jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.met foto!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: jonge pony kauwt vreselijk (te)veel op bit.met foto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:43

Dit komt me heel erg bekend voor. Ongeveer een jaartje terug zat ik met hetzelfde 'probleem'. De draver die ik zadelmak mocht maken begon ook heel erg te kauwen als je een bit in deed. Alsof ze het door wou slikken, het bit en het niet weg kreeg. Zowel met longeren, als later erop. Ene keer was het erger dan de andere. Een dubbelgebroken bitje gehaald, waardoor het iets opknapte.
Heb haar toen meegenomen naar mn vakantiebaantje en daar les gehad. Instructice deed de neusriem behoorlijk strak, sperriem normaal en bitje zat kwa hoogte goed. In de les heb ik het verschil gevoeld tussen het kauwen/slikken van het bit en het kauwen naar nagevelijkheid op het bit. En dat laatste was wel degelijk stukken rustiger en ontspannender. Aansnoeren doe ik overigeens nooit meer, maar vond dat ik het wel eens kon proberen.

Op buitenrit doet ze het overigeens helemaal niet, lekker om zich heen kijken. Wanneer ik echt bezig ga in de bak is ze ook rustig in haar mond. Oftewel, bij afleiding slikt ze niet zo veel. Met longeren doet ze het nog steeds.
Ik ben begonnen haar eens bitloos te rijden. Eerst aan de hand oefenen en toen de vuurdoop, buitenrit van 1,5 uur met een betrouwbaar paard. Perfect. Geen enkel moment denkt ze eraan om iets anders te doen dan wat ik wel, en kauwen heb ik niets van gemerkt. Heb haar nu zo'n 4 maanden bitloos gereden en laatst weer een bitje geprobeerd. En ze slikte nog wel steeds, maar lang niet zo veel.

Ik zou dus aanraden om bitloos te rijden. Je zult versteld staan hoeveel contact je blijft houden, hoe stuk ontspannener ze zijn en hoe goed die jonge beestjes dat oppakken. Tenminste totdat er duidelijkheid is over de tanden. Longeren doe je in feite ook bitloos, nu is de volgende stap niet zo ver.

Overigeens was ik laatst bij Jumping Amsterdag waar ik het paard van Piet Raijmakers precies hetzelfde zag doen. Ik maak me dus al stukken minder zorgen Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 23:18

na de tandarts ga ik eventueel weer andere dingen proberen..
ik ga de lage neusriem wel even proberen,
hij krijgt het bit ook maar ongeveer eens per week in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:25

RianneH schreef:
Overigeens was ik laatst bij Jumping Amsterdag waar ik het paard van Piet Raijmakers precies hetzelfde zag doen. Ik maak me dus al stukken minder zorgen Knipoog

Hoezo? Omdat het toevallig zijn paard is? 'Top'ruiters hebben ook zo hun fouten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:43

ik heb liever dat ze iets te veel kauwen op het bit dan helemaal niet en hardstikke stug zijn.
Ik weet niet in hoeverre jij ervaring hebt met jonge paarden TS (en de rest die hier advies denkt te geven)
zoals ik al zei komt hier eerst de tandarts voor er met een jong paard begonnen wordt.. zo sluit je al een heel deel uit.
Niet ieder paard is het zelfde, het ene paard neemt de eerste x het bit aan alsof ie dit al jaren in zijn mond heeft en de ander heeft er wat meer moeite mee.
-eerst longeren met bit, bijzet er aan zodat het paard al langzaam aan (gelijke!!) druk op het bit gaat voelen.
- daarna zadelmak maken, paard heeft al wat ervaring met het bit. EN als je erop zit lopen ze al (bijna) allemaal met het kopje naar beneden , wat makkelijker het stuur aan leren is, en een stuk relaxer al want als het paard met zijn hoofd omhoog blijft trekken is er geen ontspannen en wordt het al snel een klein gevechtje. Deze paarden hebben dan ook meer moeite het bit te accepteren.

