Dominante 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Dominante 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:09

assertief rijden Haha! Haha! noem ik dat Lachen

zeker op een jonkie met praatjes.......... zie 3 passen voor je wat je wil, en rij daar naar toe op de manier die jij voor ogen heb Lachen "zo gaan we het doen en niet anders"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:11

juudje84 schreef:
verkoop hem een klap op zn kop.
zal heel bokt zometeen wel over me heen komen, maar je moet een ongeluk voorkomen en als je hem door laat gaan

Voor sommige paarden werkt dat wel.
Heb je een paard met een karakter als de mijne dan lig je zeker om op dat moment en kun je er minstens 4 weken niet meer veilig op. Ik sta momenteel al te voet van een paar klappen op zijn kont Bloos

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:12

KiWiKo schreef:

zeker op een jonkie met praatjes.......... zie 3 passen voor je wat je wil, en rij daar naar toe op de manier die jij voor ogen heb Lachen "zo gaan we het doen en niet anders"

jaja precies, op t paard is er maar 1 weg, mijn weg Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:16

melissa111 schreef:
mijn manier werkte wel met mijnzelfbeleerde dreamer die eerst bokte maar nu is hij heel lief EN NIET AFGESTOMPT.ik zit al in de L1

Nu ben ik stiekum wel benieuwd hoe oud hij nu is, en hoe lang hij onder het zadel is..
En hoelang hij onder het zadel was, toen hij ging bokken...

Kind... dit paard is net een paar keer onder het zadel geweest, en weet nieteens wat gas, remmen en sturen is..
En dan wil jij em slaan totdat hij stopt met bokken, en daarna nog een uur rijden??
Dit zijn nou net de ingrediënten om een paard goed te verzieken..!
Paardje snapt het nog niet eens.. moet alles nog leren.. bovendien als je dit paard zo zou behandelen, zal hij gegaranderd even met je afrekenen.. dat accepteerd dit bloed absoluut niet!!

Dit paard zou je zo echt verpesten!! En dat zou zonde zijn..

Chupa... alles stap voor stap, desnoods een paar stappen terug, eerst de basis dingen erop:
gas(!), remmen en een stuur.. meer niet.. als dat eenmaal goed gaat en dus langzaam bevestigd word, kan je wat gaan verfijnen in je hulpen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:24

juudje84 schreef:
KiWiKo schreef:

op een jong dominant paard wel Haha! Haha! Haha!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:39

Aan het werk zetten. Met een jong paard longeer ik eerst altijd. Eerst zorgen dat hij op 2 kanten mooi ontspannen en door zijn lijf loopt. Daarna er op en gelijk aan het werk zetten. Voorwaarts houden en in verbinding als het lukt. Als het niet lukt ga ik een paar keer naar een prof die hem een paar keer rijdt en dan als hij klaar is, ga ik er daarna zelf een paar keer op.
Ik heb nog niet mee gemaakt dat er met geweld gereden werd. Geen slaan met zwepen of zo. Wel voorwaarts voor het been maken.
Ik neem geen risico voor mijzelf met een jong paard.
Daarbij komt dat ik ook o.a een hoog sensible merrie heb. Als ik die 1 keer een klap of trap zou verkopen kan ik er niet meer in de buurt bij komen.
Een paard denkt niet laat ik eens lekker gaan stijgeren of bokken. Natuurlijk heb ik wel eens mee gemaakt dat mijn paard zo iets deed, maar als ik er goed over nadenk kom ik er wel achter wat ik fout deed zodat mijn paard bepaald gedrag vertoonde.
Succes ermee en neem geen risico!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:52

juudje84 schreef:
KiWiKo schreef:

op een jong dominant paard wel Haha! Haha! Haha![/quote]

op ieder paard Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:00

naah er zijn paarden die wel wat inspraak mogen hebben in mijn dialoog Haha! Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:09

alleen positieve inspraak haha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:10

nee hoor, ze mogen dan ook best vertellen dat het even nu niet handig is Lachen geen probleem Haha!

Tressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:10

ik heb zelf een dominante ferro, heb hem nu een jaar en hij is nu twee jaar onder het zadel.
in het begin was hij super braaf en daarna begon het, uitbreken, bit vast pakken en rennen. ook erg hoog stiegeren was een favoriet.
uiteindelijk heb ik een andere instructeur gevonden die me goed kon helpen. veel geduld en zeker heel erg consequent zijn heeft ons veel geholpen.
verder hebben we de eerste maand alleen maar op de volte gereden om er voor te zorgen dat hij niet kon gaan rennen, nu gaat het zo veel beter.

