Hele drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Hele drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:19

Ach als je iets wilt lezen lees je het ook of het er nu staat of niet. Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:23

Somebitch schreef:
En daar zie jij dat ik er pas op gereden heb? Dat vind ik heel knap. *LOL*

Nee, ik vermeld nergens dat jij erop rijdt. Jij bent al druk genoeg met je eigen paardje. Knipoog Ik heb het over die vier verschillende ruiters in de week.
Maar heb je er al 4 jaar niet op gereden?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:26

Dan heb je dat blijkbaar ook verkeerd gelezen want op dit moment zijn het er 3 Knipoog En dit is nog voor ongeveer een keer of 4 daarna zijn het er minder. En daar ligt het ook geen eens aan ..Maar goed je denkt dat je er iets van weet Clown

Geef verder ook niet van die reacties die toch niet nuttig zijn..Daar hebben we nou niet echt iets aan Koe

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:38

Arabian_Girl schreef:
Geef verder ook niet van die reacties die toch niet nuttig zijn..Daar hebben we nou niet echt iets aan Koe

Waarom is het niet nuttig om voor te stellen je paard tijdelijk door één ruiter te laten rijden. Je geeft nergens aan ook maar iets te willen doen met de tips.

Ik weet alleen dat je erg bang bent geworden sinds ze er met je vandoor is gegaan. Dat merkt zo'n dier natuurlijk ook. Ik ben bang dat je met er op deze wijze verder mee te klooien het paard ergens eindigt wat een paardenliefhebber niet aan moet denken.

Als je echt om dit dier geeft, handel dan ook in haar belang !!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:43

@ Slimmerik: dat is iets waar ik me wel in kan vinden. Een paard zonder leider kan een potentieel moordwapen worden door onzekerheid.
Dan moet je tijdig ingrijpen, want meestal loopt het dan voor de ruiter wel goed af.... maar voor het paard een stuk minder.
Eenmaal 'gek in de bol' komt het niet heel snel weer goed, en veel mensen willen daar de tijd dan niet voor nemen. Met alle gevolgen van dien.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:13

Nou uhmm ik ben totaal niet bang voor haar hoor Clown En heb hierna gewoon weer met haar gereden en nix aan de hand.
En bovendien rijd ik haar nu niet dus daar zou het ookal niet aan kunnen liggen.
De gene waarbij ze het juist zo deed die is ook totaal niet bang of onzeker.
Bij de gene die juist banger is daar is ze een stuk rustiger bij.

Het probleem ligt niet bij de ruiter(s) met dit probleem.

Maar zoals ik dus al zei zouden het dus ook hormonen oid kunnen zijn.Want ze ook behoorlijk aan het gillen en boos doen tegen de andere 2.
Of dus het voordroog zou kunnen. Of dat het gewoon aan de plaats ligt waar ze nu gereden wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:36

Waarom had ze precies een tijd stilgestaan eigenlijk...?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 17:38

Ze heeft vanaf eind dec tot ong een maand geleden stil gestaan (wel aan de hand stappen) Omdat ze licht spierbevangen was. Moesten het aan de hand opbouwen weer.En nu mag ze weer aan t werk. Nog wel opbouwend.
Het voer wat ze krijgt nu is ook nog steeds op advies van de DA. Is ondertussen al een keer aangepast etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:51

Tja...en dan vind jij het dus raar dat ze nu ineens anders is dan voor de spierbevangenheid? Opbouwen..... en er rijden nu al verschillende ruiters op in de les. (of heb ik het nu helemaal fout begrepen?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:52

Pffft duurt dat zo lang...? En wat was daar de oorzaak van dan ?

Misschien was die spierbevangenheid wel een symptoom , maar is de oorzaak er nog steeds en beïnvloed dat de hormonen enzo.

Als ze ook ineens pieperig wordt tegen de andere paarden als dat voorheen nooit was , ineens druk terwijl dat nooit was...dan is er toch wat aan de hand in dat lijfje.

Maar ik neem aan dat E.L. daar ook wel over doordenkt. Heb je het er al eens met hem over gehad , deze veranderingen ?

Wie weet zegt hij dan met de kennis die hij al over haar heeft :
hee misschien is er dit-of-dat aan de hand.

Als er voorheen ook verschillende ruiters op reden en dat ging allemaal goed en leuk en fijn al jarenlang , beetje kreeg voorheen nog meer voer enz. dan hoef je daar op zich niet naar te kijken vind ik. Dier kan blijkbaar ook altijd vrijuit bewegen dus heeft dan eigenlijk geen reden om gek te doen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:01

Ze wordt niet ineens door allemaal verschillende gereden in de les.
Ze wordt gewoon rustig aan gereden. En hiervoor is ze ook door verschillende mensen gereden. Ze vind dat juist fijn. En is altijd heel braaf geweest.

Heb hem er nog niet overgesproken over dat ze dit nu doet. Toen was er iig nix met haar hormonen etc.

