Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Extreme frisheid, hoe mee om te gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:36

Beetje dood doender met dat aan huis hebben...

Ook niet aan huis kun je voor dingen zorgen.
Kawa stond eerst ook niet aan huis, is geen makkelijke. Met 3 kg klom die uit de stal zefs als hij elke dag buiten komt...en elke dag buiten was voor mij het verreiste aan een stal...anders kwam mijn paard er niet te staan...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:18

elady schreef:
Nog even mijn uitleg over het losgooien.

Er ligt een nieuwe bodem in de losgooibaan en de onderlaag is klei. Aangezien de bovenstelaag nog los ligt, komt de kleilaag boven en wordt het spekglad. Ticho maakt rare sprongen en is de vorige keer hard onderuit gegaan. Liep daarna niet helemaal rad en daarom ben ik wat huiveriger geworden hiermee. Vandaag voor het eerst sinds die val weer losgeweest en is niet op zijn plaat gegaan, maar scheelde niet veel. Hij gaat altijd vierkant in de beschermers met losgooien!

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat hij lekker zijn beweging heeft, maar wil wel dat hij er zonder kleerscheuren vanaf komt.

Ik begrijp dat je ook om zijn veiligheid denkt! Kun je hem in diezelfde losgooibaan ook longeren? Dan zou je hem anders daar eerst kunnen longeren, dan gaat alles toch net wat gecontroleerder en loopt hij zich ook eerst beter warm. Hij went dan ook aan de bodem (de eerste keer was hij waarschijnlijk niet op die gladheid bedacht) en dan kun je hem daarna nog even loslaten. Niet opjagen dan, maar lekker laten 'rondschobberen' in zijn eigen tempo. De eerste keer niet te lang, telkens wat langer, totdat je het longeren kunt inkorten en het loslopen kunt uitbreiden.
Je zou dan ook wat rustig grondwerk kunnen doen (longeren zonder longeertouw) zodat hij op jou blijft letten terwijl hij loopt, maar ondertussen toch lekker af en toe kan bokken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:23

En over de (on)mogelijkheden omdat het paard niet bij huis staat: de mijne ook niet maar ik plan wel in dat ze zoveel mogelijk buiten komen en los zijn in de paddock (en ik sta op een stal met ruim 40 paarden). Als de paddock vrij is als ik kom zet ik ze gelijk even buiten (ze kunnen met zijn tweeen in een paddock), desnoods maar een kwartier, 20 minuten. Bij mooi weer en als er niemand is laat ik ze langer staan, soms wel een uur. Dan maar een keer niet rijden en hen lekker hun eigen gang laten gaan. Of na dat kwartiertje rijden of longeren en daarna, terwijl ik mijn spullen opruim, nog weer even in de paddock. Zolang er niet nog 10 man staan te wachten voor paddock of losgooibaan, kun je 'm vaker gebruiken als je er toch bent! 't Is wat meer moeite (beschermers op en af doen, dekens wisselen etc) maar dat heb ik er wel voor over, ze vinden het heerlijk. En jij hebt er profijt van want je paard vindt het dan niet meer zo uitzonderlijk als hij eens los mag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:29

Met dit vorstige weer zijn veel paddocks bevroren. Mijn paard komt momenteel ook niet los. De paddock was nog erg nat toen het ging vriezen, het is nu een maanlandschap en daar laat ik mijn paard nu echt niet in los. Dan maar even wat minder vrijheid, maar ik hou hem wel graag heel!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:39

KarinvdM schreef:
Met dit vorstige weer zijn veel paddocks bevroren. Mijn paard komt momenteel ook niet los. De paddock was nog erg nat toen het ging vriezen, het is nu een maanlandschap en daar laat ik mijn paard nu echt niet in los. Dan maar even wat minder vrijheid, maar ik hou hem wel graag heel!

Dat is nu idd wel lastig!

Hebben jullie een trainingsmolen op stal? Dat is ook een goede manier van bewegen (mits de paarden los lopen in de molen uiteraard).

