Wat te doen met 2 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Wat te doen met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:22

Net als Urielle zegt, lekker mee gaan prutsen poetsen, hoeven krabben, wandelen lekker verkeers mak maken. Aan de hand stappen, draven, halthouden, balkjes lopen. Op een gegeven moment het longeren erbij pakken en daar ook alles aanleren. daarna zadeltje erop hoofdstel. Gewoon je paardje lekker mak gaan maken. trailer mak maken dan kan je bv op het strand of in het bos gaan wandelen.

zo beleer ik al mijn paarden en het zijn super paardjes geworden. Een paard van twee jaar kan makkelijk een uurtje per dag wat doen, je kan er later alles mee lekker alleen naar buiten of met anderen. Je bouwd wel een super band op met je paard. Pling

en daarbij lekker op het land dag en nacht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:25

Waarom zou je een tweejarige (met een concentratiespanne van 6 minuten) elke dag een uur wat laten doen? Wat is de toegevoegde waarde daarvan (voor het paard)?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:27

ik heb die van mij als jaarling gekocht en met zijn 2e zijn we lekker wat gaan wandelen en tutten en voor de rest lekker puppy laten zijn,

moet wel zeggen als hij de hele dag in het land had gestaan en we haalden hem eruit om lekker mee te gaan wandelen met ons oudere paard, dat vond hij echt super leuk met zijn oorjtes naar voren en voorop het erf af , en overal lekker nieuwsgierig zijn

meestal deden we dat in het weekend , leren voetjes geven , gewoon dat soort kleine dingetjes ,

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:37

Waarom zou je een paard drie jaar op het land zetten terwijl je in dat ene uurtje van de 23 uur dat hij op het land staat een super band op kunt bouwen waar je de rest van je leven alleen maar profijt van hebt????????

En een paard kan langer als 6 min zich concentreren op jou hoor! je moet alleen niet een uur lang het zelfde doen.
Even poetsen voetjes op tillen lekker wandelen even wat eten geven op stal en dan weer lekker naar buiten.
en later kan hij makkelijk 2x per week 15 tot 30 min gelongeerd worden. en allerlij andere leuke dingen ,je merkt vanzelf of een paard iets wel of niet leuk vind. En vaak van het wandelen kunnen ze echt genieten.

Sonja schreef:
Waarom zou je een tweejarige (met een concentratiespanne van 6 minuten) elke dag een uur wat laten doen? Wat is de toegevoegde waarde daarvan (voor het paard)?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:37

heb dus ook die ervaring om wel wat te doen met je jonge paard de mijne was nog geen 1,5 liep de hele dag buiten , in de zomer ook 24/7 maar in dw winter kwam ze netjes binnen s,avonds ...
heb veel gewandeld en comando,s aangeleerd hoo , halt stappen , braaf meelopen in t bos gewandeld , langs de straat gewandeld
en ik heb nu een heerlijk braaf dier , wat me gewoon vertrouwd
ze gelooft me als ik haar ergens langs wil laten gaan wat zij niet vertrouwd en ik zeg kalm maar is niet eng ....
gaat ze er wel langs af
en dat omdat ik haar al vanaf 1,5 dagelijks in de hand heb gehad , en geen vol uur soms maar 10 minuten soms langer
en lekker borstelen ....
en daarbij je ziet echt wel aan n paard of t te veel is wat je doet ....

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:18

Sonja schreef:

Omdat ik ervaring heb met het feit dat je op die manier een hele goede band opbouwt en je een paard krijgt dat veel vertouwen in je heeft en niet zo snel overal van schrik.

Een vriendin van mij heeft ook een veulen al van jongs af aan (nu 4). Dat dier heeft ze altijd meegenomen als ze met de moeder ging rijden (wel met beleid natuurlijk) lekker veel mee gedaan en écht, ik ken geen paard dat als ponyhengst zo ontzettend braaf, lief, opgevoed, vertrouwensvol, respectvol en rustig en kalm in zijn hoofd is.
En wat heeft een concentratiespanne met wandelen van doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:22

Ik zie de toegevoegde waarde van een uur met zo'n dier bezig zijn niet. Tuurlijk wel van het soms in de hand hebben, voetjes leren optillen, overal aanraken, af en toe eens een beetje poetsen etc. Maar echt al gaan lopen slepen met een tweejarige, daar zie ik echt het nut niet van in.
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:42

Ik heb zoiets van, waarom niet wachten met wandelen en zo tot hij drie is. Dan begin je een jaar later, maar leert ie net zoveel. Ik denk zelf dat veel mensen als de paarden drie zijn, hem zo snel mogelijk zadelmak willen hebben. En daarom eerder willen beginnen met handmak maken.

