Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Ongelijk bespierd (en gespannen) paard, scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 13:24

Bedankt voor alle reakties en tips, ik zal straks alles nog een rustig doorlezen!

ankem, ze heeft voor een barok paard een redelijk lange rug, het zadel is voor haar niet te lang...

edit: voor de algemen info nog even:
Ze was dus al scheef voordat ik haar ging rijden, en erg arm bespierd over haar hele lijf.
In de tijd dat ik met haar bezig ben is dit in grote lijnen al sterk verbeterd.
Maar mede door een gedwongen periode van minder werk is de bespiering weer afgenomen en is alles weer wat terug gevallen, ook de rust en ontspannen die ik al had gekregen voor die tijd...
Ik merk nu steeds sterker dat ik scheef kom te zitten door haar ongelijke rug.
Maar grootste vraag is wat ik daar het beste aan kan doen.
Verder zijn alle tips wat betreft rechtrichten en behandelingen etc natuurlijk ook van harte welkom!

Ook tips mbt spanning door hormonen bij merries zijn welkom trouwens, want dat speelt bij haar ook een hele belangrijke rol in het spanningsverhaal...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:41

Je kan je paard recht krijgen door technisch juist recht te richten, bijv. door contrastelling. Jouw paard is linksgebogen want zijn rechterzijde staat lager. Dan zou je kunnen beginnen om linksom in contrastelling te rijden zodat je de korte spieren aan deze kant oprekt. Rechtsom moet je op de volte rijden zonder dat je paard op de schouder valt, valt ie naar binnen stuur jij naar buiten, valt ie naar buiten stuur jij naar binnen. Als tip kan je de dvd van Antoine de Bodt bestellen, "waarom paarden kreupel raken". Deze dvd toont uitgebreidt hoe je jouw paard moet rechtrichten, ik denk dat je hier mee verder komt. Succes ermee. Mijn paard zette mij ook altijd naar 1 kant maar nu hou ik mijn zadel mooi in het midden waardoor er geen spanning meer in de rug komt. Als jouw zadel naar 1 kant zakt, kan jouw paard nooit ontspannen in de rug, je krijgt hier grote problemen door. Voel maar goed als je jouw paard laat halthouden en je vraagt stelling naar rechts, dat je zadel ook recht komt te liggen op het paard. Het is een kwestie van inzicht en je voelen ontwikkelen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:00

Ik denk ook dat je paard linksgebogen is.
Mijn paard is rechtsgebogen. Haar extreme scheefheid is ontstaan door een verkeerd aangemeten zadel. Paard is toen behandeld door een ostheopaat en er is een nieuw zadel aangeschaft.

Ik zat toen met een arm bespierd, mager paard, atrofie rond de schoft en vol spanning. (mijn paard is een fries)
Ik heb een heleboel toen geprobeerd. Uiteindelijke heb ik het meeste gehad aan de beslissing om voor academische rijkunst te kiezen. Hier werk in het begin vooral veel aan de hand en in stap. Doordat je er naast loopt kun je de beenplaatsing en de spanning van de spieren heel goed in de gaten houden. Ook zit je je paard als ruiter niet extra in de weg.
Het paard is enorm toegenomen in bespiering. Het paard leert zich weer te ontspannen en onze band groeit door deze manier van werken enorm.

Ook heb ik zelf meer leren voelen. Wanneer mijn paard me nu scheef zet, corrigeer ik dat wel meteen. Door contrastelling is een manier. Zelf probeer gelijke druk op beide beugels te houden. Ook had ik veel druk op de linkerteugel en de rechter hing vaak slap. Ik probeer die druk gelijk te krijgen. Dat betekent dat links wel eens een beetje lucht geef en rechts zelf aanneem.
Als ik rechtsom op de volte rijd, dan wil ze erg over dat schouder weglopen, haar buik er uitdrukken en veel druk op linkerteugel nemen. Ik geef dan ophoudingen op die teugel en ondersteun dat met mijn been. Linksom moet ik zelf de rechterteugel goed aannemen en mijn rechterschouder goed terug houden (die deed ik mee naar voren). Paard wil dan graag binnendoor op het binnenschouder vallen en is slecht aan mijn linkerbeen. Ik zet de voorhand dan met twee teugels naar buiten.

