Bokken uitzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Bokken uitzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:59

idd benen lang, beetje achterover zitten en hoofd hoog zien te houden.
en niet verkrampen.
is al even geleden, maar 'vroegah' bokte 1 huurpony als ze ergens niet heenwilde, dan was het bok bok naar links schieten naar rechts schieten, enz,
totdat ze ineens toch de goede kant op schoot Tong uitsteken
ben daar nooit afgekukeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:00

oefening baard kunst. vroegah lag ik er ook altijd langs. nu heb ik al heel wat bokken door staan. (jong paard aan het inrijden) en verder goed achterover zitten want als je al tussen zijn oren hangt is het niet moeilijk je er af te gooien

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:25

Je kan het dier als ware onder je door laten bokken. Een beetje inverlichte zit gaan zitten maar niet zo ver voorover leunen. Dan voel je weinig van het bokken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:31

dankjullie.
Lachen ik heb hier zeker wat aan.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:05

jezelf helemaal loslaten.
geen spieren aanspannen, en compleet ontspannen.

ik persoonlijk vind de verlichte zit geen oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:10

rosanne1988 schreef:
jezelf helemaal loslaten.
geen spieren aanspannen, en compleet ontspannen.

ik persoonlijk vind de verlichte zit geen oplossing.

Heeft mij al heel wat bokken doen overleven Knipoog Het is maar net wat je het beste ligt. Het is ook niet echt verlichte zit want ik ga niet zo ver voorover zitten als bij verlichte zit. Je staat in je beugels maar je blijft "recht zitten" zeg maar... Verward Hangt ook helemaal af van hoe het paard bokt, op mijn merrie blijf je met spieren ontspannen niet zitten gezien die haar rug volledig rond maakt...Dan lig je er gewoon van af Lachen net zoals je van een botsbal af zou vliegen door ontspannen spieren... Haha!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:12

Idd tijdens het rijden goed rechtop zitten misschien ietsje achterover zelfs als je weet dat je op een paard zit dat zo nu en dan toch wel wat bokt.
Wat je verder kan proberen is om te gaan staan in je beugels tijdens het bokken (maar dan moet je er dus niet na de eerste bok al naast liggen). Dus niet in verlichte zit gaan zitten want dan zit je juist voorover maar staan een wel achterover een beetje, je hangt wel een beetje in de mond van je paard dan maar ik ga dan liever zo staan dat ik er niet af donder dan dat dat beest me er steeds af gooit, jammer dat je dan in zijn mond hangt dan had ie maar niet moeten bokken want als jij er steeds af valt komt je paard er makkelijk onderuit.

Vooral als je paard bokt op je zweep zou ik voor dat laatste gaan en vooral bij elke bok een tik blijven geven anders wint ie nog steeds..

*En niet je been vergeten, altijd meteen gas erop bij zowel steigeren als bokken, flinke trap geven, altijd voorwaarts willen dat verkleint ook weer de kans dat je er voor af valt. Ik geef zelf trouwens meestal ook een brul of een klap met mijn zweep als reactie en dat werkt meestal ook om voorwaarts te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:30

@ Superlise;flink voorwaarts kan niet altijd , want als we moeten aangaloperen.. hihi.
Maar iig harstikke bedankt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:40

liindii schreef:
@ Superlise;flink voorwaarts kan niet altijd , want als we moeten aangaloperen.. hihi.
Maar iig harstikke bedankt

Hoezo kan dat niet altijd? je kunt hem toch een flinke schop of mep verkopen dat ie vooruit gaat? Ook als je moet aangaloperen, dan ga je daarna toch weer terug naar draf en doe je het nog een keer alleen dan netjes (en dus zonder bok)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:56

Ik bedoel als je hem flink voorwaarts moet rijden als ie aanmoet galoperen? Meestal geeft de pony dan 1 bokje, ( of 2) maar dan moet ik hem gewoon terug nemen en dan opnieuw aangaloperen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:03

liindii schreef:
Ik bedoel als je hem flink voorwaarts moet rijden als ie aanmoet galoperen? Meestal geeft de pony dan 1 bokje, ( of 2) maar dan moet ik hem gewoon terug nemen en dan opnieuw aangaloperen?

Dat kan, maar soms blijven paarden in hun gebok en dan is het enige wat helpt voorwaarts rijden.

