vaak rijden met slof/roltrens slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickss19

Re: is bijna elke dag met slof teugel/troltrens hoe je ook schri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:16

andere moeite doen voor mij??
ik doe moeite voor jullie om jullie makkelijkere laten snapen.
ik type me onderhand krampe vingers om te laten over komen.. nu komt niet de aap de mouw over mijn spellingtype dat is alleen lang zo heb nooit iemand over horen klagen dat ik niet goed schreef over verkeerd uitleg. zelfs op school niet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:18

dat verbaast me want je teksten zijn echt dramatisch en vrijwel onleesbaar (muv de eennalaatste). Lever jij zo werkstukken op school in? En verder snap ik nou eigenlijk nog steeds niet wat het probleem met rijden is, waarom je er alleen met slof en rollentrens op kunt. En ja, dat kan dus kwaad als je het niet heel kundig doet.

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:33

ik zeg het verkeerd ik zat nog op school niet meer heb nooit een leraar horen klagen over mijn taal.
snap ik zelf ook wel dat het kwaad kan als niet goed doet.
ik doet niet verkeerd rij nu maar in 1 week mee verder niet meer
nu ook zonder slof en dubbelgebroke bitje dat geen kwaad wat is zacht bitje ik hoef geen scherpbitje vindt ik nicks. om heel je paard vol te hangen met ijzers. dramatisch??? weetje wat dramasch is al iemand al 349 keer heeft dat longeren geen optie is. toch blijven door gaan he krijg ook punt hoofd van en onvrijwel onleesbaar jahoor ik typ geen buitenlands maar gewoon nederlands beetje verkeerd maar je moet wel snapen ik niet expers doe en het ook reden heeft dat zo type gaat mijn kwalijke menen dat ik doe. dat je op wijst prima 1 keer is goed maar geen 20 keer. met rijden het is probleem is dat ze niet goed achterhand gebruikt en dat ze een verkeerde bespiering heeft daarom rij met slof in de les onder beleiding. ik mijn vraag was alleen is het slecht om met slof/toltrens te rijden dat antwoord heb al gekregen ik weet nu ook wel. Wist het klein beetje nu weet het goed het is ook duidelijke zo uitgelegd en de tips zijn ook goed bedoeld ik kan zo wening mee, zoals longeren dat is zozo geen optie en zonder slof das wel optie, dat ik doe al aleen in de les niet .
Krijg gewoon hele meningenverschillen,over mijn heen prima .Maakt niet uit ga niet mijn aflopen kraken omdat het volgens jullie niet goed.. Vinden jullie het gek ik dan me kont toe keer vindt ik niet gek zelf.

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:40

het is nu ook duidelijk zo

ik hou ook over dit.
als weer probleem dat vraag wel om tips aan jullie heb genoeg tips gekregen en uitleg vindt meer als zat zo. I
k begin nu ook niet meer over anders blijven door gaan over iets wat iederen andere mening over heeft. En mijn gedraag was niet netjes, weet zelf ook wel heb geen spijt dan ik mond open trek als niet mee eens ben of duidelijk probeer te uitlegen. en de volgende keer als weer vraag heb dat zal ik duidelijkee type en op typ letten en ',. ; dit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:47

Rij aub nooit met bijzet, heb een keer een paard achterover zien slaan omdat hij schrok en overeind kwam. Door de bijzet kon hij zijn gewicht (met ruiter) niet meer naar voren brengen.

Dit staat trouwens ook in de gebruikaanwijzing van de bijzet.
Is alleen geschikt voor het longeren.

Het is wel makkelijk om te zeggen dat je andere een keer heb zien rijden met een bijzet en dus het wel kan.
Ik ken iemand die zijn paard voor en achter kluisterd kan wel maar dat ga ik absoluut nooit doen!!!