Ik kan je echt het advies geven om een instructeur/trice te zoeken die bekend is met de methode van Antoine de Bodt of iemand die lesgeeft volgens de klassieke dressuur/academische rijkunst.

Voor vragen mag je me altijd pmen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:20

Mijns inziens moet iedere goede instructeur/ ruiter (oke ga ze mar zoeken) een paard weten recht te richten. De methode van Antoine de both is er een waar sommigen erg enthousiast van worden. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, stond niet zo gek lang geleden ook een interessant artikel in de Bit (meen ik) over het rechtrichten juist door te buigen en op een andere manier tot een betere balans en een rechter paard te komen. Het is maar net wat je aanspreekt en bij jou en je paard past.

Bij dit paard die toch wat drukker en nerveuzer is met rijden zou ik niet per definitie AdB kiezen (kan wel als het je aanspreekt en bij de combinatie past) maar er zijn meerdere goede manieren om je paard netjes recht te krijgen. In de basis komen ze echter wel op het zelfde neer: Het trainen van de zwakkere kant, op twee teugels en twee beugels gelijke druk nastreven. Kan zowel als je kilometers rechtdoor rijdt, maar ik vind het makkelijker op de volte en door wat wijken en schoudervoor mee te nemen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:30

Riant schreef:
Mijns inziens moet iedere goede instructeur/ ruiter (oke ga ze mar zoeken) een paard weten recht te richten. De methode van Antoine de both is er een waar sommigen erg enthousiast van worden. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, stond niet zo gek lang geleden ook een interessant artikel in de Bit (meen ik) over het rechtrichten juist door te buigen en op een andere manier tot een betere balans en een rechter paard te komen. Het is maar net wat je aanspreekt en bij jou en je paard past.

Bij dit paard die toch wat drukker en nerveuzer is met rijden zou ik niet per definitie AdB kiezen (kan wel als het je aanspreekt en bij de combinatie past) maar er zijn meerdere goede manieren om je paard netjes recht te krijgen. In de basis komen ze echter wel op het zelfde neer: Het trainen van de zwakkere kant, op twee teugels en twee beugels gelijke druk nastreven. Kan zowel als je kilometers rechtdoor rijdt, maar ik vind het makkelijker op de volte en door wat wijken en schoudervoor mee te nemen.

De manier die jij beschrijft sluit beter aan de bij de klassieke dressuur/academische rijkunst. Daar heb ik zelf voor gekozen. Die werkt inderdaad via buiging. Ik ben nog maar een paar maanden bezig en werk nu aan de hand en onder het zadel in stap. We doen dan o.a. schouderbinnenwaarts, travers, renvers en zijn sindskort begonnen met appuyeren. Elke keer gaan we een klein stapje verder. Het welzijn en de ontspanning van het paard staan voorop. Dit is voor mijn paard ook een goede manier, zij was ook erg gespannen van de pijn van het zadel en een gebrek aan vertrouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 15:53

Riant en Ankem, bedankt voor jullie uitgebreide reakties!

Ik heb zelf geen ervaring met de methode van AdB, wel over gelezen.
Maar ik heb zelf toch ook nog steeds wel het gevoel dat elke instructeur je voldoende moet kunnen helpen bij het rechtrichten van een paard.
Het eerste doel op zich bij deze merrie is de angst en spanning voor het rijden in de bak wegnemen/verminderen, ontspanning zien te vinden en natuurlijk recht richten.
De spanning is nl. hoofdzakelijk in de bak aanwezig, en minder buiten...

Ankem, veel van de vb. die jij noemt, zoals bijv contrastelling vragen, druk op beide teugels gelijk zien te krijgen op die manier die jij aan geeft doe ik ook al bij mijn eigen instructeur.
In die zin ben ik misschien ook wel een stukje op de goede weg... (hoop ik)

Ik heb zelf een heel goed gevoel bij mijn instructeur en zijn manier van lesgeven.
Hij past zich aan hoe zij is op dat moment en werkt van daar uit verder richting ontspanning en recht richten.
Veel dingen die ik hier lees en over AdB herken ik ook wel in mijn lessen maar dan soms net weer iets anders...

