Halsverlenger of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Halsverlenger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:56

Je moet gewoon één of twee keer per week les nemen van een prive instructeur/trice. Dan krijg je veel meer begleiding als op de manege. Mij instructeur kost 20 euro en komt bij ons op stal, En we hebben nog twee instructrice lopen die kosten 15 euro per stuk. Dus ik zou eens gaan uitvinden bij jou in de buurt wat een privé instructeur/trice kost. het schild je benzine en ik denk dat de pijs niet zo veel verschild als op de manege, En je hebt negen van de tien keer veel beter les.

Daar heb je veel meer baat bij als dat je er allemaal dingen aan gaat hangen terwijl het probleem misschien bij jou ligt.

dit is niet onaardig bedoeld maar ik vind dat er eerst een goed instructeur/trice naar jou moet kijken voordat je er vanalles aan gaat hangen.

En misschien is dit al gevraagd maar zijn, zijn tanden al een keer nagekeken op haken.

Met rijden alleen goed van achteruit rijden desnood op een volte totdat zij ontspant en dan moet jij ook volledig ontspannen. Concequent zijn maar wel rust in je lijf stil in je handen en je zelf niet vastzetten want daardoor gaat je pony.
nog hoger met zijn hoofd lopen zeker als hij te weinig van achteruit wordt gereden.

en misschien moet je wel een ander bitje sommige paarden reageren daar heel erg op. Ik kon niet in de topic vinden wat voor bit je gebruikt.
Maar misschien werkt bij jou een dubbelgebroken bitje, passeoa bit of een dikke of dunne D-trens.
Bij de meeste ruiterwinkels mag je een bit twee weken op proef nemen. elk paard reageert anders op een bit, jij vind het een goe bit maar misschien vind je pony het wel helemaal geen fijn bit. En dat kan alleen een DA of een goede instructeur/trice bepalen.

En ik denk al jij twee eigen paarden kan betalen dan kan je ook wel een goede instructeur/trice betalen Pling

succes Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 16:19

Citaat:
Je moet gewoon één of twee keer per week les nemen van een prive instructeur/trice. Dan krijg je veel meer begleiding als op de manege. Mij instructeur kost 20 euro en komt bij ons op stal, En we hebben nog twee instructrice lopen die kosten 15 euro per stuk. Dus ik zou eens gaan uitvinden bij jou in de buurt wat een privé instructeur/trice kost. het schild je benzine en ik denk dat de pijs niet zo veel verschild als op de manege, En je hebt negen van de tien keer veel beter les.

1e : Heb geen 2 paarden, maar dat kun jij ook niet weten
2e : Mijn vader heeft niet veel tijd soms nog niet eens 1 x per week.. Knipoog
3e : Dat geld hebben mijn ouders makkelijk, maar geven ze niet uit aan een rij instructeur.

Bedankt. Ik ga over een een paar weekjes naar de hoefsmid. als we dan toch bezig zijn zal ik even naar de tandarts gaan

K vind ut fijn Dat je me op deze manier helpt.

Niet dwingend , niet banketstaaf bedoeld. en aardig.

Bedankt dr voor !!

K zal zeker je tips uit voeren

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:57

Eeuh hallo, het was alleen maar een tip hoor... Knipoog
Ik snap je best, maar je hebt pas net 1 les gereden en bent weer een beetje serieus bezig.
resultaat zie je helaas gewoon niet snel.
Als het na een tijdje nog niet lukt dan zou je het eventueel toch kunnen overwegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:53

Euhh hallo madame, Kingsley2 beweert nergens dat je 2 paarden hebt! Daarnaast: als je thuis les zou hebben, HOEFT je vader niet eens tijd te hebben. Ik vind het een goede tip van Kingsley om op zoek te gaan naar een instructeur die aan huis komt. Als je geen advies wil, moet je het ook niet vragen.

Wat betreft het geld wel of niet uitgeven aan instructie: tsja, dat is ook aan je ouders natuurlijk. Maar misschien zou je eens je best kunnen doen ze in te laten zien wat het nut ervan is. Als jij verder wil komen met je pony, is les onmisbaar. Das inmiddels wel duidelijk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:04

@Nouks: jawelhoor, dat zegt ze wel. Check haar laatste zin maar eens. En daarbij snap ik je hele reaktie niet. TS geeft toch aan dat ze blij is met de post van Kingsley?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:15

Hmmm had het net gelezen inderdaad... Wilde net een edit plaatsen bij m'n post. Maar goed: inderdaad, ze beweert dat de TS twee paarden heeft. Ik was alleen een beetje verblind door de hoeveelheid spelfouten in de post van Kingsley2. Maar dan heb ik dáár niets over gezegd.

Die opsomming (1, 2, 3) klinkt nu niet echt alsof ze er oprecht blij mee is.

