Gescheurde mondhoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marronn

Re: Gescheurde mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 09:47

Ja hij bijt inderdaad aan zijn houten deur..... Nou zijn de mondhoeken inmiddels weer dicht, maar aan de ene kant was het een beetje een soort schaafwondje aan de buitenkant en aan de andere kant zat er echt een sneetje.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:02

Heel vervelend probleem! Ik zou de pony even een tijdje laten staan en in conditie houden door longeren aan een halster. En een goed middeltje kopen waardoor de wondjes genezen. Als ze dicht zijn en je weer gaat rijden zou ik goed vaseline oid smeren.

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:25

Dit heb ik ook gehad met mijn verzorgpony.
Máar, het kwam volkomen door mezelf. Heb daarna bitringen gekocht, en later een nieuw (dikker) bit. Dit gaat erg goed. Heb er ook geen last meer van. En ben ook een heel stuk zachter geworden met de hand.

Dus ik denk dat het aan jou ligt. Knipoog

Barracuda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:26

SuzanneW schreef:
Narya schreef:
Bitloos is misschien wat heftig in een keer, voor de wedstrijdruiter. De bitringen klinken dan wel als een logisch alternatief, maar daar kwam niet echt een reactie op. Heb je dat al geprobeerd dan?

Nee nog niet.. maar dat voorkomt toch niet het uitscheuren van de mondhoeken? Ik weet het, het lijkt net of ik heel mijn pony mishandel, maar dat is gewoon niet zo Huilen en daarom vind ik het zo vreemd

Dit voorkomt het wel Knipoog
Tenminste, bij mijn verzorgpony hielp het wel heel goed.
Voor verdere info zie me andere post

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:40

SuzanneW schreef:
Ja hij bijt inderdaad aan zijn houten deur..... Nou zijn de mondhoeken inmiddels weer dicht, maar aan de ene kant was het een beetje een soort schaafwondje aan de buitenkant en aan de andere kant zat er echt een sneetje.

Schaafwondjes komen meestal idd doordat het velletje tussen de bitringen komt. Deze genezen vrij vlug weer meestal. Rubberen bitringen kunnen dan helpen, maar deze maken je bit ook iets kleiner.
Is het sneetje al dicht?
Ik heb een merrie gereden die dus ook echt een snee in haar mondhoek had (en dat kwam echt niet door gepluk of getrek) en deze heb ik twee maanden met een hackemore gereden, en nog was het niet dicht gegaan.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:16

asjemenou schreef:
SuzanneW schreef:

Schaafwondjes komen meestal idd doordat het velletje tussen de bitringen komt. Deze genezen vrij vlug weer meestal. Rubberen bitringen kunnen dan helpen, maar deze maken je bit ook iets kleiner.
Is het sneetje al dicht?
Ik heb een merrie gereden die dus ook echt een snee in haar mondhoek had (en dat kwam echt niet door gepluk of getrek) en deze heb ik twee maanden met een hackemore gereden, en nog was het niet dicht gegaan.

Ik heb nou het bakstuk een stukje lager gehangen, zodat hij wat meer ruimte heeft. Toen heb ik gereden en het is niet open gegaan. Heb wel voor de zekerheid sudocrem gekocht.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:21

Je geeft aan dat de mondhoeken scheuren als je pony moe wordt en gaat hangen. Je kunt misschien eerst proberen om je rijden beter op te bouwen en voelen wanneer je pony moe wordt. Je kunt misschien terug naar de basis gaan (ik weet niet welke klasse je rijd?) en stoppen wanneer hij lekker loopt (en niet te lang). Als hij dan kapotte mondhoeken heeft kun je een ander bit proberen. Heeft hij dit niet, geeft het aan dat hij niet genoeg 'conditie' heeft en gaat hangen bij zwaardere inspanning.
Op de foto's lijkt het niet of je een harde hand hebt gelukkig. Wat ik aan probeer te geven: probeer het eerst rijtechnisch op te lossen voordat je er een ander bit in gaat hangen.
Heeft hij na lichte inspanning (zonder dat hij aan de teugels hangt) nog kapotte mondhoeken, dan is het gewoon een gevoelig mondje en kan je er alsnog iets anders inhangen.
Een vervelend probleem, succes ermee!