Moeilijke blijft haar spanningsprobleem en snel heet zijn en stressig zijn (snel zweten).
Op het moment dat ze zich zo afsluit voor het werk is het moeilijk ok daadwerkelijk aan iets rijtechnisch te beginnen...
In theorie klinkt het allemaal zo logisch, maar als je er dan op zit en ze heeft weer zo'n dag/periode...

Maar goed, ik ben ontzettend blij met al jullie reaktie!
Ik kan er zeker iets mee!
Het drukt je weer met de neus op de feiten en geeft ook nieuwe mogelijkheden aan om te proberen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:08

Dat zweten en die spanning doen me helaas toch heel erg denken aan mijn merrie ten tijde van de zadel problemen. Vluchten voor het been, racen door de bak, niet ontspannen, zeiknat na een poosje rijden zijn. Verdrietig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 16:17

ankem schreef:
Dat zweten en die spanning doen me helaas toch heel erg denken aan mijn merrie ten tijde van de zadel problemen. Vluchten voor het been, racen door de bak, niet ontspannen, zeiknat na een poosje rijden zijn. Verdrietig

ja, het is ook op dit moment weer echt een probleem... Verdrietig
vandaar dit topic...
(het is een hele tijd goed gegaan, en op het moment gaat het helemaal niet lekker, na een periode van gedwongen rust, geen les, etc...)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:39

[quote 'nouvel']Maar ik heb zelf toch ook nog steeds wel het gevoel dat elke instructeur je voldoende moet kunnen helpen bij het rechtrichten van een paard.[/quote]

Ik denk dat veel instructeurs wel iets van het rechtrichten in hun lessen opnemen.
mijn ervaring daarin is dat ze het niet zo benoemen, of kunnen het niet op het juiste moment zeggen. en dat is wat ik nu (ik rijd volgens de methode Antoine de Bodt, net zoals mijn kennis met het gespannen paard) geleerd heb.
ik heb leren voelen wanneer mijn paard valt op zijn schouder (ik heb een rechtsgebogen paard, dus hij valt makkelijk op de linkerschouder) en kan er op dat moment wat aan doen.

Daarbij heb ik duidelijk gemerkt dat het paard wat ik rijd, een stuk zuiverder loopt wanneer hij recht is. van daaruit kan ik verder gaan in de africhting.

en inderdaad zijn er vele wegen die naar Rome leiden. De academische rijkunst is heeft hetzelfde doel. gewoon kijken wat je het best past.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 17:33

driebergen, bedankt voor je duidelijke reaktie!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:33

Wat de nervositeit betreft .. zo een heb ik er ook gehad.. is nooit helemaal goed gekomen eigenlijk sommige paarden (meer merries naar mijn gevoel) zijn en blijven rillerig. Als het om een merrie gaat kan ik je wel erg aanraden echt een keer naar het voortplantingsorgaan te kijken. De merrie die ik nu heb heeft elk voor jaar heel erg moeite de hengstigheid goed regematig te krijgen en protesteert dan gruwelijk (stijgeren) door op tijd een keer hengstig te spuiten help ik haar relaxter zijn en is er niks aan de hand. Hormomen kunnen ook een paard goed dwars zitten.

Het is wel waarschijnlijk dat de oorzaak vab het nerveuze gedrag dezelfde oorzaak is als de scheefheid hoor. Dus waarschijnlijk sla je twee vlieen in 1 klap met de oplossing.

Raad je echt dan een thermografie aan en mogelijk wat foto's te maken.. fysio en ostheopaat zijn goed maar die kunnen er niet in kijken. Misschien dat dat je toch meer inzicht geven in de oorzaak..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:45

Ik denk zeker dat hormonen een rol kunnen spelen, maar het is het verhaal van het kip en het ei. Had toevallig net de TS het verhaal verteld via de pb.
Mijn 1e zadel was te lang en de boom pastte haar niet goed. Daardoor schoof het zadel tot vervelens toe opzij. Het zadel pastte mij ook niet goed, waardoor ik teveel achterop de lepel zat.
Achter op dr rug zat een kuiltje, precies daar waar het zadel eindigde. Mijn paard was in die tijd een draak, vooral tijdens de hengstigheid. Dat kuiltje (blokkade) zat ong. op de plaats waar ook de eierstokken zaten. Na een behandeling van een ostheopaat was mijn paard ook liever tijdens de hengstigheid. Ik ben er dus van overtuigd dat het een met het ander te maken heeft. Knipoog De hamvraag blijft wat was er eerst.
Daarom vroeg ik eerder ook al naar de lengte van het zadel. Wanneer dat te lang is, drukt het in het nier/eierstokken gebied en dat is niet fijn voor een paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:15

Het ene zal zeker verband houden met het andere...

