Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Tips voor het koppigste mormel van de eeuw???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:38

aha zo, nou mij wordt het allemaal te ingewikkeld, succes met je paardje!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:44

JoCo schreef:
Maar ze is zo verlegen, haar groot maken en op haar strepen leren staan is volgens mij een groter werkpunt dan de kuren van de merens ...

Ik ga hetzelfde zeggen als het overgrote deel van de mensen hier
Het probleem ligt niet bij het paardje, maar wel bij het meisje, je zegt het trouwens zelf hierboven. Grondwerk lijkt mij hier dus echt geen oplossing. Zij moet leren dat zij veel meer op haar strepen moet staan en zij moet meer durf kweken. Ze zal eerst voor zichtzelf moeten uitmaken wat zij wil en wat zij van het paard verwacht en dan pas kan er met paard gewerkt worden. Zij moet als mens duidelijk overkomen en daar wringt volgens mij het schoentje.

Het meisje lijkt mij absoluut niet klaar om dit paardje te verzorgen en het is enkel te hopen dat zij snel inziet dat de fout bij haar gedrag zit en niet bij het dier voordat er ongelukken gebeuren. Klinkt mss grof, sorry daarvoor.

Als je nu met grondwerk gaat beginnen ga jet paard PROBEREN leren respect te hebben voor iemand die niet zelfzeker is, niet weet wat ze wilt en absoluut niet consequent met het paard kan omgaan, lijkt mij een volstrekt onbegonnen zaak. Ik raad je aan eens de test te doen, vraag iemand met veel ervaring met paarden (ook lastige) en veel zelfvertrouwen zijn voeten op te heffen (dan weet je ineens of het 'probleem' bij het paard of bij de verzorgster ligt), ik durf te wedden dat dat bij die persoon wel zal lukken....

In ieder geval succes met wat je er ook mee gaat doen!
(ik zeg trouwens niet dat ze moet stoppen hem te verzorgen, absoluut niet!, ze moet gewoon echt eerst aan zichzelf werken).

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:07

ik ben het niet met bovenstaande eens, juist tijdens grondwerk kan je aan jezelf werken (spreek uit ervaring) want het paard liegt niet! of je werkt idd goed aan jezelf/je uitstraling/houding en het paard reageert daarop door op de juiste/gewenste manier te reageren. wanneer ze niet goed aan zichzelf werkt zal het paard dit gedrag blijven vertonen omdat hij zich de sterkere voelt. ik heb zelf met 2 naar mensen toe behoorlijk dominante merries gewerkt, 1 daarvan is mijn eigen paardje. wat ik nu vooral blijf zien bij haar is dat ze mij respecteert ook met opwinding netjes naast me blijft maar stalgenoten gewoon overhoop loopt als die haar b.v. uit het land halen, puur omdat ze op dat moment in hun houding onzeker zijn.

ik denk dat dit paardje juist een hele goede leermeester is voor haar om voor zichzelf op te leren komen, meer er te staan in het leven.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:39

@Me_Lody: ga jij nu echt alleen maar tevreden zijn als ik toegeef dat ik mijn paard oneerbiedig en onrespectvol en bovendien negatief 'mormel' noem?! Daar GAAT het toch helemaal niet over!

@trusthim: ik ben het helemaal met je eens! Je moest echt eens kunnen zien wat een persoonlijke evolutie dat meisje al heeft doorgemaakt!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:57

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar heb zo het idee dat het een beetje off-topic gaat ?
Daarom antw ik op deze vraag; Knipoog
JoCo schreef:
Wij hebben hier een Merens staan, zo een eigenwijs paard heb je werkelijk nog nooit meegemaakt!!!

Ga je buitenrijden, dan doet hij heel onnozel, snuiven, wegspringen ... en hij maakt zo de andere paarden
erg zenuwachtig ... meneer gaat al 10 jaar op buitenrit hoor, hij is het echt wel gewend (hij wordt gereden door een meisje van 16, als ik erop zit, laat hij die kuren achterwege).

Kom je in de binnenbak ... boenk ... dan is hij het meest luie paard van de eeuw ... met sporen rijden, de zweep gebruiken, hij lummelt maar rond ... soms gaan we eerst buiten, en komen dan in de bak, op enkele luttele seconden verandert hij compleet! Boos! Boos! Boos!

In stap ga je even snel vooruit als dat je stil staat, de draf is amper een slakkengang, en galop weigert hij soms al helemaal! Nu raadde onze lesgeefster sporen met wieltjes aan ... maar is dat wel een goed idee voor een meisje van 16?

Hebben jullie tips voor de buitenritten én het rijden in de bak om hem meer respect voor zijn ruitertje te doen krijgen???

SPOREN MET WIELTJES RAAD IK AF !
* De ruiter heeft geen tot te weinig ervaring
* De ruiter is niet consequent genoeg
* het paard is NIET voor het been

Hij moet eerst leren wat het is om aan de hulpen te zijn. Dit kan hij alleen leren als 'zijn ruiter' leert hoe ze ermee moet omgaan en consequent te zijn.
In de eerste plaats raad ik haar aan om les te nemen van iemand die haar eerst kan leren hoe ze ermee om moet gaan enz...
Als hij al 10 jaar buitenritten maakt zonder problemen en hij nu zo met haar doet is het zeker eigenwijs en koppigheid van hem.
Maar... wat wil je als ze uit onwetendheid te zacht met hem is, hem teveel betutteld en verwend enz.. dan zou ik ook niet meer naar mijn baasje luisteren !
Er is dus nog 'veel werk ' aan dat meisje en onder goede begeleiding kan dat paardje nog veel(manieren) bijleren !