Ik blijf bij m'n punt dat de TS haar ouders maar eens moet zien te overtuigen van het nut van paardrijles, aangezien ze zonder toch niet verder komt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:27

Een hals verlenger kan een goed hulpmiddel zijn om je paard te laten snappen wat nageeflijk nou eigenlijk is.
Waar ik werk - hele paardvriendelijke africhtings stal (werken met NH gecombineerd met dressuus) word ook gebruik gemaakt van een elastieke bijet. Deze gaat onder de singel en tussen de benen door naar het bit.
Waar ik werk gaat er wel met het jonge paard een hele training aan vooraf voordat ze dat ding om krijgen.

de halsverlenger die ik ken werkt als het volgt - op het moment dat een paard tegen de hand komt geeft dat ding een neerwaartse druk - hoe verder het paard zijn hoofd omhoog doet hoe meer neerwaartse druk hij op het bit krijgt. Zo dra het paard zijn hoofd naar beneden doet is de druk ook verdwenen. en zal hij leren dat in een nafgeeflijke positie juis fijn is om te lopen omdat hij dan alles kan ontspannen.

Ik denk juist, hoop nu niet heel bokt over me heen te krijgen,dat het goed is dat de TS hier mee wil gaan werken.
Wat ik begrijp is dit: TS heeft samen met iemand paardje in gereden, maar het paard heeft nooit geleerd nageeflijk te zijn. Verder heeft zij nooit les gehad en heeft ze nu niet altijd de mogelijkheid om les te nemen. Ik weet natuulijk niet hoe gevoelig de hand van de TS is. Maar denk na twee jaar op een slecht nageeflijk paard rijden is haar hand misschien niet zo zacht als hij zou moeten zijn. (niet verkeerd bedoelt maar als je weinig les hebt leer je je zelf vaak onbewust slechte dingen aan) Dus als dat zo is krijg je een circeltje. Paard komt tegen de hand - ruiter hand word harder - paard komt in protest en meer tegen de hand - ruiter hand word nog harder en ga zo maar door. Maar omdat de ruiter maar een mens is zal zij haar harde hand niet met constante druk kunnen vasthouden (en vaak krijg je dan het snukken in de mond) Wat wel eenszins logisch is omdat een paard van 600 kg veeeeeeel sterker is dan een mens. Vaak is het ook voor de ruiter moeilijk aan te voelen wanneer het paard toch iets los laat en dan zelf als ruiter ook je hand te ontspannen.

Als je eerst in longe training zo'n halsverlenger gebruikt zal het paard leren om nageeflijk te worden - zo'n elastiek zal altijd (bij goed gebruik) constante druk geven en zodra het paard maar iets naar beneden komt druk verminderen. De jonge paarden bij ons kennen het meestal binnen een kwartier en lopen ze lekker nageeflijk aan de halsverlenger. dit vervolgen we zo een paar keer in de training (sla even een heel stuk africhting over) en daarna gaan we rijden met de halsverlenger om de paarden te leren nageeflijk te blijven onder de man. Waarom met halsverlenger -> omdat hoe goed de ruiter ook rijd... het is en blijft een mens en een jong paard is nog niet zo stabiel en een halsverlenger blijft altijd even consecent. Als dit goed gaat na een keer of 2 / 3 rijden we de paarden zonder hals verlenger en hebben we eigenlijk nooit meer problemen met het nageeflijk zijn.

Ik zeg natuurlijk niet dat de TS alles maar zo in dr uppie moet gaan uit proberen. Maar het zou haar en haar pony even uit dat circeltje kunnen halen. Want als de pony het nageeflijke snapt kan de TS gaan werken aan haar hand (en dit het liefst onder begeleiding)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:38

MoonenL: Natuurlijk kan een elastiek een uitstekend hulpmiddel zijn. Maar je vergeet één cruciaal punt: jij weet hoe je het ding moet gebruiken, de TS heeft "ergens iets opgepikt" en er nog nooit mee gewerkt. Daarnaast lijkt de TS de wanhoop redelijk nabij, ze lijkt het behoorlijk zat te zijn dat haar pony naar twee jaar nog steeds niet nageeflijk loopt en daar moet liever vandaag dan morgen wat aan gebeuren. Ik ben dus bang dat er van heel veel geduld wellicht geen sprake zal zijn wanneer de TS eenmaal naar hulpmiddelen als een elastiek gaat grijpen.