Ze heeft van dat spierbevangen niet echt last gehad..een paar dagen dat het zichtbaar was. maar heb gewoon heel rustig opgebouwd, En t weer zat ook niet altijd mee.

De oorzaak van t spierbevangen is bekend. Dat was toen ze op hol geslagen waren een flink eind in volle gallop. Dat was de oorzaak. Het was niet echt spierbevangen , maar ze zat er tegen aan..dus zegmaar heel licht.

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:07

mag ik misschien weten hoe oud de pony is ...
en hoevaak hij/zij buiten staat?

xx

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:09

Ze is 14 , Bijna 15 en ze kan dag en nacht buiten als ze wil Lachen

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:32

Arabian_Girl schreef:
Op dit moment hebben we een pony staan die steeds drukker wordt.
Ze wordt sinds een maandje ong 3 / 4 x in de week gereden. Rustig aan en dan ong een half uurtje/ 3 kwartier..Niet erg intensief omdat ze rustig aan op moet bouwen.

Ik voer nu ong 2 weken Special Calmer door haar voer.
Met het idee dat ze daar wat minder stressig van zou worden.

Soms gaat het wel goed. Maar de meeste keren springt ze ineens weg en maakt daarbij van die sprongen net of ze over een hindernis gaat gevolgd door een scherpe bocht. Waardoor haar ruiters er vaak scheef naast hangen of zelfs helemaal vallen.

Ze heeft ook momenten dat ze helemaal gaat lopen knorren en showen.

Van voer heeft ze nu 2 x per dag een halve schep musli en 2 x per dag 3/4 schep maisvlokken

Ze kan dag en nacht buiten als ze wil.Maar dan loopt ze gewoon erg rustig.
Het is puur met rijden dat ze dit doet.

hoi Arabian_Girl,
Denk dat het paardje gewoon lekker te eten moet krijgen wat de DA voorschrijft en daarbij vooral zorgvuldig op rust gereden moet worden ,dus weer vertrouwen moet krijgen na het ophol slaan avontuur en houvast aan en bij de ruiter moet krijgen ...kan zijn dat het paardje wat 'overmoedig' geworden is dus fris en het lijkt mij dat zij na d'r spierbevangenheid dus goed gegymnastiseerd moet worden ....dus op rust gereden moet worden!....
Zoals gezegd ...zij is een AV en die vinden het heerlijk om te showen als ze fris zijn en ze zal dus aan de ene kant wat ongemakkelijk zijn met haar lichaam door de eerdere spierbevangenheid en aan de andere kant wil zij zo enorm graag werken....
Het lijkt mij persoonlijk dus voor het diertje op het moment en als investering voor straks beter om haar door [als het mogelijk is] 1 heel relaxed ,rustig,stabiel persoon te laten berijden...die haar in haar waarde laat , haar laat tollen en haar spelenderwijs toch rijtechnisch kan laten doen ,[wat na d'r spierbevangenheid en d'r ophol slaan escapade], wat lichamelijk nu goed voor d'r is en dat is gymnastiseren door een rijtechnisch bekwaam relaxed iemand.....
Rust ,gymnastiseren en energie kwijt kunnen is hier naar mijn menig geen verkeerd uitgangs punt!

Maar let wel, dit is wat ik persoonlijk vind, dit hoefen jullie niet te vinden of deze mening hoeft totaal niemand met mij te delen!
gr,sas.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:45

Rust en ontspanning is idd heel belangrijk voor haar. Als ze gereden wordt door iemand anders.Dan ben ik er zelf altijd bij en geef ze dan tips hoe ze het beste met dr om kunnen gaan etc.
Bij haar werkt het t beste als je niet in dr mond zit..dus je teugels kort houd.Heb hun dat gezegt en het lukte uiteindelijk ook wel. Maar dan ineens hoort ze iets achter die hek en schiet ze dus weg, En dan blijft ze steeds daarop letten en raakt opgefokt.

Vind je dat ze haar energie kwijt moet kunnen in t rijden ? of los oid?
Ben juist bang als ik dr aan de longe doe ofzo en dr beetje dr eigen uit laat leven dat het juist verkeerd is voor haar spieren ?

Zal haar over 2 maandjes zelf weer eens gaan rijden.Kijken of dat helpt.

Tegen die tijd hebben de andere 2 ruitertjes ook hun vaste pony om te rijden en zal er dan nog maar 1 van hun oprijden.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:23

Arabian_Girl schreef:
Rust en ontspanning is idd heel belangrijk voor haar. Als ze gereden wordt door iemand anders.Dan ben ik er zelf altijd bij en geef ze dan tips hoe ze het beste met dr om kunnen gaan etc.
Bij haar werkt het t beste als je niet in dr mond zit..dus je teugels kort houd.Heb hun dat gezegt en het lukte uiteindelijk ook wel. Maar dan ineens hoort ze iets achter die hek en schiet ze dus weg, En dan blijft ze steeds daarop letten en raakt opgefokt.