Maar als je weet dat hij zijn tong er niet over doet is dat toch al uitgesloten.
Ik zou aan de foto te zien het bit een gaatje hoger hangen.
en als hij echt zijn mond heel ver open blijft trekken een lage neusriem.
maar als het echt alleen bij veel kauwen blijft zou ik even afwachten

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 11:10

het is echt alleen veel kauwen,
doet wel wild met de tong, maar gooit hem er niet over.
de tandarts is gemaild, en komt zeer binnenkort.

verder heb ik het bit nu een gaatje hoger en de lage neusriem doe ik er ook om.

ik heb ervaring met jonge paarden, maar dit had ik nog niet meegemaakt. ik longeer niet met bijzet, hij heeft vroeger wat meegemaakt waardoor hij heel erg bang is met longeren, en dat gaat aan het halster al heel moeilijk. vandaar ook nog geen bit in. bedankt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:22

Ik zou ook zeggen eerst tanden nakijken, zo hadden mijn jonkies ook het een en ander met hun gebit. ze zijn nu ook rustiger met het bit. Ik heb van die pony die onder het bit uit proberen te komen door zich op te krullen. ook proberen ze tongen eroverheen te gooien etc ik rij ze nu op de neusriem met het bit erin en ook met longeren is dat zo. Pas als ze het accepteren gaan we verder en beginnen we met licht rijden op het bit.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:28

lailapri schreef:
Ik zou ook zeggen eerst tanden nakijken, zo hadden mijn jonkies ook het een en ander met hun gebit. ze zijn nu ook rustiger met het bit. Ik heb van die pony die onder het bit uit proberen te komen door zich op te krullen. ook proberen ze tongen eroverheen te gooien etc ik rij ze nu op de neusriem met het bit erin en ook met longeren is dat zo. Pas als ze het accepteren gaan we verder en beginnen we met licht rijden op het bit.

wat doe je? Verward

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:35

Beetje vreemd om een lage neusriem in te zetten voor een rustigere mond. De lage neusriem gaat over het kraakbeen v/d neus en de neusgaten. Als je deze strakker doet kun je wel raden hoe dat voelt.
De gecombineerde neusriem kun je wél strakker doen (de neusriem dan, niet het sperriempje), want die wordt op het neusbot gedragen en houdt de kaken bijéén.

Je zou een kleiner bit kunnen gebruiken (degene op de foto ziet eruit alsof hij nogal wat uitsteekt), en misschien is een dubbelgebroken bit wel iets. Dan zit 't scharnierpunt tenminste niet zo in het gehemelte te prikken. Een hoofdstel moet ie geval zodanig zitten dat er 3/4 plooien in de mondhoeken zitten. Anders werkt het bit niet goed in op de lagen.
Zelf heb ik voor onze A en B ponytjes allemaal dubbelgebroken bitjes van 10,5cm. Ze zijn moeilijk te krijgen in die maat, maar ze zijn er wel.

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:44

tandjes al na laten kijken?
misschien haakjes o.i.d.
mijn paard at altijd zo overdreven.
tanden na laten kijken en voila!
succes ermee!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 11:55

Baal schreef:
Beetje vreemd om een lage neusriem in te zetten voor een rustigere mond. De lage neusriem gaat over het kraakbeen v/d neus en de neusgaten. Als je deze strakker doet kun je wel raden hoe dat voelt.
De gecombineerde neusriem kun je wél strakker doen (de neusriem dan, niet het sperriempje), want die wordt op het neusbot gedragen en houdt de kaken bijéén.

Je zou een kleiner bit kunnen gebruiken (degene op de foto ziet eruit alsof hij nogal wat uitsteekt), en misschien is een dubbelgebroken bit wel iets. Dan zit 't scharnierpunt tenminste niet zo in het gehemelte te prikken. Een hoofdstel moet ie geval zodanig zitten dat er 3/4 plooien in de mondhoeken zitten. Anders werkt het bit niet goed in op de lagen.
Zelf heb ik voor onze A en B ponytjes allemaal dubbelgebroken bitjes van 10,5cm. Ze zijn moeilijk te krijgen in die maat, maar ze zijn er wel.

waar kan je die krijgen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:56

juudje84 schreef:
lailapri schreef:

wat doe je? Verward

eerst gewoon nog helemaal niets met het bit, alleen maar in doen, verder werkt je op een kaptoom of neusriem, maar dat is mijn manier hè. Maar moet zeggen dat ze ook veel baat hebben gehad bij het tandarts bezoek en met rijden proberen we nu nog vooral met actieve achterhand te rijden, en van voor het neusje er wat uit, dus niet opkrullen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:01

RedPassion schreef:
RianneH schreef:

Hoezo? Omdat het toevallig zijn paard is? 'Top'ruiters hebben ook zo hun fouten.

