Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Re: Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:17

Dus KiMmK, ondanks dat je een zelfverzekerde amazone bent, schrikt jouw paard evengoed?

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:24

Dat klopt ik zeg niet dat ik zelfverzekerd ben alleen dat ik me erg fijn voel als ik er op zit!
Tuurlijk schrikt die, tuurlijk ben ik ook bang geweest maar dat gevoel verdwijnt ook zo weer.. Knipoog

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:26

Mijn paard schrikt altijd, kan ik nog zo zelf verzekerd zijn.
Angst ken ik soms, dan zet ze haar kaak ook vast en is ze onbestuurbaar. Gelukkig komt dat bijna nooit voor.

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:27

Het paardje dat ik rij schrikt ook echt overal van..
Je kan 10x langs een bankje lopen, en de 11e keer is het eng.
Ik probeer hem juist de dingen te laten doen die hij eng vind.
Bijv. als hij een 'kaboutertje' in de linker hoek ziet, gaan we in de linkerhoek staan.
En het werkt!
Hij wordt al wat minder schrikkerig..
maar het blijft erin zitten..

Veel succes!

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:07

die van mij doet het altijd ik kan de klok er op gelijk zetten.
Maar wanneer ik rij en ik verwacht het dan doet ze het niet en wanneer ik het niet verwacht doet ze het. En dan is het niet bevroren stil staan nee in 1x keihard opzij vol in gallop.Het is altijd bij het zelfde punt... en ik heb al zoveel dingen geprobeerd ze blijft het doen.. Tong uitsteken Alleen 1 geluk ben er nog niet afgevallen Pling

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:09

Mijn paard schrikt ook regelmatig, de bak ligt langs een hoge haag waar regelmatig mensen achter lopen. Als ze die hoort vind ze het wel even spannend. Verder heeft ze het niet zo op het hondje van de instructrice, maar bij beide "enge dingen" is de oplossing gewoon doorrijden en doen alsof er niks aan de hand is. Meestal voel ik het ook aan haar, ze wordt dan wat gespannen.
Al heb ik er toch ook een tijdje moeite mee gehad, ik was aan het rijden. Zat in een heerlijk galopje en ineens uit het niets sprong ze als een kanon de lucht in, ik lag er langs en het heeft toch even geduurd voordat ik het vertrouwen weer terug had. Gewoon omdat het uit het "niets" kwam...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:44

Mijn merrie heeft dit ook nog steeds en zij is inmiddels 19. (dus als je ooit dacht dat dit wegging naarmate ze ouder worden moet ik je helaas teleurstellen Haha! )

A fijn, het is bij mij een stuk minder geworden naarmate ik steeds meer dingen begon te vragen (ik rij L2 dus stel je er niet al te veel bij voor), en dan bedoel ik echt aan het werk zetten. Schouderbinnenwaarts, wijken traver, renver etc. Dan moet ze zich toch wat meer concenteren om niet over haar benen te struikelen Knipoog

Ook hielp het bij mij om erg op mezelf te letten ipv op pony, gewoon op je houding letten, hoe je je hulpen geeft, hoe je in het zadel zit etc. Houdt toch de aandacht af van het feit dat ze wel eens kan schrikken.

Mijn pony is trouwens ook een drama in binnenbakken, heb je daar ook last van?

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:42

Mijn aard ook van alles wat beweegt

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:42

Malibu, in binnenbakken kan ze ook schrikken maar als ik samen rij met andere paarden is er niets aan de hand, dan voelt ze zich superveilig. Op wedstrijdterrein schrikt zo ook niet, omdat ze met allemaal paarden samen is, het is gewoon echt een paarden-paard, aan hen ontleent ze haar veiligheid.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:45

Mijn merrie is ook zo'n spook. Iedere dag gaat ze wel een keer vol in de remmen of staan we in no-time aan de andere kant van de bak. Alleen in de bak, met andere paarden, binnenbak, buitenbak, maakt niet uit. Ik kan er ook heel erg moe van worden, want een dagje zonder nadenken in de bak rijden zit er niet in.

