Wie weet er raad met mijn paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Wie weet er raad met mijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:48

@TS
Ik zou persoonlijk niet op jouw paard durven te rijden. Zolang hij nog zo staat is het (terecht) een ongeleid projectiel zodra hij de stal uitkomt. Daarom zou ik ook niks van de oplossingen proberen die hier worden aangedragen.

Ik zou het niet fijn vinden als de one rein stop een middel wordt dat wordt gebruikt om een paard 20 uur per dag op stal te houden en er toch nog op te kunnen rijden. De bedoeling is dat je met respect met je paard omgaat, dan pas mag je respect terug verwachten.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:51

Dan vergeten jullie dat VEEL paarden meer dan 20 uur op stal staan, dit wil niet zeggen dat ik daarmee akkoord ben, mijne gaat ook zoveel mogelijk buiten, maar veel paarden staan ook op stal, manegepaarden bijvoorbeeld, in de manege waar ik reed, gingen bepaalde paarden NOOIT buiten, inderdaad oneerlijk en erg voor die paarden, maar dit veranderde blijkbaar niets aan hun manier van doen.

Alicia2u

Celia schreef:
Mijne staat maar 7uur op stal, en ze doet het ook, en krijgt cavalor pianissimo voor nerveuze paarden, dus zonder haver en dergelijke. Dus dan moet ik het ook niet op het feit van die teveel uren op stal steken...

Heeft je paard de mogelijkheid om met andere paarden in de wei/paddock/bak te staan? Krijgt ze voldoende ruwvoer?
Sommige paarden hebben een hormonaal probleem. Punt is dat je altijd hetere en minder hete paarden zult hebben. Als je daar op een juiste manier mee om kunt gaan, dan is er geen probleem. Het kan ook zijn dat je paard zo nerveus en heet is omdat ze je niet vertrouwd. Weer grondwerk dus, hielp bij die van mij ook, die liep ook overal voor weg. Heb verschrikkelijke foto's daarvan, maar nu kan alles aan een los teugeltje en zelfs zonder teugels. Allemaal door grondwerk en wederzijdsvertrouwen.

arno8

Celia schreef:
Mijne staat maar 7uur op stal, en ze doet het ook, en krijgt cavalor pianissimo voor nerveuze paarden, dus zonder haver en dergelijke. Dus dan moet ik het ook niet op het feit van die teveel uren op stal steken...

Dit is een beetje een kromme redenering. Stel dat een paard bokt omdat hij rugklachten heeft, en iemand anders heeft een paard zonder rugklachten, maar die bokt ook. Dat betekent dan toch niet dat bokken DUS nooit door rugklachten komt?

Het hangt er trouwens ook vanaf hoe vaak je buiten rijdt. Als je dat 1 keer per jaar doet, reageert je paard anders dan als je dat dagelijks doet. Vandaar mijn tip om er een bijrijder bij te nemen.

Zelf vind ik 7 uur per dag op stal ook nog 7 uur teveel.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:53

Celia schreef:
Dan vergeten jullie dat VEEL paarden meer dan 20 uur op stal staan, dit wil niet zeggen dat ik daarmee akkoord ben, mijne gaat ook zoveel mogelijk buiten, maar veel paarden staan ook op stal, manegepaarden bijvoorbeeld, in de manege waar ik reed, gingen bepaalde paarden NOOIT buiten, inderdaad oneerlijk en erg voor die paarden, maar dit veranderde blijkbaar niets aan hun manier van doen.

Je kunt een paard ook helemaal hersendood slaan, maar dat is niet een leuke manier van omgaan met paarden.

mkvdiest

arno8: gisteren heeft hij 1.5 uur non stop gesprongen en daarna nog 30 min dressuur gereden in de bak... we springen sowieso 1x per week zo lang met hem
mijn vorige eigen paard (deze is mn bijrijdpaard) was een kwpn van candyboy x thriton (voor de kenners) die kreeg 4,5 kilo sportbrok per dag en die reed ik 1 uur per dag... 1x per week maakte die een lekker buitenritje en verder was het bak en stal...
opzich is je verhaal goed, maar het is dus niet echt toepasselijk voor alle paarden, je kunt niet alle paarden en rassen over 1 kam scheren. Ik zelf ben er echt van overtuigd dat het niet aan opgekropte energie ligt... hij krijgt meer dan genoeg beweging, wordt ook elke dag lang genoeg nog los gezet met andere paarden (voor het rijden) we zijn echt geen ruiters die niet weten waar we mee bezig zijn en gewoon wat duf rijden door de bak...

met je 2e entry ben ik het eens.