Rats rats elastiek er aan, kop in de krul... Goh wat raar, m'n pony loopt helemaal niet ontspannen, drukt z'n rug weg en wil niet meer in de vooruit.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:45

Het zou natuurlijk best zo kunnen zijn zo als jij het zegt Nouks Vork
Maar ik ben in mijn vorige post even van de positieve kant uit gegaan, want ik neem aan dat iedereen toch het beste voor zijn/ haar paard wil. Ik heb dus alleen antwoord gegeven op de vraag van de TS. Maar kan verder niet oordelen over haar zelf en haar rijden en haar geduld omdat ik haar niet ken en vaak dingen in geschreven letter (zoals hier op bokt) verkeerd over komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:51

Juist omdat we vanuit hier niet kunnen oordelen over de kennis en kunde van de TS, lijkt het me, zeker als ze zelf aangeeft dat ze "snakt naar een hulpteugel", in bepaalde mate toch twijfelachtig of we het haar moeten gaan aanraden of niet. Daarnaast vraagt ze of het schadelijk is voor rug/spieren, wat het dus zeker wel kan zijn...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:03

maarja als ze echt iets wil en het toch al in haar hoofd heeft zitten zal ze zeker niet luisteren naar mensen van bokt.

Daarom TS - met alle goede bedoelingen als je een keuze maakt tussen wel of niet zorg dat je bij alle bij goede begeleiding hebt.
En wat eerder is gezegt hier ga eens kijken naar een privé instructie Ik weet niet wat een doorgaanse manege les kost (bij mij in de omgeving iets van 12 euro) je kan ook zeggen tegen je ouders een wat duurdere privé instrcutrice van bvb 20 euro en dit één keer in de twee weken (of iedere week een half uurtje van 10 euro privé les ipv een uur van 20 euro) Zodat de kosten het zelfde blijven voor je ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:04

MoonenL schreef:
maarja als ze echt iets wil en het toch al in haar hoofd heeft zitten zal ze zeker niet luisteren naar mensen van bokt.

En dat doet ze dus ook niet echt Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:23

In je profil staat dat je twee eigen paarden hebt en twee verzorg paardjes, en je noemt ze allemaal op in je verhaaltje.

Maar ik hoop dat je ouders toch het beste met je voor hebben en dan zien dat het tussen jou en je pony op dit moment niet helemaal lukt. Ik denk dan voor het helemaal fout gaat moeten eigenlijk je ouders toch wijs zijn en jou daar mee helpen en zorgen dat je goed les krijgt en dat je dan ook plezier blijft houden in het rijden. En niet dat het op een gegeven moment helemaal fout gaat.

Ik ben ook moeder en ik heb alles voor mijn dochter over en als zij later wil rijden wil ik ook dat ze goed les krijgt.
nou succes praat nog maar een keer goed met je ouders. en zeg maar dat ze goedkoper met een instructeur/trice aan huis uit zijn dan bij een manege, A je krijgt beter les en B het schild benzine kosten. Knipoog

Haha!
Chikkie96 schreef:
Citaat:

1e : Heb geen 2 paarden, maar dat kun jij ook niet weten
2e : Mijn vader heeft niet veel tijd soms nog niet eens 1 x per week.. Knipoog
3e : Dat geld hebben mijn ouders makkelijk, maar geven ze niet uit aan een rij instructeur.

Bedankt. Ik ga over een een paar weekjes naar de hoefsmid. als we dan toch bezig zijn zal ik even naar de tandarts gaan

K vind ut fijn Dat je me op deze manier helpt.

Niet dwingend , niet banketstaaf bedoeld. en aardig.

Bedankt dr voor !!

K zal zeker je tips uit voeren

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:13

@Ts: Ik zou als ik jouw was niet beginnen aan een hulpteugel. Die halsverlengers zijn er niet voor om het paard met zijn neus naar beneden te laten lopen.
Je zal een valse knik krijgen.
Als ik jouw was zou ik beginnen met lessen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 09:40

Ik heb een goed idee gekregen van iemand hier
shettie¿?¿?¿@ Zei zecht dit: Je mag mijn halsverlenger wel lenen, als hij goed bevalt koop ik er zelf een. zo niet. kan ik hem terug sturen. Zei woont ook in varssevel( plaatsa waar ik woon dus)
Wat vinden jullie van dit idee. kan ik het gerust aannemen of wat?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:17

Ik denk dat je niet zelf moet gaan 'prutsen' om het zo maar even te noemen. Doe dit alleen onder het toezicht van een ervaren iemand totdat je zelf weet hoe een elastiek op de juiste manier gebruikt moet worden. Ook met een elastiek kun je veel verkeerde dingen aanrichten ookal is dit je bedoeling helemaal niet.

Zorg dat je vaker hulp kunt krijgen. Praat er eens rustig met je ouders over want op deze manier kom je niet veel verder. Je hebt echt goede begleiding nodig. Lachen
Kun je misschien niet klusjes thuis of op het bedrijf gaan doen waardoor je extra lessen mag volgen (van een instructeur die bij jou aan huis komt?)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:56

[quoteIk denk dat je niet zelf moet gaan 'prutsen' om het zo maar even te noemen. Doe dit alleen onder het toezicht van een ervaren iemand totdat je zelf weet hoe een elastiek op de juiste manier gebruikt moet worden. Ook met een elastiek kun je veel verkeerde dingen aanrichten ookal is dit je bedoeling helemaal niet.

