Boos worden onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Re: Boos worden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:35

Oh, het komt mij ook zo bekend voor..... helaas
Een paar weken terug kon ik zo boos op d'r worden, opeens....gelukkig is het nu weer over maar ik vond het echt heel vervelend. Wat bij mij misschien wel zou helpen is ontspannen (proberen) te rijden, als ik teveel bezig ben om haar 'mooi' te laten lopen en het gaat dan niet dan word ik snel gefrustreerd, maar als ik ontspannen ben dan ben ik daar helemaal niet mee bezig.

manonaaaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:48

Ten eerste: er zijn wel meer mensen van jou leeftijd die snel ongeduldig zijn/ worden. Dit gaat vanzelf wel een keer over. Wat ik super goed van jou vind is dat je je er zo bewust van bent!! En dat je er wat aan wil doen, want het is inderdaad niet eerlijk tegenover je pony.

Wat ik denk is dat je bij het begin moet beginnen: ga serieus aan de slag. Stap hem goed warm, draaf hem lekker los (niet na 5 min al gaan golopperen). Rijd hem lekker nageeflijk,
en laat hem af en toe halsstrekken. Zo kunnen jullie allebei ontspannen!

Maar het allerbeangrijkste is: verwacht niet te veel van hem, verwcht alleen maar van hem dat hij ontspant! Op die manier kan je je ook nooit gaan ergeren.

Suc6! Haha!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 00:10

Als je boos wordt met rijden dan snap niet waarom je nog rijdt. Als paardrijden je zoveel negatieve emoties bezorgt is het beter om te stoppen met rijden. Dat is de enige tip die ik je kan geven. Je rijdt toch paard voor je plezier, niet om boos te worden Lachen.

En als je toch merkt dat de positieve gevoelens over paardrijden toch sterker zijn dan de negatieve gevoelens kan je misschien les vragen van een instructrice die veel aandacht besteed aan het basis werk. Misschien ga je te snel voor hem? Of bezorg je dier wat afwisseling: doe grondwerk, ga eens aan de hand wandelen, ga eens buitenrijden, doe eens wat sprongetjes, doe wat dressuur, ga er eens op zonder zadel en aan een halstertje,...

En kijk misschien ook naar jezelf want vergeet niet dat een paard fungeert als een spiegel...

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:34

Had ik vroeger ook.
Het rijden ging toen met vlagen niet lekker, en als mijn moeder of mijn vader dan stond te kijken, dan kregen hun de volle laag, of myn pony Vingers aflikken Omdat ik 'bang' was dat ze mij niet goed vonden rijden. Ik had heel erge prestatiedrang. Dat merkte ik ook op wedstrijd. Ik denk niet dat het zo bij jou is, maar ik ben toen op het probleem gekomen en daar rustig aan gaan werken. Maar mijn moeder komt nu niet zo graag meer kijken hihi:D Het gaat steeds beter!
Succes ermee!
Bij mij is het nu bijna helemaal over.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:01

Ik herken het wel. Met mijn eerste paard kwam het op een gegeven moment ook vaak voor dat ik heel boos / onredelijk kon worden als het rijden niet lukte.
Zelf vond ik dat vreselijk, want ik wist ook wel dat ik niet eerlijk reageerde. Maar het lag bij ons in het feit dat de combinatie niet (meer) klikte. Ik had jarenlang enorm veel plezier gehad met mijn bospaard, maar in de bak konden we totaal niet met elkaar overweg. En ik vond dressuren op zijn tijd wel erg leuk.

Er kwam een moment dat ik niet meer voor mijn plezier op mijn paard stapte en toen heb ik de beslissing genomen om een ander baasje voor hem te zoeken. Hij staat nu alweer een aantal jaren bij iemand die ook een fanatiek bosruiter is en zij heeft er een gouden paardje aan.

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:28

Dankjullie wel voor alle tips...
trouwens lindake, ik vind het eigenlijks nergens opslaan wat je zei:$
Als ik m'n pony wou verkopen had ik dat al lang gedaan.
Het gaat al steeds beter, en zoiets geef ik niet op om er overheen te komen!

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:51

Ik heb er ook af en toe last van,
dit komt omdat ik gewoon voor mezelf weet dat het paard het kan, maar het vervolgens vertikt om het te doen! in mijn lessen moet ik niet zo zeer alle aandacht aan het paard geven maar eerst verder werken aan mijn houding en dan zegt hij: het komt wel concentreer je niet alleen op wat het paard doet

Ja tips zijn moeilijk, ik probeer het meestal te negeren op dat moment en dan even iets anders doen en weer verder waar ik gebleven was, dit helpt wel

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:01

Komt me heel erg bekend voor. Als het neit ging zoals ik wou kon ik erg kwaad worden en onredelijk worden... Als het niet wilde ging ik tot 10 tellen, net zolang totdat ik weer kalm was. En waarempel, het ging toen veel beter. Lachen Heb er nu ook geen last meer van, denk ook dat het met ervaring temaken heeft, en inzien dat boos worden gewoon geen zin heeft, dat je het daarmee alleen maar erger maakt.

Mijn tip is dan ook, tot 10 tellen net zolang totdat je zelf weer rustig bent, dan weer verder gaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:14

Ik herken me totaal niet in velen van jullie hier:D . Ik ben echt nog nooit boos geworden op het paard waar ik op zat, hoor, omdat we iets niet samen voor elkaar kregen. Als iets niet lukt, besef ik altijd weer dat ik op een wezen zit en geen machine. En dan kijk ik vooral naar mezelf en doe dan mijn best om duidelijker te zijn in mijn vraag aan het paard of ik ga wat stapjes terug in de training.
Maar echt boos worden, welnee......

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:14

tja, boos worden is niets dan onmacht. Je vecht tegen jezelf. Kijk vooral ook goed of je doel niet te hoog is. Als je je `zin` wil hebben zet je in op macht, ik wil dus jij....

Vraag je paard en bedenk dat jij de verantwoordelijkheid moet nemen als ruiter, dat is een hoger inzicht. Als iets niet lukt dan is het of niet duidelijk, of fysiek niet mogelijk, of nieuw. En dat is training.. pfff

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 09:34

Haha! Dankje wel allemaal Haha!
Het gaat al veel beter Haha!

ozymandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:28

Jippie Clown Pling