Nee, omdat dat de mensen zijn die een paard toch echt wel doorlichten wanneer ze zo zouden doen. Paardje sprong 1.45 dus is niet zomaar een paard. Dat paard deed precies hetzelfde als de mijne en ik had het nog nooit ergens gezien. Dus ja, ik maak me een stuk minder zorgen erover omdat juist het paard van een topruiter het ook doet (deze deed het trouwens gewoon wanneer die aan de hand werd vastgehouden).
Neemt niet weg dat het waarschijnlijk voorkomt omdat ze het bit niet prettig vinden of denken dat het zo moet en ik met veel plezier bitloos rij. Wil alleen aangeven dat het niet alleen bij huis tuin en keuken paarden voorkomt Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:45

Ik zou zeker eerst zijn tanden na laten kijken.

En dan een dubbelgebroken bitje aanschaffen zijn in alle ruiterwinkels verkrijgbaar. En ook één a twee keer per week met het bitje gaan longeren zodat hij er echt aan kan gaan wennen voordat je hem een zadel oplegt of er op gaat zitten.

als hij maar één keer per week dat bitje in krijgt dan kan hij er ook niet aan wennen. als je het om de twee dagen indoet het hoofdstel dan gaat hij er sneller aan wennen en dan gaat hij minder kauwen als je het maar één keer per week doet dan is de tussen tijd veel te lang om er aan te wennen.

succes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:48

ik zou eerst de tandenna laten kijken maar ik zag dat de TA al kwam dus dat is mooi. verder deet mijn 3 jaarige dit ook. deet hij heel erg op een RVS dubbelgebroken Dik bitje. nu heb ik een koperen dubbelgrebroken dunner bitje en nu doet hij het niet meer. nouja niet overmatig wel nog lekker sabbelen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:35

ik probeer van alles,
optie van longeren is uitgesloten op het moment maar dat heb ik al eerder vermeld waarom.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:42

hoe oud is je pony dan want daar heb ik geen antwoord op gekregen.

Maar om niet te longeren op dit moment dat slaat nergens op oké hij heeft wat mee gemaakt en hij is nu bang maar dat probleem moet je wel oplossen voor dat je erop gaat zitten longeren is je basis zeker om je stem gebruik te leren met overgangen. en om zijn balans een beetje te hebbeb met overgangen en er zijn nog veel meer dingen waarom longeren erg belangrijk zijn voor dat je erop gaat zitten.

dus ik zou toch samen met iemand dat longeren weer goed oppakken en hem dan ook goed aan zijn bitje te laten wennen want met één keer per week een bitje in doen, zo went hij er nooit aan en anders zou ik hem gebruiken met wandelen maar dat doe je misschien als.

En wat voor nare ervaring heeft hij meegemaakt met longeren?. want een basis probleem niet oplossen kan problemen geven voor de toekomst.

Bonny4life schreef:
ik probeer van alles,
optie van longeren is uitgesloten op het moment maar dat heb ik al eerder vermeld waarom.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:57

De dubbelgebroken ponytrens kun je bestellen op: http://www.bandiri.com/nl/hm.html
De 10,5cm is een ideale maat van shet tot Welsh A (kleine hoofdjes hè!).

Als hoofdstel hebben we een ponyhoofdstel van Kieffer, maar voorheen een shethoofdstel (pony hoofdstellen zijn van de meeste merken veels te groot voor een Welsh A-tje).

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:51

bedankt ga eens kijken op de site,
zou 10,5 goed moeten zijn? die van nu vind ik aardig oke, dat is 10,5..

idd een pony hoofdstel is te groot, shetlandmaat is bijna te groot.
ik weet niet wat hij mee heeft gemaakt, maar is nog veel te onrustig om al een bit in te doen, ik zou het wel kunnen doen maar dan het halster er nog over, omdat hij anders veel te veel rukken in de mond krijgt..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:48

Baal schreef:

neusriem?? die jou ik juist niet veel strakker doen , als er problemen met de tanden zijn druk je de kaken meer op elkaar, wangen schuren meer naast de kaken,waar waarschijnlijk haken zitten dus je kunt misschien indenken wat er gaat gebeuren. open gescheurde wangen dus. probleem nog een beetje groter

