scherper bit!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: scherper bit!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:06

klopt ik denk dat ze dan de ongebroken trens bedoelde

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:08

runningkawa schreef:
En als je hem gewoon leert dat hij zich buiten ook moet gedragen hoef je dat dus ook niet op een gewoon bit.

Maar als dat dier niet te houden is, hoe leer je dat dan zonder gevaar voor je eigen en je paards hachje?

Met alle respect, maar de meeste hier roepen dat ze er geen scherper bit moet inhangen maar komen ook niet met een duidelijke manier hoe ze dat dan moet aanpakken op een veilige manier.

Ik ben absoluut geen voorstander van een scherper bit, laat dat even duidelijk wezen.
Maar ik wil ook absoluut niet dat ik strak lees dat ze een ongeluk met het paard heeft gehad omdat iedereen haar af raad om een scherper bit in te doen en het 'gewoon' zo moet leren...
'Gewoon' even een pony/paard van 400/600 kilo even vertellen dat ie dat niet mag doen Dat kan wel, maar dan moet je daar wel de kennis voor hebben...

Absoluut mee eens dat het diervriendelijk moet blijven, maar de veiligheid van de ruiter telt ook mee en dat lijken hier heel veel mensen zich toch een stuk minder om te bekommeren Nors opkijken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:11

Malibu, ik ben zo'n ruiter die heeft gezegd dat een scherper bit de oplossing niet is. Maar om met een echt concrete oplossing te komen zou ik de combinatie in kwestie eerst moeten zien. Kijken hoe ze met elkaar omgaan, met elkaar communiceren, het karakter van het paard zien en dan zou ik met grondwerk eerst willen zorgen dat paard en ruiter op elkaar gericht zijn. Van daaruit pas het rijproces ingaan en werken aan lichtere hulpen enzovoort.
Maar ja, hoe kan dat via een forum? Clown

Verder heb ik mijn verhaal al eerder in dit topic geplaatst, maar als niemand er iets mee doet of wil doen, dan houdt het op. Knipoog

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:20

een stang hoef ik zowiezo niet want zo erg is het ook niet.
maar ik wil gewoon iets dat als ik aan de teugel trek dat ze dan stopt want dat doet ze nu echt niet.
ze stopt wel maar dat trek ik zowat haar mond kapot en dat is echt niet wat ik wil.
wat kan ik het beste dus nemen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:22

Beste TS, doe je paardje een plezier en hang er geen scherper bit in.
Als je hier een tijdje mee rijd, dan wordt je paardje er immuun voor en gaat vanaf dat punt weer rennen.
Dan moet jij vervolgens weer gaan kiezen voor alweer een scherper bit en zo kom je in de molen terecht.
En ergens houd die molen op en zijn er geen scherpere bitten meer.
Maar op dat moment heb je nog altijd een paard wat gaat rennen op buitenritten.

Vandaar het advies van vele om dit rijtechnisch op te lossen. Hier ga voor de volle 100% in mee.
Rijtechnisch kost misschien wat meer tijd, maar daar heb je echt heel erg veel meet profijt van.
Werk desnoods met twee personen, iemand ernaast bijvoorbeeld en maak de eerste tijd alleen maar stapritjes.
Als je merkt dat daar de volledige ontspanning in te vinden is, kun je dit uit gaan breiden met stukjes draf. Als het goed gaat, steeds een stukje langer draven. Gaat je paard rennen, meteen terug naar stap. Zet hem desnoods maar aan het werk en vraag een moeilijke oefening. Als de stukken draven dan ontspannen gaan, kun je verder gaan werken op galop stukjes.

