noem ik dat 
zeker op een jonkie met praatjes.......... zie 3 passen voor je wat je wil, en rij daar naar toe op de manier die jij voor ogen heb
"zo gaan we het doen en niet anders" Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
noem ik dat 
"zo gaan we het doen en niet anders" juudje84 schreef:verkoop hem een klap op zn kop.
zal heel bokt zometeen wel over me heen komen, maar je moet een ongeluk voorkomen en als je hem door laat gaan
KiWiKo schreef:assertief rijden![]()
noem ik dat
zeker op een jonkie met praatjes.......... zie 3 passen voor je wat je wil, en rij daar naar toe op de manier die jij voor ogen heb"zo gaan we het doen en niet anders"
melissa111 schreef:mijn manier werkte wel met mijnzelfbeleerde dreamer die eerst bokte maar nu is hij heel lief EN NIET AFGESTOMPT.ik zit al in de L1
juudje84 schreef:KiWiKo schreef:assertief rijden![]()
noem ik dat
zeker op een jonkie met praatjes.......... zie 3 passen voor je wat je wil, en rij daar naar toe op de manier die jij voor ogen heb"zo gaan we het doen en niet anders"
jaja precies, op t paard is er maar 1 weg, mijn weg
juudje84 schreef:KiWiKo schreef:assertief rijden![]()
noem ik dat
jaja precies, op t paard is er maar 1 weg, mijn weg
[/quote]
geen probleem
jij bepaald

tjady schreef:Chupa, je geeft aan, dat je voor die tijd al longeert. Mag ik vragen hoe je dat doet?
Ik vind zelf dat afmatten ook geen zin heeft. Maar zorgen dat hij lekker door zijn lijf is en daardoor enigszins moe daar is niets mis mee. Het kan ook zijn dat hij je verkeerd begrijpt of dat je je hulp verkeerd aanbiedt.
Dit zeg ik niet om je aan te vallen, maar om met je mee te denken. Ik heb hiervoor ook al aangegeven dat ik een hoog sensible merrie heb. Die leren snel iets aan, maar helaas is er ook maar weinig voor nodig om ze iets verkeerds aan te leren. Als ik 1 keer iets verkeerd aanbied dan ben ik echt even bezig om te zorgen dat ze dat weer vergeet.
Wat zegt bv een vriendin of instructie ervan als ze het zien gebeuren.
Een hoog sensible paard is, kan soms ook niet te veel te gelijk mentaal verwerken en kan dan ook wel eens protesteren.
Als ze dan eenmaal het kunstje door hebben, proberen ze het steeds weer.
Chupa schreef:Even een paar punten op een rij
* Longeren voor de tijd doe ik sowieso al, die tip heb ik al 3000x voorbij zien komen maar is dus een beetje overbodig
* Erop rijden tijdens het longeren doe ik absoluut niet, slechte ervaringen mee, Navidad geeft op pagina 2 ook een voorbeeld.
* Afmatten heeft weinig nut, tuurlijk moet de energie er voor de tijd wel uit zijn maar als hij bij wijze van spreke geen stap meer kan zetten heeft het geen zin meer om er dan nog op te gaan.
* Het gaat hier om een Placido (= Animo) en zoals femmefatale al zegt zijn dit erg bloederige, gevoelige types die je met zeer veel respect moet behandelen. Begrijp me niet verkeerd, ik laat hem niet over me heen lopen maar geduld is wel een vereiste bij dit paard.

Chupa schreef:Gisteren heb ik er iemand bijgehaald die ook veel ervaring heeft met het zadelmak maken van paarden. Aangezien ik zelf 2x achter elkaar een slechte ervaring met hem heb gehad, weet ik van mezelf dat ik er meer gespannen op ga zitten.
Het meisje heeft hem dus gisteren gereden, hij gedroeg zich keurig. Ongeveer een kwartiertje gereden, overgangen stap-draf en omgekeerd, keertje halthouden, van hand veranderen, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Ik ben blij dat het weer een keer goed is gegaan, we gaan nu net zo verder als we gisteravond gedaan hebben en dan komt hij er wel
Bedankt voor alle tips!

_katja_ schreef:ik rij nu ongeveer 1,5 jaar op mijn 7 jarige merrie.
ik heb haar een jaar ongeveer 3 á 4 x per week gereden omdat ik ook nog een pony had.
_katja_ schreef:de 1e keer waren mijn ouders er niet bij en toen heb ik mijn instructrise gebeld omdat ze heel fel reageerde(steeds stil staan als ik een hulp gaf en naar mijn been trappen) (soms ook nog stijgeren)
nu is dat stil staan over maar nu stijgerd ze de hele tijd heel erg hoog steeds zo hoog dat we bijna achtover klappen. als ik haar naar voren rijd gaat ze juist stil staan. en me moeder die loopt al vanaf eind oktober elke keer dat ik ga rijden mee in de bak.
jeweetzelf schreef:Puber gedrag bij de paarden hij krijgt het door krijgt bespiering ..meer conditie .
dus zorgen dat hij zijn energie kqwijt raakt.. niet dta je hem dood rijd maar gewoon op den duur merk het is ngenoeg zo hij let op jou is braaf dan klaar en stopje ..
Citaat:Als jouw paard inmiddels al 7 is hebben jouw problemen niets meer te maken met de jeugdigheid van het paard. Dan heb je in je jaren dat je dat
paard hebt echt iets niet goed gedaan... Als jij je paard naar voren wil rijden en hij gaat stil staan, dan doe jij echt iets fout. Dan ben je of niet concequent in je voorwaartse hulp, of je houdt hem teveel vast aan de voorkant.
Elk paard kan wel eens een keer bokken, omhoog komen of wegspringen. Maar als ze dat structureel doen, dan is er duidelijk wat fout gegaan in de opleiding van het paard. En dan ligt de fout altijd bij de ruiter.