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:05

Maar hij houdt wel zijn waffel dicht. Och hoe vaak ze mij dat niet gezegt hebben. Ik vind een neusriem nu alleen nog handig om aan vast te houden dus zit hij vrij los zodat mijn hand erbij kan en ik dus niet aan het bit zit. maar absoluut niet om hun monden dicht te snoeren.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:36

Ik ben ook niet zo voor te strakke neusriemen. Het probleem bij deze maat pony's alleen: ze moeten door jonge kinderen bereden worden.
Ga je de neusriem té los doen, en de pony's krijgen door dat ze het bit in de mond kunnen nemen.. dan is het kind nergens meer.
Dus neusriem niet té strak.. maar ook zeker niet te los.
Teugels op de neusriem kun je doen tijdens 't longeren.. maar zodra je kind 'los' met 'm rijdt, zou ik dat niet meer doen. Het ruitertje heeft dan helemáál niets meer te vertellen en pony leert dan mss. allerlei geintjes aan (er lekker tussenuit peren zodra er wat gewerkt moet worden bv.!).

Onze Welsh A lijkt precies op die van jou Bonny4life en die heeft een schoftmt van 1.24m. Het 10,5cm dubbelgebroken bit past perfekt. Als je een 11,5cm pakt, dan zit je meer bij de Newforest types vanaf 1.30m

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:43

lailapri schreef:
Maar hij houdt wel zijn waffel dicht. Och hoe vaak ze mij dat niet gezegt hebben. Ik vind een neusriem nu alleen nog handig om aan vast te houden dus zit hij vrij los zodat mijn hand erbij kan en ik dus niet aan het bit zit. maar absoluut niet om hun monden dicht te snoeren.

ach weet je, wat je hier ook zegt en doet tis nooit goed. slecht dit en dat en mishandeling en weet ik t.
Als ik een paard zou hebben wat overdreven met zn tong rommeld of zijn mond probeerd open te trekken doe ik er een lage neusriem aan. geen probleem met de kiezen ed.
tanden laten nakijken doe je voor je begint met rijden en dan ieder jaar dus daar zoek ik het bij mijn paarden al weer minder in.

vanuit een pc kun je die dingen bij iemand anders zijn paard toch niet beoordelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:57

idd daar zeg je het al, eerst de tanden, die stap sloegen ze bij mij altijd over en kijken waarom die zijn mond open deed nee mond open=aansnoer neusriem aansnoeren

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:34

Is het niet gewoon venijnig kauwen.
Als mijn pony iets neit wil zoals halthouden als ze druk is gaat ze heel snel en onrustig kauwen als ze dan toch moet doen wat ik vraag word het wel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:23

Waarom mensen persée met een bit willen rijden, is mij een raadsel. Vooral omdat zo langzamerhand toch wel bekend is dat het zonder bit ook kan. En dat het zelfs veel beter en diervriendelijker is om jonge paarden en pony's, die volop aan 't wisselen en ontwikkelen zijn, zonder bit (in) te rijden.

Ga eens naar http://www.bitloos.nl en lees bijvoorbeeld de "Artikelen van de NVBP".
Paar belangrijke punten uit de diverse artikelen:

Een lage neusriem die flink aangetrokken is, belemmert de ademhaling van het paard.
Bovendien, wanneer je met een neusriem wilt voorkomen dat het paard z'n tong over het bit of uit de mond legt, belemmer je het paard om uiting te geven aan zijn ongemak of pijn.

Mogelijke oorzaken van verzet tegen ongemak en pijn (zoals de pony van Bonny4life doet: snel en hard kauwen, z'n mond openen, onrustig met zijn hoofd) zijn:
- afgeknelde tong of te veel druk op de tong
- te veel druk op de lagen
- te veel druk op het verhemelte (notenkraker-effect; zie de afbeelding erbij)
- bit te laag ingehangen
- te smal, te breed of te dik bit
- een kapotte mond, vaak zonder dat de ruiter/menner daarvan op de hoogte is (vaak de lagen)
- slecht onderhouden gebit
- last van wolfskiezen en/of doppen (melkkiezen)

