Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alleen 1 geluk ben er nog niet afgevallen
)
), die maak ik dan steeds groter (en uiteraard belonen als ze naar de enge plaats(en) toe gaat). Misschien niet helemaal de juiste manier, er zullen mensen zijn die zeggen dat ik op deze manier haar angst bevestig, maar daar ben ik het dan niet mee eens. Als ik het negeer en er gewoon heen probeer te rijden schrikt ze toch keer op keer weer, en bevestigt ze voor zichzelf dat het eng is en blijft. Dan geeft ze zich de kans niet om te merken dat er niks gebeurt daar. En dan kan ik wel stelling vragen, been geven, en wat ik allemaal wil, maar dat dringt dan niet meer door. Op deze manier lijkt ze vertrouwen op te bouwen en gaat ze nu af en toe zelfs uit zichzelf toch naar de enge plek toe, na een kleine aarzeling. En dan is ze een fantastisch paard enz.
Misschien dat dat door blijven rijden een keer wel gaat werken, maar op dat moment is zij nu gewoon zó slecht aan mijn hulpen, er komt dan niets goed door, dat is deels een probleem in onze basis, maar ook iets dat volgens mij niet op te lossen is.
het wordt wel een lang verhaal geloof ik).Kitty1 schreef:Maar voelen jullie je ook echt de leider? Ik heb nl. het idee als ik mezelf vol zelfvertrouwen kan neerzetten op het paard dat ze het dan niet zal doen, hoe is dit bij jullie? Als ik grondwerk met haar doe, ben ik zeker wel de leider en volgt me wel langs de enge plekken.. En van mij mag ze wel schrikken maar er niet 10 meter vandoor gaan!
maar hij vind dan een scooter ineeens eng en dan weer een vrachtwagen. hij si altijd bang voor vrachtwagens. best irritant maarja. en hij is ook heeeeel vervelend met gras eten. maar heb geen idee hoe k dat er uit bij hem krijg:P Kitty1 schreef:En Sorriso, dat is echt doodseng; een paard die steigert en achterover klapt, dat jij hier nog mee verder gaat, ben jij dan niet bang?

.runningkawa schreef:Bij was het toen ook, niet zeiken, lopen knol
Nu niet meer.
Omdat het echt schrikken is over gegaan in nep-schrikken en ze precies voelen wanneer ze je in de maling kunnen nemen.
Mooi niet hoor. Dan maar 1x streng, anders 10x schrikken.
.Kitty1 schreef:Maar ik vind het zo link dat ze in een mum van een seconde met een vaart van 100 km wegstuift! Mijn merrie is me dan te snel af en daar baal ik van. Ik ben ook inmiddels 36 jaar en vind dit niet zo fijn meer. Ze is zo snel en daardoor ook een goed dressuurpaard maar hoe raakt ze nu zo onder de indruk van mij dat ze dit gedrag niet meer durft te tonen?