daan_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:55

Heb nu ook een twenter en die staat lekker de hele dag meet leeftijdsgenootjes op de wei.
's Morgens worden ze aan de hand naar de wei toegebracht en 's Avonds gaan ze weer aan de hand naar stal toe. De hoefsmid komt 1x in de 6 weken en ze worden ontwormt maar veel word er niet mee gedaan tot ze zo'n 3 jaar zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:23

lieveli wanneer je het plaatje goed bekijkt zou je zien dat met 3 de rug nog niet dicht is. Wat heeft het dan voor zin om er een zadel van een paar kilo en een mens met nog veel meer kilo laat zeggen er even 10 minuten op te zetten. Denk je dat zijn rug er dan sterker van wordt.?
En hem daarna op de wei gooien kan ie mooi zonder gymnastiek verder wennen aan zijn rugpijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:06

Urielle schreef:
Wrangler kocht ik als 2,5-jarige (in januari, zou dat jaar 3 worden) en die was op zijn zachtst gezegd nog erg jeugdig.
Die heb ik gepoetst, voetjes gekrabt, aan de hand in de bak geoefend met meestappen, -draven, halt en achterwaarts, hoofdstelletje aan, gelongeerd (los en later dat jaar met singel en bijzets), losgezet, over balkjes gelongeerd, vrij laten springen, buiten mee gaan wandelen en grazen, oefeningen om hem goed mak te krijgen (met plastic zakjes over hem heen enzo Clown ) en zadel erop. Van die tijd heb ik echt zoveel profijt gehad! Het is een eenkennig dier en hij is echt heel erg naar me toe getrokken. Daarnaast heb ik met het balkjes stappen zijn stap zo verbeterd dat hij tegenwoordig achten en negens krijgt voor zijn stap (en die was gewoon niet zo goed)
Toen hij drie was ben ik erop gegaan en daarna heeft hij weer een paar maanden rust gehad. Aan het eind van het jaar (dus richting het jaar dat hij vier werd) ben ik hem pas echt gaan rijden.

Als het het jaar is dat hij twee gaat worden, zou ik hem verder op het land laten.

Dinopino, zo doe ik het dus ook, ik heb fijne paarden gehad die oud zijn geworden, behalve dan vorige paard...maar die had spat Knipoog

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:46

als het paard verder de basis goed beheerst, meelopen en voetjes e.d. optillen dan zou ik hem lekker in de wei laten. Heeft verder inderdaad geen meerwaarde.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:26

lieveli ze zijn hoe oud bij jou geworden dan. Ik heb hier een beestje staan van 24, die is ook helemaal oke. Heb hem met 3 jaar ingereden omdat dat gebruikelijk was. Nu ik meer weet over de bouw van een paard en het groeipatroon ga ik er niet eerder op wanneer ze 6 of 7 jaar zijn.
Je zult aan de buitenkant zowieso moeilijk zien of het er van binnen nog helemaal jofel is Bloos Mar wanneer je de kennis hebt over hoe een paard zich ontwikkelt ga je de banden en pezen toch niet belasten. Ik weet in de natuur rennen de beesten ook gelijk weg, maar dat is zonder zadel en ruiter.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:14

Ik heb zelf ook een bijna tweejarige hengst (arabiertje). Wat ik er mee doe? niet echt veel - lekker buiten laten spelen - zo'n drie keer in de week poetsen en zo één keer in de week in de bak spelletjes doen.

Je kan spelenderwijs natuurlijk al wat grondwerk aan leren. Maarja als driejarige kun je dat ook nog hoor.

je zei trouwens dat je paardje er eentje van de hengst superstar is. bedoel je superstar W die goedgekeurd is bij het AES? of een andere (ben gewoon nieuwsgierig)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:32

Dinopino schreef:
lieveli ze zijn hoe oud bij jou geworden dan. Ik heb hier een beestje staan van 24, die is ook helemaal oke. Heb hem met 3 jaar ingereden omdat dat gebruikelijk was. Nu ik meer weet over de bouw van een paard en het groeipatroon ga ik er niet eerder op wanneer ze 6 of 7 jaar zijn.
Je zult aan de buitenkant zowieso moeilijk zien of het er van binnen nog helemaal jofel is Bloos Mar wanneer je de kennis hebt over hoe een paard zich ontwikkelt ga je de banden en pezen toch niet belasten. Ik weet in de natuur rennen de beesten ook gelijk weg, maar dat is zonder zadel en ruiter.

rond de 20... Maar goed, ik pak het voorzichtig aan, ik kan altijd op 2 veeartsen en mijn instructeurs terugvallen, dus op hun oordeel ga ik af...