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 19:57

ik rij niet met bijzet teugels dat doet ik niet zie in het nu van in om met die zo te rijden ken je net zo goed longeren zoals je zegt dat klopt ook wel als je paard achter over slaat en ze vallen verkeerd' dat ook goed mis gaat of verkeerd afloopt. Mijne paard zo nooit zomaar overeind' komen moet ze wel moeite voor doen dat ze bokt dat doet ze wel.Elke paard wel weer iets anders. maar steigeren' zal de mijne niet vlug ,die denkt wel 2 keer na voor dat ze doet. zo slim is ze wel.

dit wel goed getypt Schijnheiligof niet??
nu begin wel opteletten op mijn taalgebruik.Lachen

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:30

Het is al beter. Is het hier trouwens ook niet verplicht van in het AN te praten? (Op paardentippers wel vandaar mijn vraag Knipoog )

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:40

Rockstar19 schreef:
Ik rijd niet met bijzet teugels. Dat doet ik niet, omdat ik daar het nut niet van inzie. Dan kun je net zo goed longeren, zoals jij al zegt. Het klopt ook wel hoor, als je paard achter over slaat en ze vallen verkeerd, dan kan het heel verkeerd aflopen. Mijn paard zou nooit zomaar overeind komen, daar moet ze moeite voor doen. Ze bokt wel eens. Elk paard is anders, maar steigeren zal de mijne niet vlug doen. Mijn paard denkt twee keer na voordat ze zoiets doet, zo slim is ze wel.

Heb ik dit wel goed getypt Schijnheilig of niet?
nu begin ik wel op te letten op mijn taalgebruik. Lachen

Hoofdletters, leestekens en punten zouden erg fijn zijn.
Heb het even vertaald naar normaal ABN.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:39

Misschien wordt het dan nu tijd om het niet 2 keer maar 3 keer na te lezen, want het blijft erg slecht Nederlands.
Ben je dan soms een buitenlander, want ik kan me toch echt niet voorstellen dat je hier op school geen probleem mee hebt gehad.
Of neem je ons allemaal gewoon in het ootje?? 1 april is al geweest hoor. Haha!

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:00

ik en buitenlands nee hoor ik ben gewoon nederlands ik heb nooit een leraar over klagen over mijn taal. dus ik hou jullie echt niet voor de gek hoor.. waarom zou ik doen als wel was heb wel goeie 1 april grap verzonen maar het is niet. tja mijn taal niet zo redelijkee..weet zelf ook.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:22

Heb de hele topic eens gelezen, soms was het wel een beetje moeilijk. Volgens mij hebben wij hier te maken met een soort msn- of sms-taal. Zinnen van drie kilometer zonder komma of punt, ik dacht ook dat je een buitenlander bent. Ik heb altijd het Franstalige onderwijs gevolgd en dacht dat mijn Nederlands schrijven slecht was. Gelukkig wordt het naar mate de topic verder gaat beter. Ach gut
Om het over jou probleem te hebben, een slof is een hulpmiddel dat alleen mag gebruikt worden door professionele ruiters (vind ik toch), het is zo snel verkeerd gebruikt; nog voor dat je er erg in hebt, maak je fouten.
Als je je paard wil leren longeren, hier een goede tip : gebruik een "round pen", dat is een afgezette longeerpiste. Dat kan je ook gemakkelijk maken met hindernispalen. Zorg dat je met twee bent, de ene houdt de longe vast, de andere de zweep. Let er goed op dat de longeerder correct staat en de persoon met de zweep op een veilige afstand van laagvliegende hoeven.. Knipoog Dan hebben ze het direkt begrepen....
Ik begrijp dat je zegt "longeren vind ik maar niks". Maar als je paard eenmaal de bedoeling snapt, dan gaan jullie er beide plezier aan hebben, jij ziet je paard eens zonder ruiter aan het werk en hij kan zijn werk doen zonder steeds rekening te moeten houden met de ruiter. Let wel dat je nooit langer dan 20 min longeerd anders wordt het te belastend voor de benen.
Als je paard een blokkade heeft zou ik het rustig opbouwen, veel wandelen en afwisselend werk in de piste. Maar volg de raad van de bokkers, leg dat bijzetgedoe maar weg als je er op zit en probeer het rijtechnisch op te lossen..
Succes Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:31

Rockstar19 schreef:
ik en buitenlands nee hoor ik ben gewoon nederlands ik heb nooit een leraar over klagen over mijn taal. dus ik hou jullie echt niet voor de gek hoor.. waarom zou ik doen als wel was heb wel goeie 1 april grap verzonen maar het is niet. tja mijn taal niet zo redelijkee..weet zelf ook.

