Tips Voor Heet Paard Rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

Re: Tips Voor Heet Paard Rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:52

wat nou als je eens met iets langere teugel rijd, dat helpt bij het paard van mijn moeder heel goed, gewoon langer rijden
ook altijd op jouw tempo blijven rijden, geen seconde op zijn tempo of je draait al een volte,

hou altijd je kuit eraan maar blijf rustig en ga niet knijpen, wat ook wel eens helpt is heel erg op je ademhaling letten Lachen

als hij gaat sjeezen door de bak een volte draaien en die steeds kleiner maken totdat hij rustiger gaat galoperen, dan in die galop weer doorgaan over de hoefslag gaat hij weer harder weer een volte en die kleiner maken en dan zo doorgaan

succes Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:44

Ladygiroc schreef:
@ garny95

Ik weet wel 100000% zeker dat er niks lichamelijks aan de hand is met mijn paard. Is al weet ik hoeveel keer een dierenarts bij geweest, foto's gemaakt, fysio bij geweest. Mijn paard is niet lastig te rijden, ze zal nooit een stap verkeerd zetten, bokken of steigeren. Alleen ze is een beetje druk.. Clown

Precies, ik ben ook naar de veearts geweest met hem, portemonnee was leeg en DE tip was: zoek een goede instructeur, rijtechnisch probleem Haha!
Maar goed, toen waren de "heeft ie niks aan z'n ruuuug???" types ook weer gerustgesteld Knipoog

Ik denk dat je er wel uitkomt met veel rust en geduld, niet teveel in een keer willen. Inderdaad zeg je al, alleen galop als ik zeker weet dat het goed gaat. Dan denk ik dat je op de goede weg bent Knipoog Die van mij ben ik nu een jaar mee bezig, gaat steeds beter met af en toe een terugvalletje. Komt allemaal goed Haha!

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:42

Ik heb een tijdje op een super heet paard gereden (was echt een geweldig beest, hoefde helemaal niets te doen, zij liep wel Vork). Wat ik kan toen heel veel heb moeten doen is haar super super super laag instellen (ze zette haar complete rug vast in haar ren gedrag). Verder voltes heel rustig verkleinen, veel terug naar stap rijden, wel mijn been eraan houden ook al ging dat niet altijd goed, niet gaan galloperen voordat de rest goed gaat (dat gevlieg was namelijk alleen maar slecht voor haar), op het moment dat ze te heet werd, gewoon weer een stapje terug doen. En gewoon lekker rustig blijven, wel duidelijk zijn, maar niet het gevecht aangaan. Moet er trouwens wel bij zeggen dat het bij haar voornamelijk een soort angst was. Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 07:34

Bij de mijne precies hetzelfde Tomaatje Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:40

Wat ik zou adviseren is eigenlijk wat je al zegt; tempowisselingen, voltes, overgangen etc..
Dit is wat bij die van mij goed helpt.
Stap ik erop dan voel ik me heel ongemakkelijk als ze de neus in de lucht heeft en maar als een kip zonder kop loopt. En maar hard willen gaan.
Wat ik hierboven noem, de tempowisselingen, de overgangen, de voltes, van hand veranderen werken goed. Ze wordt zo een stuk rustiger in de gangen, consequent blijven is hierbij wel belangrijk want let ik even niet op dan zoeft ze weer een stuk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:18

figuren rijdt ik heel erg veel. Rijdt nooit langer dan een halve zijn op de binnenhoefslag (hoefslag rij ik nooit) tempowisselingen wordt ze nog heter van. Ja verruimen wil ze wel! overgangen rij ik wel regelmatig.

wat eerder genoemd werd over eerst longeren heeft totaal geen nut. Het is echt niet de energie die een rol speelt. het is gewoon heet, geen overtollige energie.

het stadium vw-nw zijn we voorbij. doet ze super (behalve na een galopje) maar wil wedstrijden gaan rijden en denk niet dat de jury vw-nw tollereerd Clown

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:11

Je komt zelf wel heel nuchter en kalm over ermee, dat is wel belangrijk om te zijn sowieso. Ik zou inderdaad ook eerst aan overtollig energie denken, maar dat is dus niet van toepassing...

En als je haar nou eens gewoon laat rennen, totdat ze zelf stopt? Is ze dan niet rustiger? Ik weet niet of dit verstandig is, dat is natuurlijk per paard verschillend, dus dat kan ik niet voor je zeggen Lachen Hoe lang heb je haar al? Ik denk dat ze je ook wel een beetje moet gaan vertrouwen, en oefening baart kunst Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:28

Liseef schreef:
Je komt zelf wel heel nuchter en kalm over ermee, dat is wel belangrijk om te zijn sowieso. Ik zou inderdaad ook eerst aan overtollig energie denken, maar dat is dus niet van toepassing...