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:40

Idem, mijn paddocks zijn ook bevroren... en het is inderdaad levensgevaarlijk om ze daar in los te laten! Ik krijg altijd zo'n schuldgevoel, als ze in t hok moeten blijven, vreselijk! Mn jonge merrie heb ik even in het weiland gelaten (is ook hard uiteraard, maar dat is mooi vlak) en ben er bij gebleven met een emmer brokken: zodra ze gaat rennen, lok ik haar met brokken... ideetje?

Met Vido dacht ik vanmiddag even lekker te gaan wandelen. Fijn ontspannen heen en in passage terug (op t fietspad..). Doe ik dus ook maar niet meer.

Behalve trainen in de binnenbaan, weet ik niets meer te verzinnen met deze vorst. Dinsdag is t over.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:44

Nee Simodi, we hebben ook geen molen, anders ging hij daar wel in. Lachen Het weitje waar hij in de zomer staat is mooi vlak, maar daar mag hij helaas ook niet in.
Het is nu even niet anders.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:34

Maar een paard breekt toch niet meteen z'n benen op ongelijke ondergrond? Toen die van mij nog 's nachts op stal stond, werd ze 's winters ook altijd in een afschuwelijk ongelijk (want bevroren modder met diepe hoefafdrukken) stuk gezet. Samen met andere paarden, en dan werd er echt wel wat gerend, maar geen van de paarden is ooit kreupel o.i.d. geweest.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:35

mijn paarden staan eingelijk bijna altijd buiten komen s nachts binnen omdat ik anders niet kan slapen maar s morgens erg vroeg weer buiten.
omdat ze dit gewend zijn zijn ze niet zo fris dat ze zonder nadenken het land in rennen(ook mijn ietswat hete arabiertje niet) maar ze lopen heel voorzichtig naar hun beoogde doel gras of waterbak maar ze rennen niet ik denk dat dat komt omdat ze dus heel vaak buiten zijn niet lang op stal dus altijd hun beweging wel krijgen ook bewaar ik een deel in het land voor zulks weer het gras is in dat deel dan erg lang en zacht aan de voeten en daar gaan ze nu dus ook altijd heen lekker ijsgras eten haha maar dit werkt voor mij erg goed
succes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:55

elady schreef:
Medebokkers, niet iedereen is gezegend met vrije dagen, 2 hectaren aan huis en een gemakkelijk paard. Probeer daar rekening mee te houden en niet te doen alsof ik Ticho het PLEZIER van het paard zijn niet gun, in tegendeel!

Voer gaat terug naar 3/4 kilo per voerbeurt.

Ik heb mijn beestje ook niet aan huis hoor, maar denk dat het echt heeel wat gaat schelen dat hij niet meer zoveel bix krijgt.

Misschien kun je hem eerst tien minuten aan de longeerlijn laten lopen gecontroleerd en daarna loslaten? Dan is er al wat energie uit en gaat hij misschien wat minder van die maffe sprongen maken waarbij hij bijna valt. Als je dat regelmatig doet is hij misschien wat minder explosief over een tijdje.

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:55

mijn paard heeft ook zijn wintervacht er af, gewoon even longeren van te voren helpt bij mij ook

gr jessica

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:53

bij mij gaan de dieren gewoon de weide in, ongeacht nu de grond ongelijk en hard is. als ze gaan rennen en het lukt niet,merken ze het wel vanzelf.
zag gisteren mijn 2.5 jarige onderuit gaan toen die ineens de winter in de kop kreeg, nou, doet ze het de volgende keer maar wat voorzichtiger.
een paard is een paard, die hoort niet in een stal opgesloten te zitten omdat hij misschien iets kan krijgen bij een beetje vorst ( of kou... of regen... of water.. of te veel zon Clown )
als een dier gewoon zijn energie kwijt kan, heb je ook minder problemen met het rijden.
voor mensen zonder weide kan ik het snappen dat het moeilijker gaat. misschien van tevoren even een half uurtje in de bak loslaten of 20 minuten aan de longe?
zowiezo hebben alle dieren nu helaas de winter in de bol, maar als het echt gevaarlijk gaat worden, is even laten uitrazen aan een longe de beste optie Ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:06