Rockstar19 schreef:
Ik en buitenlands? Nee hoor, ik ben gewoon Nederlands. Ik heb nog nooit een leraar horen klagen over mijn taalgebruik. Dus ik houd jullie echt niet voor de gek hoor.. Waarom zou ik dit doen? Ik heb wel een goede 1 april grap verzonnen maar dit is het niet. Tja, mijn taalgebruik is niet zo redelijk.. Dat weet ik zelf ook.

Lees je zelf ook wel na wat wij verbeteren, want ik merk dus echt totáál niet dat je ook maar énige moeite doet om wél correct Nederlands te schrijven. Ik kan me niet voorstellen dat je ook zo praat. Echt, doe jezelf en ons een plezier een gebruik Word voor een spellingscheck.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:38

Ik vermoed dat de leraren bij haar op school niet hebben geklaagd over de spelling, omdat op de meeste vmbo scholen niet meer op spelling gecontroleerd wordt. (ik weet natuurlijk de situatie van de ts niet, dus ik insinueer hier niet dat zij van het vmbo komt).

Ik zou als ik de TS was betere profesionele hulp zoeken. Zelf ben ik ook recreatieruiter maar ik heb wel een gediplomeerde en al zeg ik het zelf, hele goede instructrice. Ik heb ook wel eens les gehad van bevriende ervaren ruiters maar dat is echt niet hetzelfde, een gediplomeerde instructeur is getraind om fouten bij de ruiter te zien. Een ervaren ruiter heeft leren voelen en zien wat de fouten zijn wanneer het paard ze al heeft gemaakt en daar vervolgens op in te spelen (sorry is wel even heel zwart/wit gesteld). Een goede instructeur gaat dus met jou, de ruiter, aan het werk een ervaren ruiter gaat meestentijds eerst met het paard en dan met de ruiter aan het werk.

Longeren zou ik toch echt wel aan beginnen ook al vind je het onzin, het aanleren is echt even moeilijk maar daarna hebben zowel jij als het paard er veel profijt van. Mijn jonge merrie heb ik ook leren longeren in een round pen, eerst zonder lijn zodat ze de basis begreep en zich niet vast kon draaien. Nu heb ik er niet alleen als training profijt van maar ik kan haar nu zoveel dingen eerst aan de longeerlijn en dubbele lijnen leren die ik later weer kan toepassen met het rijden. Zo heeft ze aan de longeerlijn leren galloperen op de volte, zelf ben ik recreatieruiter en nu na overreding van mijn instructeur beginnend dressuurruiter. Ik heb nog geen wedstrijden gereden, dit wil ik eigenlijk ook nog niet, maar we zijn nu wel heel druk met de basisdressuur.

Ik weet niet of je mijn tip nog hebt gelezen over de bodywrap maar het is echt een goede methode om de achterhand meer te activeren en haar daar bewuster van te maken. Het is geen vorm van spiertraining meer een bewuster maken van de achterhand en de bewegingen die ze daar mee kan maken. Ik heb hier zelf ervaring in met een antal oudere paarden die veel sloften en achter aantikten. Na een aantal keren de bodywrap liepen zij met een veel actievere achterhand. Deze methode is ook erg geschikt om jonge paarden soepeler te maken en ze actiever te leren lopen. Voor meer informatie hierover kan je een pb sturen.

Als ik jou was zou ik ook stoppen met het gebruik van de hulpteugels, wat de anderen hier op bokt ook al zeggen. Ik denk niet dat je genoeg verstand en begrip over de inwerking op het paard hebt om deze adequaat te kunnen toepassen. Hiermee doe je uiteindelijk het dier meer kwaad dan goed ook als je de hulpteugel slechts sporadisch gebruikt.
Wat je ook leest bij de beschrijving en werking van welk soort hulpteugel dan ook is dat deze slechts geschikt zijn voor kort durend gebruik en bedoelt om specifieke problemen op te lossen.