Als een paard bij mij vervelend is dan verval ik eigenlijk altijd weer terug in mijn eigen houding. Waarom? Omdat dat gewoon het stevigste zit Haha!. Ik ga staan in de beugels en probeer de kop omhoog te houden of het paard om te trekken en gelijk te gassen. Als ik in de beugels ga staan (niet helemaal uitgerekt, maar net je kont uit het zadel) dan zet in mijn bekken iets naar achteren en mijn bovenlichaam iets naar voren (oude gewoonte Tong uitsteken ) zonder naar voren te vallen en dan overleef ik vele bokken. Als ze echt de kop naar beneden doen en op de plaats gaan springen (dus niet perse vanachter bokken) dan ga ik in me zadel zitten en 'schop' ik ze naar voren.

Succes met je uitdagingen Haha! Maar let wel op he, je moet er plezier in hebben. Sommige mensen vinden zulke uitdagingen prachtig, laat het dan lekker aan hen over als je zelf niet zo'n durfal bent. Dat geeft namelijk helemaal niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:06

Okee. ik zal he tproberen,jammer genoeg weet ik nooit warneer het peerdie gaat bokken. Nouja kwa bokken enzo vind ik iets al snel eng maar als het dan goed gaat vind ik het niet eng meer. Gelukkig wordt ik steeds minder angstig. ( september rij ik ook nog maar 2 jaar)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:07

liindii schreef:
Okee. ik zal he tproberen,jammer genoeg weet ik nooit warneer het peerdie gaat bokken. Nouja kwa bokken enzo vind ik iets al snel eng maar als het dan goed gaat vind ik het niet eng meer. Gelukkig wordt ik steeds minder angstig. ( september rij ik ook nog maar 2 jaar)

Dat voelen dat komt vanzelf Ja. Ik denk dat je net wat te laat bent en als je niet goed begint dan ben je net een speelbal bovenop Tong uitsteken. Vlug worden, en dat wordt je jammer genoeg alleen door het veel te doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:08

haha ik zal me best doen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:18

Idd zoals iedereen al aangeeft, jezelf lang maken en iets achterover zitten.

Ik heb zelf zo'n rodeo alpen quarter en die kan het ook heel goed.
Die maakt zichtzelf rond en slaat zichzelf ook nog een dubbel.

Ik doe er gelijk been aan, handen hoog om zijn hoofd omhoog te krijgen en gas geven dan kan hij niet meer bokken want anders staat ie met zijn achterbenen op zijn lip.

Met mijn vorige zadel lag ik dus regelmatig zand te happen maar ik heb er nu een heel goed zadel opliggen en ik moet zeggen.. het helpt.. ik blijf nu zitten en heb de grond de laatste tijd niet van dichtbij gezien. *zal het gelijk even afkloppen... *

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 05:39

Leren voelen..

Probeer het van te voren aan te zien komen. Bokt je paard ontspannen blijven zitten en mee bewegen met de beweging van je paard. Iedereen zegt wel achterover zitten maar het werkt niet met de lanceer methode Clown

Lees Stijgeren, met 4 benen de lucht in, en een flinke hoge en harde bok erachteraan.. Belangrijkste is ook gewoon ontspannen zitten dus. Probeer te voelen waneer een paard aan de bok gaat, meestal kan je dat wel aan voelen komen.. Klein beetje spanning in het paard, rug bol, bommetje idee.. jullie kennen het wel..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 06:45

goed achterover blijven zitten en benen lang maken.
maar veel belangrijker hoofd van paard boven houden en flink vooruit houden want dan kan ie niet meer bokken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:23

Ik kan zo'n beetje alles uitzitten, en de truuc is opzich simpel: zorgen dat je houding goed is zodat je altijd stevig zit!
3 voltes langs een rodeo in galop, zonder stijgbeugels? Geen probleem! Gewoon een kwestie van zitten, en rustig nadenken.