We staan aan het begin van de zomer, neem hier gewoon de hele zomer de tijd voor.
Als je bitje gaar is, kun je wel een nieuw bitje kopen, maar neem gewoon een simpel bitje waar je binnen ook op rijd.
Vorig jaar tijdens onze eerste endurance wedstrijd liep mijn paardje ook ontzettend te drammen. Die wij toen als begeleiding hadden riep ook dat er maar een scherper bit (Pelham) in moest hangen. Ik heb dat niet gedaan, maar ben er rijtechnisch mee gaan werken. De hele winter ondertussen al en we zijn er ook nog lang niet. Maar ik merk ontzettend veel verbetering al.
Hij loopt ook nog wel eens te drammen in het bos, maar ik neem hem dan terug naar stap of zet hem aan het werk.
En dat werkt heel erg goed en die verbetering hebben wij samen bereikt. En nog altijd op hetzelfde simpele bitje als vorig jaar.

Ik hoop dat jij dat advies ook aan wilt nemen en het op deze manier zou willen proberen.
Veel fijner voor je paardje en jij komt niet in de eerder genoemde molen terecht met als resultaat dat het paard straks opgeruimd moet worden omdat deze onhandelbaar is buiten.

Dus wat anderen zeggen over niet meer naar buiten gaan is pure onzin. Als je niet naar buiten gaat leert het paard het nooit.
Het enige wat wel moet, is dat jij bereid bent dit rustig op te bouwen en de tijd hiervoor te nemen.
En wat je zei over dat mensen die een scherper bit gebruiken het wel goedkeuren....die zijn al in het begin van de molen terecht gekomen. Deze kunnen ook niet meer met een lichter bit waarschijnlijk. Dus logisch dat hun dit aanraden.

Wat je wel kunt gebruiken is eventueel een martingaal. Als je deze goed afstelt, heeft je paard hier totaal geen last van en werkt deze pas rustig, als je paard gaat rennen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 13-03-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:22

Malibu schreef:
runningkawa schreef:
En als je hem gewoon leert dat hij zich buiten ook moet gedragen hoef je dat dus ook niet op een gewoon bit.

Maar als dat dier niet te houden is, hoe leer je dat dan zonder gevaar voor je eigen en je paards hachje?

Met alle respect, maar de meeste hier roepen dat ze er geen scherper bit moet inhangen maar komen ook niet met een duidelijke manier hoe ze dat dan moet aanpakken op een veilige manier.

Ik ben absoluut geen voorstander van een scherper bit, laat dat even duidelijk wezen.
Maar ik wil ook absoluut niet dat ik strak lees dat ze een ongeluk met het paard heeft gehad omdat iedereen haar af raad om een scherper bit in te doen en het 'gewoon' zo moet leren...
'Gewoon' even een pony/paard van 400/600 kilo even vertellen dat ie dat niet mag doen Dat kan wel, maar dan moet je daar wel de kennis voor hebben...

Absoluut mee eens dat het diervriendelijk moet blijven, maar de veiligheid van de ruiter telt ook mee en dat lijken hier heel veel mensen zich toch een stuk minder om te bekommeren Nors opkijken

aan de hand met me pony gaat het echt super:-) ze luistert dan echt goed en blijft netjes naast me lopen.
maar zodra ik erop zit gaat het feest beginnen, niet te stoppen en stopt ze wel dan heb ik half haar mond kapot getrokken.
het liefst wil ik ook geen scherper bit, maar ik wil graag wel aan de veiligheid van mezelf,andere mensen en me pony denken.
en als dan een scherper bit de oplossing is dan ga ik toch liever daarvoor.
In de bak is ze wel normaal maar zodra ik haar in de galop zet dan peert ze hem, dat vind ik nou niet echt leuk rijden:(

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:24

Nadya, ik bedoelde het niet verkeerd hoor. Ben er zelf ook geen voorstander van zei ik al. Knipoog
Het enige wat mij een beetje zorgen baarde hier, is dat er wordt voorgesteld om toch naar buiten te gaan met het 'gewone' bit en het toch zo te leren, wat misschien nog wel eens een keer verkeerd kan aflopen. En dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling...

Het is inderdaad moeilijk (tot bijna onmogelijk) te beoordelen wat het probleem kan zijn via het forum.

