Jong paard onmogelijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: Jong paard onmogelijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:07

isadora schreef:
Aan de hand is ze zo mak als een lammetje, maar je kan er gewoon niet op, dat is het probleem. Ik kan zelfs grondwerk met haar doen zonder haar vast te houden. Vanaf dat je erop wilt rijden begint ze gewoon de ezel uit te hangen. Zelfs als je ze zadelt en heel ontspannen wil rijden met losse teugel, ja dan lig je er ook meteen af.

Hoe gedraagt ze zich precies als je haar zadelt? Bijten, trappen, hoofd omhoog gooien etc.
Heb je haar als een gelongeerd met en zonder zadel? zo ja, hoe heeft ze gereageerd en waren er verschillen in haar gedrag (vooral welke verschillen).

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:07

ik heb een vraagje stapt ze wel regelmatig. loopt ze niet kort (dus dat ze haar passen niet afmaakt en kort gaat lopen.)
of in draf korter wil gaan draven ofzo?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:08

dat is niet waar, er zijn veel mensen die je al veel nuttige tips hebben gegeven en ik denk gewoon niet dat er nu zo via de bokt 1 pasklare oplossing is.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:09

kim1207 schreef:
je moet even het hele filmpje uitkijken en dan zie je ook hoe t anders kan, met alleen een halsring. Ik vind het zo jammer, dat mensen altijd denken dat je alleen met een paard kan werken met een bit in en de mond dichtgebonden. ja kan met wederzijds vertrouwen en respect zo veel bereiken zonder dwangmiddelen, fantastisch gewoon. Ik hoop dat iedereen t filmpje uitkijkt en ziet hoe t ook anders kan!!

Al eens mijn profiel bekeken? Knipoog
Ook een beetje zwart wit opgebouwd maar ik ben meer voor grijs.

isadora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 00:10

hns schreef:
isadora schreef:
Aan de hand is ze zo mak als een lammetje, maar je kan er gewoon niet op, dat is het probleem. Ik kan zelfs grondwerk met haar doen zonder haar vast te houden. Vanaf dat je erop wilt rijden begint ze gewoon de ezel uit te hangen. Zelfs als je ze zadelt en heel ontspannen wil rijden met losse teugel, ja dan lig je er ook meteen af.

Hoe gedraagt ze zich precies als je haar zadelt? Bijten, trappen, hoofd omhoog gooien etc.
Heb je haar als een gelongeerd met en zonder zadel? zo ja, hoe heeft ze gereageerd en waren er verschillen in haar gedrag (vooral welke verschillen).

Met het zadelen is ze zeer braaf rustig en geduldig, vanaf dat ze aan de longe hangt (met of zonder zadel) bokt ze de sterren van de hemel

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:12

hns schreef:
kim1207 schreef:
je moet even het hele filmpje uitkijken en dan zie je ook hoe t anders kan, met alleen een halsring. Ik vind het zo jammer, dat mensen altijd denken dat je alleen met een paard kan werken met een bit in en de mond dichtgebonden. ja kan met wederzijds vertrouwen en respect zo veel bereiken zonder dwangmiddelen, fantastisch gewoon. Ik hoop dat iedereen t filmpje uitkijkt en ziet hoe t ook anders kan!!

Al eens mijn profiel bekeken? Knipoog
Ook een beetje zwart wit opgebouwd maar ik ben meer voor grijs.

jep ziet er goed uit, weet dat er meerdere wegen naar rome leiden...................

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:13

hoeveel beweging krijgt ze? staat ze altijd op box of juist altijd buiten, merk je dat t meer is met de hengstigheid???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:14

Isadora: ik kan me al ongelovelijk ergeren aan het feit dat je de 'fout' direkt bij je paard legt en andere mogelijkheden uitsluit.
Als ik het filmpje zie vind ik de amazone die op het paard zit helemáál niet fijn rijden. Behalve het heen en weer gezaag door ruiterfouten is de merrie hoorbaar nerveus en beweegt ze haar hals op en neer, wat in mijn ogen een lichamelijke oorzaak zal hebben.
Je topic doorgelezen te hebben kom je nu met weer een bla bla bla antwoord. Ik heb maar 1 tip voor je: houd op met excuses te verzinnen en haal er mensen met kennis bij, zoals een zadelmaker, tandarts, osteopaath of fysio, iemand die goed kan rijden etc.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:15

[***] schreef:
Isadora: ik kan me al ongelovelijk ergeren aan het feit dat je de 'fout' direkt bij je paard legt en andere mogelijkheden uitsluit.
Als ik het filmpje zie vind ik de amazone die op het paard zit helemáál niet fijn rijden. Behalve het heen en weer gezaag door ruiterfouten is de merrie hoorbaar nerveus en beweegt ze haar hals op en neer, wat in mijn ogen een lichamelijke oorzaak zal hebben.
Je topic doorgelezen te hebben kom je nu met weer een bla bla bla antwoord. Ik heb maar 1 tip voor je: houd op met excuses te verzinnen en haal er mensen met kennis bij, zoals een zadelmaker, tandarts, osteopaath of fysio, iemand die goed kan rijden etc.