Voor je een paard een bit in doet, moet je er zeker van zijn dat er in de mond geen problemen aanwezig zijn, zoals:
- Het niet los komen van melksnijtanden. De volwassen snijtand moet de melksnijtand wegdrukken, wat niet altijd vlekkeloos verloopt. Hierdoor is een gevoelige mond mogelijk.
- Tussen het 4e en 5e levensjaar van een ruin of hengst (zelden bij een merrie) komen de hengstentanden door, waarbij problemen kunnen ontstaan. De tand komt net niet door het tandvlees, waardoor er veel druk op dat gebied staat en dus pijn. Dit wordt een blinde hengstentand genoemd.
- Schrikbarend vaak komen we kapotte lagen tegen. De ruiter/menner heeft hier meestal geen erg in, omdat daar nooit naar wordt gekeken.
- Veel paarden hebben wolfskiezen. Dit zijn rudimentaire kiezen (overblijfselen van de evolutie) die vóór de eerste kiezen zitten. Normaal gesproken komen deze kiesjes alleen in de bovenkaak voor, een enkele keer ook onder. Verwijderen wanneer je met bit rijdt, is noodzaak, omdat het paard hier vrijwel altijd hinder van ondervindt zodra er een bit tegenaan komt.
- Melkkiezen die niet geheel verdwijnen bij het wisselen (doppen). De permanente kies moet de melkkies wegdrukken, wat niet altijd goed verloopt, zodat het restant van de melkkies vast zit op de nieuwe permanente kies (dop). Hierdoor steekt het betreffende element boven de kiezenrij uit en kunnen de scherpe wortelpunten in het tandvlees drukken.
- Het ontstaan van haken aan de kiezen. Wanneer wij vrij zachte vegetatie voeren (brok, muesli e.d.), hoeft het paard minder zijdelingse kauwbewegingen te maken, waardoor op de hoge kant van de kiezen scherpe punten (haken) ontstaan (zie afb. 3). Deze haken bevinden zich in de bovenkaak aan de wangzijde en in de onderkant aan de tongzijde. De scherpe haken kunnen wangslijmvlies en/of tong beschadigen.
- Door haken op de kiezen wordt de voorwaartse- en achterwaartse beweging van de kaak geblokkeerd. Als een paard nageeft, zakt de onderkaak uit en indien deze beweging geblokkeerd is door haken, is nageven niet meer mogelijk. De haken zitten vaak op de eerste of laatste kies (zie de afbeelding).
- Verder komen we vaak tandvleesontstekingen, gefractureerde kiezen en tandwortelontstekingen tegen.

Het gebit bestaat uit 36 elementen. De paardentandarts c.q. gebitsverzorger zal zorgen dat deze elementen goed op elkaar aansluiten. Indien er één element dominant is (uitstekend boven de kiezenrij), wordt dit vertaald naar een scheve kaakdruk en dus pijn.

Veel voorkomend probleem: te veel tongdruk
Door steeds edelere paarden te fokken, zijn de onderkaken steeds smaller geworden. Vaak kan er nog geen vinger tussen de twee kaakhelften passen. De tong daarentegen is niet veranderd en is een dikke, vlezige spier. Tussen de tong en het verhemelte is nauwelijks ruimte voor een bit. Zakte vroeger door druk van een bit de dikke tong tussen de beide kaakhelften, tegenwoordig lukt dit nauwelijks. Inwerking op de tong is op zich geen probleem, maar wanneer de tong wordt afgekneld (knevelen), echter wel. Het paard ondervindt hierdoor pijn, de doorbloeding stagneert (blauwe tong) en het paard heeft moeite met het maken van een slikbeweging (overmatige schuimslierten).
De tong loopt over in het tongbeenskelet, waarna er spieren door de hals naar de voorhand lopen. Een paard met afgeknelde tong kan hierdoor belemmerd worden in de ruimte en zuiverheid van de voorhand (zie de afbeelding).

Bij te veel druk op de tong kan het paard op diverse manieren reageren. Hij kan de onderkaak verstijven, het bit pakken en gaan 'pullen'. Hij kan proberen de tong over het bit te worstelen of hij kan een drukvrije positie zoeken door de tong op te rollen en niet 'aan het bit' te komen. Rekening houdend met de ruimte in de mond en de gevoeligheid en dikte van de tong, zullen we het bit hierop moeten aanpassen.

Overige problemen kunnen zijn:
- Veel kwabben wangslijmvlies die klem komen te zitten tussen het mondstuk en de lagen en/of eerste kies.
- Korte mondspleet, waardoor een bit te laag wordt ingehangen. Hoe lager in de mond, hoe gevoeliger het bit inwerkt.

