Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:En als je hem gewoon leert dat hij zich buiten ook moet gedragen hoef je dat dus ook niet op een gewoon bit.
Dat kan wel, maar dan moet je daar wel de kennis voor hebben...

Malibu schreef:runningkawa schreef:En als je hem gewoon leert dat hij zich buiten ook moet gedragen hoef je dat dus ook niet op een gewoon bit.
Maar als dat dier niet te houden is, hoe leer je dat dan zonder gevaar voor je eigen en je paards hachje?
Met alle respect, maar de meeste hier roepen dat ze er geen scherper bit moet inhangen maar komen ook niet met een duidelijke manier hoe ze dat dan moet aanpakken op een veilige manier.
Ik ben absoluut geen voorstander van een scherper bit, laat dat even duidelijk wezen.
Maar ik wil ook absoluut niet dat ik strak lees dat ze een ongeluk met het paard heeft gehad omdat iedereen haar af raad om een scherper bit in te doen en het 'gewoon' zo moet leren...
'Gewoon' even een pony/paard van 400/600 kilo even vertellen dat ie dat niet mag doenDat kan wel, maar dan moet je daar wel de kennis voor hebben...
Absoluut mee eens dat het diervriendelijk moet blijven, maar de veiligheid van de ruiter telt ook mee en dat lijken hier heel veel mensen zich toch een stuk minder om te bekommeren
Silence schreef:Beste TS, doe je paardje een plezier en hang er geen scherper bit in.
Als je hier een tijdje mee rijd, dan wordt je paardje er immuun voor en gaat vanaf dat punt weer rennen.
Dan moet jij vervolgens weer gaan kiezen voor alweer een scherper bit en zo kom je in de molen terecht.
En ergsn houd die molen op en zijn er geen scherpere bitten meer.
Maar op dat moment heb je nog altijd een paard wat gaan rennen op buitenritten.
Vandaar het advies van vele om dit rijtechnisch op te lossen. Hier ga voor de volle 100% mee in.
Rijtechnisch kost misschien wat meer tijd, maar daar heb je echt heel erg veel meet profijt van.
Werk desnoods met twee personen, iemand ernaast bijvoorbeeld en maak de eerste tijd alleen maar stapritjes.
Als je merkt dat daar de volledige ontspanning in te vinden is, kun je dit uit gaan breiden met stukjes draf. Als het goed gaat, steeds een stukje langer draven. Gaat je paard rennen, meteen terug naar stap. Zet hem desnoods maar aan het werk en vraag een moeilijke oefening. Als de stukken draven dan ontspannen gaan, kun je verder gaan werken op galop stukjes.
We staan aan het begin van de zomer, neem hier gewoon de hele zomer de tijd voor.
Als je bitje gaar is, kun je wel een nieuw bitje kopen, maar neem gewoon een simpel bitje waar je binnen ook op rijd.
Vorig jaar tijdens onze eerste endurance wedstrijd liep mijn paardje ook ontzettend te drammen. Die wij toen als begeleiding hadden riep ook dat er maar een scherper bit (Pelham) in moest hangen. Ik heb dat niet gedaan, maar ben er rijtechnisch mee gaan werken. De hele winter ondertussen al en we zijn er ook nog lang niet. Maar ik merk ontzettend veel verbetering al.
Hij loopt ook nog wel eens te drammen in het bos, maar ik neem hem dan terug naar stap of zet hem aan het werk.
En dat werkt heel erg goed en die verbetering hebben wij samen bereikt. En nog altijd op hetzelfde simpele bitje als vorig jaar.
Ik hoop dat jij dat advies ook aan wilt nemen en het op deze manier zou willen proberen.
Veel fijner voor je paardje en jij komt niet in de eerder genoemde molen terecht met als resultaat dat het paard straks opgeruimd moet worden omdat deze onhandelbaar is buiten.
Dus wat anderen zeggen over niet meer naar buiten gaan is pure onzin. Als je niet naar buiten gaat leert het paard het nooit.
Het enige wat wel moet, is dat jij bereid bent dit rustig op te bouwen en de tijd hiervoor te nemen.
En wat je zei over dat mensen die een scherper bit gebruiken het wel goedkeuren....die zijn al in het begin van de molen terecht gekomen. Deze kunnen ook niet meer met een lichter bit waarschijnlijk.
Wat je wel kunt gebruiken is eventueel een martingaal. Als je deze goed afstelt, heeft je paard hier totaal geen last van en werkt deze pas rustig, als je paard gaat rennen.

