Wat nu? Probleem met bijrijdster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Wat nu? Probleem met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:46

Ja oke maar dat is weer het andere uiterste. Het gaat hier om een paard met een goede basis als hij op L1 niveau loopt.

Als instructrice zegt dat je voor 1 iemand geen uitzondering kan maken en diegene de wissel moet maken zou ik een ander zoeken. Als instructrice paard en ruiter een oefening laat doen waar paard en of ruiter niet aan toe is zou ik ook een ander zoeken. Van een instructrice mag je toch wel verwachten dat die kan zien aan een combinatie of die er wel of niet aan toe is.

Je kunt best een oefening achterwege laten in een les, daarom hoef je nog niet terug gezet te worden naar een beginners les.

neemt niet weg dat eigenaar ten alle tijden natuurlijk de beslissing maakt wat er wel en niet gebeurd. Ik begrijp het ergens ook wel van eigenaar. Ze heeft er slechte ervaring mee. Maar als bijrijdster het goed bevestigd kun je daar ook je voordeel uit halen. En nogmaals ik neem aan dat als je een goede intructrice hebt die haar hier niet voor niks aan laat mee doen.

edit, ook zonder wedstrijden kun je op een hoger niveau rijden. Niet iedereen heeft tijd en of geld of mogelijkheid om naar wedstrijden toe te gaan, dat houd niet in dat diegene perse rijd als een b ruiter toch?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:47

griebels schreef:
Ik ga compleet mee met Breitling...

Changement is geen hoge oefening, en wordt al gebruikt bij het B springen.

Ook ik vind het een beetje raar dat je bijrijdster niet vooruit mag werken met het paard als jij nog niet zover bent.

Bij mij lag de bijrijder er al meteen uit en de instructrice ook.
Wat een onzin!! Wie zijn paard is het nu??
Koop een eigen paard en ga daar mee aan de gang, je rijd op het paard van iemand anders en dan ook nog maar 1 uur in de week, dan heb je je te houden aan de regels van de eigenaar (es in dit geval)
Ben ik ook wel heel nieuwschierig wat de bijrijder zelf dan ooit heeft gereden?
Niveau van de manege les is trouwens wel HEEL hoog als ze er galopwissels in rijden.

xAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:50

Tsja, het is heel erg moeilijk te beoordelen. De éne kant denk je van: Ze liggen er uit!
Maar de andere kant denk je van: Goh ik geef ze nog een kans.

Maar, zoals TS ook al aangaf: Het is heel erg vaak mis gegaan.

Edit: Ik zou persoonlijk denk ik heel erg boos zijn geweest. Denk ik.

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:54

Ik vind dat de bijrijdster de changementen maar gewoon moet overslaan. Als dat de enige oefening is waar de TS problemen mee heeft, hoeft dit toch niet voor grote problemen te zorgen in de les? Als de TS het niet wil, omdat ze er in het verleden problemen mee heeft gehad, heeft de bijrijder zich daar aan te houden. Ik zou de bijrijder echter nog niet meteen wegsturen, maar gewoon nog een kans geven en goed duidelijk maken dat je niet wilt dat ze changementen rijdt en waarom je dat niet wilt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:02

Oh trouwens.
Je kan van bijrijdsters verwachten dat ze dingen met het paard uitproberen.
Dat kon je van te voren weten.
Als jij op een nieuw paard zit, wil je ook weten wat hij kan.
Misschien was het nu geen nieuw paard, maar toch anders.
Stel dat hij ineens súper goed de oefeningen kon, nou dan wil je toch het liefst meteen wedstrijden starten?
Zeg nou zelf: Als het goed gegaan was, was jij al minder boos. Dan was je trots geweest op je paard!
Het is niet goed gegaan, en dat mens krijgt meteen de wind van voren...

Als je geen verdere problemen wilt -> Wijs haar de deur dan meteen.
En niet op bokt neerzetten. Wat moet dat een raar gevoel geven, als je dit allemaal op bokt tegen komt.
Dan heb ik liever dat álles recht in mijn gezicht gezegd wordt.
Ik zeg nu niet dat je helemaal fout bezig bent, maar heb dan ook het lef om haarzelf alles te vertellen.

