Daar heb je veel meer baat bij als dat je er allemaal dingen aan gaat hangen terwijl het probleem misschien bij jou ligt.
dit is niet onaardig bedoeld maar ik vind dat er eerst een goed instructeur/trice naar jou moet kijken voordat je er vanalles aan gaat hangen.
En misschien is dit al gevraagd maar zijn, zijn tanden al een keer nagekeken op haken.
Met rijden alleen goed van achteruit rijden desnood op een volte totdat zij ontspant en dan moet jij ook volledig ontspannen. Concequent zijn maar wel rust in je lijf stil in je handen en je zelf niet vastzetten want daardoor gaat je pony.
nog hoger met zijn hoofd lopen zeker als hij te weinig van achteruit wordt gereden.
en misschien moet je wel een ander bitje sommige paarden reageren daar heel erg op. Ik kon niet in de topic vinden wat voor bit je gebruikt.
Maar misschien werkt bij jou een dubbelgebroken bitje, passeoa bit of een dikke of dunne D-trens.
Bij de meeste ruiterwinkels mag je een bit twee weken op proef nemen. elk paard reageert anders op een bit, jij vind het een goe bit maar misschien vind je pony het wel helemaal geen fijn bit. En dat kan alleen een DA of een goede instructeur/trice bepalen.
En ik denk al jij twee eigen paarden kan betalen dan kan je ook wel een goede instructeur/trice betalen
succes