Wat je eraan kan doen ben ik ook nog niet uit. Bij mijn paard lijkt een positieve benadering het beste te werken, dus belonen als ze niet gaat rennen als ze schrikt of als ze toch ergens langs loopt terwijl ze het eng vindt. En als ze ergens niet langs durft gaan we eerst wel op de volte waar ze wel durft te lopen (en dat is af en toe een volte 10 m op het midden Clown), die maak ik dan steeds groter (en uiteraard belonen als ze naar de enge plaats(en) toe gaat). Misschien niet helemaal de juiste manier, er zullen mensen zijn die zeggen dat ik op deze manier haar angst bevestig, maar daar ben ik het dan niet mee eens. Als ik het negeer en er gewoon heen probeer te rijden schrikt ze toch keer op keer weer, en bevestigt ze voor zichzelf dat het eng is en blijft. Dan geeft ze zich de kans niet om te merken dat er niks gebeurt daar. En dan kan ik wel stelling vragen, been geven, en wat ik allemaal wil, maar dat dringt dan niet meer door. Op deze manier lijkt ze vertrouwen op te bouwen en gaat ze nu af en toe zelfs uit zichzelf toch naar de enge plek toe, na een kleine aarzeling. En dan is ze een fantastisch paard enz. Knipoog Misschien dat dat door blijven rijden een keer wel gaat werken, maar op dat moment is zij nu gewoon zó slecht aan mijn hulpen, er komt dan niets goed door, dat is deels een probleem in onze basis, maar ook iets dat volgens mij niet op te lossen is.
Ik merk dat ik heel erg moet aanvoelen hoe ver ik kan gaan, als ik op een verkeerd moment toch doorvraag als ze aarzelt is ze gewoon weg en ben ik haar kwijt, terwijl als ik dat op het goede moment vraag, ze er wél langsgaat. Maar dat is zo makkelijk nog niet, dat voelen.

Ik ben trouwens niet onzeker of bang, ik weet dat ze zo is en daar kan zij ook weinig aan doen. Af en toe moet ik wel een paar keer slikken, als ze steeds recht op de bakrand afrent en pas op het laatste moment lijkt te zien dat ze er niet doorheen kan bijvoorbeeld. Ik weet ook niet hoe je je gedachten kan gaan verzetten. Misschien door inderdaad heel erg op je eigen houding en hulpen te gaan letten, op die manier vergeet je dan misschien op enge dingen te letten. Ik zie dat jij zelf merkt dat jouw paard er beter op reageert als jij stoer bent, in plaats van haar "zielig" te vinden, dus dan heb je aan mijn reactie eigenlijk niet zoveel. Behalve dan dat je zeker niet de enige bent met zo'n paard (en je hebt wat te lezen Haha! het wordt wel een lang verhaal geloof ik).

Overigens is het "rare" dat je met mijn paard dus wél relaxed buiten kan rijden, dan ziet ze enge dingen al van verder af dus voel je haar spannen, dan kan je opletten en als ze er met een boog omheen kan is het goed. Daarna is het weer klaar en kan je relaxed verder. Iedereen vindt mijn paard dus ook heel braaf buiten, en dat is ze eigenlijk ook. Als ze iets echt eng vindt en niet wil stap ik gewoon af, angst is angst en aan de hand heeft ze meer vertrouwen. Dan kan ik wel gaan vechten, maar dat heb ik vaak genoeg geprobeerd en weinig resultaat mee geboekt. Al gaat ze een enkele keer buiten ook aan het rennen, maar dat is gelukkig zelden, want dan voel ik dus ook zeker angst hoor.

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:25

Kitty1 schreef:
Maar voelen jullie je ook echt de leider? Ik heb nl. het idee als ik mezelf vol zelfvertrouwen kan neerzetten op het paard dat ze het dan niet zal doen, hoe is dit bij jullie? Als ik grondwerk met haar doe, ben ik zeker wel de leider en volgt me wel langs de enge plekken.. En van mij mag ze wel schrikken maar er niet 10 meter vandoor gaan!

ik had zelf met name last ervan dat mijn paardje gewoon dingen ging zoeken om onder het werken uit te komen. in het begin reageerde ik hier nog wel op door beide teugels aan te spannen.nu pak ik zoveel mogelijk stellingen binnenbeen en heb mijn buitenteugel er iets meer bij als voorheen.ik wil zelf ook zo ontspannen mogelijk rijden, maar steek liever iets verder mijn armen uit voor ontspanning, maar met wel genoeg contact.ik heb nu het probleem onder controle. hij loopt er 2 x niet langs en erna ben ik em voor. ik denk dat het jou misschien ook wat kan helpen je teugels toch net ietsjes meer erbij te houden. dan voelt je paard zich ook minder vrij om te gaan en voelt meer van dat leiderschap van jou zeg maar. ik had ook niet echt de macht en ben nu toch wel redelijk de baas over em zonder veel meer druk, alleen net iets meer aanleuning zodat je em voor kunt zijn.