zoek echt een goede instructeur die je kan helpen want het is zonde als je er niet uitkomt of het op een verkeerde manier gaat doen. verder lijkt het me slim hem te longeren voor je gaat rijden, hoeft niet lang, maar gewoon om hem even een beetje te laten uitrazen en daarna even ontspannen te laten lopen zonder iemand op zijn rug. let wel op dat je niet te veel doet, hij is maar drie!!! dus misschien drie keer per week een half uur.

veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:12

gewoon assertief rijden Lachen jij bepaald Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:16

soms moet je bij zon paarden eerst de tank helemaal leeg maken, bv dmv longeren en als ie de tong op de grond heeft gaan rijden, hebben ze geen spatjes meer Tong uitsteken

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:54

Even een paar punten op een rij Knipoog

* Longeren voor de tijd doe ik sowieso al, die tip heb ik al 3000x voorbij zien komen maar is dus een beetje overbodig Knipoog

* Erop rijden tijdens het longeren doe ik absoluut niet, slechte ervaringen mee, Navidad geeft op pagina 2 ook een voorbeeld.

* Afmatten heeft weinig nut, tuurlijk moet de energie er voor de tijd wel uit zijn maar als hij bij wijze van spreke geen stap meer kan zetten heeft het geen zin meer om er dan nog op te gaan.

* Het gaat hier om een Placido (= Animo) en zoals femmefatale al zegt zijn dit erg bloederige, gevoelige types die je met zeer veel respect moet behandelen. Begrijp me niet verkeerd, ik laat hem niet over me heen lopen maar geduld is wel een vereiste bij dit paard.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:27

Chupa, je geeft aan, dat je voor die tijd al longeert. Mag ik vragen hoe je dat doet?
Ik vind zelf dat afmatten ook geen zin heeft. Maar zorgen dat hij lekker door zijn lijf is en daardoor enigszins moe daar is niets mis mee. Het kan ook zijn dat hij je verkeerd begrijpt of dat je je hulp verkeerd aanbiedt.
Dit zeg ik niet om je aan te vallen, maar om met je mee te denken. Ik heb hiervoor ook al aangegeven dat ik een hoog sensible merrie heb. Die leren snel iets aan, maar helaas is er ook maar weinig voor nodig om ze iets verkeerds aan te leren. Als ik 1 keer iets verkeerd aanbied dan ben ik echt even bezig om te zorgen dat ze dat weer vergeet.
Wat zegt bv een vriendin of instructie ervan als ze het zien gebeuren.
Een hoog sensible paard is, kan soms ook niet te veel te gelijk mentaal verwerken en kan dan ook wel eens protesteren.
Als ze dan eenmaal het kunstje door hebben, proberen ze het steeds weer.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:38

bedoel met de tank leegrijden ook niet afmatten, maar op t moment dat ze de energie bijna op hebben is het t juiste moment om ze dan nog even door te pakken, veel minder energie om nog tegen je in te gaan en ze leren op dat moment er meer van dan als de aandacht er niet 100% bij is en ze meer aandacht hebben aan het er onderuit werken bv

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 15:16

tjady schreef:
Chupa, je geeft aan, dat je voor die tijd al longeert. Mag ik vragen hoe je dat doet?
Ik vind zelf dat afmatten ook geen zin heeft. Maar zorgen dat hij lekker door zijn lijf is en daardoor enigszins moe daar is niets mis mee. Het kan ook zijn dat hij je verkeerd begrijpt of dat je je hulp verkeerd aanbiedt.
Dit zeg ik niet om je aan te vallen, maar om met je mee te denken. Ik heb hiervoor ook al aangegeven dat ik een hoog sensible merrie heb. Die leren snel iets aan, maar helaas is er ook maar weinig voor nodig om ze iets verkeerds aan te leren. Als ik 1 keer iets verkeerd aanbied dan ben ik echt even bezig om te zorgen dat ze dat weer vergeet.
Wat zegt bv een vriendin of instructie ervan als ze het zien gebeuren.
Een hoog sensible paard is, kan soms ook niet te veel te gelijk mentaal verwerken en kan dan ook wel eens protesteren.
Als ze dan eenmaal het kunstje door hebben, proberen ze het steeds weer.

Ik longeer hem dan met het tuig op dat ik ook met rijden gebruik, hooguit 10 minuutjes. Ik zet hem niet bij of iets dergelijks. Beetje draf, galop en wat stappen. Daarna loop ik nog even 5 minuutjes met hem door de bak (wat halthouden, achterwaarts, wijken voor druk) en dan ga ik erop.

Dat 'kunstje' doorhebben is inderdaad het probleem bij hem; nu hij het weet denk ik dat het er moeilijk uit te krijgen is.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:50

Chupa schreef:
Even een paar punten op een rij Knipoog

* Longeren voor de tijd doe ik sowieso al, die tip heb ik al 3000x voorbij zien komen maar is dus een beetje overbodig Knipoog

* Erop rijden tijdens het longeren doe ik absoluut niet, slechte ervaringen mee, Navidad geeft op pagina 2 ook een voorbeeld.