*LOL* dat probeerde ik eerder ook al vriendelijk te zeggen

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:16

waar heb je de longe aan zitten aan het bit of ergens anders aan vast

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:17

AMEN!!!

[***] schreef:

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:19

isadora schreef:
Met het zadelen is ze zeer braaf rustig en geduldig, vanaf dat ze aan de longe hangt (met of zonder zadel) bokt ze de sterren van de hemel

De enigste conclusie die ik via de computer kan sluiten is dat er medisch iets niet klopt bij haar. Als ze bij het grondwerk en het opzadelen geen problemen oplevert en aan de longe (met en zonder zadel) gaat bokken. Dat levert bij mij heel wat vraagtekens op. In hoeverre is ze medisch onderzocht? Zijn er thermographie foto´s gemaakt?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:23

Eerlijk gezegt heb ik niet alles gelezen, wel dat je een dierenarts ernaar heb laten kijken enzo. Het filmpje heb ik ook gezien en helaas de ruiter is rijd net iets te laat vergeleken het paard.
En dat het paard rustig is aan de hand.

Ik geloof niet in "nare" paarden als ze gezond zijn (ook in het hoofd he)

Ik heb de tip zadel nakijken wel gezien maar niet of dat al gebeurt is.
En dier kan naar reageren op een zadel wat ergens maar iets niet lekker ligt. Misschien een dekentje extra eronder? Een dier blijft veranderen van maat, worden breder, anders van vorm en gespierder.

Is je paard niet gewoon jolig als je opstapt. Helpt losgooien of longeren? En geloof mij weide dieren kunnen net zo goed jolig zijn. Ik zelf heb ook zo een pony. 24 uur op het land en nog bokken rennen enzo.
Het is idd erg lastig als je paard donderjaagt.

Soms kan het toch gebeuren dat het voor het dier iets te snel gaat. Ze snappen het wel maar het kwartje is nog niet helemaal gevallen. En geloof me hoelangzaam je ook iets doet het kan nog steeds iets te snel gaan. Probeer eens een stapje of 2 terug te gaan. Gewoon ontspannen rijden, niet aan de teugel, als er een slof om moet om als anker te dienen, hou die dan ook erg los tot hij nodig is.

Of misschien (mits dat financieel gaat) eens uitbesteden aan een goede ruiter die vaker dit soort dieren gereden heeft. Ik zie bij ons op stal ook paarden die rare dingen doen, maar de ruiter is niet bang, zet door en de dieren winnen het nooit.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:23

quote="isadora"]Dit is net het probleem. Deze ruiter is de enige die ze toelaat en waar ze min of meer naar luistert, slof dient enkel om haar tegen te houden dat ze er niet vandoor gaat, maar de slof wordt niet aangespanne, als je op het filmpje goed kijkt zie je dat mijn paard haar hoofd nog naar boven kan brengen.

Zij is de enige ruiter die je paard toelaat...echter het probleem lost er niet door op!! Het heeft geen zin haar door te laten rijden op de huidige manier, want het werkt schijnbaar niet (anders had je dit topic niet geopend). Je redeneert in circels, het gaat niet goed maar iets anders proberen doe je niet want dit werkt het minst slecht...

Ja de ruiter houdt haar handen misschien niet erg stil, maar mijn paard neemt erg grote passen enzo dus het is moeilijk om daar muisstil op te zitten

Wat een onzin!! Ook als je paard grote passen neemt is het ZEKER mogelijk om met je handen stil te zitten!!! smoes

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:30

Zouden we deze zaak een beetje beleefder houden? Wij proberen nog steeds immers aan hand van de computer een aantal tips en ervaringen door te geven. Als men daadwerkelijk naast zo een paard staat piepen de meeste mensen gelijk anders, zo makkelijk is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:33

Ik zou 'op zo een paard' in ieder geval een cap opzetten!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:35

hns schreef:
Zouden we deze zaak een beetje beleefder houden? Wij proberen nog steeds immers aan hand van de computer een aantal tips en ervaringen door te geven. Als men daadwerkelijk naast zo een paard staat piepen de meeste mensen gelijk anders, zo makkelijk is het niet.

Fijn dat je het zegt, de toon werd idd apart in het reageren. Ik snap dat mensen willen helpen en het jammer vinden dat tips niet meegenomen worden. Maar iedereen moet kijken welke manier bij hun past.

laurentia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:38

daar heb je gelijk in hns!