Vraag is dan waar begin je mee om het op te lossen en te doorbreken en hoe...

Ik heb al een hoop tips en suggesties gelezen, bedankt daarvoor.
Ik heb inmiddels een redelijk plan uitgestippeld, kijken of het gaat werken allemaal...

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:12

Heb je vaak de hele tijd de zelfde kant op gereden?? want dit kan gebeuren als je dat doet Vork

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:34

Citaat:
Door veel longeren en aangespannen rijden en opbouwen van het werk onder het zadel (voor zover dat ging) is haar rugbespiering sterk verbeterd.
Van de zomer liep ze voor haar doen ook echt goed, ze ging eindelijk ontspannen en dingen lekker aanpakken.
Vanaf sept. ben ik met haar aan het kwakkelen geweest met hoesten e.d. en daarna heeft ze om verschillende reden minder werk gehad.
Sindsdien is haar rugbespiering weer afgenomen en ongelijker geworden en zijn ook de problemen met rijden weer verergert.

Misschien dat je hier zelf al je antwoord geeft.

Misschien weer terug naar meer aangespannen rijden en longeren en dan pas weer erop..

Ik heb zelf ook heel erg met scheef zitten te maken. Komt grotendeels door mijn problemen met mijn rug en ben daardoor ook onzeker geworden wat betreft het rijden...ligt het aan mij of aan mijn paard?

Ik heb sinds kort les van een instructrice die volgens de methode van AdB les geeft. Ik ben heel blij met haar en met het systeem wat ik al kende van de lessen bij antoine zelf. Ik merk nu na 3 lessen en maar een paar keer rijden al flinke verbetering.
Juist omdat dit systeem vooral op het rechtrichten is gericht zou het best wat voor je kunnen zijn.

Mijn instructrice komt niet zover als noordwijkerhout maar wellicht kent zij iemand van de cursus die bij jou in de buurt woont.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:50

Kitty trouwens ook nog bedankt voor de goede tips, vergeet ik helemaal! Knipoog

Bucalouas schreef:
Heb je vaak de hele tijd de zelfde kant op gereden?? want dit kan gebeuren als je dat doet Vork

Nee, dat heb ik niet... Clown
Ik train heel netjes over 2 kanten, met stelling en buiging naar binnen en naar buiten...
met 1 kant heeft ze meer moeite dan met de andere kant...

Cowgirl, bedankt voor je reaktie!
Dat had ik zelf ook al bedacht, dat het misschien wijs is weer even te beginnen waar ik destijds begonnen ben om haar rechter en beter bespierd te krijgen, met longeren...

Daarnaast wil haar misschien rechtuit wat blijven stappen onder het zadel, omdat ze dan de minste spanning geeft, en dat weer rustig gaan uitbouwen.

Verder moet het weer snel langer licht worden en beter weer zodat ik weer wat vaker in kan spannen! Knipoog

Bedankt voor je tip van je instructie!
Ik ga het zeker onthouden, als ik er uiteindelijk met mijn eigen instructeur niet uit zal komen ga ik verder zoeken...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 08:45

Ik denk dat in zo'n geval rechtrichten onder leiding van een deskundige op dit gebied de beste oplossing is voor jou en je paard. Waar woon je in de Bollenstreek? (mag ook via pb Tong uitsteken )

JustJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:33

wat ook kan helpen is om je paard na te laten kijken door een kraker (osteopath) Die kunnen vaak ook naar jou houding kijken en allebei oplossen zodat paard en ruiter gelijk lopen!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:46

JustJames schreef:
wat ook kan helpen is om je paard na te laten kijken door een kraker (osteopath) Die kunnen vaak ook naar jou houding kijken en allebei oplossen zodat paard en ruiter gelijk lopen!

Volgens mij heb jij niet het hele topic gelezen! Boos! TS heeft al een aantal keren aangegeven dat dit al is gebeurd.

JustJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 14:12

ankem schreef:
JustJames schreef:

Volgens mij heb jij niet het hele topic gelezen! Boos! TS heeft al een aantal keren aangegeven dat dit al is gebeurd.