Alicia2u

arno8 schreef:
@TS
Ik zou persoonlijk niet op jouw paard durven te rijden. Zolang hij nog zo staat is het (terecht) een ongeleid projectiel zodra hij de stal uitkomt. Daarom zou ik ook niks van de oplossingen proberen die hier worden aangedragen.

Ik zou het niet fijn vinden als de one rein stop een middel wordt dat wordt gebruikt om een paard 20 uur per dag op stal te houden en er toch nog op te kunnen rijden. De bedoeling is dat je met respect met je paard omgaat, dan pas mag je respect terug verwachten.

Let goed op het woord 'noodsituatie' in mijn post. Als het voor jou en anderen levensgevaarlijk wordt, dan ben je verplicht om alles te proberen wat in je macht ligt, ook de one-rein stop.
Ik ben het met je eens dat vertrouwen en respect ontzettend belangrijk is, maar soms heb je daar op de openbare weg een tijd voor.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:54

we rijden trouwens ook genoeg buiten met hem (we blijven het proberen;)) dus t is niet dat hij het niet gewend is.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:55

Alicia: op de openbare weg is hij dus wel onder controle te houden

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:56

Ik rijd zeker 2 keer per week buiten. En ja ik heb al geprobeerd om ze 24uur buiten te laten staan, maar mijn merrie staat alleen op de weide (wel ander paard naast haar op de andere weide, weides zijn aan elkaar verbonden dus ze hebben contact) en vanaf dat het 8/9uur 's avonds is roept ze de hele buurt bij elkaar omdat ze op stal wil...? Ik heb ze de hele nacht laten staan, buren hebben alleen weest vertellen dat ze hele nacht staan hinikken heeft aan het hekken, dan besluit ik veel liever om ze op stal te zetten hoor, zij is blijkbaar liever op stal ipv op de weide, terwijl ze op de weide zeker genoeg gras heeft.
Dat is ook een reden waarom ze beter meer binnen blijft, aangezien ze al dik genoeg is, en ze wordt heel snel dik, en ik heb veel gras dus als ze hele tijd in die weide loopt dan verdikt ze nog wat bij.. ze is nu al dik genoeg hoor, ze hoeft echt niet dikker!

Plus het feit dat ik ook gezegd had dat ik ze nu wel onder controle heb, dat het ook het vertrouwen en aan elkaar wennen was, ik heb ze nog maar 1 jaar, en nu gaat alles prima als we in de velden gaan, ze stopt wanneer ik het haar vraag dus ik heb geen problemen meer hoor

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:57

mkvdiest schreef:
Ik zelf ben er echt van overtuigd dat het niet aan opgekropte energie ligt... hij krijgt meer dan genoeg beweging, wordt ook elke dag lang genoeg nog los gezet met andere paarden (voor het rijden) we zijn echt geen ruiters die niet weten waar we mee bezig zijn en gewoon wat duf rijden door de bak...

met je 2e entry ben ik het eens.

Dat je een goede ruiter bent wil nog niet automatisch zeggen dat je goed met paarden kunt omgaan. Een paard is heel complex, er zit meer achter dan oefeningetjes rijden en hindernissen springen. Daar moet je je op dit moment op focussen, zodat je, alweer, inzicht krijgt in het paard. Niet wat het paard allemaal kan in de sport.
Ik kan echt voor geen meter rijden, dat geef ik eerlijk toe, maar ik heb wel ee goede band met mijn paard. Als ik dan eens per ongeluk been geef als dat niet moet, of m'n evenwicht zoek aan de teugels, dan vergeeft hij me dat, omdat hij weet dat ik naar beter streef en hem geen kwaad bedoel. Dat is vertrouwen en respect en dat is voor mij veel meer waard dan sportprestaties.
LOL MET JE KNOL!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:00