gr kim Vingers aflikken

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:34

ja ik heb er ook zo een.
je went er vanzelf aan. die van mij schrikt van alles dus ook van opgooiende dekens enzo.
ik ben altijd voorzichtig. zodat ze niet schrikt. want dat kost me dan weer een halster, of een stalbox ofzo.
soms dan rijd ik op een ander paard. heerlijk even gewoon zitten zonder op te letten. haha.
maar ik zou ook niet meer anders willen. het hoort bij der.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:17

Ik las op de eerste pagina negeren. Daar schiet je dus niks mee op ofzo... Ik rijd ook zo'n merrie en altijd achter in de bak is het raak. Bij mij helpt het alleen om héel streng te zijn, hup, reactie, stellen, met mij bezig zijn en dan een paar keer erlangs. Misschien dat het bij sommige helpt, maar als ik deze merrie stil ga zetten in de hoek gaan we een rechtsomkeerd rijden en/of het kan tegen je werken, zodat ze juist de angst gaan opzoeken.
Zorg dat je de héle tijd alert bent, veel buigen en zeker niet mijden.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:24

Herken je verhaal helemaal!!!!! Pffffffff ben tot een week na Oud&Nieuw bezig geweest haar weer rustig te krijgen.....

Cindytjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:28

Myn verzorpony schrikt ook altijd wel ergens van. ik rijd altijd buiten omdat er geen bak is Tong uitsteken maar hij vind dan een scooter ineeens eng en dan weer een vrachtwagen. hij si altijd bang voor vrachtwagens. best irritant maarja. en hij is ook heeeeel vervelend met gras eten. maar heb geen idee hoe k dat er uit bij hem krijg:P

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:09

Kitty1 schreef:
En Sorriso, dat is echt doodseng; een paard die steigert en achterover klapt, dat jij hier nog mee verder gaat, ben jij dan niet bang?

Ja, dat was inderdaad behoorlijk schrikken. Inmiddels heb ik er dinsdag weer op gereden. Madame is weer 2x vandoor gegaan en heeft weer een keer gesteigerd. Toen had ik het wel heel even benauwd... Maar hup, been eraan en naar voren! Verder is er niet veel gebeurd. Ze heeft alleen opeens een fobie voor spiegels (terwijl we al 2 jaar o die stal staan, en ze al vaak in de bak is geweest, ook toen ze niet onder het zadel was). Best irritant, maar ga haar er niet mee confronteren, wacht wel tot ze zelf weer eens langs die spiegels loopt. Die confrontatie ga ik voorlopig even uit de weg.

Maar ik ben dus in principe niet bang geworden na die val. Wel ben ik extra oplettend geworden, maar probeer ik me tegelijkertijd toch te ontspannen. Maar ja, scheelt ook dat ik 18 ben en geen huishouden heb om voor te zorgen!

Edit: Overigens merk ik aan mijn eigen lichaam dat ik ontspan. Tijd terug zat alles vast in mijn bovenlichaam, met name het onderste deel van mijn rug en mijn schouders. Ben erop gaan letten, en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad. Ontspannen gaat veel meer vanzelf, in tegenstelling tot het begin, toen ik er steeds aan moest denken!
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 31-01-08 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:12

Kitty, sorriso is 18 Lachen

Bij was het toen ook, niet zeiken, lopen knol Lachen
Nu niet meer.

Bij Kawa was ik ook zeker gewoon de leider. Aan de hand enzo nooit problemen gehad en liep hij ooka chter me aan langs enge dingen.
Maar in de wei is hij dezelfde held, hij is super stoer, altijd voorop....totdat er iets engs is. dan draait hij ook om en naait eruit (en de rest dan ook achter hem aan want Kawa heeft bepaald dat het eng is )

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:22

Ja precies RK, heb niet veel om naar om te kijken ofzo. Heb alleen mijn werk afgemeld omdat dat been echt nog veel te beurs was. Maar met de bus en de trein kwam ik gewoon op school. Dus HOP! Been eraan Knipoog.

Overigens voel ik me ook wel de leider, Ziya komt heel goed terug op de zit. Als ze er dus vandoor schiet, ben ik niet bang omdat ik weet dat ze binnen de kortste keren weer stapt als ik wat zwaarder ga zitten. Of zelfs dat ze stilstaat haha. Daar ben ik wel heel erg blij mee.