Volgens mij was het ook gewoon pure inzet van haar, en niet fout bedoelt.
Niet dat dat de situatie anders maakt, maar toch...

Praten is de enigste oplossing.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:04

Changementen ga je pas oefenen als je paard m2 is niet eerder want er komen ook andere dingen bij. en las je paard basis L1 is kan je dat nog niet oefenen. Dan vind ik ook dat de instructrice verkeerd bezig is. Dit zal je bij een prive les niet tegen komen bij mangeges heb ik dit wel eens gehoord ja en vaak wordt het dan ook nog eens verkeerd aangeleerd. Het hoeft in dit geval niet.

Het is jou paard jij bepaald of dit wel of niet wordt gedaan en aangezien jullie allebij L1 niveau zijn kan je niet met changementen beginnen want als je het verkeerd aanleert krijg je het er niet meer uit. En hierbij komt nog meer bij kijken zoals goede basis stap draf en galop nagefelijkheid juistheid van de gangen verzamelen in draf en galop dat moet er eerst in zitten. en alle andere dingen zoals wijken schouder binnenwaarts. Dit zijn oefeningen die je nu kan doen maar nog geen changementen.

En ook al is zij 30 het is echt jou paard en je zecht zelf in het verleden is het al meer gebeurt dat ze niet luisterde.
Waarom nemen jullie niet samen prive les van een andere goede instructeur/trice dan zou ik het gewoon nog een keer proberen met haar maar jij bepaald de regels en als jou instructeur/ trice hier van op de hoogte is dan moet het goed gaan. praat goed met haar en wees duidelijk in wat jij wil met je paard en probeer er uit te komen.

En in jou schema mag ook wel eens springen of een buitenrit zitten is ook ontspanning voor je paard en weer eens wat anders.

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:07

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iedereen die hier reageerd dat het toch zo erg niet is, zelf bijrijders zijn?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:07

aerdenhout1 schreef:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat iedereen die hier reageerd dat het toch zo erg niet is, zelf bijrijders zijn?

Nee ik niet.

Edit: Tenminste.. Ik heb mijn eigen paarden, maar werk op een stal. Waar ik idd paarden voor anderen rijdt. Maar dat is geen probleem, die lopen hoog niveau, dus ik mag er opzich mee doen wat ik wil.
Geen bijrijder dus.
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 09-02-08 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:08

Ik ben beide geweest: eigenaar met een bijrijdster en bijrijdster Lachen. maar ik ben een ander type bijrijdster Haha!.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:09

Jouw paard, dus geen gezeik.

Gaan ze ermee door, dan zoek je gewoon lekker een andere leuke meid die jouw paardje op de vrijdag wil doen.

Succes!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:10

@ aerdenhout1 : Daarbij komt dat er ook stagaires op mijn paard hebben gereden, daar mochten ze ook mee doen wat ze wilden. zolang het maar geen verkeerde dingen waren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:13

daNiielle_ schreef:
aerdenhout1 schreef:

Nee ik niet.

Edit: Tenminste.. Ik heb mijn eigen paarden, maar werk op een stal. Waar ik idd paarden voor anderen rijdt. Maar dat is geen probleem, die lopen hoog niveau, dus ik mag er opzich mee doen wat ik wil.
Geen bijrijder dus.

Dus bijrijder. Ik mag toch aan nemen dat ook jij niet zomaar alles mag met deze paarden en je moet houden aan de regels van de stal.
Voorbeeld...je gaat ineens, omdat je dat zo leuk lijkt, western rijden met een van de paarden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:15

vervelend. Bij het hebben van een bijrijder horen ook dit soort situaties. Ik kan niet zeggen wat jij moet doen want ik ken de kwaliteiten van je bijrijder niet.
Die van mij stuur ik zeker niet zomaar weg, ook al maakt ze een fout. Want die maakt ze vast nog wel eens.
Maar als jouw bijrijdster erg verontwaardigd is, vervelend.

bedenk zelf gewoon of je nog vertrouwen in haar hebt.

Ik heb een eigen paard, maar heb ook bijgereden. Ik vind het rijden van galopwissels terwijl dat echt niet de bedoeling is hetzelfde als een buitenrit maken terwijl dat niet mocht. Praat het uit en kijk of je nog met haar door kunt gaan.

Succes!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:15

aerdenhout1 schreef:
Dus bijrijder. Ik mag toch aan nemen dat ook jij niet zomaar alles mag met deze paarden en je moet houden aan de regels van de stal.
Voorbeeld...je gaat ineens, omdat je dat zo leuk lijkt, western rijden met een van de paarden.

Bij mij is het een totaal andere situatie.
Ik zou er in principe western mee mogen rijden.
Maar ik moet ze voor een bepaalde datum wedstrijdklaar hebben, dat is wat anders dan een normale bijrijder.
edit: Commentaar ajb over pb, ik wil het topic niet verzieken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:19

Iedereen die hier zegt dat t niet zo erg is zou er bij mij als bijrijdster niet in komen. Wat is dat nou weer voor onzin, je moet als bijrijdster maar lekker zelf beslissen wat je doet, ongeacht wat de eigenaar ervan vind? Als ik niet wil dat iemand anders de manen van mijn fjord knipt, en mijn bijrijdster verknipt ze helemaal, dan moet ik dat maar goedvinden, omdat ik zelf ook geen ster in knippen ben, en mijn bijrijdster ook wat wil leren? Dacht het ff niet!

De TS heeft problemen gehad met deze oefening, heeft dat aangegeven, zelf opgelost, en nu zou een bijrijdster dat zomaar eventjes wel mogen doen, omdat het toevallig in de les gedaan word. Nee is nee, punt uit. En ja, ook door 1x fout te oefenen en te belonen kun je een paard verpesten. Als je meer wilt als bijrijdster zoek je een ander paard, en als je dat niet kunt vinden heb je je te houden aan de regels van deze eigenaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:26

Denk dat de Ts gewoon nog even een goed gesprek aan moet gaan met haar bijrijdster, tenminste als ze op alle andere fronten wel tevreden met haar is.
Anders lijkt het me sowieso beter een ander te zoeken.
Misschien is er een mogelijkheid om een andere intructriese te vinden dat jullie langzaam aan een niveau hoger kunnen.
Het blijft tenslotte jouw paard dus jij beslist wat ermee gedaan word ongeacht de leeftijd van je bijrijdster.
Wel denk ik dat als ze samen evt een stapje verder zijn dan jij je best die kans kan geven, uiteraard als je daar zelf achter staat.
Volgens mij hoeft dat met een goede intructriese geen probleem zijn, maar de vraag aan jou of je dat wilt.
Zelf ben ik ook bijrijdster en de eigenaresse ligt een niveau lager dan ik het paard pakt alles super op en weet donders goed wie ze op haar rug heeft.
Praten en goede afspraken maken lijkt me het meest voor de hand liggende.
Succes ermee!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:31

Vjestagirl schreef:
Iedereen die hier zegt dat t niet zo erg is zou er bij mij als bijrijdster niet in komen. Wat is dat nou weer voor onzin, je moet als bijrijdster maar lekker zelf beslissen wat je doet, ongeacht wat de eigenaar ervan vind? Als ik niet wil dat iemand anders de manen van mijn fjord knipt, en mijn bijrijdster verknipt ze helemaal, dan moet ik dat maar goedvinden, omdat ik zelf ook geen ster in knippen ben, en mijn bijrijdster ook wat wil leren? Dacht het ff niet!

De TS heeft problemen gehad met deze oefening, heeft dat aangegeven, zelf opgelost, en nu zou een bijrijdster dat zomaar eventjes wel mogen doen, omdat het toevallig in de les gedaan word. Nee is nee, punt uit. En ja, ook door 1x fout te oefenen en te belonen kun je een paard verpesten. Als je meer wilt als bijrijdster zoek je een ander paard, en als je dat niet kunt vinden heb je je te houden aan de regels van deze eigenaar.

Amen! Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:33

aerdenhout1 schreef:
griebels schreef:
Ik ga compleet mee met Breitling...

Changement is geen hoge oefening, en wordt al gebruikt bij het B springen.

Ook ik vind het een beetje raar dat je bijrijdster niet vooruit mag werken met het paard als jij nog niet zover bent.

