Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Paard steigert en draait zich om tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:05

Voor die dag alleen maar? Taaie knol... Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:15

Dat was hij zeker!
Grote zwarte gelderlander en voor de duvel nog niet bang.
Hij bleef uitproberen, op een dag wilde mijn vader (die toen ook nog reed) met over de weg om naar de bak te rijden, heen reed hij er 15 minuutjes over, en terug was hij in 2 minuten.... paps heeft er daarna nooit meer op gereden die had er genoeg van...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:18

Hahahahah! Oei, die Gelderse kunnen echt koppig zijn. Kennisje had ooit een Zep. Brrr... wat een draak, die heeft het duurrecord achteruit klieren verbroken. Die ging achteruit harder dan vooruit.
Sloten stak hij in zijn achteruit gewoon over, tot hij ooit eens achterover kuukelde, heel klunzig eigenlijk. Daarna was het over, maar het heeft lang geduurd!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:22

probleem heb ik ook gehad met mijn paard, levensgevaarlijk.
intussen ook al 5 a 6 keer in de sloot gelegen....
Ik ging er ook altijd af, omdat het echt eng was.
Maar op een 'veiliger' stukje zonder diepe sloot en prikkeldraad gewoon doorgezet, en sindsdien ging het beter.
Behalve de wel 'hele enge' stukken, maarja... dat is nooit verbeterd, veel succes!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:32

Mensen bevestigen onbewust negatief gedrag. Doordat men steeds nét niet genoeg doorzet (meestal uit angst of om ongelukken te voorkomen) wordt het paard steeds meer bevestigd in het negatieve gedrag. Beter is dus er gelijk korte mette mee te maken door goed door te zetten ook al lijkt de situatie soms wat eng. De (meeste) paarden zijn niet dom, zeker de koppige niet, en weten drommels goed wanneer zij zichzelf in gevaar brengen. De echte binken moeten eerst eens hun neus stoten voordat ze leren. Het is beter dat zij uit eigen ervaring leren dat het een niet zo slimme aktie was, dan voortdurend met de zweep vooruit geslagen te worden. Laat paarden gerust eens fouten maken, daar leren ze juist van.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:24

Ja Pensionnetje, ik geloof dat ik het wel met je eens ben. Maar het probleem met Diablo bijv. is, dat hij je eraf probeert te schuren als je doorzet. Geloof me, ik heb het al meerdere keren geprobeerd en hij gooit gewoon zijn domme gewicht in de strijd. Hij loopt heel doelbewust ergens op af (en dat kan dus een verkeersbord, heg of muur zijn) en loopt er zo dicht tegenaan dat je echt klem komt te zitten. Er valt wat dat betreft weinig door te zetten, dan dat je er op een gegeven moment afgeschuurd wordt.
Ook kan hij zich dus omdraaien en gewoon gaan rennen en hij is zoooo lompsterk, dat je ook daar weinig aan doet.....

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:53

Diablo schreef:
Ja Pensionnetje, ik geloof dat ik het wel met je eens ben. Maar het probleem met Diablo bijv. is, dat hij je eraf probeert te schuren als je doorzet. Geloof me, ik heb het al meerdere keren geprobeerd en hij gooit gewoon zijn domme gewicht in de strijd. Hij loopt heel doelbewust ergens op af (en dat kan dus een verkeersbord, heg of muur zijn) en loopt er zo dicht tegenaan dat je echt klem komt te zitten. Er valt wat dat betreft weinig door te zetten, dan dat je er op een gegeven moment afgeschuurd wordt.
Ook kan hij zich dus omdraaien en gewoon gaan rennen en hij is zoooo lompsterk, dat je ook daar weinig aan doet.....

Ja, dat moet je natuurlijk ook niet toelaten, is hij helemaal belazerd! Is hij dan niet te sterk voor je??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:17

Ieder paard is te sterk voor je, als hij wil. En Diablo wil het en hij wéét het.

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:07

ja die van mij durft het ook te doen
je kan het natuurlijka ltidj oplossen van kom maar jongen braag hoe je neit bang voor te zijn kom maar mee
maar dat helpt niet altijd het kan dat het altijd helpt je kan hem ook gewoon eenkeer met een zweepje erbij een tik geven

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:12

Mijn Anda doet dit heel vaak ik stap gewoon af en loop langs het eng ding en stap weer op maar die van mij heeft dan ook de neiging om in volle galop naar huis te gaan en als ik dan voorbij het eng ding ben is er niks aan de hand.
Dit deed ze op gegeven moment niet meet steigeren alleen blijf wel geregeld buiten rijden alleen want ik had laatst dus weer hetzelfde probleem omdat ik goed 1 jaar niet meer alleen had gereden buiten.
Veel succes want dit zijn geen relaxte buitenritjes.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:12

Mijne doet het ook maar echt uit schrik want zelfs als ik afstap dan wilt ze nog totaal niet mee en is ze bang. Ik blijf ook niet altijd op haar zitten, omdat ik weet dat als ik haar te ver drijf dat ze zich dan achterover laat vallen en dat vind ik toch iets te gevaarlijk, ik heb een tijdje gevraagd aan iemand om met me mee te gaan en 20m achter me te lopen als ze dan niet meer wou en begon te steigeren kon zij haar achteraan wat drijven en zo is het eigenlijk snel opgelost geraakt, omdat ze dan door begon te krijgen dat niet alles zo eng is als zij denkt Lachen met een andere merrie werkt het heel goed om met haar hoofd weg te gaan staan van het 'obstakel' en dan vlotjes achterwaarts tot we het obstakel voorbij zijn en dan omdraaien en verder draven Lachen maar die is ook niet zo extreem en zou zich nooit achterover laten vallen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:16