Een scherper bit lijkt mij ook niet de oplossing, als het paard echt bang is of opstandig is kan hij niet vooruit en komt ie misschien omhoog. Dat wil je natuurlijk helemaal niet

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:24

Silence schreef:
Beste TS, doe je paardje een plezier en hang er geen scherper bit in.
Als je hier een tijdje mee rijd, dan wordt je paardje er immuun voor en gaat vanaf dat punt weer rennen.
Dan moet jij vervolgens weer gaan kiezen voor alweer een scherper bit en zo kom je in de molen terecht.
En ergsn houd die molen op en zijn er geen scherpere bitten meer.
Maar op dat moment heb je nog altijd een paard wat gaan rennen op buitenritten.

Vandaar het advies van vele om dit rijtechnisch op te lossen. Hier ga voor de volle 100% mee in.
Rijtechnisch kost misschien wat meer tijd, maar daar heb je echt heel erg veel meet profijt van.
Werk desnoods met twee personen, iemand ernaast bijvoorbeeld en maak de eerste tijd alleen maar stapritjes.
Als je merkt dat daar de volledige ontspanning in te vinden is, kun je dit uit gaan breiden met stukjes draf. Als het goed gaat, steeds een stukje langer draven. Gaat je paard rennen, meteen terug naar stap. Zet hem desnoods maar aan het werk en vraag een moeilijke oefening. Als de stukken draven dan ontspannen gaan, kun je verder gaan werken op galop stukjes.

We staan aan het begin van de zomer, neem hier gewoon de hele zomer de tijd voor.
Als je bitje gaar is, kun je wel een nieuw bitje kopen, maar neem gewoon een simpel bitje waar je binnen ook op rijd.
Vorig jaar tijdens onze eerste endurance wedstrijd liep mijn paardje ook ontzettend te drammen. Die wij toen als begeleiding hadden riep ook dat er maar een scherper bit (Pelham) in moest hangen. Ik heb dat niet gedaan, maar ben er rijtechnisch mee gaan werken. De hele winter ondertussen al en we zijn er ook nog lang niet. Maar ik merk ontzettend veel verbetering al.
Hij loopt ook nog wel eens te drammen in het bos, maar ik neem hem dan terug naar stap of zet hem aan het werk.
En dat werkt heel erg goed en die verbetering hebben wij samen bereikt. En nog altijd op hetzelfde simpele bitje als vorig jaar.

Ik hoop dat jij dat advies ook aan wilt nemen en het op deze manier zou willen proberen.
Veel fijner voor je paardje en jij komt niet in de eerder genoemde molen terecht met als resultaat dat het paard straks opgeruimd moet worden omdat deze onhandelbaar is buiten.

Dus wat anderen zeggen over niet meer naar buiten gaan is pure onzin. Als je niet naar buiten gaat leert het paard het nooit.
Het enige wat wel moet, is dat jij bereid bent dit rustig op te bouwen en de tijd hiervoor te nemen.
En wat je zei over dat mensen die een scherper bit gebruiken het wel goedkeuren....die zijn al in het begin van de molen terecht gekomen. Deze kunnen ook niet meer met een lichter bit waarschijnlijk.

Wat je wel kunt gebruiken is eventueel een martingaal. Als je deze goed afstelt, heeft je paard hier totaal geen last van en werkt deze pas rustig, als je paard gaat rennen.

ik zat er zelf ook aan te denken op een nieuw bit te kopen maar dan dezelfde als die ik nu heb.
ik zat ook al aan een martingaal te denken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:26

En wat ik zei van iemand meenemen kan ook ontzettend handig zijn.
Zo kun je je paardje in het begin vast laten houden. Zal waarschijnlijk al veel verschil maken, omdat je aangeeft dat het aan de hand wel goed gaat.

En nieuw bitje kan ook al heel veel verhelpen, misschien is dit bit zo gaar dat je paard er last van heeft.
Laatst bijgewerkt door Silence op 13-03-08 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:26

TS, de oplossing ligt naar mijn idee niet aan het bit, maar goed, dat is mijn mening. Zo simpel is het gewoon niet, dat je er maar een scherper bit in hangt en dan kun je weer rustig buiten rijden. Ik denk dat je vooral aan jezelf moet gaan werken en van daaruit aan het paard. Desnoods met begeleiding. Martingaal (op je de juiste manier gebruikt) is idd ook nog een idee, al blijf ik het een vorm van symptoombestrijding vinden. Je kunt beter de oorzaak aanpakken en als je die niet weet, zoek dan kundige hulp.