Naar buiten ermee Ja

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:01

En nu zal de commentaar komen : ze zal het wel gewoon worden van op de weide staan? Ik heb het een hele week lang geprobeerd, en telkens opnieuw stond ze aan het hekken te hinnikken, ze beet er alles kapot omdat ze zich rot verveelde, en schraapte er de hele weide leeg, ze had er al een hele put gegraven.. lijkt mij toch beter voor haar dat ze gewoon naar haar stal kan.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:02

ja weide wordt soms ook te veel opgehemeld... denk aan hoefproblemen en grasbuik...

alicia : ik weet alles van een band met je paard, en dat het het belangrijkste is, mn oude paard liep als een hondje achter me aan en mn nieuwe komt al naar het hek rennen als ze de auto ziet en heeft bij de koop echt voor mij gekozen (ze kwam uit de kudde naar me toe en bleef achter me aan lopen en jaagde iedereen weg)
daarnaast wordt mn nieuwe paard volgens de klassieke methode ingereden (en dan niet die nieuwe klassieke oliebol maar echt de oudere basis) en ik heb me ook al in monty roberts enzo verdiept (ook al ben ik daar niet op alle punten fan van)
natuurlijk is lol met je knol de basis, maar t moet wel veilig kunen en dat is nu juist het probleem...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:03

mkvdiest schreef:
anneve : hahahaha sorry hoor, hij loopt onder je vandaan en als straf en controle ga je nog harder, lijkt me echt veilig he... penny???

Celia: dat is idd bij ons dus ook de situatie... we trekken hem ook op de volte of proberen te remmen op een boom... maar zogauw hij weer recht staat knalde die in ieder geval vandaag dus weer vrolijk door;)

Jeetje meiske een beetje minder mag ook wel. Ik zal nu ook wel al PENNY afgeschilderd worden maar goed dat neem ik voor lief.
Je schrijft dat je op M Z niveau paarden voor andere mensen traint en vraagt hier hulp van derden inzake een paard dat niet luistert.
Shame on you als je op een dergelijk niveau kunt acteren dan weet je ook hoe je een paard moet rijden. En dan heb ik zo het gevoel dat daar jullie probleem al om de hoek komt. Natuurlijk is paard een nog niet paard twee unieke individuen maar het rijden blijft gewoon rijden. Als je een paard fatsoenlijk aan het werk zet is het klieren absoluut niet nodig.
Een uitgekiend voerrantsoen met een uitgekiend pak werk en de mogelijkheid paard te zijn en buiten te bewegen zonder ruiter moet voldoende zijn.
Zet het paard gewoon voldoende aan het werk en dan niet met de mond maar werkelijk in real life aan het werk.
Dus in de bak, voorwaarts neerwaarts rond over de rug, naar ontspanning toe met actief ondertredend achterbeen volgens de vier begrippen van het skala ga daarna aan het werk met recht richten en verzameling en zorg dat het paard soepel en ontspannen blijft maar als bekwaam ruiter zou jij dat moeten weten en zou je ook moeten weten dat dit soort informatie niet in theorie op te lossen is maar dat men het paard eerst eens een keer zou moeten zien en zien wat het doet.
En een bekwaam ervaren instructeur kan dit probleem ook oplossen met penny meisjes roepen naar mensen die over je probleem nadenken kom je geen steek verder.
Een paard die druk is en niet luistert ach daar vind je geen pasklare oplossing via het internet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:03

Had ze voldoende ruwvoer? Een een paardenmaatje?

Het is waar dat sommige paarden zo vast zitten in mensengedrag dat ze zich niet meer vermaken op de wei. Dan is het voor het paard inderdaad bezig om korte tijd op stal te staan. Je kunt het ook langzaam opbouwen. Elke dag een uur langer buiten. Wel gewoon blijven voeren op de normale tijd, anders wortd het stal=voer. Ik heb altijd medelijden met zulke paarden, dat wij ze dit hebben aangedaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:05

mkvdiest schreef:
ja weide wordt soms ook te veel opgehemeld... denk aan hoefproblemen en grasbuik...