En als je haar nou eens gewoon laat rennen, totdat ze zelf stopt? Is ze dan niet rustiger? Ik weet niet of dit verstandig is, dat is natuurlijk per paard verschillend, dus dat kan ik niet voor je zeggen Lachen Hoe lang heb je haar al? Ik denk dat ze je ook wel een beetje moet gaan vertrouwen, en oefening baart kunst Lachen

hihih rennen tot ze stopt..zou kunnen..en dan even uitrusten en dan weer rennen!!! haha nee is geen optie Vork

Ik heb mijn merrie 2 jaar nu. Eerste half jaar niet kunnen rijden, ja buiten. maar niet trainen. toen half jaartje gereden totdat ze in maart '07 benauwd enzo werdt. afgelopen september weer opgepakt. Dus heb niet echt super veel gereden.

ik denk dat het opzich niet aan vertrouwen ligt want als ik op het eerste het beste grasveld train, loopt ze super. Maakt haar dan ook niet uit of er een snelweg naast ligt of crossers voorbij komen. Dat is ook een beetje raar want buiten kan ik met losse teugel zo de stad door.

Dromen eigenlijk een paard met gebruiksaanwijzing Dromen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:14

Misschien heb ik wel verkeerd gelezen hoor, maar ik begrijp nu dat het paard niet bang is of juist wel? Dat ze zo gaat rennen..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:27

Ladygiroc schreef:
het stadium vw-nw zijn we voorbij. doet ze super (behalve na een galopje) maar wil wedstrijden gaan rijden en denk niet dat de jury vw-nw tollereerd Clown

Ja maar misschien is dat dan nog te vroeg voor je paard Knipoog

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:42

IKbenEllen schreef:
Ladygiroc schreef:

Ja maar misschien is dat dan nog te vroeg voor je paard Knipoog

Denk dat ze meer bedoelt dat ze daarnaar streeft, niet dat ze morgen op wedstrijd wil ofzo Clown

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 09:39

nee ik wil niet morgen op wedstrijd, maar het is wel het doel waar ik naartoe wil werken.

Heb gister les gehad en dat ging goed. Tempowisselingen gingen voorruit goed maar terug mocht ik wat strenger worden van mijn instructriese.
En in mijn les ook tussendoor gestapt als ze pittig begon te worden. Heb een fijne les gehad!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:41

Fijn dat het goed ging joh. Ik bedoelde dat ook niet als kritiek he, maar dat snap je wel he Knipoog
Met die van mij zou ik ook nog lang geen wedstrijd kunnen rijden hoor, heet meneertje Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:03

die van mij is ook nog niet klaar voor de wedstrijden. Ze heeft er goede dagen tussen zitten maar is nog lang niet constant genoeg. Plus dat ook de slof er nog af moet, die gaat er nu af als het goed gaat. Maar het gaat niet altijd al te goed.

Vandaag veel slangenvoltes gereden, normaal kreeg ik daar een hoop verzet op maar ze was vandaag erg braaf.

Die van mij staat trouwens ook op kalmeringskruiden. Zodat ze iets minder snel panies wordt. Misschien helpt dat juist wel zo erg goed.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 13:04

Marchador schreef:
Misschien heb ik wel verkeerd gelezen hoor, maar ik begrijp nu dat het paard niet bang is of juist wel? Dat ze zo gaat rennen..

Ze is niet bang, bang, ze is nergens bang van.
Maar is gewoon super gevoelig op het been, daardoor gaat ze rennen als ik been geef.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:18

ik zou wel je been er constant aanhouden. daar moet je even doorheen met je paardje, maar na een tijdje zal je paard je been haast niet meer opmerken. niet knijpen natuurlijk maar je been gewoon ontspannen tegen je paard laten hangen. af en toe een heel kleine druk en daarna weer los word ze denk ik alleen maar opgefokt van. (dat doe je waarschijnlijk niet bewust, maar het is bijna onmogelijk om je paard helemaal niet aan te raken.) daarnaast je paard afleiden door voltes enzo, zodat ze niet meer zo met jou benen bezig is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:39

ik houdt sinds een weekje ofzo mijn been er constand aan. Vond ze niet grappig Clown Maar het gaat nu steeds beter. Ben ook het moelijke makkelijke oefeningen topic aan het volgen om het onzelf een tikje moeilijker te maken.

