Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Hij liep toch geen M1 met jou, Supermacho?
Kingsley2 schreef:SuperMacho, ik stelde een vraag aan je, en suleilitha ook!
Wij willen heel graag een antwoordt van je.
Net als mijn vraag hoe ging je les?
En mijn idee over longeren.
En suleilitha met ruiter en paard ging het altijd goed tot hij viel.
dus dit heeft er niets mee te maken of dit paard wel of niet geschikt is voor haar. Friezen zijn niet makkelijk met de galop een meisje op stal heeft ook een fries en bij haar heeft het heel lang geduurd voordat haar paard kon en durfde te galoperen. Hij is nu 8 en heeft er nog moeite mee. En haar vorige instructeur heeft hem ook bijna naar de knoppen geholpen. en ik weet dat het niet makkelijk is om een hengst te trainen! Maar het is altijd goed gegaan ze heeft hem zelf met hulp ingereden.
suleilitha schreef:Kingsley, ik rij zelf een jonge fries (vier jaar nu) Stokmaat van over de 1.70 en hij heeft ook moeite gehad met de galop, maar het gaat al een tijd vlekkeloos. Kwestie van sterk maken in de achterhand door gericht te trainen en dan komt het vanzelf.
Ik heb nergens kunnen lezen dat het met Supermacho en haar Fries goed is gegaan, wel dat hij onder een andere ruiter M1 liep, vandaar dat ik denk dat dit niet het juiste paard is.
Je moet gewoon voldoende overwicht hebben en durven aanpakken en vooral doorpakken en dat zie ik hier nergens naar voren komen.
Verder is er echt iets aan de hand met een bereden Fries van alweer 8 jaar die nog steeds niet fatsoenlijk kan galopperen, Kingsley. Het is makkelijk om aan te nemen dat die van je het meisje op stal naar de knoppen is gereden maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt ook te makkelijk en te zacht zijn overigens, en dan krijg je dit soort taferelen ook.
suleilitha schreef:SuperMacho, als hij bokt mag je hem best een opmieter verkopen en keihard voorwaarts rijden. Ik krijg echt het idee dat dit beest behoorlijk met je aan het kwallen geslagen is.
Zet er een keer een volwassene op en laat die even flink aanpakken, want volgens mij ga je dit niet meer zelf redden, omdat het beest al meerdere keren van je heeft gewonnen.
Citaat:een fries boven de 1,70 is een afgekeurde fries.
Kingsley2 schreef:Mijn advies zou zijn voorwaarts houden als hij bokt en hij mag best een tik krijgen.
En probeer met rijden als je les hebt en je bent in galop om de hoeken af te snijden soms hebben paarden zeker jonge paarden er moeite mee om de hoek door te komen omdat ze vrij hard gaan en bij jonge paarden bv die missen nog balans.
En zeker bij jou paard als hij toch iets te hard nog gaat op de lange zijde dan kan hij niet goed de hoek door komen.
en veel belonen maar ook echt concequent zijn.
succes
En superMacho probeer je paard eens los te longeren dan hoef je niet aan de lijn te hangen en kan je paard op eigen benen lopen.![]()
En Suleilitha bij die fries ligt het niet aan het baasje want ze kan heel goed rijden. ze heeft nu een hele goede instructrice die heel veel geduld heeft en het gaat nu steeds beter. Hij was in het begin ook heel lui. en nu loopt hij heel goed voorwaarts.
Door de vorige instructeur is hij naar de knoppen geholpen door dat diegene dus heel veel verwachte van het paard in hele korte tijd. dus de spieren van dat paard hebben een behoorlijke opduvel gehad. het paard heeft heel veel pijn gehad daardoor ging de galop helemaal niet meer en de rest van de gangen ging ook slechter. Die instructeur zij zelfs op een gegeven moment dit is geen goed paard voor de sport. Toen heeft ze hem de laan uit gestuurd. paard rust gegeven en therpie geloof ik ze staat nog niet zolang bij ons op stal maar goed. Het gaat steeds een stukje beter met dit paard. Dankzij een goede aanpak en veel geduld.
Kingsley2 schreef:als jij je zweep goed vast hebt dan kan je hem zo een tik geven als hij bokt, als je hem maar van voren ook opvangt op het moment dat je hem een tik geeft want hij kan vooruit schieten
maar houd hem wel aan de gang. Jij bent de baas en niet hij en wil je verbetering dan zul je echt concequent moeten worden. En als je hem liever niet slaat dan geef je hem een rot schop als hij bokt en als dat niet werkt toch een tik geven.
maar je vader heeft wel gelijk.
SuperMacho schreef:Kingsley2 schreef:als jij je zweep goed vast hebt dan kan je hem zo een tik geven als hij bokt, als je hem maar van voren ook opvangt op het moment dat je hem een tik geeft want hij kan vooruit schieten
maar houd hem wel aan de gang. Jij bent de baas en niet hij en wil je verbetering dan zul je echt concequent moeten worden. En als je hem liever niet slaat dan geef je hem een rot schop als hij bokt en als dat niet werkt toch een tik geven.
maar je vader heeft wel gelijk.
als we over gaan op me vaders strategie dan kan hij denk ik binnen 5 minuten galoperen..
Als er personen zijn die benieuwt zijn naar deze strategie vraag er dan maar om.
Want anders zit ik een verhaal voor nix te typen
Citaat:Artikel 4 - Keuringsrubrieken
A.Keuringen voor opname in het Stamboek. Hiervoor komen in aanmerking 3-jarige of oudere merries ingeschreven in het veulenboek. De minimum stokmaat dient 1.50 meter te bedragen. Bij voldoende kwaliteit van exterieur en beweging kunnen de merries ook ster worden verklaard. Hierbij moet aan de minimum stokmaat van 1.55 meter worden voldaan.
B.Keuring voor opname in het Ruinen-Stamboek. De 3-jarige en oudere ruinen die hiervoor in aanmerking komen, dienen ingeschreven te staan in het veulenboek. Voor inschrijving in het stamboek moeten de ruinen een minimum stokmaat hebben van 1.50 meter. Bij voldoende kwaliteit van exterieur en beweging kunnen de ruinen ook ster worden verklaard. Hierbij moet aan de minimummaat van 1.55 meter worden voldaan.
C.Keuring voor het predikaat Ster (= graadverhoging). Hiervoor komen in aanmerking merries en ruinen die reeds staan ingeschreven in het Stamboek en minstens een stokmaat hebben van 1.55 meter.
suleilitha schreef:Kwestie van overwicht, dus...
Maar niet om het een of ander, Supermacho, hoe kom je erbij te vertellen dat mijn Fries afgekeurd is???