Sorry, weer te gehaast iets opgeschreven!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 07:49

Haha!

geeft niet... Knipoog

Gisteren contact gehad met de osteopaat, ze komt a.s. vrijdag langs...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:36

Waar woon je precies? Vaak is het toch wel aan te raden eens iemand anders, dan jou eigen instructeur, naar je paard te laten kijken. De frisse blik zegmaar. Voor de zekerheid. Als de osteopaat komt ben ik benieuwd wat hij/zij zal vinden. Even om te kijken of mijn voorspellende gave mij daarbij niet in de steek zal laten... (geintje ik ben niet helderziend). Ik denk dat de grootste blokkades zullen zitten in de eerste halswervel juist achter het zadel en bij het heiligbeen. De halswervel in combinatie met het heiligbeen kunnen voor een groot deel het hormonale probleem geven. En mede daardoor wordt het paard dan ook scheef. Het krijgt daar overigens ook hoofdpijn van en das echt geen pretje. Heeft het paard wel eens gehangen in het halster terwijl ze vast stond?

Nogmaals ik zou op zoek gaan naar iemand die het paard op de juiste manier kan behandelen en daarbij even heel goed kijken naar de instructie die je daarbij nodg hebt. Als je er net naast zit met je instructie of deze niet intens genoeg is dan blijf je behandelen en dat kost echt bakken met geld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 12:03

Bedankt voor het advies!

Ik wil het nog graag met mijn eigen instructeur proberen voorlopig omdat ik al hele goede resultaten bij hem met dit paard heb behaald als ik terug kijk hoe ze was toen ik bij hem begon met rijden...
De grootste reden van de terugval is een periode van ziekte, rust door verschillende omstandigheden en missen van lessen en niet kunnen rijden daardoor (en daardoor weer de vicieuze cirkel met het scheef zakken van het zadel door het inzakken van de vulling aan 1 kant, door de schever geworden bespiering).

Mocht ik er met hem echt niet uitkomen heb ik inmiddels veel tips gekregen voor andere passende instructie, daar ga ik dan eens rustig naar kijken en proberen uit te vogelen wat het beste bij mij en bij haar past!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:34

Net in je profiel gekeken en moet zeggen verschil van spanning van toen je haar net had en nu is al duidelijk veranderd, ze is ook vriendelijker gaan kijken.
Wat iedereen al zegt is denk ik rechtrichten echt iets waar je veel aan hebt. Ben nu nog niet zo lang bezig met rechtrichten en we krijgen les van Monique de Rijk, maar moet zeggen je verneemt zo veel verschil met het rijden. en dacht dat mijn paard toch behoorlijk ontspannen liep.........nou weet nu wat ontspannen is.

Dit is haar site, staat ook heel wat op ook over scheefheid enzo
http://www.paardrechtrichten.nl/index.html

Wat mij wel op viel is dat je paard vaak achter de loodlijn loopt met zijn neus, zorg dat je wat meer lengte in je teugels hebt. En je handen wat hoger, je hoort meestal doe je handen lager je hebt ze te hoog maar geloof mij als je je handen hoger op houdt, je ellebogen in je zij dat je paard makkerlijker erop gaat lopen. Als je je handen lager houdt blokkeer je ze meer ook al voelt het niet zo.
Kijk maar eens naar foto's van klassiek dressuur daar hebben ze de handen allemaal hoger.

Veel succes met je paardje!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:07

Spanning kan door pijn komen, en door pijn krijg je weer spanning
Zo blijf je in een cirkeltje rond draaien...
Belangrijk bij zo'n paard is, dat je haar zo los mogelijk probeert te houden.d.m.v. Massage
En laag over de rug rijden
Ook een goed passend zadel met Flair is lekker zacht voor de rug.
minder pijn geeft n.l. ook weer minder spanning.

Een Osteopaath kan veel problemen oplossen,
Maar soms heeft je paard meer baat bij een Manueel Therapeut/Chiropractor is mijn ervaring
Zeker de rug kan hier enorm van opknappen!

Een andere instructeur zou ik niet zoeken, want je hebt al een hele goede!!
Juist bij hem lopen de paarden altijd zo mooi rechtgericht, vind ik Cool