Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Celia schreef:Mijne staat maar 7uur op stal, en ze doet het ook, en krijgt cavalor pianissimo voor nerveuze paarden, dus zonder haver en dergelijke. Dus dan moet ik het ook niet op het feit van die teveel uren op stal steken...
Celia schreef:Mijne staat maar 7uur op stal, en ze doet het ook, en krijgt cavalor pianissimo voor nerveuze paarden, dus zonder haver en dergelijke. Dus dan moet ik het ook niet op het feit van die teveel uren op stal steken...
Celia schreef:Dan vergeten jullie dat VEEL paarden meer dan 20 uur op stal staan, dit wil niet zeggen dat ik daarmee akkoord ben, mijne gaat ook zoveel mogelijk buiten, maar veel paarden staan ook op stal, manegepaarden bijvoorbeeld, in de manege waar ik reed, gingen bepaalde paarden NOOIT buiten, inderdaad oneerlijk en erg voor die paarden, maar dit veranderde blijkbaar niets aan hun manier van doen.
arno8 schreef:@TS
Ik zou persoonlijk niet op jouw paard durven te rijden. Zolang hij nog zo staat is het (terecht) een ongeleid projectiel zodra hij de stal uitkomt. Daarom zou ik ook niks van de oplossingen proberen die hier worden aangedragen.
Ik zou het niet fijn vinden als de one rein stop een middel wordt dat wordt gebruikt om een paard 20 uur per dag op stal te houden en er toch nog op te kunnen rijden. De bedoeling is dat je met respect met je paard omgaat, dan pas mag je respect terug verwachten.
mkvdiest schreef:Ik zelf ben er echt van overtuigd dat het niet aan opgekropte energie ligt... hij krijgt meer dan genoeg beweging, wordt ook elke dag lang genoeg nog los gezet met andere paarden (voor het rijden) we zijn echt geen ruiters die niet weten waar we mee bezig zijn en gewoon wat duf rijden door de bak...
met je 2e entry ben ik het eens.
mkvdiest schreef:anneve : hahahaha sorry hoor, hij loopt onder je vandaan en als straf en controle ga je nog harder, lijkt me echt veilig he... penny???
Celia: dat is idd bij ons dus ook de situatie... we trekken hem ook op de volte of proberen te remmen op een boom... maar zogauw hij weer recht staat knalde die in ieder geval vandaag dus weer vrolijk door;)
mkvdiest schreef:ja weide wordt soms ook te veel opgehemeld... denk aan hoefproblemen en grasbuik...
Alicia2u schreef:Had ze voldoende ruwvoer? Een een paardenmaatje?
Het is waar dat sommige paarden zo vast zitten in mensengedrag dat ze zich niet meer vermaken op de wei. Dan is het voor het paard inderdaad bezig om korte tijd op stal te staan. Je kunt het ook langzaam opbouwen. Elke dag een uur langer buiten. Wel gewoon blijven voeren op de normale tijd, anders wortd het stal=voer. Ik heb altijd medelijden met zulke paarden, dat wij ze dit hebben aangedaan.
mkvdiest schreef:alicia : ik weet alles van een band met je paard, en dat het het belangrijkste is, mn oude paard liep als een hondje achter me aan en mn nieuwe komt al naar het hek rennen als ze de auto ziet en heeft bij de koop echt voor mij gekozen (ze kwam uit de kudde naar me toe en bleef achter me aan lopen en jaagde iedereen weg)
daarnaast wordt mn nieuwe paard volgens de klassieke methode ingereden (en dan niet die nieuwe klassieke oliebol maar echt de oudere basis) en ik heb me ook al in monty roberts enzo verdiept (ook al ben ik daar niet op alle punten fan van)
natuurlijk is lol met je knol de basis, maar t moet wel veilig kunen en dat is nu juist het probleem...
Celia schreef:Maatje heeft ze de weide bij haar (hangt enkel een draadje tussen dus ze staan wel bij elkaar), kunnen langs de draad rennen aangezien dit een lang stuk is, maar ze kunnen (of mogen) niet samen aangezien het een paard is van iemand anders, paard staat daar 24uur op de weide, mensen wonen hier verder vandaan, ken ze zelf niet.
En ze krijgt haar voer op gewoon uur in de weide, maar dan een tijdje daarna begint ze dan te hinikken...
Alicia2u schreef:Celia schreef:Maatje heeft ze de weide bij haar (hangt enkel een draadje tussen dus ze staan wel bij elkaar), kunnen langs de draad rennen aangezien dit een lang stuk is, maar ze kunnen (of mogen) niet samen aangezien het een paard is van iemand anders, paard staat daar 24uur op de weide, mensen wonen hier verder vandaan, ken ze zelf niet.
En ze krijgt haar voer op gewoon uur in de weide, maar dan een tijdje daarna begint ze dan te hinikken...
Dus geen sociaal contact. Alleen ruiken is voor paarden niet voldoende. paarden zijn kuddedieren, dus sterk sociaal. Ze moeten kunnen spelen en kroelen. Lichamelijk sociaal contact is minstens zo belangrijk als voldoende ruimte en goed voer. Niets gek dat ze langs het draad gaat rennen.