Scheefgaan, hoe ontstaat het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:57

o en die van mij is een naar rechtsgebogen paard! loopt hol om mn rechterbeen, bol tegen mn linkerbeen, buigen om mn linkerbeen wordt moeilijk!!en hij heeft een zwak linkerachterbeen

heb in mn les n hele tijd linksom schouderbinnenwasrts moeten rijden, echt tig rondejs na elkaar, zweep in linkerhand en maar bijtikken als ie niet meer op mn been reageerde, en hij gooit voor ook steeds zn linkerschouder eruit zegmaar, doet er alles aan om linksachter niet zwaar te belasten

toen ik hem eenmaal gebogen om mn linkerbeen had, was er niets te zien en liep hij super!zelfs appuyeren ging 10x beter dan voorgaande weken.

dus mijn paard in naar rechts gebogen met een zwak linkerachterbeen(tot de lente was hij naar linksgebogen, met een zwakker rechtsachterbeen! heeft toen daardoor linksachter fout belast/overbelast, en is nu dus op de andere kant scheef geworden!

maar t blijft een moeilijk topic, omdat het ook nog eens per paard kan verschillen!

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 06:53

Ja het is mij inmiddels ook opgevallen dat de buiging in het lichaam niet altijd correspondeert met het zwakke achterbeen. Ik denk dat de 'theorie' zoals ik die aan het begin het gezegd alleen opgaat voor een paard dat van nature scheef is waardoor het been aan de holle zijde buiten de massa geplaatst wordt en daardoor minder belast en minder sterk dan het been aan de bolle zijde. Echter ook door andere omstandigheden kan 1 van de benen minder sterk zijn/worden dan het andere (blessure, overbelasting). Hierdoor kan je een rechtsgebogen paard hebben met een zwakker linkerachterbeen. Doordat het linkerachterbeen zwakker is dan het rechter gaat het paard nog niet automatisch recht lopen. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat een rechtsgebogen paard met een linker zwak achterbeen sneller klachten (onregelmatigheid door spanning in het lichaam) gaat ontwikkelen omdat dat zwakke achterbeen toch onder de massa staat.

Het is ook mogelijk om een recht paard te hebben dat toch 1 zwakker achterbeen heeft. Mijn merrie is er zoeen. Door een blessure heeft ze 1.5 jaar stil gestaan waarvan gedeeltelijk op 3 benen. Dat ene ontlaste been is minder sterk dan het andere en toch is ze kaarsrecht. Het zwakke uit zich op sommige moeilijke momenten waarbij ze linksachter net even minder kan meekomen. Ik denk overigens wel dat het feit dat ze recht is het makkelijker maakt om aan zo'n probleem te werken.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:13

Wat precies de oorzaak is van die scheefheid daar wordt over het algemeen niet op ingegaan.

Een verklaring zou zijn dat het paard als veulen (embryo) in een bepaalde richting "gebogen" zat in de merrie en dit zou verklaren waarom de ene kant "hol" en de andere kant "bol" is. Maar 100% zeker is men daar niet van. Een feit is dat geen enkel levend wezen, ook de mens niet een identieke linker en rechterhelf heeft, dus het paard ook niet.
Zoals lovely al aanhaalde, moeten we dus de zwakke kant trainen. Door echter de zwakke kant te trainen, kan het gebeuren dat je ineens het gevoel hebt dat het paard van kant veranderd (de eerst harde kant wordt de nageeflijke kant en omgekeerd). Dit is een positief punt, je werk heeft nut gehad ! De kunst is natuurlijk het paard zover te krijgen dat je nauwelijks nog verschil voelt tussen de twee kanten. Op dit ogenblik is het "rechtrichten" van het paard gelukt. Echter, daarmee zit de taak er niet op, want als we niet verder werken aan het soepel houden van ons paard, zal hij snel weer vervallen in de oude fouten en weer op één kant harder en minder buigzaam zijn. Dit is misschien enerzijds frustrerend aan het paardrijden (het houdt nooit op), maar misschien ook heb boeiende eraan (je kan altijd verder)