Nog een laatste tip voor je spelling. Schrijf je tekst in een programma als word en kopïeer hem dan in het invoerscherm. Zo worden alle spellings cq grammaticafouten duidelijk.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:55

Je moet echt op je schrijf fouten letten.
Je moet bv schrijven, ik heb niets verkeerd gedaan met de slof, ja hoor ik rij mijn paard kapot goed!
tuurlijk niet, dat doe ik niet. Zo lomp en achterlijk ben ik niet.
Ik kreeg goed les dus ik hoef geen andere te zoeken, of ik krijg goed les dus ik hoef geen andere te zoeken.

Ik heb misschien een grote mond, en de rest van de zinnen zijn een ramp.
Misschien ben je dislecties en dan zie je niet wat je fout doet, vraag anders of je ouders je willen helpen met schrijven

Let een goed op je zins verbanden en hoe je worden neerzet. als jij wil dat mensen je helpen dan moet je echt gaan opletten wat je schrijft.

En vraag aan je instructrice of ze je longeer les gaat geven, dan kan zij zeggen wat er fout gaat en waar je op moet letten.
En elke keer met slof rijden vind ik niet super, en ik zou toch voor een ander bitje gaan kijken want misschien is dat wel het probleem.
En voor de rest moet je gewoon veel figuren rijden en overgangen. Kleine figuren grote figuren, balkje lopen met je pony is een heel goede oefening om zijn spieren los te maken. Tempo wisseling van gewone draf naar een langzame draf of een middendraf.

En een andere instructeur/trice zoeken.

succes Knipoog
Knipoog
Rockstar19 schreef:
juksz schreef:
Een goede instructeur zou jou niet met slof laten rijden.
Geloof dat je geen idee hebt hoeveel schade je, bij verkeerd gebruik,kunt aanrichten met dat ding!

ik iets verkeerd doen met een slof jahoor ik rij heel me paard kapot Nou goed! Boos! Boos!
tuurlijkee niet dat doe ik niet. Zo lomp en achterlijke ben niet Boos!
goede les kreeg ik dus hoef geen andere te zoeken.

ik heb meschien een grote mond nu dat kan mij aan het....bit verkere. Boos! Boos!
dat komt omdat het bui om te horen over longeren wat 349 keer heb gezegt dat totaal niet gaat.heel vaak heb uitlegt waarom niet.

heidi80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:08

Misschien is het beter om toe te geven dat je dyslectisch bent... krijg je waarschijnlijk wat meer begrip.

Je paard kan niet longeren? LOngeren is een zeer goede training voor je paard!

Je vraagt in dit topic de mening van anderen, dus je kunt reactie verwachten.

Wat is jouw DOEL van met slof rijden?

Scum

Re: vaak rijden met slof/roltrens slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:24

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek aan de TS om goed op haar taalgebruik te letten. Verder ook de vraag om on-topic te blijven (en het topic is niet het taalgebruik).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:45

Okay ik zal eens terug gaan naar de basis zoals ik denk dat het in elkaar zit en met mij vele anderen.