][/quote]

Okkee is handiger. Maar als ik dus elastieken gebruik. Eeerst alleen mee naar manege , voor een "gevorderder"iemand.. ?

Wel handiger inderdaad. maar wat vinden jullie van het idee van shettie?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:43

Ik zie indd mijn spelfouten een beetje dom van me, ik zal er op letten snel geschreven en geplaatst.
Maar in de profile van TS staat dat ze twee paarden heeft en twee verzorg pony's, daar haalde ik dat uit. Anders heeft ze het niet duidelijk opgeschreven. Maar dat is mijn mening ik weet niet wat jullie eruit halen.
Nouks schreef:
Hmmm had het net gelezen inderdaad... Wilde net een edit plaatsen bij m'n post. Maar goed: inderdaad, ze beweert dat de TS twee paarden heeft. Ik was alleen een beetje verblind door de hoeveelheid spelfouten in de post van Kingsley2. Maar dan heb ik dáár niets over gezegd.

Die opsomming (1, 2, 3) klinkt nu niet echt alsof ze er oprecht blij mee is.

Ik blijf bij m'n punt dat de TS haar ouders maar eens moet zien te overtuigen van het nut van paardrijles, aangezien ze zonder toch niet verder komt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:57

Chikkie96 schreef:
Okkee is handiger. Maar als ik dus elastieken gebruik. Eeerst alleen mee naar manege , voor een "gevorderder"iemand..?

Je kunt inderdaad het elastiek alleen gebruiken tijdens de les zodat je er wel begeleiding bij krijgt. Als je er dan een paar keer mee gereden hebt onder begeleiding kun je het elastiek tijdens de training thuis ook een paar keer gebruiken.

Heb je al eens een ervarener iemand op je pony laten rijden? Misschien helpt dat...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:44

Citaat:
MoonenL: Natuurlijk kan een elastiek een uitstekend hulpmiddel zijn. Maar je vergeet één cruciaal punt: jij weet hoe je het ding moet gebruiken, de TS heeft "ergens iets opgepikt" en er nog nooit mee gewerkt. Daarnaast lijkt de TS de wanhoop redelijk nabij, ze lijkt het behoorlijk zat te zijn dat haar pony naar twee jaar nog steeds niet nageeflijk loopt en daar moet liever vandaag dan morgen wat aan gebeuren. Ik ben dus bang dat er van heel veel geduld wellicht geen sprake zal zijn wanneer de TS eenmaal naar hulpmiddelen als een elastiek gaat grijpen.

Rats rats elastiek er aan, kop in de krul... Goh wat raar, m'n pony loopt helemaal niet ontspannen, drukt z'n rug weg en wil niet meer in de vooruit.

Ooh echt waar. jullie WILLEN gewoon niet luisteren !!!

Wat is er vekeerd aan dat ik alleen op manege met Halsverlenger rijd??
Dan krijg ik toch hulp ?
Ik vind jullie reackties een beetje gemeen , want jullie weten niet eens mijn ervarig.

Maarja dit is bokt. en dat doet bijna iedereen hier' Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:45

EN IK HEB ER AL ZO VAAK MEE GEWERKT !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 11:46

Citaat:
Heb je al eens een ervarener iemand op je pony laten rijden? Misschien helpt dat...

M'n pony is best klein , en ervaren mensen zijn vaak veeeeel groterr, en te groot voor mn pony..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:54

Dan zou ik ervoor kiezen om alleen tijdens de manegeles onder begeleiding met het elastiek te rijden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:03

Chikkie96 schreef:
Ooh echt waar. jullie WILLEN gewoon niet luisteren !!!

Wat is er vekeerd aan dat ik alleen op manege met Halsverlenger rijd??
Dan krijg ik toch hulp ?
Ik vind jullie reackties een beetje gemeen , want jullie weten niet eens mijn ervarig.

Maarja dit is bokt. en dat doet bijna iedereen hier' Knipoog

Uhm....

Die reactie had ik geplaatst VOOR je begon over "alleen op de manege met elastiek rijden".

Alleen op de manege lijkt me een goed idee...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:12

Wij willen wel luisteren naar je en dat doen we ook en we proberen je advies te geven, maar jij wil alleen horen wat je graag wil horen en dat is bevestiging over het gebruik van een elastiek. Maar daar zijn dus de meningen verschillend over.

Maar als jij het met de les wil gebruiken dan moet je dat doen. Maar een echte prefesionele ruiter of instructeur/trice zou nooit het advies geven voor een elastiek. In iedergeval niet de profesioneels die ik ken bij ons in de regio.

Maar probeer het en zie wat er gebeurt.
succes. Knipoog