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:03

hoi,

Wat je kan doen is voor het rijden haar even longeren, of loslaten dan kan ze haar energie even kwijt.

voor de rest tempowisselingen en veel voltes en haar goed aan het werk houden dat ze zich niet gaat vervelen met rijden. dit doe ik ook met mijn pony is ook zon heet beesje haha! Haha!

Succes ermee! Vork

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:55

Ladygiroc schreef:
ik houdt sinds een weekje ofzo mijn been er constand aan. Vond ze niet grappig Clown Maar het gaat nu steeds beter. Ben ook het moelijke makkelijke oefeningen topic aan het volgen om het onzelf een tikje moeilijker te maken.

haha ik zie haar reactie indd al helemaal voor me Knipoog . maar ik denk dat je heel goed bezig bent! het gaat ook al beter zei je dus over een tijdje lukt het je vast helemaal om op een ontspannen paardje rond te kunnen rijden;) suc6! Haha!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:49

Ladygiroc schreef:
Liseef schreef:

hihih rennen tot ze stopt..zou kunnen..en dan even uitrusten en dan weer rennen!!! haha nee is geen optie Vork

Ik heb mijn merrie 2 jaar nu. Eerste half jaar niet kunnen rijden, ja buiten. maar niet trainen. toen half jaartje gereden totdat ze in maart '07 benauwd enzo werdt. afgelopen september weer opgepakt. Dus heb niet echt super veel gereden.

ik denk dat het opzich niet aan vertrouwen ligt want als ik op het eerste het beste grasveld train, loopt ze super. Maakt haar dan ook niet uit of er een snelweg naast ligt of crossers voorbij komen. Dat is ook een beetje raar want buiten kan ik met losse teugel zo de stad door.

Dromen eigenlijk een paard met gebruiksaanwijzing Dromen

Hm, ze houdt er kennelijk niet van om in de bak te rijden, dan heb je in elk geval al een minder groot probleem.
Uitrusten? Niks uitrusten, ga dan meteen met haar aan het werk. Wil ze weer rennen? Laat maar gaan, totdat ze ermee ophoudt, en ga meteen daarna weer met haar aan het werk. Doe dit gewoon totdat ze rustig loopt, dat moet dan wel komen. Dat zou ik in elk geval zeggen/proberen. Als ze buiten normaal kan lopen, kan het binnen ook, dus dan neemt ze je gewoon in de maling.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:05

Hoi ik heb zelf een heet paard wat heel graag wil werken, en bij helpt het allen als ik zelf heel erg rustig bent. voor de rest heb je er straks alleen maar voordelen mee.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:12

Liseef schreef:
Liseef schreef:

Hm, ze houdt er kennelijk niet van om in de bak te rijden, dan heb je in elk geval al een minder groot probleem.
Uitrusten? Niks uitrusten, ga dan meteen met haar aan het werk. Wil ze weer rennen? Laat maar gaan, totdat ze ermee ophoudt, en ga meteen daarna weer met haar aan het werk. Doe dit gewoon totdat ze rustig loopt, dat moet dan wel komen. Dat zou ik in elk geval zeggen/proberen. Als ze buiten normaal kan lopen, kan het binnen ook, dus dan neemt ze je gewoon in de maling.

m, de tip "laten rennen totdat ze zelf stopt" vind ik nu niet zo een sterke. Heb ik ook eens één keer geprobeert met mijn merrie. Na de galop begin ze altijd weg te lopen, weinig aan te zeggen. Oke, dan gaan we blijven rijden totdat ze rustig wordt.. Constant draf-galop-draf-galop overgangen, slechts een halve volte in dezelfde gang blijven. Na twee uur heb ik het opgegeven (elk spiertje in mijn lichaam was doodop), en heeft iemand anders het overgenomen. Na nog een uur heeft die het ook gewoon opgegeven, omdat mevrouw toch niet opgaf.

Een paard zijn wil kan sterk zijn, daar breek je niet zomaar doorheen. Je kan je paard zo letterlijk kapotrijden, wat ben je daar nu mee?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:48

precies en daarom doe ik het niet
net weer les gehad en het ging weer zwaar kl*te. Paar dagen lekker gereden en vandaag weer rennen. En niet door het vuurwerk want daar schrok ze niet eens van.

Als ze ging rennen tussendoor lange teugel maar hielp niks, oh dacht ze, dan kan ik wel dribbelen toch? Pff weet het af en toe niet meer...

de gouden tip zit er nog steeds niet tussen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:33

Denk dat er ook geen gouden tip is die a la minuut werkt Knipoog

Gewoon je gezonde verstand gebruiken, rustig en ontspannen blijven rijden, geduld hebben en variatie. Dan komt alles vast goed. Ach gut

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:58

Ladygiroc schreef:

dit werkt ook niet meer? Ach gut