Edit: ik zie dat je het al 'opgelost' hebt, heel fijn Lachen als hij alsnog kapotte mondhoeken krijgt, kun je hier nog eens naar kijken Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:32

ik heb naar je foto gekeken, en zag dat je idd met een watertrens rijdt.
Stap over op een bustrens, dan is het probleem vast opgelost. Bij mij was dat ook zo! Heeft absoluut niks met een harde hand te maken; de huid komt gewoon klem tussen bitring en bit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:45

Hier toch nog even een heel gemeende SORRIE voor het eerste berichtje van mij dat ik dacht dat het een SA was met penny alarm.
Ik begrijp nu uit je berichtjes dat je inderdaad een probleem hebt met je pony. Nogmaals...SORRIE.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 17:51

dat zal wel schrikken zijn wanneer de mondhoeken open zijn.
Als eerste laten genezen en soepel houden met uierzalf of iets.
Zag ook al dat je op zoek bent naar een ander bit, laat je goed voorlichten en bespreek het met je instructie wat er beter zou kunnen. Succes

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 17:57

Boemm schreef:
Je geeft aan dat de mondhoeken scheuren als je pony moe wordt en gaat hangen. Je kunt misschien eerst proberen om je rijden beter op te bouwen en voelen wanneer je pony moe wordt. Je kunt misschien terug naar de basis gaan (ik weet niet welke klasse je rijd?) en stoppen wanneer hij lekker loopt (en niet te lang). Als hij dan kapotte mondhoeken heeft kun je een ander bit proberen. Heeft hij dit niet, geeft het aan dat hij niet genoeg 'conditie' heeft en gaat hangen bij zwaardere inspanning.
Op de foto's lijkt het niet of je een harde hand hebt gelukkig. Wat ik aan probeer te geven: probeer het eerst rijtechnisch op te lossen voordat je er een ander bit in gaat hangen.
Heeft hij na lichte inspanning (zonder dat hij aan de teugels hangt) nog kapotte mondhoeken, dan is het gewoon een gevoelig mondje en kan je er alsnog iets anders inhangen.
Een vervelend probleem, succes ermee!

Edit: ik zie dat je het al 'opgelost' hebt, heel fijn Lachen als hij alsnog kapotte mondhoeken krijgt, kun je hier nog eens naar kijken Lachen

Ik rijd L2 met haar. Al zeg ik het zelf, ze heeft juist een goede conditie Knipoog Ja inderdaad, ik hoop dat het gewoon door dat bakstuk kwam.. Maar ik heb nu een dun dubbel gebroken bitje, zou het beter zijn om met een dikkere dubbel gebroken bit te rijden. Want een dun bit is natuurlijk scherper.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:04

Hoe dun is dun?
De dikte van een onderlegtrens?
Anders is het niet zo heel snel te dun, ze moeten natuurlijk nog wel hun mond dicht kunnen krijgen Knipoog
En ik denk niet dat van een dunner bit je eerder wondjes krijgt.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:17

Ik weet niet of het al genoemd is in dit topic, maar wat dacht je van een vitaminengebrek??
Mijn paard heeft het ook gehad, en heb haar 4 weken niet gereden omdat mijn principes niet zo zijn dat ik met een wondje wou doorrijden.
En wat denk je, na die maand was het weer net zo open, en ja, het was een vitaminegebrek, dus vitaminestoot,dot vaseline erop en doorrijden. Soms heeft stilzetten geen zin, want de plek van het wondje moet sterker worden, soort eeltlaagje. Het klinkt zielig, vitaminestoot, doorijden en het wondje flink vet houden lijkt me het slimste.

veel succes!!

Owja, Ik weet niet hoe het met rijden gaat, maar door het steunen in de handen kan het wondje nooit dichtgaan, (ondanks het hierboven geschreven) als de pony zichzelf moeilijk kan/wil dragen is het nog een optie tijdelijk met een dik appelbit te rijden, of latextape te kopen en om je bit te binden.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:18

Mochten er straks nog steeds schaafwondjes ontstaan aan de buitenzijde, denk dan ook aan het sperriempje. Bij sommige paarden veroorzaakt dit schaafwondjes. Ik zag op de foto's dat je een neusriem met een sperriempje gebruikt.
Ik hoop voor je dat de wondjes nu wegblijven!

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:27

Kaitlin schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is in dit topic, maar wat dacht je van een vitaminengebrek??
Mijn paard heeft het ook gehad, en heb haar 4 weken niet gereden omdat mijn principes niet zo zijn dat ik met een wondje wou doorrijden.
En wat denk je, na die maand was het weer net zo open, en ja, het was een vitaminegebrek, dus vitaminestoot,dot vaseline erop en doorrijden. Soms heeft stilzetten geen zin, want de plek van het wondje moet sterker worden, soort eeltlaagje. Het klinkt zielig, vitaminestoot, doorijden en het wondje flink vet houden lijkt me het slimste.

veel succes!!

Owja, Ik weet niet hoe het met rijden gaat, maar door het steunen in de handen kan het wondje nooit dichtgaan, (ondanks het hierboven geschreven) als de pony zichzelf moeilijk kan/wil dragen is het nog een optie tijdelijk met een dik appelbit te rijden, of latextape te kopen en om je bit te binden.