* Afmatten heeft weinig nut, tuurlijk moet de energie er voor de tijd wel uit zijn maar als hij bij wijze van spreke geen stap meer kan zetten heeft het geen zin meer om er dan nog op te gaan.

* Het gaat hier om een Placido (= Animo) en zoals femmefatale al zegt zijn dit erg bloederige, gevoelige types die je met zeer veel respect moet behandelen. Begrijp me niet verkeerd, ik laat hem niet over me heen lopen maar geduld is wel een vereiste bij dit paard.

ik heb de vorige bladzijde even gelezen en ik kan me indd erg goed voorstellen dat je dat niet doet. is het ook niet mogelijk dat er zegmaar wordt 'gelongeerd zonder longeerlijn'? dan heb je dat gedoe met de lijn niet, maar kan de voorwaartse hulp wel duidelijker worden gegeven. dus dat jij erop zit en op het moment dat jouw paard omhoog komt degene op de grond je paard aandrijft met de longeerzweep? sorry als ik er over heen heb gelezen, als dit al eerder is gevraagt in dit topic.

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:37

Puber gedrag bij de paarden hij krijgt het door krijgt bespiering ..meer conditie .
dus zorgen dat hij zijn energie kqwijt raakt.. niet dta je hem dood rijd maar gewoon op den duur merk het is ngenoeg zo hij let op jou is braaf dan klaar en stopje ..
hou hem bezig rij oefeningen elke moment dat je even niks doet en op de hoefslag bent heeft hij de tijd om iets te doen elke sec is 1 hou hem bezig .

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:00

Mijn 4 jarige merrie heb ik vanochtend naar een trainingsstal gebracht. Na dat ze enige tijd heel braaf was werd het enkele weken geleden steeds een klein gevecht. Wat resulteerde in kaars maar dan ook kaars recht omhoog komen. Ondanks het proberen van voorwaarts te houden. we hebben vorige week de eigenaar van de prof stal er even op laten rijden. Hij kent haar erg goed. Heeft haar ook voor de IBOP getraind. We twijvelde of zij misschien een lichamelijk probleem had. Afgelopen week dagelijks haar gelongeerd. Dus aan het werk met een schoftje en een staart riem eraan. Mooi door het lijf heen en laag met een super schuim mondje en helemaal ontspannen. Zonder verzet.
Vandaag weer naar de prof stal en hij er weer op om te kijken hoe ze nu zou zijn. Ze wil gewoon niet aan het werk. Steeds verzet en hij hield haar goed voorwaarts. Eén keer kwam ze ook weer enorm omhoog, verloor bijna het evenwicht en ging op haar kont zitten. De ruiter stapte/rolde eraf. Hij ging er gelijk weer op en weer voorwaarts en aan het werk. Uiteindelijk ging het redelijk. We hebben in goed overleg besloten dat ze een tijdje gaat logeren. Ik als amateur wil en kan dit niet oplossen.
Als alles weer goed gaat komt ze lekker naar huis en pakken we de draad weer op.
Misschien ook een idee voor jou om het uit handen te geven.
By the way, het voorwaarts houden werd alleen met het been gedaan en een klein zweepje ter ondersteuning.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:49

Gisteren heb ik er iemand bijgehaald die ook veel ervaring heeft met het zadelmak maken van paarden. Aangezien ik zelf 2x achter elkaar een slechte ervaring met hem heb gehad, weet ik van mezelf dat ik er meer gespannen op ga zitten.
Het meisje heeft hem dus gisteren gereden, hij gedroeg zich keurig. Ongeveer een kwartiertje gereden, overgangen stap-draf en omgekeerd, keertje halthouden, van hand veranderen, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Ik ben blij dat het weer een keer goed is gegaan, we gaan nu net zo verder als we gisteravond gedaan hebben en dan komt hij er wel Lachen

Bedankt voor alle tips!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:36

Chupa schreef:
Gisteren heb ik er iemand bijgehaald die ook veel ervaring heeft met het zadelmak maken van paarden. Aangezien ik zelf 2x achter elkaar een slechte ervaring met hem heb gehad, weet ik van mezelf dat ik er meer gespannen op ga zitten.
Het meisje heeft hem dus gisteren gereden, hij gedroeg zich keurig. Ongeveer een kwartiertje gereden, overgangen stap-draf en omgekeerd, keertje halthouden, van hand veranderen, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Ik ben blij dat het weer een keer goed is gegaan, we gaan nu net zo verder als we gisteravond gedaan hebben en dan komt hij er wel Lachen

Bedankt voor alle tips!