Waarom veroorzaken bitten bij sommige paarden problemen?
We weten allemaal dat een bit bij een paard moet passen als een handschoen op een hand. Dat houdt in dat ieder individueel paard zijn eigen individuele bit moet hebben.
Toch zijn er paarden die een bit nooit accepteren en paarden die een bit tijdelijk niet accepteren.

Tijdelijk
Een paard wisselt tussen zijn derde en vijfde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Verder kunnen er voor de eerste kiezen in de bovenkaak "wolfskiesjes" groeien, die waanzinnig gevoelig zijn bij de aanraking van een bit. Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar hengstentanden in de lagen in de boven- en onderkaak. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.

Deze hele wisselperiode maakt een jong paard tamelijk overgevoelig in zijn mond. Wordt hij juist in deze kwetsbare periode beleerd, dan kan het zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn.

Een van de andere bitproblemen dat vaker voorkomt dan men wel denkt, is het te laag inhangen van het bit. Een bit dient ongeveer een duimbreedte voor de voorste kiezen te liggen. Ligt het lager, dan zal het bij ruinen/hengsten makkelijk tegen de hengstentanden aanklapperen, wat voor paarden een nare gewaarwording is. Maar paarden met een korte mondspleet hebben met hoog ophangen een probleem, omdat dan het bit de mondhoeken erg ver optrekt. Omdat het bit vaak niet voldoende hoog kan worden ingebracht, bestaat het risico dat het paard zijn tong over het bit leert gooien. Hij kan dan bij dat laaghangende bit zijn tong makkelijker naar achteren trekken, waardoor hij als het ware wordt uitgenodigd zijn tong erover te gooien.

In geval van een korte mondspleet moet men kiezen voor een zo dun mogelijk bit en het liefst een ongebroken trens. Dan is er niet die V-vorm van de verder naar voren op de tong liggende gebroken trens en win je met de ongebroken trens die extra ruimte. Of je kiest inderdaad voor géén bit.

Ieder paard kan tijdelijk bitproblemen krijgen. Door beschadiging op de lagen, door het ontstaan van haken op de kiezen, door het klem zitten van het wangslijmvlies tussen het bit en de voorste kiezen. Daar kan iedereen, met deskundige begeleiding, iets aan doen.

Permanent
Het bit ligt bij een paard op de tong. Deze spier bestaat uit twee delen, die halverwege aan elkaar gehecht zijn. Er bestaan hele dikke tongen en hele dunne, hele lange en hele korte.
De Amerikaanse onderzoekster Hilary Clayton heeft opnamen mogelijk gemaakt van de tong in de mond van een paard met een bit in. Het blijkt dat sommige paarden de tong helemaal naar achteren opkrullen en het bit alleen op het voorste stukje van hun tong accepteren. Andere paarden gooien steevast de tong over het bit. Maar even zo vaak steekt een paard razendsnel constant de tong over en onder het bit.
Wat een paard doet met een bit, is dus erg tongafhankelijk. De tongophanging kent een verbinding met de tongbeentjes. Die tongbeentjes staan in verbinding met de hals- en borstspier. Een gespannen tong heeft zijn repercussies op de ontspanning van de hals- en borstspieren. Die spanning komt tot uiting in een gespannen voorhand, waardoor een paard niet meer vrijuit kan bewegen (komt soms tot uiting in teugelkreupelheid). Dus alleen met een ontspannen tong is een paard in staat met de juiste aanleuning en goed aan het bit te lopen.

Helaas zijn er tongen die het verdragen van een bit voor een paard onmogelijk maken. Soms is de onderkaak te ondiep van vorm om de tong te kunnen opbergen. Het paard gooit dan zijn tong naar buiten of trekt hem op naar achteren. Soms ligt de hechting van de voorste en achterste tong net onder het bit. Het paard zal dan altijd proberen met die plek onder het bit uit te komen. Een ontspanning zal daardoor ook nooit mogelijk zijn. Verder zijn er tongen waarbij de achterste helft gekanteld vastzit aan de voorste helft. Hoe erger de graden van kanteling, hoe meer problemen een paard met zijn bit zal hebben. Soms is dit de oorzaak dat een paard het bit aan één kant vastpakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-08 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt