Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Eraf gevallen, en nu er weer op... Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 14:05

Maar op wedstrijd istie vaak liever Bloos

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:14

He, ik ken het probleem ook. Als je zelf angstig bent, reageert je paard daar onmiddelijk op. Door te zingen (inderdaad) of door te tellen blijft je ademhaling constant. Want ook op je ademhaling kan een paard reageren. Als jij je adem in gaat houden, dan voelt je paard dat. Dus zingen of tellen, dat helpt bij mij echt! Daarmee blijf je ook jouw tempo rijden ipv dat het paard het tempo bepaalt. Veel succes, en superstoer dat je alweer wedstrijden rijdt !

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:18

hoi,

wil hier even op reageren omdat ik het zelf ook heb gehad,

voor mij werkte:

een goede ruiter voor mij laten rijden,
daarna ben ik er zelf steeds weer opgegaan, maar wel met nieuwe cap en body protector,
en dan gewoon een klein stukje, voorkomen dat je bang wordt en dat er iets mis gaat,
dus op het goede moment er weer af en dat steeds uitbreiden,
ik was een super angsthaas,
en nu durf ik te zeggen dat ik mijn jongen paard (4 jaar en erg snel) uitlach
maar ik heb het probleem bij mezelf gezocht,

op dezelfde manier ben ik nu aan het leren langs de weg te lopen,
aan het paard ligt het niet maar aan mij,
als ik weet wat ze doet als ze schrikt durf ik steeds meer

maar die bodyprotector heeft tussen mijn oren al een hoop rust gegeven

daily_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:29

Hey hey,

Ken het probleem ook.. Ik ben er nu 5 maanden geleden vanaf gevallen, doordat ze ergens van schrok, we waren in volle galop..
Toen ik eraf viel, kon ik bijna niet lopen, na zo een tien minuutjes ging het wel weer zei ik.. Ben ik terug erop geholpen, nog 5 minuten doorgehobbeld.. Maar was niks.. Ik ben pas na een paar weken naar de dokter gegaan omdat ik pijn bleef houden hele erge.. Bleek dus dat mn bekken genkneusd Waren.. Heb er nu nog last van.. Maar mninder.. Nu wil ik zoooo graag weer paardrijden.. Maar ben bang.. Stap en draf, zou ik wel aankunnen.. MAar ben vooral bang voor galop..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:12

Daily_girl: dan begin je toch gewoon met de stap en de draf? Op een bepaald moment begint het (bij mij tenminste) vanzelf te kriebelen, en als je je dan fijn voelt op je paard, dan gaat het eigenlijk vanzelf. En zie je het nog niet zo zitten, dan doe je het nog even niet of je vraagt of iemand een longelijn wil vasthouden... Gewoon stapje voor stapje, je hoeft niemand wat te bewijzen Lachen

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:17

begin gewoon weer bij het begin zo ben ik er ook afgekomen (was ook een tijd bang)

daily_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:44

Thanks Haha! Ik ga vandaag mee met mn zusje, kijken..
En denk dat ik volgende week er ook weer op stap.. En dan gewoon idd.. Stapje voor stapje.. eerst gewoon rustig stappen en draf.... Kijken hoe dat gaat... Ben best wel bang om er weer afgekeild te worden haha.. Thanks iig Haha!

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:47

Je moet gewoon doen wat voor jou het fijnste voelt.
Is dat nog stap en draf dan houd je het daarbij Haha!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:00

oh dit komt zooo bekend voor!

Ik ben alweer 7 jaar geleden gevallen van een destijds manegepaard. Resultaat een gebroken knie = 9 maanden niet rijden...
Ik ben echt jaren nog bang geweest, ik kan je vertellen dat die tip van zingen echt ook helpt!
Ik heb wat afgezongen in die tijd, gelukkig heb ik nu een hele lieve pony die van mezelf is dus dat helpt ook met vertrouwen.

Wat je nog kan proberen is bijvoorbeeld gaan rijden waar je bang bent en dan de teugels geven aan iemand die er naast loopt.
Dan kan je alleen maar met je handen ontspannen naast je lichaam concentreren op je zit.
Let op je ademhaling en je spier aanspanning, ik zat met verstijfde bilspieren en dat merkt je paard gelijk!

als je minder bang bent doe dan ook eens je ogen dicht op je paard als iemand de teugels vast heeft dat werkt ook ontspannend.
misschien is dit allemaal een beetje zweverig maar het werkt wel, succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:07

siko schreef:
Wat bij mij ook goed helpt is gewoon ongeneerd keihard zingen, maakt niet uit wat (hoewel bij mij vaak op een grote paddestoel vaak voorbij komt zetten Knipoog ) onbewust laat je je spanning zo ook varen, mijn ervaring.

Succes Kimmels

Ik heb het geprobeerd, omdat ik altijd heel erg gespannen ben.
Dit is de gouden tip het werkt!
Bij mij was het overigens heel vaak op een grote paddenstoel, de hamsterdance, potc muziek neuriën of de liedjes van The Phantom of the opera.

Ik was veel meer ontspannen en daardoor kon ik alex ook beter aan de teugel rijden.
Ook adem ik eindelijk, ik vergeet dat normaal altijd. Haha!
En als je zachtjes zingt merkt geen mens het. (Mocht je je schamen of als je zangkwaliteiten niet zo super zijn.)

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:42

Er komt weer een ideetje in uit het verleden..
Ik galoppeerde nooit met m'n shettie, zelfs longeren heb ik maar 1 keer gedaan als hij galoppeerde.. Maar toen als iemand zei om eens een keertje te durven springen (10cm, nog nooit gesprongen op ander paard, ondertussen al 40 cm!! ) toen schoot ie plots in galop, zalig gevoel!!
En nu, als ik wat aan het draven ben probeer ik hem in galop te krijgen, ookal lukt dat niet alitjd zo best.. Ik probeer eraan te werken!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:51

Ik ging vanmiddag aan de longe stappen, ik mocht van mezelf niet aan de teugel zitten Clown En het hielp echt. Eén hand los, en die afwisselen met de ander. Binnenkort weer stukje verder. Helpt echt! Ja

Ook met iemand anders de teugels geven wil ik eens proberen. Moet ik diegene wel echt goed vertrouwen!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:43

Harstikke goed, met kleine stapjes kom je er wel!! Knipoog
En als je dan gaat terug kijken over een paar maanden zal je verbaast staan over wat je alweer kan en durft! Cool

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:16

je moet niet afwachten , je moet niet denken : oh wat gaat ie nu doen?
zo heb ik ook de moeite gehad met mijn verzorgpaard, ik wachtte af
en het paard nam het loopje met me.
denk gewoon : ik zit er op, ik ben je baas, en je luistert naar mij.
als ik een volte wil rijden, dan rijd jij een volte.
zorg dat hij continu de aandacht op jouw heeft, hou hem/haar bezig.
gewoon lekker gaan rijden, zorgen dat jij de baas bent.
en vooral NIET BANG ZIJN Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 18:29

Dat gaat makkelijker als je er niet af bent gevallen, dan geld dit idd nog wel eens voor mij. Maar als je niet durft te rijden? Snap dat het goed bedoeld is, maar gewoon doen zit er niet bij.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:32

Eerlijk gezegt, ik heb soms zelfs bang op een shetlander.. Ik kan niet zo super rijden maar ik heb vooral vertouwen nodig! Maar inderdaad, ik ben ook niet iemand die er zo super snel weer opstapt en als je het vertrouwen kwijt bent, is het idd moeilijk om er weer op te stappen!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:46

Hier nog zo'n angsthaas Bloos
Ik ben eind december van m'n paard af gestuiterd omdat ze er volledig vandoor ging. Geen controle niks nakkes nada meer.
Ik kon er zeker niet meer op, kon niet eens zelf opstaan, en na controle in in zh bleek ik m'n bekken gekneusd te hebben. Het verhaal hieronder klinkt mij dus erg bekend in de oren....

daily_girl schreef:
Ken het probleem ook.. Ik ben er nu 5 maanden geleden vanaf gevallen, doordat ze ergens van schrok, we waren in volle galop..
Toen ik eraf viel, kon ik bijna niet lopen, na zo een tien minuutjes ging het wel weer zei ik.. Ben ik terug erop geholpen, nog 5 minuten doorgehobbeld.. Maar was niks.. Ik ben pas na een paar weken naar de dokter gegaan omdat ik pijn bleef houden hele erge.. Bleek dus dat mn bekken genkneusd Waren.. Heb er nu nog last van.. Maar mninder.. Nu wil ik zoooo graag weer paardrijden.. Maar ben bang.. Stap en draf, zou ik wel aankunnen.. MAar ben vooral bang voor galop..

Ik durf helaas echt niet meer op m'n paard te stappen. Heb intussen wel weer een uur in de les meegereden op een braaf paard, dat ging goed. Mijn eigen paardje blijft echter moeilijk doen. Ze blijft wegvluchten om het minste geringste. Er rijd nu iemand anders voor me op, en ook al zie ik dat ze braaf is, verstijf ik helemaal bij het idee om er zelf op te moeten Bloos
Doordat ik er 6 weken verplicht naast heb gestaan (door het gekneusde bekken) merk ik dat het verhaal in mijn hoofd ook steeds groter geworden is....
Maar ik WIL er overheen komen, het is verder een super paardje, en wil haar helemaal niet kwijt, maar zou toch wel fijn zijn om er zelf weer op te durven stappen.
TS Super van je dat je weer gereden hebt!! Ik heb wel steun aan jullie verhalen en tips, geeft je het gevoel dat je gelukkig niet de enige angsthaas bent Clown

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:52

Ach, nu zie je dat er nog meer mensen zijn ide zo'n probleem hebben!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:54

nou,dat is toevallig..ik ben er gisteren nog afgevallen,meneer gaf een flinke bok en daar lag ik in het gras.
Ik ben even 5 minuten blijven zitten,mijn rug deed heel pijn(nogsteeds,ondanks hele zware ontstekings remmers...)toen er maar weer opgeklommen,uit pure noodzaak want naar huis lopen ging niet,ik was niet bang maar moest me wel inhouden om niet vreselijk boos op hem te worden....Nu heb ik zoiets van,zo snel mogelijk er weer op,even zien wie er de baas is!!!(dit zal nog wel een paar weken duren...ik kan m'n neus nieteens snuiten zo pijn!!)bokken doe je maar in de wei!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:56

Ja, bij ons in de manege moet ik er ook zo weer op.. Een aantal maanden geleden toen als ik met een pannenkoekzadel wou springen of doodgewoon galoperen op m'n shettie werd m'n bompa boos, het lukte niet bij Snoopy en ben er afgeklommen.. Niet echt gevallen hoor, gewoon afgestapt omdat ik wist dat ik anders toch zo boos werd en de woede ging uitwerken op men shetje, en dat wil ik hem niet aan doen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 20:09

Ik heb zo geregeld dat ik morgen op een superbrave pony in de les mag, die van een vrouwtje bij ons op stal. Zie je het voor je, ik met m'n 1.70 op een pony van krap aan 1.40... Wel een stevige hoor hihi.
Ze is heeeel lief en dan kan ik tenminste een rondje door de bak rijden zonder dat er wat gebeurd Knipoog

LoveOlga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:58

Ik ben afgelopen zondag met springen van mn pony afgevallen. Ik hield haar terug want ze reed op de paal af en toen sprong ze toch en viel ik eraf, nu ben ik beetje bang dat ze weer weigert. Maar morgen weer oefenen!
Maar met jouw probleem idd iemand erbij laten lopen of aan de longe?

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:59

waarom begin je niet eerst met longeren?
ik bedoel, rijden aan een longeer touw

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:18

altijd fijn om te horen als je niet de enige op de wereld bent die angst heeft gekend om paard te rijden. Ook ik heb dit enorm gehad. Ben een paar jaar geleden door eigen jong paard eraf gegooid, hoppa knie gedraaid, kon er niet meer op, naar ziekenhuis en vervolgens zes weken niet rijden (op haar althans, want mijn andere merrie zat ik een week later op voor mijn eigen vertrouwen). Maar wat denk je? Ze is voor zes weken naar een goede ruiter gegaan, ik kom daar rijden en ik kon mij er niet toe zetten om op te stappen, volledig verkrampt. Hij was bijzonder geduldig en 20 miniuten later zat ik erop, maar helaas eenmaal thuis ik durfde niet te gaan rijden, zo erg dat ik mijzelf altijd moest dwingen om haar te doen. Uiteindelijk heb ik haar wel gereden, maar niet van harte, dus verkocht. Vervolgens twee jaar later weer een jong paard (ik fok ze, dus vandaar) en ik dacht met mijn merrie geen probleem en ik stap op en ik klap helemaal dicht. Heeft een jaar geduurd, bloed zweet en heel veel tranen. Maar ik ben eroverheen, hoe dat kan ik je moeilijk vertellen. Ik heb van mijn omgeving veel hulp gehad ondanks dat ik veel alleen rijd. En helaas ben ik tussentijds ook van hem gevallen. Verschil ik kon direct weer opstappen en nu wil ik soms wel eens verkrampen, maar ik herken het heel vroeg waardoor ik even weet zwaar uitademen en rustig gaan en daarna weer door gaan.
Ik moet ook toegeven dat ik een bodyprotector heb aangeschaft en dat mij dat enorm geholpen heeft. Ik had tussen mijn oren een bepaald gevoel van veiligheid. Nu kan ik zonder dat ding rijden en heb ik hetzelfde gevoel tussen mijn oren.
Zorg dat je jezelf niet voorbij loopt. Ga niet sneller dan jezelf aankunt. En heel belangrijk, laat je niet gek maken door je omgeving of door mensen die zeggen, joh verstand op nul en gaan. Ja makkelijker gezegd dan gedaan. Laat dat soort mensen maar kletsen en trek je er niets van aan.
O ja van dat zingen, gelukkig vind mijn paard mijn talent niet erg (is heel erg vals), maar het werkt wel. Luidkeels zingen, zijn je gedachten ook ergens anders en je paard let meer op jou dan op iets anders. (en dat wil je ook bereiken).
veel succes ermee.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:50

Longeer hem lekker, en stap hem dan daarna uit, dan hoef je niets, geen spanning lekker stappen.
De keer daarna ga je ook ff draven, geen stress, beetje kletsen helpt ook altijd, dan blijf je ademen!!!!
Neem goede instructie die je kan helpen om weer te gaan rijden met een lach op je gezicht!!!