Goed aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_XxJulxX

Re: Goed aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:30

In de hoek op op en volte..
En het belangrijkste is op de goede kant zitten!
Als je op de verkeerde kant zit is het voor het paard heel moeilijk om in de goede galop aan te springen.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:35

Tsja,, dat doe ik ook maar soms doet ie t niet en dan gaat ie heel snel draven en dan neem ik hem terug en dan overnieuw doen en dat doet ie eht weer wel..

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:58

Pletje123 schreef:
Keesje schreef:
Als je paard vaak verkeerd aanspringt houdt je hem waarschijnlijk (onbewust) teveel vast met je buitenhand.
Maak voordat je de hulp geeft voor het aanspringen een ophouding met je binnenhand en wanneer je aanspringt niet 'vasthouden' op je buitenhand.
Succes Lachen

Net andersom. Je houdt hem dan hoogstwaarschijnlijk teveel vast met je binnenhand, terwijl die in wendingen ten alle tijden "luchtig" moet zijn Knipoog

En toch maak je je paard alert voor het aanspringen door met je binnenhand een ophouding te maken. Je buitenteugel heeft een constante druk en het is dus niet de bedoeling om hier ook nog eens een ophouding mee te maken aangezien je deze constante aanleuning dan verbreekt. Je maakt een ophouding met je binnenteugel, staat toe en geef met je binnenbeen "gas". Als je het met je buitenteugel doet is het vragen om een verkeerde galop!

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:05

Wat een trucje is: Over de lange zijde in draf en als het ware tegen de kant aanrijden bij aankomst in de hoek en dan hulpen geven. Paard gaat uit eigen de goede kant uit (omdat andere kant niet gaat in de hoek) en springt dan goed aan. Dit heb ik een aantal keren gedaan tot hij door had welke galop welke richting hoort. Is natuurlijk niet iets om aan te leren maar als het nou echt niet wil lukken is dit een optie.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:07

Buitenhand laag, binnenhand iets hoger en stellen achter de kaak. Buitenbeen naar achter zodat paard buigt om je binnenbeen. En idd zoals talented zegt: GAS op je binnenbeen.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:09

Volgens "het boekje" geef je een halve ophouding met de buitenteugel. Wanneer je een paard hebt wat lastig aanspringt zou ik gaan voor de ophouding met de binnenteugel. Je moet dan alleen wel opletten dat deze ophouding kort van aard is, zodat je het paard de mogelijkheid geeft om voldoende uit de schouder aan te springen.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:14

Ik heb wel eens een beestje gereden dat echt NO WAY in de rechtergalop wou. Geen mo-ge-lijk-heid!
Op een gegeven moment een trucje uitgehaald om rechtsom schuin tegen de bakrand op te rijden, en zo gauw ik een meter schuin voor de bakrand kwam in galop aan te springen. Zo kon het paard niet links aanspringen omdat ie anders zn been zou stoten aan de bakrand. Maar dat was gewoon uit machteloosheid omdat ie echt niet rechts aansprong Tong uitsteken

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:38

talented schreef:
En toch maak je je paard alert voor het aanspringen door met je binnenhand een ophouding te maken. Je buitenteugel heeft een constante druk en het is dus niet de bedoeling om hier ook nog eens een ophouding mee te maken aangezien je deze constante aanleuning dan verbreekt. Je maakt een ophouding met je binnenteugel, staat toe en geef met je binnenbeen "gas". Als je het met je buitenteugel doet is het vragen om een verkeerde galop!

Eindelijk iemand die het snapt Haha! en hoe zou dat nou komen Bloos
DIT bedoel ik dus Lachen
Het is ook nogal logisch dat als je je paard net voor je aanspringt een ophouding geeft met je buitenhand je hem in zekere zin naar buiten stelt en je het verkeerd aanspringen alleen maar in de hand werkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:21

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar dit is hoe ik het doe.
(Als ik in de hoek aanspring)

Actief ronddraven
Bij E of B al gaan doorzitten, NIET terugvallen in tempo.
Laten merken dat er zo iets gaat gebeuren, energie verzamelen.
Vlak voor je de hoek in gaat nog een laatste keer aansporen, zo van: en zometeen gaat het gebeuren!
En dan het echte aanspringen:
Goed recht blijven zitten.
Buitenbeen naar achter, binnenbeen op de plaats. (Als je goed voorbereid hebt hoef je nu niet meer echt te drijven.)
Met de binnenhand toestaan, zodat de binnenschouder naar voor kan komen. Sommige mensen lossen een verkeerde galop probleem op door buitenstelling te nemen, maar je kunt beter toestaan met je binnenhand.

Dat was het wel zo'n beetje.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:39

Angeliek schreef:
Ik heb wel eens een beestje gereden dat echt NO WAY in de rechtergalop wou. Geen mo-ge-lijk-heid!
Op een gegeven moment een trucje uitgehaald om rechtsom schuin tegen de bakrand op te rijden, en zo gauw ik een meter schuin voor de bakrand kwam in galop aan te springen. Zo kon het paard niet links aanspringen omdat ie anders zn been zou stoten aan de bakrand. Maar dat was gewoon uit machteloosheid omdat ie echt niet rechts aansprong Tong uitsteken

Dat bedoelde ik ook Knipoog

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:12

Als je net bent gaan doorzitten, kun je voordat je je binnenbeen op de singel legt, eerst een kneepje in je binnenteugel, en een drukkertje met je buitenbeen geven. Daar wordt je paard allert van, en weet van:'ik moet opletten' Suc6!!! Bloos