Het paard dient soepel, krachtig en ritmisch te lopen. Hiertoe ga je de achterhand activeren meer gewicht te dragen zodat de voorhand ontlast wordt. De rug wordt ontlast door het aanspannen van de buikspieren van het paard. Door het paard het hoofd te laten zakken vraag je het de rugspieren te ontspannen en zullen de buikspieren hun werk gaan doen.
Het probleem zit bij jou blijkbaar bij het voorwaarts-neerwaarts rijden. Hiervoor heeft je intructeur de hulp ingeroepen van de slofteugel.
Belangrijk is dat je de slofteugel niet gebruikt om je paard naar beneden te rijden maar om je paard onder je te houden. Dat ie dus niet trekt en in eenhoger tempo gaat dan dat je zelf wil. Als je paard echt onder je loopt dan zakt het vanzelf in de hoofdhalshouding omdat het zich daat prettig bij voeld. Als je de slof op die manier gebruikt moet je al behoorlijk rijkunstig zijn en snel kunnen aanpakken en loslaten.
Omdat ik er in dit geval van uitga dat jij die rijkunst nog niet hebt raad ik je aan te longeren net als andere mensen in dit topic. Misschien ken je de uitspraak: wie mooi wil zijn moet pijnlijden. In dit geval gaat die uitspraak ook eenbeetje op. Het gaat alleen niet om "mooi" maar om "gezond". Jou paard heeft een probleem in de rug. Deze moet blijkbaar meer ontspannen. Hiervoor moeten andere spieren in het lichaam de blokkade compenseren. Die spieren moeten getraind worden. Dit doet zeer! Net als dat je zelf de eerste keer gaat hardlopen, dan heb je ook spierpijn. Je spieren worden opgerekt en dat is geen pretje. Jou paardje vind dat ook niet lekker en gaat daarom waanschijnlijk met het hoofd omhoog of rennen. Toch zal ze daar een keer doorheen moeten om uiteindelijk te kunnen ontspannen.
Als je dit nou aan de longe leerd dan kost het je zelf niet zoveel energie en voor je paard is dit ook veel makkelijker.
Je paard vind het niet lekker om op de volte te lopen. Dit komt omdat ze op dat moment het achterbeen onder de massa moet plaatsen en het gewicht wat er dan opkomt is wat te zwaar voor haar gevoel. Daarom zal ze dan blokkeren. Toch is het juist goed om daar door heen te gaan. Longeren doe je eerst in stap Je moet haar niet direct gaan pesten natuurlijk en het te moeilijk maken. Gaat het in stap goed dan probeer je eens een drafje. Valt ze dan enorm naar buiten dan is ze er nog niet aan toe en moet je gewoon weer in stap verder gaan en goede inbuiging vragen zodat het achterbeen wordt getraind en meer gewicht kan hebben. Gaat het in draf goed dan kan je naar de galop. Gaat ze daar weer trekken of valt ze naar buiten ga je weer een stap terug. Gedult is hierbij heeeeel belangrijk.
Als ze heel sterk is dan kan je hierbij een slofteugel gebruiken om haar wat meer terug te krijgen. Die bevestig je dan tussen de benen en aan de zijkant van je zadel/longeersingel. doe dit echter pas als het paard het longeren begrijpt.
Het werken op de volte heeft dus als nut: Het trainen van het achterbeen en de buispieren wat er uiteindelijk voor zal zorgen dat ze de rug kan ontspannen.
Het leren longeren doe je door een niet te grote volte af te zetten met lint of balken. Denk een volte van 15 meter, dat is ruim genoeg maar begrenst ook voldoende. Laat je paardje los in die cirkel en ga er voor zorgen dat ze een aantal rondjes achter elkaar dezelfde kant op loopt over je hoefslag. Draai haar dan eens om en probeer het ook de andere kant op. Zorg dat je het paar bij het voorwaarts gaan van achter benaderd op een rustige manier. het maakt niet zo heel veel uit in welke gang je begint, stap, draf of galop. Belangrijk is dat je paardje hierbij gaat onspannen. Je schrijft dat je je paard wel eens losgooit, dit is een mooie tussenvorm.
Als dit lekker gaat dan maak je een keer een longe vast aan het hoofdstel. zorg ervoor dat je eigenlijk niets met die longe doet. Probeer dan het paard weer op dezelfde manier op de hoefslag te krijgen en drijf weer van achter naar voren. eerst dus gewoon in stap aan een losse lijn (niet op de grond laten hangen). De volgende stappen voor het longeren zul je echt met een nstructeur moeten doen want dat heeft temaken met aanleuning.

Je paardje zal het vast heel moeilijk vinden en dat verklaar jij als niet leuk. Echter vind ze het ook niet leuk om onder je te lopen of met het hoofd naar beneden maar vervolgens dwing je haar met die slofteugel wel naar beneden. Niet alles wat niet leuk is wordt dus achterwegen gelaten. Je bent daar dus niet eerlijk in.