Ik heb je al eerder verteld in dit topic hoe het uiteindelijk afgelopen is met de moeder van mijn paard. Die werd onhoudbaar voor iedereen en is als 5-jarige naar de slager gegaan.

(En Malibu, ok, we snappen elkaar Knipoog )

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:29

love_speedy schreef:
In de bak is ze wel normaal maar zodra ik haar in de galop zet dan peert ze hem, dat vind ik nou niet echt leuk rijden:(

Misschien een stomme vraag hoor, maar heeft ze misschien last van haar rug ofzo? Het kan ook een soort 'vlucht' reactie zijn...
Misschien dat je dat eens moet laten nakijken.

Mijn pony schoot vroeger ook heel vaak weg, maar die zocht gewoon een reden om te hollen.
Toen ik hem dressuurmatig beter ging rijden (rond vragen, meer oefeningen en figuren rijden) deed ze het bijna niet meer. Ik moest haar gewoon aan het werk zetten Haha!

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:32

Silence schreef:
En wat ik zei van iemand meenemen kan ook ontzettend handig zijn.
Zo kun je je paardje in het begin vast laten houden. Zal waarschijnlijk al veel verschil maken, omdat je aangeeft dat het aan de hand wel goed gaat.

En nieuw bitje kan ook al heel veel verhelpen, misschien is dit bit zo gaar dat je paard er last van heeft.

ik neem vaak een vriendin mee en die ging er dan naast lopen.
helaas en mensen van me stal die zeggen dat ook vind vicky het niet zo leuk als er andere mensen bij zijn.
Ben ik alleen met me paardje dan doet ze heel anders tegen mij als wanneer er andere mensen bij zijn.
ik ga vaak buiten rijden met andere mensen en dan is ze ook best wel druk en echt lekker rijden vind ik het gewoon niet, volgens mij wil ze gewoon de voorste zijn.
we gingen draven en ik wil haar terugnemen maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
me vriendin die rijdt op een haflinger met stang en die hoeft maar een beetje kracht te geven aan de teugel en hij staat stil.
vind het raar want loop ik aan de hand met haar is ze heel lief en luistert echt zo goed, en zodra ik erop zit is het mis. ze is ook niet zo gek groot 1.32 dus echt bang ervoor ben ik niet.
Maar als ik iedereen lekker rustig ziet wegrijden en ikzelf kan dat niet dan baal ik best wel erg. Verdrietig

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:33

Malibu schreef:
love_speedy schreef:

Misschien een stomme vraag hoor, maar heeft ze misschien last van haar rug ofzo? Het kan ook een soort 'vlucht' reactie zijn...
Misschien dat je dat eens moet laten nakijken.

Mijn pony schoot vroeger ook heel vaak weg, maar die zocht gewoon een reden om te hollen.
Toen ik hem dressuurmatig beter ging rijden (rond vragen, meer oefeningen en figuren rijden) deed ze het bijna niet meer. Ik moest haar gewoon aan het werk zetten Haha!

nou de dierenarts is pas geweest en die heeft haar helemaal nagekeken en ze kon niks anders zeggen dan dat ze er super goed uitzag, ook haar rug was in orde.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:35

Marijuhhhhh schreef:
Ze hebben toendertijd bij mijn pony het zelfde gedaan. Ook omdat deze niet te houden is buiten. Er werd vanalles ingehangen. Na verloop van tijd word je paardje 'immum' voor het bit en ze hingen er weer wat scherpers is. Na dat het mijn eigen pony werd heeft het mij anderhalf jaar geduurd voordat ik met een normaal bitje, fatsoenlijk buiten kon rijden.

