf ontspannen zitten!

Als je een overgang maakt, van stap naar draf, zeg je dat jou paard naar enkele passen hard gaat. Probeer dat voor te zijn met weer een overgang naar de stap, ga dit zo uitbouwen. Veel overgangen, schijnovergangen etc. Probeer je paard bezig te houden, stalling links, stelling rechts. Werk je paard zo los, en doe dit zowel in de stap, draf en de galop.

Bezig houden dat paard.. En zelf rustig blijven, weten waar je mee bezig bent (lichaamscontrole)
Als je jou paard bezig houd, heeft ze de kans niet om sterk te worden. En ook niet om onder jou uit te lopen.

Maar wat vooral belangrijk is.. Zelf rustig blijven, blijven ontspannen, en niet denken als je aandraaft, nu gaat ze hard, nu gaat ze bokken. wees daarzelf nuchter en luchtig in!![/quote]

Harstikke bedankt voor de goede tip, ik moet ook echt op mezelf gaan letten dat ik rustig zit. Doe mijn best!!