) love_speedy schreef:In de bak is ze wel normaal maar zodra ik haar in de galop zet dan peert ze hem, dat vind ik nou niet echt leuk rijden:(
Silence schreef:En wat ik zei van iemand meenemen kan ook ontzettend handig zijn.
Zo kun je je paardje in het begin vast laten houden. Zal waarschijnlijk al veel verschil maken, omdat je aangeeft dat het aan de hand wel goed gaat.
En nieuw bitje kan ook al heel veel verhelpen, misschien is dit bit zo gaar dat je paard er last van heeft.
Malibu schreef:love_speedy schreef:In de bak is ze wel normaal maar zodra ik haar in de galop zet dan peert ze hem, dat vind ik nou niet echt leuk rijden:(
Misschien een stomme vraag hoor, maar heeft ze misschien last van haar rug ofzo? Het kan ook een soort 'vlucht' reactie zijn...
Misschien dat je dat eens moet laten nakijken.
Mijn pony schoot vroeger ook heel vaak weg, maar die zocht gewoon een reden om te hollen.
Toen ik hem dressuurmatig beter ging rijden (rond vragen, meer oefeningen en figuren rijden) deed ze het bijna niet meer. Ik moest haar gewoon aan het werk zetten
Marijuhhhhh schreef:Ze hebben toendertijd bij mijn pony het zelfde gedaan. Ook omdat deze niet te houden is buiten. Er werd vanalles ingehangen. Na verloop van tijd word je paardje 'immum' voor het bit en ze hingen er weer wat scherpers is. Na dat het mijn eigen pony werd heeft het mij anderhalf jaar geduurd voordat ik met een normaal bitje, fatsoenlijk buiten kon rijden.
Ik reed eerst kleine stukje, eerst alles stappen, dan werd hij in ieder geval niet te heet. Later proberen te draven, veel overgangen maken, dat je een beetje controle over hem krijgt. Ik galopeer nu eigenlijk nooit in het bos. Ik heb een forse ruin en ben zelf maar een meisje van 1.60, als hij dus op de loop gaat, dan red ik het nooit.
Neem alsjeblieft geen scherper bit. Daar krijg je alleen nog maar meer moeilijkheden mee.

Citaat:we gingen draven en ik wil haar terugnemen maar krijg het gewoon niet voor elkaar
love_speedy schreef:elinax21 schreef:tja, dan maar niet meer buiten rijden als je haar niet aankan en meer dressuurmatig oefenen
waar slaat dit op als ik vragen mag?
steeds in de bak blijven rijden zeker.
hou die domme opmerkingen lekker voor je met je niet buiten rijden.
pppffff wat een mensen joh zelf wel met een scherper bit rijden voor het minste maar als andere mensen het willen is het dierenmishandeling dit en dat.
love_speedy schreef:een stang hoef ik zowiezo niet want zo erg is het ook niet.
maar ik wil gewoon iets dat als ik aan de teugel trek dat ze dan stopt want dat doet ze nu echt niet.
ze stopt wel maar dat trek ik zowat haar mond kapot en dat is echt niet wat ik wil.
wat kan ik het beste dus nemen?

Citaat:dus wat voor bit raden jullie me dus aan?
Silence schreef:Citaat:dus wat voor bit raden jullie me dus aan?
Jammer dat je niets doet met de adviezen om het anders op te lossen, maar persé een ander bit wilt......

sandr0 schreef:er is niet 1 bit wat speciaal geschikt zou zijn voor jou. Ik las dat je t over kracht hebt om te kunnen stoppen. Mag ik vragen wat je rijniveau is? je moet wel goed weten waar je mee bezig bent en dat je wel verantwoord met een bit om gaat( ookal is dit voor iedereen verschillend). Als je niet onafhankelijk kan zitten en inplaats van trekken een kleine ophouding maakt om te stoppen??? tja dan is misschien goed les eerst veel belangrijker. Verdiep je eens goed in alle verschillende bitten die er zijn en de werking ervan. Laat je goed voorlichten door een ruiterspeciaalzaak die weet waar hij mee bezig is. Succes in ieder geval!