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:49

Ik zou hem lekker t land op gooien tot hij een jaar of 3 is.
Poetsen zou ik ook niet te veel doen zeker niet als je hem 24/7 buiten laat staan

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:58

Gewoon uit laten groeien, lekker poetsen, knuffelen, spelen (zo'n voetbal kopen bijv. ) & verkeersmak maken.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:02

ik ga niet met een 3 jarige over straat wandelen die nog nooit is wezen wandelen, A ze zijn tien keer sterker als een 1 of 2 jarige dus als hij dan ergens van schrikt zit ik niet te wachten op grote ongelukken. En zo denken meer mensen.
jij vind het geen toegevoegde waarde hebben maar ik stap wel op mijn drie jarige en ga lekker een stukje alleen buiten rijden omdat ik weet dat hij braaf is en de ervaring in het verkeer al heeft. Dus een stuk minder kans op ongelukken. als ik voor het eerst met een drie jarige naar buiten ga die niks gewent is dan is de kans erg groot dat hij overal van schrikt ookal is er een ander paard bij. En als hij dan gaat rennen dan krijg je een driejarige ook niet zo makkelijk weer stil en de volgende keer dat je dan naar buiten gaat dan is alles nog enger omdat hij de eerste keer een nare ervaring heeft gehad.

Ik liep met een éénjarig veulen al door de zee te banjeren en leuk dat hij het vond. En alles is spannend op straat maar je houd ze wel beter in de hand op die leeftijd. en hij is nu zes en loopt voorop met een buiten rit en is nergens bang van.

ik ben er blij mee Haha! dat ik zo'n super verkeers mak paard heb. en hij heeft niks in zijn jeugd gemist aan spelen met zijn leeftijds genootjes in het land.

Pling Pling
Sonja schreef:
Ik zie de toegevoegde waarde van een uur met zo'n dier bezig zijn niet. Tuurlijk wel van het soms in de hand hebben, voetjes leren optillen, overal aanraken, af en toe eens een beetje poetsen etc. Maar echt al gaan lopen slepen met een tweejarige, daar zie ik echt het nut niet van in.
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:05

Ik zou haar eerst nog een jaartje op de wei laten staan, en over 3 kwartjaar beginnen met longeren en af en toe een zadeltje op voor het wennen, als ze 3 is zou ik beginnen met het inrijden als je pony/paard er dan aan toe is.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:14

op het land met andere paarden laten staan, en dan af en toe een halster en touw meenemen en poetsen enzo, maar zeker niet teveel doen.

Roedel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:13

@LGarabians ; Oke, ja dat is de goedgekeurde hengst Superstar W.

Roedel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:14

Allemaal bedankt voor jullie tips!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:09

een 2jarige,lekker jong laten zijn,en alleen de basis leren als netjes meelopen,en aan vreemde dingen laten wennen als verkeer ed,verder lekker paard laten zijn.als ie 3 is rustig aan gaan beginnen met longeren,en dan niet vaker dan 2 a 3x per week een kwartiertje,als je meer met hem wilt doen kan je altijd nog grondwerk of vrijheidsdressuur gaan doen,maar ik zou echt niet te vaak gaan longeren want dat is behoorlijk belastend voor de benen.

het hang helemaal van het paard af waneer je er voor het eerst op gaat,en hoe intensief je dan gaan rijden.
er zijn 3 jarigen die al dagelijks een uur lopen/werken,ik vind dit echt niet kunnen,maar als je je 3 jarige rustig aan gaat beleren en er om de dag een kwartiertje op zit vind ik dit geen probleem.

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:19

Ik zou hem nog een half jaartje laten staan en dan kan je hem voorzichtig beginnen longeren. Ongeveer 10 minuutjes per dag. Zodat hij al wat spieren aanmaakt. Daar is echt niets mis mee, ik heb het zelf nog net gelezen in "Bit".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:59

Ik begin al als ze nog veulen zijn (wat uiteraard alleen kan als ze bij je geboren worden Knipoog): Halstertje om, naast mama meelopen aan een touw, borstelen, knuffelen, voetje geven. Later ook alleen stukjes wandelen in de wei.

Vervolgens blijven ze lekker in de wei tot ze 2,5 zijn. In de tussentijd kom ik er nog wel altijd bij, even aanraken en knuffelen, maar verder niks.

Ik ben nu bezig met een bijna 3-jarige. Ik ga ongeveer 2 keer per week met haar wandelen en doe wat grondwerk, ongeveer een half uur- drie kwartier per keer. Ik heb heel veel profijt van het feit dat ze als veulen die basisdingen (wandelen en halster om) al heeft geleerd en ik doe gevarieerde dingen zodat ze geconcentreerd blijft. Ze is nog erg jong -zowel mentaal als fysiek- dus ik wacht nog zeker een paar maanden met longeren (ze krijgt ook nog een veulen. niet mijn keuze, ze is helaas niet van mij). Ik wacht nog zeker een jaar met rijden, wellicht 2 jaar.