Lowara schreef:
misschien van tevoren even een half uurtje in de bak loslaten

Dat is een mooie optie, maar helaas heeft dan bak bij ons geen omheining. Haha!
Aan de andere kant mag ik al blij zijn dat we een bodem in de hebben die ook met vorst goed blijft, anders kan je helemaal niks meer beginnen met dit weer. Lachen

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:16

elady schreef:
3x per dag 1 kilo, 2x per dag kuil

Staat helaas op stal omdat we geen paddock hebben.
Daarnaast hebben we een nieuwe bodem in de baan liggen waarin je mag losgooien en meneer is daar al op zijn plaat gegaan omdat hij zo gek deed. Dus voor losgooien ben ik een beetje huiverig, hopelijk wordt de bodem snel wat vaster.

sorry dat ik het zeg maar dat is echt heel veel krachtvoer hoor. onze dierearts zegt altijd 85 procent hooi/kuil en en 15 procent krachtvoer. staat hij ook nog veel buiten of zo???
want mijn eigen paard was altijd heel fris en ik heb haar nu in een inloopstal staan en 1 kilo krachtvoer en 1 kilo wortels per dag en voor de rest 4 keer per dag 2 plakken hooi en daar doet ze het super op ook geen grasbuik of zo en ze is echt helemaal niet meer fris Haha! misschien dat dat helpt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:17

Lowara schreef:
bij mij gaan de dieren gewoon de weide in, ongeacht nu de grond ongelijk en hard is. als ze gaan rennen en het lukt niet,merken ze het wel vanzelf.
zag gisteren mijn 2.5 jarige onderuit gaan toen die ineens de winter in de kop kreeg, nou, doet ze het de volgende keer maar wat voorzichtiger.
een paard is een paard, die hoort niet in een stal opgesloten te zitten omdat hij misschien iets kan krijgen bij een beetje vorst ( of kou... of regen... of water.. of te veel zon Clown )
als een dier gewoon zijn energie kwijt kan, heb je ook minder problemen met het rijden.
voor mensen zonder weide kan ik het snappen dat het moeilijker gaat. misschien van tevoren even een half uurtje in de bak loslaten of 20 minuten aan de longe?
zowiezo hebben alle dieren nu helaas de winter in de bol, maar als het echt gevaarlijk gaat worden, is even laten uitrazen aan een longe de beste optie Ja

je hebt helemaal gelijk Ach gut

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:19

Ineke2 schreef:
elady schreef:
Medebokkers, niet iedereen is gezegend met vrije dagen, 2 hectaren aan huis en een gemakkelijk paard. Probeer daar rekening mee te houden en niet te doen alsof ik Ticho het PLEZIER van het paard zijn niet gun, in tegendeel!

Voer gaat terug naar 3/4 kilo per voerbeurt.

Ik heb mijn beestje ook niet aan huis hoor, maar denk dat het echt heeel wat gaat schelen dat hij niet meer zoveel bix krijgt.

Misschien kun je hem eerst tien minuten aan de longeerlijn laten lopen gecontroleerd en daarna loslaten? Dan is er al wat energie uit en gaat hij misschien wat minder van die maffe sprongen maken waarbij hij bijna valt. Als je dat regelmatig doet is hij misschien wat minder explosief over een tijdje.

ik heb mijn paardje ook aan huis heb het harstike druk en zo en ik heb een paddock/rijbak van 15 bij 30 waar de inloopstal aan zit