Trouwens, Diablo doet het niet als hij ergens niet langs durft hoor. Hij durft overal wel langs. Hij kan het zomaar ineens in zijn hoofd krijgen dat de rit lang genoeg geduurd heeft en dan is het gaan met die banaan.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 06:21

@Diablo, als hij dan gaat schuren misschien kan het handig zijn om langere sporen of een zweep mee te nemen? Op het moment dat hij daar dan heen wil prik je dan je sporen bijv. aan de rechterkant (als daar iets is) er goed in zodat hij er niet langs gaat lopen, of met je zweep dus. Want als je er telkens afschuurt wordt en dan dus moet afstappen heeft hij eigenlijk zijn zin gekregen doordat hij jou eraf heeft gekregen. Misschien kan het een tip zijn, bij mijne hielp het wel Ja

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:51

Sporen, zweep, het is geprobeerd, ik laat hem er echt niet zomaar mee wegkomen hoor. Diablo is écht onverstoorbaar, want het doet hem niets.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:52

Is het een hengst?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:53

Nee, hij wás klophengst, toen was het helemaal een draak. Maar hij is alweer een paar jaar ruin en verder echt een sul eerste klas.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:40

Ik heb een tijd PRECIES hetzelfde probleem gehad.
Ik ben toen juist extra veel buiten gaan rijden. Met iemand ernaast op de fiets. Het is geen paard, maar toch iemand die ff in kan grijpen als die weer op zijn achterbenen staan. Longeerlijn eraan en begeleiden. Hierdoor kan jij gewoon blijven zitten.

Als je alleen bent is het idd soms de beste manier om gewoon af te stappen, maar dan wel langs het enge object te lopen , op te stappen en weer verder te gaan.
Dan heb je alsnog "gewonnen"

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:50

het kan veel oorzaken hebben dat gedrag, meestal begint het door de paarden wanneer ze jong zijn niet voldoende tijd te geven om te kijken en te ontdekken, maar wordt er juist in de ontdekkings- / schrikfase onbewust gestraft. Wanneer later ook niet consequent de maatregelen worden doorgezet dan krijg je idd slecht gedrag. Ieder paard is sterker, maar normaal onderwerpt elk paard zich aan de mens.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:00

Bij mijn paard was het heel belangrijk met WIE ik buitenreed.
Alleen ging ik trouwens nooit, dat durfde ik niet.
Ik ging vaak met een ouder paard naar buiten en 9 van de 10 keer ging dat goed.
Dat truukje van achteruit er langs, dat werkte soms ook, maar soms moest ik echt afstappen. Wanneer dat oudere paard geen zin had ging hij ook helemaal tegen mijn knul aanduwen, zodat onze benen in elkaar verstrengeld raakten. Daar kregen we dan wel de slappe lach van, want ze waren ons gewoon aan het uitproberen!
Gefrustreerd raken lostte het in ieder geval niet op. Soms lukte het en soms stapte ik toch af en haalde m'n schouders erover op.

Misschien een goed buitenrijmaatje zoeken?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:52

Jippie vandaag buiten gereden en het ging toch wel goed!
Voordat ik bij het meisje was die met me mee ging, ben ik 1 keer afgestapt omdat hij bijna in het prikkeldraad stond wat op de grond lag. Daarna heeft hij wel een paar keer gehupst en erg hard de achteruit erop gezet (met die andere pony erbij,) maar ik kreeg het voor elkaar! Ik heb alles wat hij deed genegeerd en er waren geen sloten of draad. We hebben een heerlijke rit gemaakt, waarvan hij zelf ook genoten heeft!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:08

Ik had laatst ook een topic met ongeveer het zelfde probleem maar kreeg daar amper reacties op.
ik ken het helemaal.. paard loopt overal doorheen of over heen... en er is geen sturen aan en ik zelf stap ook af als het me te gevaarlijk word.
volg het hier wel wat

ps. bij mij is het alleen niet voor enge dingen maar als hij trg naar huis moet Clown (bij het keren dus)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:20

@ pensionnetje..

nouja ik heb met een andere pony het zelfde gehad maar die is ook echt de sloot in gesprongen.. !
dus dat ze het niet doen betwijfel ik..

skatja23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:21

Dit gaat een heleboel tijd en geduld kosten. Ik denk dat je met slaan enzo niet verder komt dan maak je je paard alleen maar bang. Mijn tip is om dit met veel geduld op te lossen! Oefenen en oefenen en wat dat afstappen betreft als het heel gevaarlijk word lijkt me dit idd het beste want veiligheid gaat voor alles!
Doe voorzichtig met oefenen! Suc6 ermee

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:21

LisaB, goed gedaan! Top dat je doorgezet hebt hoor!

Diablo maakt het trouwens ook niet uit of hij alleen rijdt of dat er andere paarden mee zijn. Je zou denken dat hij wel bij de groep wil blijven, maar thuis is kennelijk toch belangrijker Haha! , want hij laat de groep zo voor wat het is en keert gewoon om.