Ik reed eerst kleine stukje, eerst alles stappen, dan werd hij in ieder geval niet te heet. Later proberen te draven, veel overgangen maken, dat je een beetje controle over hem krijgt. Ik galopeer nu eigenlijk nooit in het bos. Ik heb een forse ruin en ben zelf maar een meisje van 1.60, als hij dus op de loop gaat, dan red ik het nooit.

Neem alsjeblieft geen scherper bit. Daar krijg je alleen nog maar meer moeilijkheden mee.

Ik kan het niet laten om toch te reageren. Mijn paard rij ik buiten ook met een ander bit. Een pessoa bit, dus een met hefbomwerking. In de bak word hij gereden met een dubbelgebroken trensje. Mijn paard is erg sterk en wat zwaarder gebouwd dan t gemiddelde paard en ik rij hoofdzakelijk recreatief met m buiten op t strand. Als hij erg heftig is dan heb ik me handen aan m vol als ik met een gewoon bitje naar buiten zou gaan. Met mijn pessoa bit, met dubbele teugels, heb ik net wat meer te vertellen. Een kleine ophouding is dan genoeg om m weer even tot de orde te roepen. Ik hoef dus niet hele buitenritten er aan te gaan hangen. Maar in geval van nood kan ik m netjes terug rijden op kleine hulpen. Als hij braaf is kan ik ook rustig met een lang teugeltje gewoon op alleen mijn eerste teugel rijden, geen probleem. Ik vind mijn veilighied en die van hem en mijn omgeving erg belangrijk en daarom kies ik dus voor mijn buitenrijbit. Ik vind t jammmer om te lezen dat hier gelijk al word geroepen dat scherper gelijk fout is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:39

Citaat:
we gingen draven en ik wil haar terugnemen maar krijg het gewoon niet voor elkaar

Misschien moet je dan toch mijn tips eens proberen.
Over hoe te werk gaan en opbouwen...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:41

love_speedy schreef:
elinax21 schreef:
tja, dan maar niet meer buiten rijden als je haar niet aankan en meer dressuurmatig oefenen

waar slaat dit op als ik vragen mag?
steeds in de bak blijven rijden zeker.
hou die domme opmerkingen lekker voor je met je niet buiten rijden.

pppffff wat een mensen joh zelf wel met een scherper bit rijden voor het minste maar als andere mensen het willen is het dierenmishandeling dit en dat.

sorry? zo wat een grote mond zeg.
jij zegt zelf dat je het paard niet aan kan, dan moet je toch eerst oefenen voordat je een stap verder kan. je brengt niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar zo.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:42

love_speedy schreef:
een stang hoef ik zowiezo niet want zo erg is het ook niet.
maar ik wil gewoon iets dat als ik aan de teugel trek dat ze dan stopt want dat doet ze nu echt niet.
ze stopt wel maar dat trek ik zowat haar mond kapot en dat is echt niet wat ik wil.
wat kan ik het beste dus nemen?

Zo'n bit bestaat simpelweg niet, tenzij je inderdaad je paard wilt laten krom liggen van de pijn, maar dan nog moet je bedenken dat de pijn die je paard dan ervaart hem waarschijnlijk alleen maar tot meer verzet en zelfs paniek dwingt en een paard wat in paniek is reageert helemaal nergens meer op. Een paard wat niet wilt stoppen zal ook met een scherper bit niet ineens stilstaan als je je handen sluit (want zo hoort het, niet met trekken). Ja misschien de eerste paar keren, maar al snel genoeg heeft hij door dat er eigenlijk niet veel veranderd is en gaat hij er weer tegenin of negeert de inwerking gewoon. Ja en dan? Weer een scherper bit?

Als het niet zo erg is dat je zelf aangeeft de stang te heftig te vinden, dan denk ik dat je het nog prima rijtechnisch kunt oplossen. En aan je reacties te lezen lijkt het je aan de basis van 'remmen' nog te ontbreken. Tuurlijk leidt wanhoop tot trekken, maar probeer te oefenen hoe het hoort! Met zit en benen en je handen iets sluiten openen sluiten openen, niet blijven trekken.