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:31

k doe wel eens gaan staan in je beugels en dan bokken ze onder je door.. moet je wel lang kunnen staan en niet dat ie zun kop naar beneden doet dat je gelijk voor over vliegt ..
en anders lang maken achter over zitten en gelijk correctie

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:37

Goed je hakken uitdrukken en ontspannen zitten. Vaak voel je een bok aankomen doordat de spieren van de rug van je paard zich spannen. Als je ontspannen op je paard zit, kun je deze verandering voelen. Op zo´n moment weet je dat er iets gaat komen (bv een bok). Ga iets achterover zitten, op je kont en druk je hakken uit. Hierdoor zit je steviger en houdt je je paard als het ware een beetje tegen in zijn beweging. Hierdoor kan hij minder hoog bokken en heb je ook meer kans te blijven zitten. En als je het niet voor bent, moet je vooral niet krampachtig gaan knijpen met je benen. Maak je benen lang en ga alsnog iets achterover zitten. Succes! OK dan!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:28

zoals gezegd:

als een paard bij een overgang 1 bokje geeft, moet je hem weer terugrijden, en opnieuw aanspringen bijvoorbeeld, gewoon een simpele manier van corrigeren. (dit hoeft niet persé bij manege paarden want die hebben er toch schijt aan ;p.. iedereen rijd ze anders).
Maar als je paard echt flink gaat bokken.. vaak trekken ze de teugels uit je handen, en het is belangrijk dat je zijn hoofd omhoog trekt weer. niet op de rem dan gaat hij waarschijnlijk steigeren maar gewoon omhoog maakt moeilijker om te bokken.. en verder altijd voorwaards oplossen. Geef hem een schop, niet zachtjes aandrijven maar gewoon een echte schop.. effect is per paard verschillend. sommigen houden op,n sommigen spurtten weg ( in dat geval even rondje galopperen maar vooral blijven sturen, want als je probeert te sturen merk je vanzelf of jij de controle hebt. en dan terug nemen) sommigen spurten bokkend weg, maar die bokken zijn absoluut niet hoog omdat een paard dat niet kan op hoge snelheid.. wat die paarden wel soms doen is ineens stilstaan en dan een bok geven.. dit moet je dus voorkomen door aan te drijven, laat hem maar een rondje of twee rennen, maar geef hem het idee dat dit is wat je wilt.. dan zelf terugnemen..

EN heel erg belangrijk is dat je niet meteen gaat stappen, dan heeft je paard gewoon gewonnnen.
nee even terug naar de draf, en opnieuw galopperen, soms doen ze het nog een keer maar als je het zoals hierboven hebt gedaan merken ze dat jij de baas bent dus doen ze het meestal niet meer.. doen ze het nog een keer zelfde doen ^^.. pas weer gaan stappen na een goede galop.

Ik zeg galop omdat zeker manege paarden weten dat de ruiter na die bokken het liefst gaat stappen en nog beter van het paard afstapt.. als jij juist gaat galoperen ookal was je dat voor die bokken helemaal niet van plan.. dan onderscheid je je al van die andere ruiters, en ziet dat paard je ook niet meer als nog een mensje dat een uurtje op z'n rug gaat zitten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:32

dan nog iets ^^
ik zie heel veel mensen zeggen, dan ga je er toch niet opzitten.
Ik moet zeggen ik heb heel lang op een manege gereden waar veel paarden stonden die weleens wat uithaalden in de les, en ik moet zeggen ik ben er ik het begin een paar keer afgevallen maar daarna echt almost never... maar je leert wel 10x beter rijden op paarden met kuren dan alleen maar goedzakken die braaf hun rondje lopen.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:39

Als je het voelt aankomen voowaarts rijden volte's aa het werk zetten, ik ga meestal achterover zitten drijven want dan komt ze hoofd omhoog.
handen ietsje hoger en het lukt mij ook niet altijd hangt ook van de pony af.

mirthe_laser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:39

ik weet niet of deze tip er al bij staat, maar toch nog maar even dan:
zorg dat je teugels goed kort blijven! dan kan je paard niet zijn hoofd tussen zijn benen gooien om van die echte lanceerbokken te geven. omhoog dat paardenhoofd dus.
heel veel succes!

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:21

De bokken kan je ook opvangen met je knien , dan ga je rustig staan en vang je de bokken op.
De pony waar ik binnenkort op ga rijden heeft ook wel eens last van bokkensprongen, maar doorbokken deed ze meestal niet, maar het zadel schoof altijd naar voren ( nu een zadel dat niet meer schijft Lachen ) en ging ze door met bokken omdat dat zeer deed, logisch toch!
Nu ze het goeie zadel heeft , bokt ze ook bijna niet meer Lachen
misschien moet je daar ook even naar kijken, of het zadel ook schijft.
Als je haar even gaat longeren dan? helpt dat? dat ze het er van te voren uit kan bokken zodat de bokken als jij er op zit niet zo hoog zijn?
Nouja hou dit topic ook even bij Lachen