Vind je dat ze haar energie kwijt moet kunnen in t rijden ? of los oid?
Ben juist bang als ik dr aan de longe doe ofzo en dr beetje dr eigen uit laat leven dat het juist verkeerd is voor haar spieren ?

Zal haar over 2 maandjes zelf weer eens gaan rijden.Kijken of dat helpt.

Tegen die tijd hebben de andere 2 ruitertjes ook hun vaste pony om te rijden en zal er dan nog maar 1 van hun oprijden.

hoi Arabian_girl,
Ja dat ken ik van AV's ...ze horen 'iets' en ze schieten weg als ze daar de kans voor krijgen ...opzich helemaal niet erg of raar , zoals gezegd AV's vinden het heerlijk om 'spoken' te zoeken en vooral te vinden!...het ingebakken 'show je zelf effect' Haha! en als ze dan ook nog heerlijk fris zijn ...joepie vette pret!! Clown ...
Het is het geeikte patroon van de AV ...je moet door het toneel /acteren heen zien te 'prikken'....
Alles proberen te negeren en lekker relaxed rijden,doen of je neus bloed Haha!
Nee niet aan een longe maar ohz, neem vooral uitgebreid de tijd voor haar en probeer rust uit te 'stralen'....doe of het het aller normaalste in de wereld is dat ze dingen 'eng' vind en bij de kalmte zelve!!...rust,rust,rust!!
En vergeet niet te genieten van d'r jeugdige karakter en d'r ras!!!!
Het is voor lessen natuurlijk heel onpractisch als je klanten er af kuukelen maar aan de andere kant , een merrie die al die leeftijd heeft, die d'r spieren bevangen heeft gehad een tijdje heeft 'stilgestaan' en dan nog zo BLIJ door het leven gaat is toch heerlijk!!
Ik denk dat zij gewoon een heel blij paardje is dat gewoon weer in het ritme moet komen en ook door alle meegemaakte dingen heel fris is!
Niets mis mee dus Knipoog

Ze zijn speciaal die AV's , geniet van en met haar!!! Pling en geef haar de tijd!
Succes!
gr,sas.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:35

Bedankt voor de tip Lachen
Het zijn trouwens geen lesklanten oid hoor Clown Maar dr verzorgstertjes.
Ze voelt dr eigen idd nog heel jong , Ze is de oudste maar wel de drukste Tong uitsteken

Heb er nog 2 waarvan we er 1 aan het inrijden zijn. En die was altijd heel bang en schrikkerig. Maar van de week waren er kinderen naast de wei (achter die heg) gek aan t doen etc. en over het hek klimmen en naast hem in die heg klimmen en hij keek er niet eens van op. Echt super van hem.
Maar zij vind dit blijkbaar nix ofzo.
Als ze in de wei zelfs staat dan staat ze daar trouwens ook niet graag hoor. Als ze niet daar weg kan dan blijft ze continu heen en weer rennen in die wei.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:06

Hoi,

volgens mij krijgt dit dier ook niet teveel voer als ik het zo lees, wat ik bijzonder vindt is dat het dus afhankelijk is van wie haar rijdt, hoe ze zich gedraagt.

Dan zouden hormomen misschien toch neit het "probleem" zijn..
Soms komt het voor bij (oudere) merries dat ze een cyste aan een eierstok hebben en hun gedrag kan totaal omslaan.

Verder is onze Arabier helemaal niet zo eenkennig en loopt zijn vader (30 jaar oud en nog fit) mee in voltigelessen op een manege.

De ene Arabier is de andere niet, ze kunnen enorm verschillen. Bij mijn vriendin staat er eentje en dat is een enorme droogkl**t.

Longeerwerk ljikt me helemaal niet zo gek, als je haar niet bjizet, de cirkel is groot egnoeg en de bodem is goed, zie ik het probleem niet, hoor!

marmamps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:41

Ts, ik herken jou probleem, wij hebben hier ook zo'n pony, zij is drukker geworden sinds ze deze winter voordroog hooi krijgt.
Mijn advies is, voer haar eens een periode sober hooi.

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:17

als je alles al nagekeken hebt, zit de kans er in dat het uitproberen is, in de winter vooral koud, dus lekker rennen is dan best wel lekker. maar wel raar dat ze het met losgooien niet doet. als ze het doet, en je blijft zitten, diep zitten voor iets ruimte geven niet gaan trekken dat maakt 't alleen maar erger, rustig op haar in praten al vertel je haar 'n sprookje, zing je 'n liedje hardop of in je zelf, maakt niet uit, ontspan en dan kom je al 'n heel eind Knipoog

Mniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:20

Voor dat je gaat rijden eerst longeren of loslaten. en flink laten werken dat ze nergens anders haar hoofd bij heeft

Deniseeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:44

Hoi,

Rijdt je met te korte teugels?
Dat kan namelijk een oorzaak zijn. Sommige pony's worden er druk van.
Houdt de pony bezig want gaat de pony niet weg.
Met bezig houden bedoel ik dat je veel figuren moet rijden zodat de pony zijn/haar verstand er bij houd.

Gr.