Nee daar licht het niet aan, want ik geef ze al vitaminepoeder, maar toch bedankt

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:22

SuzanneW schreef:
Nee nog niet.. maar dat voorkomt toch niet het uitscheuren van de mondhoeken? Ik weet het, het lijkt net of ik heel mijn pony mishandel, maar dat is gewoon niet zo Huilen en daarom vind ik het zo vreemd

Sorry,maar zo kwam het wel over.
Ik heb de rest van het topic gevolgd en ik lees nu dat je er echt niks aan kon doen.
Mijn excuses voor mijn voorbarige berichtje. Bloos

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:27

ik zou gewoon een wat dikkere bustrens nemen ik heb het gevoel dat als ware beter verdeeld is over de hele mondhoek hen niet zo snel inscheurd omdat die van binnen naar buiten richting de mondhoek steeds breder word ik heb er ook 1 en bij heeft hij nooit last van wondjes of de mondhoeken kapot

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:32

Afbeelding

dit is mijn bustrens!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:25

Wat train je aan een paard als die moe is en gaat hangen en dus de rug vastzet achterhand er niet onder en op de voorhand gaat lopen en dan ook nog pijnlijke mondhoeken krijgt?
Train zolang het gaat en hou het verder ontspannen. Wil je meer conditie dan kan dat ook aan de longeerlijn met kaptoom of op een lekker buitenritje met wat langere teugel en opbouwen. Kracht is er niet van een op andere moment daardoor moeten we een paard trainen en trainen doe je door de grens zegmaar op te zoeken dat het zwaar wordt voor je paard en de spier/pees/band/etc geprikkeld wordt maar als je paard moe is en gaat hangen ben je dat waarschijnlijk al voorbij. En dat is nu de kunst van het trainen niet te vroeg stoppen maar ook zeker niet te laat.
Misschien kun je er wat mee?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:17

TS, ik kende je naam ergens van en blijk je vaak tegen te komen op wedstrijden Knipoog Je woont toch in W&A? (afkorting vanwege privacy Knipoog ) Wat ik heb soms heb gezien op je wedstrijden is dat je pony inderdaad soms wat hangt. Wellicht heb je dan wat aan de tips van Lailapri, want ik denk niet dat het aan het bit ligt. Ik weet niet of je les hebt? Anders kun je je instructeur er naar laten kijken. Die hebben er net wat meer verstand van en kent je pony beter dan heel Bokt bij elkaar.
Succes!

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 21:24

Ja, ik woon in W&A Knipoog Ik weet niet wie je bent, maar het zou best kunnen dat je me weleens tegenkomt op wedstrijden! Knipoog Ja, hij gaat inderdaad hangen ja en als ik dan de teugels iets langer laat hangt ze net zo hard terug.. En dan probeer ik haar ook voorwaarts te rijden, maar dat helpt eigenlijk ook niet.
Boemm schreef:
TS, ik kende je naam ergens van en blijk je vaak tegen te komen op wedstrijden Knipoog Je woont toch in W&A? (afkorting vanwege privacy Knipoog ) Wat ik heb soms heb gezien op je wedstrijden is dat je pony inderdaad soms wat hangt. Wellicht heb je dan wat aan de tips van Lailapri, want ik denk niet dat het aan het bit ligt. Ik weet niet of je les hebt? Anders kun je je instructeur er naar laten kijken. Die hebben er net wat meer verstand van en kent je pony beter dan heel Bokt bij elkaar.
Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:52

Waarom wilt ze er niet meer van achter bij....
Ik ken iemand die trainde haar z paarden 3x per week 15/20 min onder zadel (ex in/uitstappen) en verder longeren en rust en dan in het weekend wedstrijd. Je kan zeggen wat je wilt maar ze reed wel z en ook met (ja daar komt hij weer Tong uitsteken ) voor andere onhandelbare paarden

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:47

Ik heb dit probleem ook een tijd gehad met mijn paard. Insmeren hielp niet, anders rijden ook niet, ze heeft gewoon een heel gevoelige huid (krijgt echt overal wondjes van, heel vervelend!) Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn, is het bit veel te los te doen. Dus echt 2 gaatjes langer dan normaal. Ziet er best vreemd uit, weet ook niet of het ideaal is als je actief wedstrijd rijdt, maar bij ons hielp het wel!

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:22

dondeyne schreef:
Ik heb dit probleem ook een tijd gehad met mijn paard. Insmeren hielp niet, anders rijden ook niet, ze heeft gewoon een heel gevoelige huid (krijgt echt overal wondjes van, heel vervelend!) Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn, is het bit veel te los te doen. Dus echt 2 gaatjes langer dan normaal. Ziet er best vreemd uit, weet ook niet of het ideaal is als je actief wedstrijd rijdt, maar bij ons hielp het wel!

Ja ik heb nu ook het bit een gaatje losser gehangen en toen had ze geen wondjes. Dus even afwachten of dat het probleem was;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:16

En heb wel eens gehoord van een lerenbit misschien is dat voor de pijn lijke mondhoeken een tijdelijke oplossing terwijl je aan het probleem werkt. Maar veel verstand heb ik niet van leer, misschien wat googlen of aan de nh kenners vragen