Longeren is een hele goede revalidatiemethode en je doet je paard daar echt een heel groot plezier mee.

Ik hoop dat je nu begrijpt waarom we het zo belangrijk vinden dat je je paard zou longeren en dat je het eens met je instructeur bespreekt. Een paard met een geblokkeerde rug heeft veel meer baat bij dit werk dan het werken onder het zadel. Zeker als er iemand opzit die nog niet veel ervaring heeft met het corrigeren van dit soort problemen. Vaak is het dan zelfs zo dat 1 week longeren net zo veel doet als 2 weken rijden.

Voor de duidelijkheid. Dit is mijn beroep! Ik heb heel veel ervaring, zeker met dit soort sterk type paarden. Op het moment heb ik er een aantal in training.

Als je nog vragen hebt dan wil ik ze graag beantwoorden om je te helpen. Dus als je iets niet snapt dan hoor ik het graag van je

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:27

@oosterhoff Met deze uitleg kan ik ook zelf nog wat dankjewel!

ellis753

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:28

Ik gebruik een slofteugel alleen als uiterste noodmiddel.
Zodra je stop met die teugel, weet jouw paard/pony dat zo.
het zal eigenlijk zonder zo'n dwangmiddel moeten lukken.
Probeer eerst eens aan de hand hem te gymastiseren.
Succes

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:49

Ik ben Gestopt om met slof te rijden.Omdat het een irrietand ding vindt. En me handen aan der kapot trek 't is niet zo da ik in de mond van mijn paard trek.En Longeren ben ik ook mee gestopt. heb iets ja boeie.. dan maar niet. Ga wel lekker voor de lol rijden altijd heb gedaan en in 't bos rijden heb. Geen Slof voor nodig' en nicks van hulpmiddelen. lekker rustig voor mij en paardtje' is veel beter..dan dresuurmuts' uithangen op 't paard waar allles perfect, mee doet op de puntjes. Nicks voor mij en voor 'mijn paard ook niet. dan' heb maar een paard die maf loopt en met der hoofd ,omhoog kan nicks meer schelen..en blokades in der rug die heeft al 'heel lang ze heeft geen pijn aan of nicks ze voelt der. Eigen gewoon goed zo hoort 't ook vindt ik.

Dit komt meschien over om' onderuit komen wat nu heb gezegt heb ik me verstand gebruikt . Dat heb ik verstand' heb is een wonder...maargoed.. Ik ben gewoon' recatieruiter die niet van dressuren houd.Ook niet mee verder gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:29

Wat fijn voor je paard joh!! Die gaat een fijne toekomst tegemoet. Heerlijk met pijn in z'n rug met een amazone die naar niemand wil luisteren naar buiten! helemaal geweldig! Jammer dat je paard het allemaal iets minder fijn zal vinden

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:31

waarom geeft de dierenarts dan het advies om haar op een andere manier te rijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:37

Bespaar je de energie oosterhoff....deze amazone is niet voor rede vatbaar. Zielig voor het paard.

nickss19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 20:56

De dierenarst heeft gezegt ik rustig moet doen met haar. Dat doe ik ook ik gaan niet lopen 'race of geke doen met der.Mijn lesgeefster en de eigennaar van de manege waar ik rij die hebben gezegt probeer het een paar keer om met slof te rijden in de les en aftoe als je voorzelf rijd.Heb gedaan' om te kijken of wat is ik vindt helemaal nicks .Toen ben met longeren beetje begongen 'vindt mijn paard nicks.
Dan ben ik maar een eigenwijze amazone 'mijn paard net zo eigenwijs Net als ik. Ik rij al 3/4 jaar zonder slof met haar ben altijd op haar ze heeft nergens last van.

En dan ben ik maar eigenwijs iemand ben altijd geweest.
dus nicks nieuws voor mijn. om het te horen dat ik ben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:08

Als je rijden net zo slecht is als je Nederlands, dan verbaas ik me nergens meer over. Heel veel rijplezier met je Haflinger verder.