Onzin een goede weide geeft nul problemen mits je alles goed op elkaar aan laat sluiten.
Ja en de weide die nu niet meer zo groen is, okee ooit eens gedacht aan een baal hooi naar buiten doen, hebben ze wat te eten en zien eens wat anders dan de vier muren van de stal.
Goed nadenken over paarden en hun verzorging is vaak al het halve werk.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:07

Alicia2u schreef:
Had ze voldoende ruwvoer? Een een paardenmaatje?

Het is waar dat sommige paarden zo vast zitten in mensengedrag dat ze zich niet meer vermaken op de wei. Dan is het voor het paard inderdaad bezig om korte tijd op stal te staan. Je kunt het ook langzaam opbouwen. Elke dag een uur langer buiten. Wel gewoon blijven voeren op de normale tijd, anders wortd het stal=voer. Ik heb altijd medelijden met zulke paarden, dat wij ze dit hebben aangedaan.

Maatje heeft ze de weide bij haar (hangt enkel een draadje tussen dus ze staan wel bij elkaar), kunnen langs de draad rennen aangezien dit een lang stuk is, maar ze kunnen (of mogen) niet samen aangezien het een paard is van iemand anders, paard staat daar 24uur op de weide, mensen wonen hier verder vandaan, ken ze zelf niet.
En ze krijgt haar voer op gewoon uur in de weide, maar dan een tijdje daarna begint ze dan te hinikken...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:09

mkvdiest schreef:
alicia : ik weet alles van een band met je paard, en dat het het belangrijkste is, mn oude paard liep als een hondje achter me aan en mn nieuwe komt al naar het hek rennen als ze de auto ziet en heeft bij de koop echt voor mij gekozen (ze kwam uit de kudde naar me toe en bleef achter me aan lopen en jaagde iedereen weg)
daarnaast wordt mn nieuwe paard volgens de klassieke methode ingereden (en dan niet die nieuwe klassieke oliebol maar echt de oudere basis) en ik heb me ook al in monty roberts enzo verdiept (ook al ben ik daar niet op alle punten fan van)
natuurlijk is lol met je knol de basis, maar t moet wel veilig kunen en dat is nu juist het probleem...

Dan heb je dus nooit voor een band met je paard moeten werken. Nou, ik kan met enige zekerheid zeggen dat dat hier wel het geval is. So get suited up.
Als je de vorige keren de opbouw van de band met die dieren bewust had doorlopen, dan had je hier ook zelf de oplossing kunnen aandragen. Dat is niet het geval, dus krijg je advies. Waar je vervolgens enkel kritiek op hebt en mij niet de indruk geeft dat je er wat mee wilt doen. Wel post je reacties als 'ja, dat hebben wij dus ook', alsof je steun en aandacht zoek ipv een oplossing. Die indruk wek je bij mij altans. Ben je hier werkelijk om de juiste redenen? Namelijk voor het paard? Of voor jezelf? Iedereen kan nog wel iets bijleren.
Ik ben het ook niet eens met alle facetten van één bepaalde trainingsmethode. Maar ik ben in staat te combineren en gebruik de dingen die naar mijn inzicht wel juist lijken. Daarvoor moet je je wel in veel verschillende dingen willen verdiepen. Doe je dat ook? Of lees je twee regels en leg je het vervolgens naast je neer.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:09

Kafue : kijk eens goed, ik ben niet de topic starter!!! maar de eigenaresse en ik schreef ook dat ik met een ander paard train op M/Z niveau oftewel daar krijg ik les mee en ik weet hoe een paard moet lopen... zoals ik al geschreven heb loopt hij in de duinen mooi in de houding maar alsnog knalt ie... dus niet gelijk boos worden en uit die boosheid schrijven. K vind je absoluut geen penny maar die info weet ik idd zelf ook al en heb ik al geprobeerd...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:11

Celia schreef:
Maatje heeft ze de weide bij haar (hangt enkel een draadje tussen dus ze staan wel bij elkaar), kunnen langs de draad rennen aangezien dit een lang stuk is, maar ze kunnen (of mogen) niet samen aangezien het een paard is van iemand anders, paard staat daar 24uur op de weide, mensen wonen hier verder vandaan, ken ze zelf niet.
En ze krijgt haar voer op gewoon uur in de weide, maar dan een tijdje daarna begint ze dan te hinikken...