jij succes dan. ik denk inderdaad dat dit de beste keuze is geweest. Lachen

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:31

nou ik hier van de verhalen zie heb ik ook nog een verhaal. Knipoog

ik rij nu ongeveer 1,5 jaar op mijn 7 jarige merrie.
ik heb haar een jaar ongeveer 3 á 4 x per week gereden omdat ik ook nog een pony had. nu is mijn pony verkocht in oktober en die zelfde week begon mij paard vervelend te doen.

de 1e keer waren mijn ouders er niet bij en toen heb ik mijn instructrise gebeld omdat ze heel fel reageerde(steeds stil staan als ik een hulp gaf en naar mijn been trappen) (soms ook nog stijgeren)
nu is dat stil staan over maar nu stijgerd ze de hele tijd heel erg hoog steeds zo hoog dat we bijna achtover klappen. als ik haar naar voren rijd gaat ze juist stil staan. en me moeder die loopt al vanaf eind oktober elke keer dat ik ga rijden mee in de bak.

hehe dit was mijn verhaal.
Knipoog

ik krijg elke week 1 of 2 keer prive les en zij rijd er ook regelmatig op.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:26

_katja_ schreef:
ik rij nu ongeveer 1,5 jaar op mijn 7 jarige merrie.
ik heb haar een jaar ongeveer 3 á 4 x per week gereden omdat ik ook nog een pony had.

_katja_ schreef:
de 1e keer waren mijn ouders er niet bij en toen heb ik mijn instructrise gebeld omdat ze heel fel reageerde(steeds stil staan als ik een hulp gaf en naar mijn been trappen) (soms ook nog stijgeren)
nu is dat stil staan over maar nu stijgerd ze de hele tijd heel erg hoog steeds zo hoog dat we bijna achtover klappen. als ik haar naar voren rijd gaat ze juist stil staan. en me moeder die loopt al vanaf eind oktober elke keer dat ik ga rijden mee in de bak.

Als jouw paard inmiddels al 7 is hebben jouw problemen niets meer te maken met de jeugdigheid van het paard. Dan heb je in je jaren dat je dat paard hebt echt iets niet goed gedaan... Als jij je paard naar voren wil rijden en hij gaat stil staan, dan doe jij echt iets fout. Dan ben je of niet concequent in je voorwaartse hulp, of je houdt hem teveel vast aan de voorkant.

Elk paard kan wel eens een keer bokken, omhoog komen of wegspringen. Maar als ze dat structureel doen, dan is er duidelijk wat fout gegaan in de opleiding van het paard. En dan ligt de fout altijd bij de ruiter.

jeweetzelf schreef:
Puber gedrag bij de paarden hij krijgt het door krijgt bespiering ..meer conditie .
dus zorgen dat hij zijn energie kqwijt raakt.. niet dta je hem dood rijd maar gewoon op den duur merk het is ngenoeg zo hij let op jou is braaf dan klaar en stopje ..

Paarden 'puberen' niet. Dat is het allergrootste misverstand dat er is. Dat paarden na een tijdje zadelmak te zijn, gaan protesteren is altijd te wijten aan een niet consequente of afwachtende ruiter. De eerste tijd gaat het vaak nog goed omdat het paard nog wat overdonderd is. Als de ruiter dan geen leidende rol neemt, niet duidelijk en niet consequent is, gaan de paarden het op een gegeven moment zelf bedenken. Een intelligent bloedpaard in de regel wat eerder, dan een suffige koudbloed. Maar ze gaan het dan zelf bedenken. Dus niks geen pubergedrag, nikt te wijten aan hormonen. Enkel aan de vaardigheid van de ruiter.

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:56

Citaat:
Als jouw paard inmiddels al 7 is hebben jouw problemen niets meer te maken met de jeugdigheid van het paard. Dan heb je in je jaren dat je dat
paard hebt echt iets niet goed gedaan... Als jij je paard naar voren wil rijden en hij gaat stil staan, dan doe jij echt iets fout. Dan ben je of niet concequent in je voorwaartse hulp, of je houdt hem teveel vast aan de voorkant.

Elk paard kan wel eens een keer bokken, omhoog komen of wegspringen. Maar als ze dat structureel doen, dan is er duidelijk wat fout gegaan in de opleiding van het paard. En dan ligt de fout altijd bij de ruiter.

beste jasmijn,
ik weet zeker dat ik niet altijd alles op de goede manier heb gedaan en ook zeker fouten heb gemaakt. Maar ik rijd mijn paardje nu anderhalf jaar en heefd eigenlijk die hele tijd geen rare dingen gedaan. ze was goed aan de hulpen en ik kon er ook netjes een L1- L2 proef mee rijden.

maar ik denk dat uni het na een jaar wel lang genoeg vond om braaf te zijn en wel is wilde proberen wie de baas was.