SneekyPiecie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:33

In de dagen dat m'n paard zo fris is, rij ik niet. Ik longeer alleen. Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:15

ik heb geen last van frisse paarden, ze lopen elke dag in de buitenbak, we trainen alleen niet met de harde bodem. Wel heb ik ze op het normale voer staan, ook krachtvoer krijgen ze als normaal ( onderhoudsmuesli) en de pony zelfs wat meer omdat ik denk dat ze ook wel wat extra's kunnen gebruiken met dit weer. Ze staan in buitenboxen.
Ik denk als je problemen heb met een extreem fris paard waar je weinig mee kan omdat de bak bevroren is, je het krachtvoer moet laten en overgaan op of een onderhoudsbrok of muesli of alleen op ruwvoer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:48

Zelf ben ik ook voor zoveel mogelijk toch loslaten, mijn 2 merries doen dit ook, die zijn heel voorzichtig en lopen nauwelijks in de hard bevroren paddock maar staan lekker rond te kijken en te slapen. Ik zet ze zo'n 30 minuten (of soms in twee sessies) buiten zodat ze niet te koud worden.
Maar onze ruin durf ik nu ook niet los te gooeien, die is veel onbesuisder.

Ik zag vand e week ook een paard dat toch rolde in de harde paddock en achteren weggleed toen hij wilde opstaan, hij viel zo op zijn heup. Hij stond daarna weer op, maar toe realiseerd ik me wel weer dat ze zo wel erg makkelijk een blessure op kunnen lopen.

Dus, als je het niet vertrouwt: niet losgooien. Het duurt geen weken dat het zo koud is!

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:06

Ik heb dit ook gehad in het begin !
gewoon laten uitlopen aan de longe of in de piste laten crossen!
daarna wel rustiger hoor Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:21

Op een manege voeren ze meestal nogal "stevige" brok omdat die manegepaarden dat wel verbruiken.
Brok minderen en vragen of je paard op onderhoudsbrok kan. Dat kan al veel schelen.
Ik weet niet of het daarnaast mogelijk is te kiezen voor hooi ipv kiol? Desnoods zelf aanschaffen.
Verder proberen je paard meer buiten te doen.
Wat rijden betreft is het niet erg om los te draven ipv te stappen. Ook ik heb zo'n energiemonster en toch staat hij hele dagen buiten. Maar met dit weer is hij gewoon fris tussen de billen Haha!
En dus draaf ik meteen aan met alleen contactteugel. Dat is echt niet slechter dan losstappen. Op een manege voor de les longeren zal moeilijk zijn omdat het uur voor je les waarschijnlijk ook les is in de bak(ken).
Succes.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:59

maikeltje schreef:
Wat rijden betreft is het niet erg om los te draven ipv te stappen. Ook ik heb zo'n energiemonster en toch staat hij hele dagen buiten. Maar met dit weer is hij gewoon fris tussen de billen Haha!
En dus draaf ik meteen aan met alleen contactteugel. Dat is echt niet slechter dan losstappen.

Dit is kul: een rustige warming-up in stap is veel beter, omdat dan de gewrichtsvloestof zich beter kan verdelen in het gewricht, en er zo dus sprake is van minder slijtage.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:56

Lieve mensen, vanaf morgen gaat het weer dooien, waar ik erg blij om ben, mijn merrie is super druk, het is een NRPSer met Arabisch bloed, dus ik ga dr eerst maar ff longeren als de bak weer goed is, wij hebben namelijk alleen maar een buitenbak en die is bevroren.
Ik ben er niet voor om gelijk te gaan draven, moet je voor stellen, je bent net uit je bed, en je moet gelijk gaan hardlopen zonder een warming up.. nou, ik heb het eens geprobeerd en de volgende dag overal spierpijn, nooit meer gedaan, dus, ik kan me voorstellen dat dit bij een paard ook zo is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:00

Waarom stap je dan eerst een minuut of 10 met je paard aan de hand, ga er dan op en draaf gelijk aan Pling
Dan zit je ook niet op een bommetje wat maar harder wil, omdat hij/zij zoveel energie heeft.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:00

Mijn paard heeft altijd energie:P