wijken of appuyeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: wijken of appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:00

Lielle schreef:
Ik geloof dat ik dat wel met je eens ben, hoewel ik de waarde van wijken naar links in de linkergalop (met dus stelling en buiging naar rechts) bepaald niet inzie.

Contragalop links met stelling rechts gebruik ik idd ook wel eens, maar alleen op een rechte lijn, zeker niet in de wending.

Citaat:
in mijn ogen is wijken naar links als je in de linkergalop zit..
meer een appyement, mits je ervan uit gaat.. dat het paard
buigt om je binnen been en kijkt naar waar ie heen gaat.....
en mee wordt genomen aan de buitenteugel.. bla bla..

Nu bescrhijf je dus een appuyement *LOL* Bij wijken zou je paard rechts gesteld en gebogen zijn.

ja, daarom zeg ik ook dat dat in mijn ogen een appyement is...
(of je moet het paard compleet de andere kant op instellen.. en dan
diezelfde kant op bewegen.. maar dat is lastiger.. kan wel.. maar
niet met ieder paard denk ik zo.. beetje dat verhaal van die contra galop
met stelling en buiging de andere kant op.. en dan ook nog zijwaarts
bewegen.. is niet eenvoudig!! kan wel.......)

vandaar ook dat ik denk dat gemiddeld genomen de gemiddelde ruiter
wijkt in de linkergalop naar rechts..... ....... .......

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:04

Een paard kan wel wijken in de galop, al zal hij inderdaad niet zo duidelijk scharen als in de draf, ik ga vaak wijkend van de middenlijn naar de kant en terug appuyeren, je hoeft alleen dan iets meer stelling naar binnen te vragen en beenwissel kwa druk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:14

Sjolvir, ik vind het alleen raar zoals je het omschrijft. Wijken naar links in de linkergalop met linker stelling + buiging bestaat niet, dat is een definitiekwestie. Maar goed, we zijn het verder wel eens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:15

Floortje, ik ben er vandaag in de crossles helemaal niet aan toegekomen. Jij nog wel?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:04

Vandaag dus wel, heb het voor de spiegel gedaan maar dan is de beenzetting moeilijk te volgens. Maar het is een identieke uitvoering als met wijken in draf, dus klein beetje stelling, verder recht houden en je binnenbeen duwt hem opzij.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:26

Ik heb hier 2 foto's van mijn pony. De eerste is wijken, de tweede appuyeren. Beide in draf.

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto (wijken) is het paard rechtgesteld en op de tweede foto is er sprake van buiging.

Misschien dat het verschil makkelijker te zien is aan deze 2 foto's (ik probeer je te helpen Bloos) Kijk ook maar eens naar het beenwerk, dat is ook verschillend volgens mij.

Ooh en commentaar op die appuyement mag, maar dat was mijn eerste appuyement die ik ooit reed & toevallig is die op foto gezet *LOL*

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:45

@ Lielle, gister was het er bij mij niet van gekomen, maar vandaag wel. Wij hebben zowel een hele lange als een hele korte zijde met spiegels, dus ik kan altijd van alle kanten kijken. Mijn paard gaat keurig opzij voor het been, maar in galop zit het er bij haar in ieder geval echt niet in. Wat ze wel kan is een soort konijnensprongetje waarbij ze dus ook een zijwaartse beweging maakt en toch in galop blijft, maar dat gaat echt nergens over. Ze kan heel goed flauw naar de hoefslag terug galopperen, maar daarbij kruisen haar benen niet. Ze werd er overigens nogal nijdig van en dus een beetje te druk, dus ik ben er ook niet al te lang op doorgegaan. Wat was jouw ervaring?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:47

Mijn merrie is dit al een tijd gewend dus die gaat gewoon opzij in galop. Ik heb (ivm spiegel) een halve volte op de lange zijde gedraaid en dan vanaf X geweken naar de hoek, en dat gaat zonder problemen. Ik zal eens kijken of ik het zaterdag kan filmen voor je.

Overigens werd ze bij de wissels wel extreem heet Haha!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:18

Voor we terug gaan naar het verschil tussen wijken en appuyeren: mijn paard en (vooral) ik hebben nog veel te leren, want wijken in galop kan en het kan zelfs een heel goede oefening zijn, paarden kunnen het en Lielle had dus helemaal gelijk Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:27

Hmm wijken in galop. Dat moet ik ook maar eens gaan uitproberen. Ja Appuyementen rijden we wel in galop, maar wijken heb ik nog nooit gedaan in galop. Tong uitsteken

edit; moet je dat hetzelfde rijden als een appuyement dan; als je rechtsom galoppeert, moet het appuyeren ook naar rechts, moet dat met wijken dan ook?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:31

Heeft niemand foto's van wijken in de galop??? Ben ik héél benieuwd naar!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:32

ik zal zaterdag mijn best doen, hangt wel van het weer af.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:33

Oké, bedankt.