Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intral

Re: Na ernstige val niet meer durven galopperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:52

Ga eens kijken naar andere lessen, waar de galop inzit.Als je ziet dat het daar allemaal goed gaat, zul je zelf ook wat meer vertrouwen hebben.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:56

niet meer doen als je durft, als je over je eigen grenzen heen gaat komen er veel sneller ongelukken,
als het na een tijdje beter gaat kan je steeds een stapje verder gaan.

wat bij sommige mensen ook helpt, als je iemand anders op je paard laat gallopeeren en je ziet dat het goed gaat en dat hij niet vervelend is, misschien dat je dan weer wat sneller durft,

iig heel veel succ6:)

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:11

Idd alles op je eigen tempo doen en niet omdat je "druk" voelt van anderen of van jezelf! Maak jezelf niet gek door de gedachte dat je moet galopperen, al galoppeer je maanden niet dan is dat toch prima? Veel succes ermee!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:22

Nogmaals: wat een goeie support! Zo zie je maar weer: Bokt is geweldig! Haha!

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:30

daar heb ik ook last van gehad met mijn eigen paard maar ik heb me er toch overheen gezet en t ging weer goed

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:43

Soms kan het ook ontzettend helpen om het te proberen en daarna ontzettend trots te wezen dat je je angst hebt overwonnen. Zo ben ik enkele weken geleden weer op een paard geklommen waar ik een jaar niet meer op had gereden, omdat hij na het inrijden zo onstuimig en schrikkerig was dat hij zowat constant op hol sloeg en niet normaal wilde galopperen. Ik had er twee keer op gezeten, en in het begin was ik niet bang, maar toen ik zag dat hij ook regelmatig steigerde bij anderen durfde ik niet meer op hem. De laatste tijd was hij weer rustiger en na een aantal keer twijfelen ben ik er toch op gegaan, waarbij ik van tevoren duidelijk aan mijn instructeur heb laten weten dat ik het eng vond. Ik deed voorzichtig aan en ook mijn instructeur heeft me rustig aan laten doen en dat ging prima. Ik heb er toen twee keer op gereden en had voor mijn gevoel mijn angst wel overwonnen.. Tot ik er een meisje op zag rijden waarbij hij er weer steeds vandoor vloog. Die week daarna wilde mijn instructeur dat ik weer eens op hem zou rijden, maar ik heb toen tegen hem verteld dat ik dat niet wilde door dat wat ik had gezien. Ik heb het paard toen losgegooid zodat hij zijn eventuele energie kwijt kon om er vervolgens toch op te gaan rijden. In de losgooibak voerde het dier niks uit, zelfs niet als ik 'm opjoeg. Dus ik ermee naar de bak. Ik was net binnen toen hij steigerde, zich lostrok en er vandoor ging (ik zat er dus nog niet op). Daar was ik van geschrokken, maar ik heb 'm gepakt en ben verder de bak in gelopen. Toen hij het een tweede maal deed, maar toen heftiger en bokkend rond begon te rennen, sloeg ik wel weer helemaal dicht van angst. Heb midden in de bak staan huilen en bibberen terwijl mijn instructeur het paard ging pakken en aansingelen. Ik was er zo van geschrokken dat ik in een soort shock was en doordat mijn instructeur op me begon in te praten er tóch op ben geklommen - als ik er over na had gedacht was ik er echt niet meer opgegaan - en mijn instructeur zei: "Je moet nooit nadenken over wat er allemaal kan gebeuren als je op een paard zit. Als je daar eenmaal aan gaat denken, durf je nooit meer te paardrijden. Zoiets als net kán gebeuren, maar hoeft niet." Heb uiteindelijk de les uitgereden, het ging prima, en heb na een hoop aanmoedigen ook eerst korte galopjes van twee tot drie galoppassen gemaakt (het ging vooral om het aangalopperen, waarbij hij vroeger altijd er vandoor sprintte) waarna ik twee rondjes heb gegaloppeerd en toen was het genoeg, waarna ik even bij moest komen van alle schrik en indruk die dag. Nu weet ik dat ik het kan en moet ik alleen mezelf nog overtuigen om het nog eens te proberen. Dat wordt niet gauw, maar ik ga er zeker nog eens een keer op.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:59

Nou Ukkieee, ik vind jou wel heel erg dapper hoor, als ik zo'n angst bij een paard zou voelen zou ik er nooit op gaan zitten. Ik ben dan veel te bang dat dat overslaat.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:25

Ik heb gelukkig een heleboel mensen om me heen die me hebben gesteund, zowel psychisch (mijn moeder en beste vriendin) als fysiek (mijn instructeur en vriendin die voor me wilde rijden). Zoek gewoon een omgeving waarin jij je prettig voelt om het gewoon even te proberen.

Je kent vast ook wel het gevoel dat je eigenlijk bang bent voor een achtbaan, maar er toch in wil vanwege de kick die het je geeft. Ik ben zo'n iemand die er dan toch instapt om uit te proberen hoe ik het vind. Vind ik het té eng, dan weet ik dat het niet meer voor herhaling vatbaar is. Vind ik het eng, maar tegelijkertijd ook gezond spannend, dan wil ik het nog wel een paar keer proberen om te kijken of ik mijn angst kan overwinnen.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:48

Ik weet niet of jij met je (eventuele) paard op een manege staat... Anders zou je een keer kunnen vragen of je op een (mak) manege paardje mag die alles braaf doet. Als je zeker weet dat dat paardje niets doet, denk ik ook niet dat je lijf zal tegenstribbelen! Tong uitsteken

Succes Pling

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:50

mii_mini schreef:
Ik weet niet of jij met je (eventuele) paard op een manege staat... Anders zou je een keer kunnen vragen of je op een (mak) manege paardje mag die alles braaf doet. Als je zeker weet dat dat paardje niets doet, denk ik ook niet dat je lijf zal tegenstribbelen! Tong uitsteken

Succes Pling

Ja, De Bruin is van de manege, maar ik denk haast wel dat Verdi 'steviger' zit bij galopperen! Toen ik haar laast had ging zij ook ineens heel even galopperen. Ik schrok wel, maar toch........ Misschien moet ik wat vaker op haar!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:43

Oooh wat herkenbaar...Ik ben de trotse eigenaresse van een fjordendame..Als zij aanspringt in galop doet ze dat eerst met een enorm hoge bok, oortjes naar voren en dan wil ze gaan met die banaan. Kortom in de gallop weet zij dat ik 7 kleuren sch**t. Ik doe het nu zo, gallopeer alleen maar als mijn gevoel zegt dat ik het aandurf, durf ik niet, doe ik het niet..Ik weet uit ervaring dat ik dan juist brokken ga maken..Ik rij nu 25 jaar paard en altijd alleen maar eigen fjorden gehad, maar naarmate ik ouder word, merk ik dat ik steeds meer gevaar zie en banger word..

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:58

weet je wat ik nou zo jammer vind, dat angst gaat overheersen ipv t genieten.Ik heb eigenlijk een heel braaf paardje en ik merk dat ik heel stiekum uivluchten verzin om maar niet met m naar buiten te gaan.Ow zn hoofdstel vergeten,ach hij staat zo lekker in de wei,tjee wat regent t enz enz.In ons bakje gaat t goed maar tis eigenlijk een buitenrij-paard.Gelukkig ga ik as weekend 3 dagen met m weg lekker buitenrijden want t gekke is ook dat ik dan met een grote groep ben en dan heb ik nergens last van.Trouwens k ben dus ook 2x in 6 weken tijd snoeihard van mijn vorige paard gevallen met ziekenhuis en ambulances enz.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:47

Soms wil Bruin ook nog weleens kleine struikeltjes maken in de draf en dan denk ik van ojee... wat doe ik dan als hij dat in GALOP doet?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:53

Rustig aan opbouwen. Ik heb dat zelf ook gehad, ik had mijn elleboog uit de kom, een paar maanden niet kunenn rijden en toen ik er eindelijk weer op mocht durfde ik niet meer te galopperen!
Ik heb toen ook een paar maanden alleen maar gestapt en gedraafd. Er kwam een moment waarop ik me weer goed voelde op mijn paard en op een keer, toen ze heel relaxed was ben ik gewoon weer gaan galopperen! Er zat geen druk achter en ik dacht ook niet 'ik moet...' en toen ging het ineens!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:26

Ooh, hoe vaak heb ik dit wel niet gehad.
Ik kan professioneel stuntvaller worden, echt waar.

Nadat ik eraf viel in de galop, ben ik elke keer aan de longe gaan galopperen,
net zolang totdat ik er weer vetrouwen in had dat ik 't zelf kon.
[zelfstandig een galopje daarna was heel spannend, maar toen dat eenmaal goed ging, was ik er over heen]

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:49

HorseyDude schreef:
Soms wil Bruin ook nog weleens kleine struikeltjes maken in de draf en dan denk ik van ojee... wat doe ik dan als hij dat in GALOP doet?

Dat ligt er aan of het struikeltjes zijn, omdat hij niet actief genoeg is en daardoor sloft of over zijn eigen voeten struikelt (oplossing: actiever rijden) of omdat hij zwikt o.i.d. Dat laatste heeft een paard waar ik regelmatig op rij ook nog wel eens en bij mij gaat het eigenlijk altijd goed. We hebben één keer op de grond gelegen toen ze zwikte en uitgleed, maar ze viel naar voor naar beneden en niet opzij, dus ik bleef (schuin) zitten en toen stond ze weer op. Verder niets aan de hand.

Natuurlijk helpt dit je niet verder met het rijden maar misschien wel een beetje om je angst te overwinnen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:52

Ja dit ken ik erg goed ja, mijn vriendin heeft het ook gehad en ik zelf ook een beetje..
Mijn vriendin heeft echt begeleiding gehad omdat ze het heel eng vond, en uiteindelijk zelf weer is gaan galopperen!
sterkte ermee in iedereval,
Ik zou lekker blijven rijden en weer gallopperen als je er zelf aan toe bent. Aan de longe vind ik ook een goede tip Ja

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:01

ik denk dat je jezelf gewoon de tijd moet geven...
Ik durfde vroeger ook niet te springen, ik was er voor mijn doen té vaak afgevallen. Bloos
Maar toen ging ik bij een manege rijden waar ze 1 x in de 3 lessen gingen springen.. de eerste paar lessen heb ik alleen balkjes gelopen maar toen ik genoeg vertrouwen had heb ik toch ook maar een sprongetje gewaagd en nu vind ik springen het leukste wat er is Haha!
dus.. geef jezelf de tijd. op een gegeven moment denk je: Ik ga het nú doen!
dan weet je zeker dat je genoeg vertrouwen hebt Haha!
succes ermee Haha!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:04

Heel herkenbaar inderdaad Clown
Ik rij een fries die afgelopen herfst ingereden is (zou ik zelf doen, maar durfde dat ook niet) Vanaf dat ze een paar keer onder zadel was, ben ik er zelf mee gaan rijden. Stap en draf gingen prima, maar ik had zo veel angst voor de galop dat ik dat nog nooit gedaan had. Zelfs niet doordat ze er per ongeluk tussenuit schoot, want daar is ze te braaf voor.. Ja, het is stom dat ik het niet durfde, ik weet het. Ik galoppeerde gewoon niet. Heb het tot een paar maanden terug volgehouden. Geen oplossing, maar je krijgt vanzelf je vertrouwen terug. Ik heb het meisje wat dr ingereden had erop gezet, en die kon natuurlijk wel gewoon galopperen. Toen ben ik er zelf opgegaan en besloten dat het genoeg was geweest met dat bang zijn continu. Heb verdomme altijd paarden ingereden en de meest gekke stunts uitgehaald, en mn eigen draver galoppeerd 100x harder en dat durf ik wel? Dus besloten dat ik het gewoon ging doen, en heb nog nooit zo lekker gegaloppeerd Haha! Ik was zo trots op mezelf en sindsdien niet bang meer geweest.

Dus als je de mogelijkheid hebt, stap eens op een ander (heeeeel braaf) paard of zet een andere ruiter op jou paard zodat je zelf kan zien dat er niets gebeurd.

Ga iig NIET galopperen als je niet durft!!! Met angst dingen gaan doen werkt met paarden niet en moet je ook zeker niet doen. Zorg eerst dat die angst weg is en je op het punt gekomen bent dat je denkt: Ik doe het gewoon! Niks van te voren plannen gewoon doen als je je daar goed bij voelt. Al duurt het een paar weken/maanden, gewoon zorgen dat je je vertrouwen terugkrijgt.

Succes!

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:04

ow wat ken ik dit, alleen bij het Woord galop schiet ik
al in de stress, ik zie allerlei dingen die kunnen gebeuren
terwijl er niets aan de hand is.
Mijn benen gaan trillen en het lijkt wel of ik mijn lichaam niet
onder controle heb, ik weet dat mijn (verzorg)paardje niets doet.
Althans hij is jong maar nog nooit wat gedaan.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:04

Dit klinkt enorm bekend! Alleen heb ik over het algemeen een beetje schrik om terug op men paard te kruipen..
Ik heb wel vorige week op een andere ( doodbrave ) merrie gestapt. Toch blijf ik zitten met de schrik, ik voel me gewoon niet 100% op men gemak, ookal weet ik dat het paardje niets doet.. Laat staan dat ik dus op men eigen merrie ga kruipen ( deze is nogal schrikkerig.. ) Ik heb dus eigenlijk al bijna 3 jaar niet meer gereden ( maar dit kwam ook door tijdgebrek, mijn merrie die een veulen had gekregen toen etc.. ) Wel ben ik nog een keer gaan wandelen, gewoon gestapt etc maar nooit meer als dat.
Dit topic ga ik alvast volgen! Ik denk dat er dus niets anders op zit als het terug stilletjes aan op te bouwen ( eerder op de doodbrave merrie dus.. Knipoog )

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:46

Tis bijkants niet te geloven....... MAAR IK HEB DAN TOCH EINDELIJK 6 HELE RONDJES OP TOPSPEED GEGALOPPEERD!!!!! Eindelijk! EIN-DE-LIJK!!!!! Haha! Haha! Haha! Maar dan wél op Verdi, hoe het op Bruin gaat weet ik niet maar we zijn alweer een stap verder! EEN REUZESTAP!!!!!!!! (stond/staat nog stijf van de adrenaline!!!)

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:49

Gefeliciteerd! Knipoog Het gaat dus zeker de goede kant uit!!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:51

Jaaaah! En dat zonder longe, hè? Eerst wilde ze niet (ging steeds op de AC lijn staan, stugge dame!) maar na een paar keer stevig overhalen ging het ineens! (wel effe zadelknop vastgehouden!) En na wat gescheld en gevloek tegen haar! Ik wilde wel maar zij wilde niet! LUISTEREN ZAL ZE! Haha!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:53

Maakt niet uit dat je je vast hield ofzo, het belangrijkste is dat het gelukt is! Wel goed dat je het ineens zonder longe durfde.