Bij mij lag de bijrijder er al meteen uit en de instructrice ook.
Wat een onzin!! Wie zijn paard is het nu??
Koop een eigen paard en ga daar mee aan de gang, je rijd op het paard van iemand anders en dan ook nog maar 1 uur in de week, dan heb je je te houden aan de regels van de eigenaar (es in dit geval)
Ben ik ook wel heel nieuwschierig wat de bijrijder zelf dan ooit heeft gereden?
Niveau van de manege les is trouwens wel HEEL hoog als ze er galopwissels in rijden.

Zoals je verder in het topic kunt lezen vind ik wel dat de bijrijder te vertrouwen moet zijn, maar dat er erg strenge regels opgesteld zijn door de TS.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:34

Vjestagirl schreef:

^^ inderdaad.

Ik reed een paard bij waarmee ik heel veel mocht,maar niet galopperen op buitenrit. Geen haar op mijn kop dus die eraan dacht om te gaan galopperen (ze was zelf bang te galopperen). De eigenaar mag de regels stellen. En als ik het niet kan vinden met de regels moet ik een ander paard gaan zoeken.

Maar ik heb wel een eigen paard nu en snap de TS heel goed. Wat voor de een niets lijkt, dat is voor de ander iets heel belangrijks. Daarvoor heb je respect. Nu ik mijn paard heb weet ik hoe het is om een bijrijdster te hebben. Ik heb het geluk dat ik een heel leuke meid heb die ik vertrouw. Maar in het begin had ik wel moeite. Het is tenslotte je eigen paard. Ik durf nog niet echt op buitenrit en heb liever niet dat anderen daarmee beginnen zonder mij. Das een van de regels bijvoorbeeld. En ookal vind een ander er niets aan, voor mij is het een hele drempel en dus moet die gerespecteerd worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:37

aerdenhout1 schreef:

Nee ik heb zelf een bijrijder. Zolang zij te vertrouwen is op haar verantwoordelijkheidsgevoel mag ze van mij alles... Verder is ook alles bij ons bespreekbaar als we iets hebben, van haar kant uit en van mijn kant uit. Gelukkig is dat nog niet voorgekomen. Ik zou haar tips, adviezen en ervaringen zeker wel serieus nemen.

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:45

ik zou nog eens met je bijrijdster gaan praten en haar duidelijk uitleggen dat je dit niet wil. als je dan denkt dat ze er gewoon mee doorgaat kun je altijd iemand vragen een keer te gaan kijken bij haar, doet ze het dan weer dan zou ik iemand anders gaan zoeken.

Breitling: ik snap best dat ze niet wil hebben dat er changementen geoefend worden, want in het L2 en het M moet je ook nog contra en als paarden dan changementen kennen is de kans dat ze omspringen veel groter, das bij mijn paard namelijk ook zo, die is al Z geweest en kent ze dus al. als ik nu contra ga doen wil ze nog wel eens omspringen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:45

Dan is je paard niet goed aan de hulpen Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:55

Heel vervelend zoiets. Ik heb het helaas ook meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat je boos bent.

Wat ik zat te denken... Je bijrijdster rijdt maar 1 keer in de week. Kun je niet gewoon stoppen met het hebben van een bijrijder? Je paard staat dan wel een dag in de week vaker stil, maar dat is misschien wel minder 'schadelijk' dan door verschillende mensen bereden worden. Misschien ga je wel met sprongen vooruit als jij je paard alleen rijdt. Het scheelt in ieder geval een hoop gedoe.

Of betaalt je bijrijdster voor het rijden van je paard? Dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, ook wat betreft rechten en plichten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:10

Het kan ook zijn dat de bijrijder een andere manier heeft van bepaalde dingen doen en dat TS het paard op haar manier oefeningen wil leren. Maar het feit blijft dat de bijrijder dingen doet die niet gewenst zijn..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:15

meggiemeg schreef:
Het kan ook zijn dat de bijrijder een andere manier heeft van bepaalde dingen doen en dat TS het paard op haar manier oefeningen wil leren.

Daarom denk ik dat het positief uit kan pakken als de TS het paard alleen rijdt.