Op geluiden buiten de bak reageert ze al een stuk minder, voorheen schrok ze zich een ongeluk als iemand langs de bak liep te stampen om de schoenen schoon te krijgen (beetje vervelend vind ik het nog, wacht dat even tot je de bak voorbij bent, maar goed). Daarop reageert ze amper nog, ik voel dan alleen nog een 'schokje'. Maar als ik zelf relaxed ben, neemt ze deze houding snel van mij over. De pest is dat Ziya heel extreem reageert als je de teugels teveel vasthoudt. Als ze dus een keer steigert, moet ik alert zijn, en snel mijn been eraan leggen, maar ook meegeven met mijn hand. Zodra ik dan iets teveel druk geef op haar mond is het einde zoek...
Verder reageert ze nog steeds best schrikachtig op galopperende pony's, imponerende paarden (reactie = kont er naartoe draaien), andere paarden die schrikken (dat gelukkig ook een stuk minder) en ook op mensen die boos worden op hun paard, dan heeft ze nog steeds wel een kort lontje.
Laatst bijgewerkt door Sorriso op 31-01-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:27

runningkawa schreef:
Bij was het toen ook, niet zeiken, lopen knol Lachen
Nu niet meer.

Idd Bloos Omdat het echt schrikken is over gegaan in nep-schrikken en ze precies voelen wanneer ze je in de maling kunnen nemen. Koe Mooi niet hoor. Dan maar 1x streng, anders 10x schrikken. Scheve mond

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:37

Bedankt voor jullie uitgebreide reakties! Gelukkig ben ik niet de enigste... Ik ben nu nog beurs van de val maar straks ben ik weer van plan erop te gaan. Ik hoop dat ik dan toch stoer kan zijn en de plekken waarvan ik weet dat ze deze eng vind, niet ga mijden. Mijn merrie is echt onder de indruk als je zegt "en nu opschieten". Dan gaat ze er echt langs al is het kruipend maar ik hou dan echt mijn adem in, wilde dat ik onbevangen kon zijn in mijn hoofd...
Mijn paarden staan trouwens de hele dag in weer en wind buiten en dan is ze wel goed rustig, ook in deze storm..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:40

Zo is de oude merrie die ik rij ook. Beetje stemverheffing is meestal genoeg. Succes alvast!
Ik zit vanavond weer voor de 2e keer op Ziya. Hoop dit keer zonder steigeren.
Nouja, geheel onbevangen ben ik niet hoor, ben de afgelopen week behoorlijk beperkt geweest in mijn doen en laten. En mijn been is nog niet helemaal okay. Overigens zit er ook een deuk in, ik vermoed blijvend... Heb er in mijn andere been ook al 1 Verdrietig.

Achja, risico van het vak zeggen we dan maar he!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:49

Nou Sorriso, er staat een aardig windje, kijk je uit?? Tja, die paardenverslaving he....

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:15

Kitty1 schreef:
Maar ik vind het zo link dat ze in een mum van een seconde met een vaart van 100 km wegstuift! Mijn merrie is me dan te snel af en daar baal ik van. Ik ben ook inmiddels 36 jaar en vind dit niet zo fijn meer. Ze is zo snel en daardoor ook een goed dressuurpaard maar hoe raakt ze nu zo onder de indruk van mij dat ze dit gedrag niet meer durft te tonen?

Hahaha, herkenbaar. Hoe ouder je wordt hoe voorzichtiger he. Ik had hier ook altijd last van, mijn ruin is ook erg allert en kon ook opeens een sprintje trekken, waarbij ik mocht meeliften en regelmatig half op z'n nek lag/hing. Het lag niet aan leiderschap, want dat is bij ons heel duidelijk en hij vertrouwd me volledig, maar sinds ik les heb van iemand die me echt goed leer paardrijden heb ik pas door waardoor deze actie's kwamen. Ik liet hem ook vrij los aan de voorkant en dacht dat dat vriendelijker was, maar heb nu geleerd juist met teugelcontact te rijden (niet kort ofzo, maar gewoon contact houden) zodoende heeft mijn paard ook het vertrouwen als ik erop zit en het werkt echt. Als hij nu iets engs ziet voel ik heel soms nog een rilling, maar hij is er nooit meer vandoor gegaan. Hierdoor kan ik ook rustiger blijven en dat werkt weer rustgevend op hem.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 10:50

Ja Marbel, ik ben ook van plan om meer met aanleuning te gaan rijden, ik denk dat ik er ook te vrijblijvend mee omging, een te losse teugel is ook niet juist. Ik zal even moeten gaan uitproberen wat fijn is.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:42

Wij hebben ook zo'n paard op stal staan.
De enige tip die ik kan geven is werken, werken, werken, en nog een keer werken!
Hij mag geen tijd hebben om te schrikken!
En niet bang worden, afwachten oid. gewoon correct rijden, vanuit het been naar de hand.
Succes Knipoog