Overigens, ik ben helemaal van mening dat een paard een voorkeur kan hebben voor een type bit, iedere mond is immers anders. De ene vind een ongebroken trens het fijnst, de ander een enkel of dubbelgebroken trens. De ene loopt fijner op de bus-, water- of d-trens. Dus wat dat betreft kun je best wat dingen proberen om het voor je paard zo prettig mogelijk te maken. MAARRRRRR, alleen onder deskundige begeleiding (en dan bedoel ik niet je vriendin die wel eens van dit of dat bit gehoord heeft)

Overigens kreeg ik mijn paardje ook met een Utrechtse stang voor buitenritten erbij. Ze was ook nogal moeilijk te houden en ik heb er een hele poos mee gereden, maar wel met de intentie zo snel mogelijk naar een lichter bit over te stappen! Na veel oefenen (rijtechnisch dus) rijden we nu met een ongebroken bitje buiten... daar moet je naar streven, niet naar scherper.

Succes

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:45

dus wat voor bit raden jullie me dus aan?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:47

het ligt niet aan een bit, je hoort een paard terug te kunnen rijden met je zit. als je paard er echt vandoor wil kan dit altijd, al hang je er een scherpe ketting in

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:49

er is niet 1 bit wat speciaal geschikt zou zijn voor jou. Ik las dat je t over kracht hebt om te kunnen stoppen. Mag ik vragen wat je rijniveau is? je moet wel goed weten waar je mee bezig bent en dat je wel verantwoord met een bit om gaat( ookal is dit voor iedereen verschillend). Als je niet onafhankelijk kan zitten en inplaats van trekken een kleine ophouding maakt om te stoppen??? tja dan is misschien goed les eerst veel belangrijker. Verdiep je eens goed in alle verschillende bitten die er zijn en de werking ervan. Laat je goed voorlichten door een ruiterspeciaalzaak die weet waar hij mee bezig is. Succes in ieder geval!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:53

Citaat:

Jammer dat je niets doet met de adviezen om het anders op te lossen, maar persé een ander bit wilt......

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:54

Silence schreef:
Citaat:

Jammer dat je niets doet met de adviezen om het anders op te lossen, maar persé een ander bit wilt......

ja maar ik heb al zoveel geprobeerd en als het niet werkt dan ben ik er eigenlijk ook wel een klein beetje klaaar mee.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:55

Waarom neem je er niet de tijd voor en wil je dit mteen 1,2,3 oplossen??

love_speedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:55

sandr0 schreef:
er is niet 1 bit wat speciaal geschikt zou zijn voor jou. Ik las dat je t over kracht hebt om te kunnen stoppen. Mag ik vragen wat je rijniveau is? je moet wel goed weten waar je mee bezig bent en dat je wel verantwoord met een bit om gaat( ookal is dit voor iedereen verschillend). Als je niet onafhankelijk kan zitten en inplaats van trekken een kleine ophouding maakt om te stoppen??? tja dan is misschien goed les eerst veel belangrijker. Verdiep je eens goed in alle verschillende bitten die er zijn en de werking ervan. Laat je goed voorlichten door een ruiterspeciaalzaak die weet waar hij mee bezig is. Succes in ieder geval!

ik rij gewoon normaal, niet echt een niveau.
wat voor bitje is volgens jou goed voor mij.
thnx voor je reactie

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:56

Ik zou zeker erop aandringen geen scherper bit te gebruiken, tenzij je echt ALLE andere oplossingen hebt geprobeert. (ken een paard dat nu een "wrak" is door fout gebruik van een scherper bit en ik vraag me af of het ooit weer helemaal goed komt met het arme beest), en wat Runningkawa al eerder schreef: je moet wel de tijd nemen om te oefenen! Doe je in de bak ook. Er zijn tal van mogelijkheden om je paard te leren te gehoorzamen tijdens een buitenrit mét het behoud van ontspanning en plezier voor zowel ruiter als paard!