Mijn reactie is misschien wat heftig maar ik erger me aan uitspraken van ts zoals dat ruiter goed is en het daar niet aan kan liggen.... ik vond de ruiter helemaal niet goed (niet genoeg).

Even voor de duidelijkheid: Ik wil overigens de ruiter niet aanvallen ofzo, paardrijden is moeilijk en ze is zeker geen beginner..... Maar dit niveau is niet adequaat voor dit paard lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:39

BlueStar schreef:
Maar iedereen moet kijken welke manier bij hun past.

De manier van reageren zou niet anders worden als de TS zou kijken naar de manier die bij haar paard past en niet alleen bij haarzelf.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:41

Mee eens [***] maar als een systeem wel bij het paard past maar niet bij jou bereik je ook er niets mee. En soms wil je meerdere dingen afwachten of ideeën even laten bezinken. En het posten gaat hier erg snel dus weinig tijd ff na te kunnen denken Knipoog
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 10-02-08 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:42

Als niemand zegt wat ze wil horen bedoel je?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:46

De ruiter ziet er inderdaad niet zo heel erg vaardig uit. Valt elke keer met een plof terug in het zadel. Je paardje krijgt elke keer een klap op zijn rug wanneer de amazone dit doet.
De handen zien er inderdaad ook niet aangenaam uit voor je paard.

Maar ik heb een vraagje aan de TS. Wat denk je zelf? Dat het paard dit uit onwil doet? Dat lijkt me vrij onlogisch aangezien het aan de hand en dergelijke zo braaf is. Als ik je de reacties hoor beschrijven lijkt het eerder angst of pijn.

Is er geen bokker die in de buurt van TS woont en eens een kijkje kan (en wil natuurlijk) gaan nemen?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:51

[***] schreef:
Als niemand zegt wat ze wil horen bedoel je?

Jammer dat je daarvanuit gaat, ik dus niet. Mensen hebben soms een langere tijd nodig hun gedachte over iets aan te passen. Ik weet niet welk antwoord ze verwacht, het lijkt mij eerder dat ze antwoorden zoekt. Maar lelijk doen over haar manier van denken gaat mij tever of dit nu gegrond is of niet.

We kunnen haar beter helpen door vriendelijk dingen te blijven herhalen.
Op kritiek/aparte uitingen zal ik dus niet meer reageren om niet verder offtopic te gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:03

Nou ik heb het hele topic doorgelezen en het filmpje bekeken. Ik ben gaan lezen omdat ik er een paar maanden terug ook stevig afgebokt was. En met een beperking (ziekte van Lyme) dit niet zelf op kon lossen. Mijn jonge paard werd wat baldadig en kwam er bij mij mee weg omdat ik niet snel genoeg meer ben.

Ik heb twee dingen gedaan. Een GOEDE ruiter gezocht die ik heb betaald om hem een aantal keren te rijden. En goede extra lessen genomen.

Ik kan me best voorstellen dat je paard gehecht is aan de ruiter, maar dat wil niet zeggen dat dat de goede keus is om het paard ook verder te brengen. Bovendien bokt je paard nog steeds na al die tijd. Dan zijn er twee opties: er is lichamelijk iets niet goed, of je paard heeft geleerd dat bokken effect heeft.

Als het geen medische oorzaak is, dan is de huidige ruiter in ieder geval niet in staat om het op te lossen. En dat pleit voor een andere ruiter zoeken (tijdelijk) en de huidige ruiter te laten rijden met een deskundige instructeur.

De adviezen om bitloos te gaan rijden, of zelfs met halsring, zou ik in deze situatie niet opvolgen.

Ik zou wel veel meer actie in grondwerk stoppen. Lekker over de rug lopen, longeren, vaardigheidstraining, schrikparcours.. noem maar op.. allemaal dingen waarmee je ook een band kweekt en gehoorzaamheid vraag (of eist als dat nodig is). Maar ook daarvoor geldt: als je geen natuurtalent bent, heb je daar les voor nodig.

Ik wil je veel succes wensen en je nogmaals op het hart drukken dat het met deze ruiter dus niet werkt. Het duurt te lang, dus het is echt niet effectief.

Succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 01:40

heb wel het topic gelezen en vind de ts wat koppig.

het paard krijgt de schuld, terwijl de ruiter me op het filmpje afvalt. ze jaagt hem op met haar zit. ze rijdt niet licht in het ritme, maar wanner ze zelf gaat staan.

maar als jij geen heil in het paard ziet en het allemaal het paard zijn schuld is. wat moet je er dan mee?

ik wil bij dezen de ruiter niet aanvallen, goed van haar dat ze er opstapt. geen probleem.

waarom rijdt ze verder zonder cap? als het zo'n wilt paard is.