Dus geen sociaal contact. Alleen ruiken is voor paarden niet voldoende. paarden zijn kuddedieren, dus sterk sociaal. Ze moeten kunnen spelen en kroelen. Lichamelijk sociaal contact is minstens zo belangrijk als voldoende ruimte en goed voer. Niets gek dat ze langs het draad gaat rennen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:13

Alicia2u schreef:
Celia schreef:

Dus geen sociaal contact. Alleen ruiken is voor paarden niet voldoende. paarden zijn kuddedieren, dus sterk sociaal. Ze moeten kunnen spelen en kroelen. Lichamelijk sociaal contact is minstens zo belangrijk als voldoende ruimte en goed voer. Niets gek dat ze langs het draad gaat rennen.

En dit kunnen ze wel, waarom staan ze dan aan elkaars nek te krabben? Er zit een stuk tussen met een houten hek (weides zijn aan elkaar verbonden) dus daar zit geen elektriciteit op, daar staan ze hele tijd over dus ze staan daar altijd te kroelen. Btw, jou paarden rennen dan niet samen? Waaw, rare paarden heb jij zeg

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:15

Hoe spelen ze dan? Daar moeten ze toch echt voor bij elkaar in dezelfde ruimte staan. Nooit twee paarden zien spelen? I love it. Kan er uren naar kijken.
Mijn paarden rennen niet samen, maar spelen samen. Dat is een verschil: vol van adrenaline rondrennen of leuk met elkaar spelen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:17

Vreemd dat hij niet kan ontspannen, een paard moet toch gewoon aan de lange teugel kunnen lopen ipv alleen maar in de houding?
Je komt op mij ook niet echt over als oprecht geinterresseerd in de antwoorden.
Je zult moeten kijken naar je hele paard, misschien heeft hij een fysiek probleem en knalt hij juist om een bepaald facet in dat lijf op te rekken.
Iemand zei laat hem eens goed over de rug op alle 4 de benen lopen, daar ga ik in mee. Kijk eens echt naar je paard, wat gebeurd er waarom hij knalt? Voor hem is het niet zomaar of stout gedrag vermoed ik, maar wil hij iets aangeven, een ongenoegen of pijn.
Tja en een niveau van rijden zegt wel iets maar niet zo heel erg veel imo. Kun je ook kijken naar je paard als eigenaar, dat is altijd de vraag. Het is niet te doen om zonder het te zien zomaar een advies te geven. Behalve dan dat je zal moeten gaan kijken naar wat hij je wil vertellen.

En een vriendin van mij heeft haar paard vlakbij gestald maar die staat 12 u per dag op de wei, minstens. Dus het kan wel, als je zoekt.

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:18

alicia: ik heb idd makkelijk een goede band met mn paarden gekregen maar dat betekend ook niet dat dat uit de lucht komt vallen, als je dr niks voor doet dan komt het ook niet.
Ik ben zelf erg weg van de klassieke methode dus echt terug naar de basis en het denken als een paard... k heb me vroeger verdiept in monty maar ben het niet helemaal met zijn join up eens, maar vind wel dat hij veel zinnige dingen zegt over hoe paarden denken. Natuurlijk heb jij je meer verdiept in dat soort zaken als ik... dus ik neem ook zeker dingen van je aan...

Alleen waar ik hier zo moe van wordt is dat veel mensen gelijk oplossingen roepen zonder door te vragen dus tja daar ben ik dan wat kort in... als ik dingen zinnig vind zeg ik het ook wel maar dingen als minder voer enzo zijn in mijn ogen geen oplossing... daarnaast heb ik het probleem niet aangekaart hiero maar de eigenaresse, zij zoekt de oplossing en ik wil haar helpen in de uitvoering hiervan, bedenk ook dat ik het paardje nog maar 2x heb gereden dus ook nog geen tijd heb gehad om een band op te bouwen, maar zij heeft een vet goede band met hem maar hij doet hetzelfde dus ook bij haar...
T is niet dat ik geen oplossing wil, maar k wil wel een goede... die ook echt past bij de situatie... daarom geef ik ook antwoorden als hebben we al geprobeerd...